Permalänk
Medlem

ISO-fil med Win 10? [Löst]

Jag tänkte blåsa vår gamla LapTop, innan vi ger bort den. Dvs. lägga på en ren Windows-10 installation.
Jag har idag letat med ljus och lykta efter var ladda ner ISO filen, hittar ingenstans?
Där man brukade kunna ladda ner den finns fortfarande verktyget för att lägga på ISO på en USB så den blir bootbar, men för övrigt ligger där bara ett verktyg som "hjälper mej med uppgradering".
Nu vill jag verkligen inte uppgradera, utan lägga på Windows rent.
Någon som vet vart Microsoft gömt undan ISO filerna?

Jag körde "uppgraderingen" ett varv idag, för enligt FAQ skall man under processen kunna välja vad, eller om man vill ha någonting kvar. Vilket i mina ögon ser ut som en ny installation i alla fall.
Men jag fick inte en enda fråga, sim sala bim, så var datorn "uppgraderad", men allt gammal ligger kvar... Surt!

Om jag kör återställnings partitionen som ligger på datorn, så blir den ner graderad till Win-7. Då detta är en Win-7 dator, som blev våldtagen av Microsoft, när de körde som hårdast med att alla skulle uppgraderas och det var gratis.
Skall den sedan uppgraderas till Win-10 igen, så kostar det förmodligen pengar?

EDIT: Det är en ASUS R553L

Visa signatur

Gått i träda. Åter om något år!

Permalänk
Medlem

https://www.microsoft.com/sv-se/software-download/windows10

"Ladda ner verktyg nu"-knappen ska finnas där, om du går till länken på en Windows 10-maskin
Samma gäller om du startar verktyget på en Windows 10-maskin, så ska du få lov att ladda ned iso, eller skapa installationsmedia.

(direktlänk: https://go.microsoft.com/fwlink/?LinkId=691209 )

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem
Skrivet av elBenko:

"Ladda ner verktyg nu"-knappen ska finnas där, om du går till länken på en Windows 10-maskin
Samma gäller om du startar verktyget på en Windows 10-maskin, så ska du få lov att ladda ned iso, eller skapa installationsmedia.

(direktlänk: https://go.microsoft.com/fwlink/?LinkId=691209 )

Jag har laddat ner verktyget du länkar till, från sidan du länkar till. Frågan var, VART HITTAR JAG ISO-FILEN?

Skrivet av eXim:

Jag har inga problem att hitta dit heller. Jag hittar dock inte var man laddar ner ISO-filen?

Visa signatur

Permalänk
Medlem

@Turbonisse: Du behöver köra verktyget för att ladda ner den finns ingen direkt länk tyvärr

Permalänk
Medlem
Skrivet av eXim:

@Turbonisse: Du behöver köra verktyget för att ladda ner den finns ingen direkt länk tyvärr

Jätte mysko. Jag laddade ner verktyget och kör det, då kommer det upp ett fält där den vill ha sökvägen till ISO filen. Mao måste man ha en ISO när man kör verktyget. (Verktyget packar upp ISO filen på en USB på ett sådant sätt att stickan blir bootbar.)

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Turbonisse:

Jätte mysko. Jag laddade ner verktyget och kör det, då kommer det upp ett fält där den vill ha sökvägen till ISO filen. Mao måste man ha en ISO när man kör verktyget. (Verktyget packar upp ISO filen på en USB på ett sådant sätt att stickan blir bootbar.)

Menar du rutan som frågar dig var du vill spara ISO-filen?

Visa signatur

Spela Swemantle! Du vet att du vill.

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Turbonisse:

Har du ingen USB sticka i när du kör programmet så måste du välja att skapa ISO fil för att sen göra en bootbar USB stick med till exempel rufus

Visa signatur

╔ Corsair 32GB DDR4 CL15 3000Mhz VENGEANCE RGB ■
╠ ASUS-ROG-MAXIMUS-X-HERO ■ ASUS-ROG-STRIX-RTX2070-OC ■ i7 8700K
╠ DeepCool Captain 280EX RGB ■ 2x Samsung 970 EVO 500GB■
╠ Deepcool NEW ARK 90 Electro Limited Edition NR58 ■ XFX PRO1000W Limited Black Edition
╚ Samsung SE790C 34" Ultrawide 3440x1440@75Hz

Permalänk

Du får ju valet att ladda hem en ISO-fil om du väljer det nedre valet (precis som bl.a. LemonIllusion nämnt ovan)!

Permalänk
Medlem

Man får ju upp sökväg för var du vill spara filen, inte för att "välja befintlig" fil

Permalänk
Medlem
Skrivet av elBenko:

Man får ju upp sökväg för var du vill spara filen, inte för att "välja befintlig" fil

Ursäkta den gryniga bilden, tog en bild med mobilen snabbt. Ser ut som man måste ange sökvägen till en befintlig fil.

Men det lustiga är att när jag laddar ner verktyget från SAMMA LÄNK på denna datorn, min stationära, så får jag hem ett annat program, som gör just som ni säger, den kan skapa en ISO, men jag tror inte en ISO baserad på den stationära kommer fungera med laptopen?

Denna länken "https://go.microsoft.com/fwlink/?LinkId=691209" laddade jag ner verktyget i bilden ovan, med LapTopen.
När jag laddar ner samma länk med min stationära, får jag hem nått helt annat. Är det ens möjligt?

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av Turbonisse:

Ursäkta den gryniga bilden, tog en bild med mobilen snabbt. Ser ut som man måste ange sökvägen till en befintlig fil.
https://drive.google.com/uc?export=download&id=1HUaujRpoZvg9SKoQ3jibDjg4QkAacjZf
Men det lustiga är att när jag laddar ner verktyget från SAMMA LÄNK på denna datorn, min stationära, så får jag hem ett annat program, som gör just som ni säger, den kan skapa en ISO, men jag tror inte en ISO baserad på den stationära kommer fungera med laptopen?

ISO som ISO, spelar ju ingen roll om det är en stationär eller bärbar!?

Kör du Win7/8/8.1 på den datorn?

Kör du denna länk för verktyget?

Permalänk
Medlem

Ingenting skall vara lätt med dagens teknik! Suck!
Jag får gå den långa vägen, ta en IMG med Acronis ifall att det går åt pipsvängen.
Sedan prova mej fram. För raka spåret går tydligen inte.
Lättare att slänga datorn i bingen, än att försöka göra i ordning den så man kan göra någon glad.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

@oxygenial: Som jag skrev, är laptopen i fråga våldtagen av Microsoft. En dag vart den bara uppdaterad med W10.
Jag skrev lite fel innan, den var inte W7 utan W8 på innan och det vill man ju definitivt INTE gå tillbaka till.

Jag funderade mest på hur det blir med licens nyckeln då det är en lappis och det inte står nått på den.

Visa signatur

Permalänk

Ladda ner verktyget från denna länk( https://www.microsoft.com/sv-se/software-download/windows10 ), sätt in ett usbminne, och kör.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TwentyØnePenguins:

Ladda ner verktyget från denna länk( https://www.microsoft.com/sv-se/software-download/windows10 ), sätt in ett usbminne, och kör.

Det är ju det jag gjort, eller försökt. Med LapTopen kommer det hem ett annat verktyg än om jag gör det med min stationära... Skall ju inte behöva kopiera filerna från ena datorn till den andra? Jädra spring med USB pinnar fram och tillbaka. Man kan ju tycka att MS skulle förse med rätt filer?

Visa signatur

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Turbonisse:

Ingenting skall vara lätt med dagens teknik! Suck!
Jag får gå den långa vägen, ta en IMG med Acronis ifall att det går åt pipsvängen.
Sedan prova mej fram. För raka spåret går tydligen inte.
Lättare att slänga datorn i bingen, än att försöka göra i ordning den så man kan göra någon glad.

Botbar,lugn.

Gör så här. Ladda ner Iso filen som du lägger på ditt skrivbord.
Sen när den är nerladdad. öppna den i utforskaren. Högerklicka.

Sen tar du ett USB och formaterar till fat32.

Sen går du till utforskaren och markerar alla filer och kopierar till dit USB.

Den blir botbar då.

Sen när du startar om din dator så sitt och tryck på F10 så en ruta dyker upp. markera din USB och kör i gång den.

Obs.. koppla bort alla dina övriga diskar eller SSD vad du nu har. ha bara en där windows ska ligga

Permalänk
Skrivet av Turbonisse:

Det är ju det jag gjort, eller försökt. Med LapTopen kommer det hem ett annat verktyg än om jag gör det med min stationära... Skall ju inte behöva kopiera filerna från ena datorn till den andra? Jädra spring med USB pinnar fram och tillbaka. Man kan ju tycka att MS skulle förse med rätt filer?

Om du ändå ska göra en clean install spelar det väl ingen roll vilken dator du hämtar iso-filen på?, och usb minne kommer du behöva ändå.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Turbonisse:

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bananen12:

Botbar,lugn.

Gör så här. Ladda ner Iso filen som du lägger på ditt skrivbord.
Sen när den är nerladdad. öppna den i utforskaren. Högerklicka.

Sen tar du ett USB och formaterar till fat32.

Sen går du till utforskaren och markerar alla filer och kopierar till dit USB.

Den blir botbar då.

Sen när du startar om din dator så sitt och tryck på F10 så en ruta dyker upp. markera din USB och kör i gång den.

Obs.. koppla bort alla dina övriga diskar eller SSD vad du nu har. ha bara en där windows ska ligga

Tack kompis! Jag har USB pinne beredd, jag behöver bara hitta ISO filen. Det är vad jag behövt hjälp med.

Jag skall slänga på verktyget jag fick hem med denna datorn på USB och prova att skicka filen analogt, dvs flytta USB fysiskt till Lapopen i fråga. För "MediaCreation Tool 1803" är tydligen inte samma när man laddar ner den med LapTopen. (Jag har varit på sajten ni alla länkar till och laddat ner den inte bara en, utan tre gånger. Att fortsätta ladda ner samma fil flera gånger är inte så produktivt! )
Får se om den gör en ISO baserad på LapTopen? Eller vad som skall hända. Jag återkommer om en stund.
Tack för att alla tog sig tid så länge.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Om du ändå ska göra en clean install spelar det väl ingen roll vilken dator du hämtar iso-filen på?, och usb minne kommer du behöva ändå.

Om alla ISO fungerar, så har jag redan en till denna, min stationära. Men hur blir det med licensen? Och versionen?
PÅ denna kör jag PRO, på LapTopen är det home.
Jag har inget licens nummer på LapTopen?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Turbonisse:

Tack kompis! Jag har USB pinne beredd, jag behöver bara hitta ISO filen. Det är vad jag behövt hjälp med.

Jag skall slänga på verktyget jag fick hem med denna datorn på USB och prova att skicka filen analogt, dvs flytta USB fysiskt till Lapopen i fråga. För "MediaCreation Tool 1803" är tydligen inte samma när man laddar ner den med LapTopen. (Jag har varit på sajten ni alla länkar till och laddat ner den inte bara en, utan tre gånger. Att fortsätta ladda ner samma fil flera gånger är inte så produktivt! )
Får se om den gör en ISO baserad på LapTopen? Eller vad som skall hända. Jag återkommer om en stund.
Tack för att alla tog sig tid så länge.

Det är ett nedladdningsverktyg, inte DISM i förklädnad. Det spelar ingen roll vilken dator du laddar ner på.

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av Turbonisse:

Om alla ISO fungerar, så har jag redan en till denna, min stationära. Men hur blir det med licensen? Och versionen?
PÅ denna kör jag PRO, på LapTopen är det home.
Jag har inget licens nummer på LapTopen?

Om du har kvar licensen till den version av windows som kom med datorn så kan du prova att aktivera med den. Se bara till att du laddar ner rätt version Home/Pro

Permalänk
Medlem

Om du har kvar licensen till den version av windows som kom med datorn så kan du prova att aktivera med den. Se bara till att du laddar ner rätt version Home/Pro

På en LapTop kommer licensen inbakad. Man ser den aldrig, den står inte uppskriven någonstanns. Problem?
Om jag laddar ner en ISO via verktyget, till denna dator (PRO) kan jag då välja att ladda ner HOME? (Som den datorn jag skall operera på, har licens för.)

Skrivet av LemonIllusion:

Det är ett nedladdningsverktyg, inte DISM i förklädnad. Det spelar ingen roll vilken dator du laddar ner på.

Jag hör dej, men ser det ut som ett nedladdningsverktyg? Den ber mej peka vart ISOn finns, inte var jag vill ha den! Eller? (Nu blir jag osäker)

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av Turbonisse:

På en LapTop kommer licensen inbakad. Man ser den aldrig, den står inte uppskriven någonstanns. Problem?
Om jag laddar ner en ISO via verktyget, till denna dator (PRO) kan jag då välja att ladda ner HOME? (Som den datorn jag skall operera på, har licens för.)

Ja, du kan välja att ladda ner home.

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

Det där är fel program, programmet finns i länken du klistrat in!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Turbonisse:

Jag hör dej, men ser det ut som ett nedladdningsverktyg? Den ber mej peka vart ISOn finns, inte var jag vill ha den! Eller? (Nu blir jag osäker)
https://drive.google.com/uc?export=download&id=1HUaujRpoZvg9SKoQ3jibDjg4QkAacjZf

Du har W7 varianten

Permalänk
Medlem
Skrivet av Turbonisse:

Nej, det ser ut som att du laddat ner fel program. Media Creation Tool som länkats åtskilliga gånger är det du ska köra.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Okej, för att klargöra lite här. Om du kör verktyget på en Windows 10-maskin så ska det inte vara några problem. Och sitter du dessutom då på en Windows 10 Home så kommer du enbart kunna plocka hem en Home-version. Men sitter du på Win 10 Pro så kan du välja antingen Pro eller Home-utgåva. Det är så verktyget fungerar.

Surfar man in på länken som postats x antal ggr nu så ser den också olika ut beroende vilket OS du sitter på för stunden.

Startar du verktyget på en Windows 7-maskin t.ex. så ser det helt annorlunda ut.

Ladda ner/Starta verktyget på en Windows 10-maskin, spara iso-filen, och skapa bootbar usb-sticka med hjälp av Rufus. Det funkar inte att bara kopiera över innehållet från iso-filen.

Har du gjort en uppgradering från Windows 7 till 10, och den automatiskt blivit aktiverad, så har du en licens knuten till hårdvaran hos Microsoft och behöver bara installera om Windows 10 (utan att ange serienummer vid installationen). Pro eller Home beroende på vilken version som redan ligger på maskinen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av LemonIllusion:

Nej, det ser ut som att du laddat ner fel program. Media Creation Tool som länkats åtskilliga gånger är det du ska köra.

Den länken NI länkat till, som JAG länkat till, är den jag klickat på, på laptopen och jag har fått hem ett program som förutsätter att jag redan har en ISO, jag avbröt precis Acronis backup för att testa det.
Jag vill inte låta dryg eller otacksam, men att fem personer länkar till samma länk och jag tre gånger skriver att det inte går på laptopen, slutar inte bättre för det. Jag har till och med postat samma bild två gånger för att visa vad jag fått hem när jag klickat på länken.
Att klicka på den i LapTopen, en fjärde gång anser jag inte ger något ytterligare.

Kan vi vara överens om att jag följt länken, laddat ner det som länkas till "Mediacreation tool ver1803."???
Med en gammal Win-8 dator kommer uppenbarligen någonting annat ner. TRO MIG jag har provat, flera gånger faktiskt, innan jag ens bad om hjälp!

Jag skall testa att ladda ner verktyg/ISO från denna dator om det är som det skrevs, att man kan välja home trots att jag har pro på denna.

Återkommer med resultat om en stund.

Visa signatur