Permalänk
Medlem

Speldator för 25000-30000 kronor

Tjena, har bestämt mig för att äntligen skaffa en ny dator. Jag söker en dator som klarar de nyaste spelen med högsta grafikinställningarna och håller uppe 60fps. Har provat att välja delar själv men vet inte riktigt om allt funkar tillsammans eller om jag saknar saker. Har lite kunskap kring ämnet men förklara gärna ifall jag gjort något knasigt. Vill inte ha något som är high maintenance.

https://www.inet.se/kundvagn/visa/11625826/

Eftersom jag ska bygga ihop den själv med en kompis så kan jag köpa delarna var dom är billigast. Känner inte riktigt till vilka bra sidor som finns så ni får gärna rekommendera. Jag tänker ta blue-ray spelaren från min nuvarande data, vet inte om chassit jag valt kan ha en blue-ray spelare? Jag har en HL-DT-ST BDDVDRW GBC-H20L ATA Device.

Undrar också ifall det är ett bra läge att köpa dator nu? Kommer någon framtida rea som ni känner till, eller att något ny komponent kommer ut?

Tack för all hjälp jag kan få

Permalänk
Medlem

Du måste ha ett moderkort med TR4.

Varför ens lägga såna pengar på TR till en speldator?

Permalänk
Inaktiv

Ska du spela och ha hög fps så skulle jag valt en i7 8700K eller en amd 2700X, 8700K är lite vassare i spel.

Cpun du har valt är mer för tunga arbeten i program som kan utnyttja många kärnor.

Kolla gärna testerna här: https://www.sweclockers.com/test/25500-amd-ryzen-7-2700x-och-...

Tänk på att även välja till en bra cpu kylare.

Lycka till

Permalänk
Medlem

Om du ska ha en spelburk borde du inte sikta på en Threadripper. Kör istället med bästa Intel i7'an alternativt en Ryzen 7 och släng på en fet kylare, antingen en sluten vattenkylare eller maffig luftkylning (sen finns ju även Noctua kylare men dom är inte dom snyggaste).

16GB RAM räcker väl till idag men med sådan budget skulle jag själv kört med 32GB.

Visa signatur

W10 Pro N | i7-6700K @ 4.8 GHz | NH-D15 | RTX 3060 Ti | ASUS Z170 Pro Gaming | 16GB 3000MHz CL15 | M.2 2TB | EVGA 750W G2 | Fractal Design Define S | Logitech G502 X | Corsair K70 Red | Beyerdynamic DT 770 Pro 250Ω | Sound Blaster Z | BenQ XL2430T 144Hz + GW2250HM 60Hz »

Permalänk
Inaktiv

Bra att du frågar om råd innan och inte bara köper och därefter frågar på forum varför datorn ej presterar som du tänkte, jag har sett alltför många såna exempel.

Intel HEDT och Threadripper är High end desktop hårdvaror och man kortfattat kan säga att "alla" som har behov av av en sådan produkt vare sig det är cpu, gpu, ssd (t.ex 970 pro) är teknisk insatta och vet om varför de behöver ha detta. "Alla" andra som tvivlar har inte behovet.

Nu rear de ut Threadrippern som tusan för det ska komma ny version, men att välja en sådan är lite som att fynda en beg xeon. Det borde vara ett felval för rena gamers, men låga priser kan förändra valet.

Nå Intel 8700K, Amd 2700X eller kommande 8 core Intel är det bästa valet för de som ej kör någon tyngre än spel på datorn.
Det som absolut gör mest är ett bra grafikkort. Och folk har sedan slutet av förra året pratat om Nvida 1180Ti snart kommer och nu 6 månader efter så kommer den lika snart som vi trodde då.
Så du kan joina "vänta på 1180Ti klubben" om du vill få en dator som maxpresterar i spel länge, men du kan få vänta länge.

Permalänk
Inaktiv

Sen har Inet en fiffig pryl där de bygger datorn och testar den.

Detta är gratis nu om du beställer windows 10 till ditt bygge.

https://www.inet.se/produkt/v100815/kampanj-windows-10-home-m...