Hur mycket skulle du betala för ett 1080ti som funnits i 2 år?

Permalänk
Skrivet av moreempty:

så när de kostar ca 7500 så ger du 6k

Jag betalar efter vad det presterar inte ålder på kortet. Sen är det väldigt osannolikt att efterträdaren till GTX 1070 skulle släppas för 7500kr. Det brukar vara prisvärt att köpa förra generationens toppmodeller strax efter nya kort släppts.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk

Röstade 4500 SEK, men det får inte vara begagnat för den pengen. Jag köper inte begagnat helt enkelt. Detta står för mig och om andra vill köpa begagnat får de göra det, men jag bestämmer över min plånbok.

Permalänk
Medlem

Tycker inte det är rimligt att ge mer än 5000:-, kanske 5500:- för någon riktig high-end modell (bra kylare o.s.v.). Detta eftersom ny generation är på väg. Om inte Nvidia avsiktligt kastrerat mid-range GPU:erna i nästa generation (vilket i.o.f.s inte är uteslutet) bör de prestera ungefär som 1080 Ti, men dra mindre ström och ha nya funktioner samt vara mer framtidssäkra.

Visa signatur

Ryzen 7 3800X, Asus Prime X370 Pro, 32 GB LPX 3600, Gainward RTX 3060 Ti Ghost, 7 TB SSD + 4 TB HDD

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pepsin:

Tycker inte det är rimligt att ge mer än 5000:-, kanske 5500:- för någon riktig high-end modell (bra kylare o.s.v.). Detta eftersom ny generation är på väg. Om inte Nvidia avsiktligt kastrerat mid-range GPU:erna i nästa generation (vilket i.o.f.s inte är uteslutet) bör de prestera ungefär som 1080 Ti, men dra mindre ström och ha nya funktioner samt vara mer framtidssäkra.

vad gör de mer framtidssäkra? någon ny teknik? eller bara att de är nyare och håller längre.. prestandamässigt är det ju samma då..

Visa signatur

vad gör man inte för massorna med en
"riktigt stor digital penis"

Permalänk
Medlem

Som jag har sagt tidigare så är det rätt så sannolikt att vi kommer se GTX1180 för runt 6000kr, med prestanda runt eller något över GTX1080Ti men med 8gb minne. Dvs ett GTX1080Ti kommer fortfarande vara "värt" 6000-7000kr i nåt år till, för även om argumentet är att det är gammalt så har det mer minne. Dvs Nvidia kan fortfarande kränga det som high end kort.

Tror inte på att vi kommer se ett generations skifte som innan där 1070 gjorde 980Ti obsolete. Nvidia har ingen som helst anledning att göra så, om dom inte vill imponera på gaming fans bara för att dom kan. Men så fick vi ju GT1030 DDR4... Öh nä. Jag tror inte på det. 11 serien kommer vara medvetet cripplat. Inte dålig och förhoppningsvis till rätt pris, men inte så imponerande heller.

Permalänk
Medlem

4000. Vill tillbaks till de gamla premiumkortpriserna när Nvidia var pressat av amd

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Medlem

Känns ändå när man läser att många är beredda att betala mellan 6-7000kr för att få ett 1080ti. Vilket gör att Nvidia borde kunna sälja slut sina lager fort och ändå inte behöva rea priset så mycket.

Det var inte så länge sedan som topp korten kostade 4000kr. Idag har Nvidia lyckats öka det priset med det dubbla och ändå sälja grafikkorten. bra marknadsföring/eller dumma konsumenter?

Visa signatur

Ryzen 5800X ROG STRIX X570-f GAMING FlareX DDR43600 cl 14-14-14-34 EVGA FTW3 Ultra RTX 3090

Permalänk
Medlem

Jag skulle betala 2000~ för en gtx 1060 6GB, 3000~ för en 1070, 4000~ för en 1080 och typ 4500~ för en 1080ti.

Permalänk
Inaktiv

Tillgång och efterfrågan. Det är irrelevant vad man skulle vilja betala för något, frågan är hur mycket man kan betala utan man avstår eller köper ett alternativ.

Med just grafikkort så har många redan ett som presterar nästan likvärdigt som de bättre, man har då förlorat mycket köplust på att byta om det ej är billigt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sesese:

Känns ändå när man läser att många är beredda att betala mellan 6-7000kr för att få ett 1080ti. Vilket gör att Nvidia borde kunna sälja slut sina lager fort och ändå inte behöva rea priset så mycket.

Det var inte så länge sedan som topp korten kostade 4000kr. Idag har Nvidia lyckats öka det priset med det dubbla och ändå sälja grafikkorten. bra marknadsföring/eller dumma konsumenter?

Problemet är att vi har ingen annan val. Om man vill spela med max specs *måste* män köpa en 1080ti. Finns tyvärr ingenting annat som konkurrerar med den.

Permalänk
Medlem
Skrivet av iknight:

Problemet är att vi har ingen annan val. Om man vill spela med max specs *måste* män köpa en 1080ti. Finns tyvärr ingenting annat som konkurrerar med den.

antar att du har ett 1080ti. om du väljer standard i grafikinställningarna så är det nästan bara ett vant öga som kan se en skillnad med du dubblar dina FPS. (om inte cpun bromsar) mervärdet att köpa ett 1080ti mot ett rx580/1060 är idag minimalt om du inte sitter på en 4K skärm. När sweclockers gör sina tester så måste de maxa alla inställningar som går för att överhuvudtaget kunna se någon skillnad i 1080P då standard korten idag är så bra. enligt nordichardware https://www.nordichardware.se/nyheter/rykte-amd-polaris-30-pa... så kommer AMD ge standard korten 20% mer prestanda nästa år vilket ställer frågan än mer på sin spets.

Visa signatur

Ryzen 5800X ROG STRIX X570-f GAMING FlareX DDR43600 cl 14-14-14-34 EVGA FTW3 Ultra RTX 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av sesese:

antar att du har ett 1080ti. om du väljer standard i grafikinställningarna så är det nästan bara ett vant öga som kan se en skillnad med du dubblar dina FPS. (om inte cpun bromsar) mervärdet att köpa ett 1080ti mot ett rx580/1060 är idag minimalt om du inte sitter på en 4K skärm. När sweclockers gör sina tester så måste de maxa allt inställningar som går för att överhuvudtaget kunna se någon skillnad i 1080P då standard korten idag är så bra. enligt nordichardware https://www.nordichardware.se/nyheter/rykte-amd-polaris-30-pa... så kommer AMD ge standard korten 20% mer prestanda nästa år vilket ställer frågan än mer på sin spets.

Heh Jag har en gtx 970 som jag köpte i slutet av 2017. Du har helt rätt i att skillnader mellan ultra och låg är inte alls stor, och att typ en 1080ti bara behövs om man kör 4k. Detta är dock vad jag antar att folk som köper dessa grafikkort kör.
AMD kort kommer att ha en fördel med dx12, men det har alltid varit så att de planerar deras kort för att förtsätta vara bra i framtiden. Det spelar dock inte nån större roll, eftersom Nvidia brukar släppa nya GPU designer som soppar golvet (jag antar att det kommer hand igen i år).

Permalänk
Medlem

Rätt rolig frågeställning ändå. Dock hade det kanske varit bra att specificera ett kort... Finns ju väldigt många där ute...

Men om ett 1080ti Asus Rog hade funnits för 5k hade jag nog uppgraderat till det.
5k för ett referenskort hade jag aldrig gett, 5k för typ ett Msi och Evga hade nog också funkat.

Visa signatur

Chassi:BeQuietDarkBase900Pro PSU:BeQuietDarkPowerPro1000w Moderkort:AsusZ170ProGamingAURA
CPU:i7-6700K 4.2Ghz Kylare:BeQuiet!SilentLoop240mm Ram:Corsair 32GB DDR4 3200MHz Vengeance
GPU:AsusRadeonRX5700XT8GBRogStrixGamingOC SSD:Corsair 2x120GB, M.2 1TB HDD:Seagate/WD->30TB Skärmar:3xBenQ 24" LCD G2450HM, LG 65"UHD65UM7100 OS:W10
Tillbehör:LogitechG915,G915TKL,ProX,G502,MxMaster3,G930,Z906,G510,K350,M705,G440,C922Pro,MionixNaos3200,5000,7200,8200,NaosQG
Mobiler:Xperia 1 III,Xperia1,SonyZ5 🎮 🖥️ ⌨️ 🖱️ 🎧

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av jOnÄTÄn:

För att svara på frågan så skulle jag inte köpa ett idag om jag inte var tvungen att köpa nytt grafikkort.

Jag skulle betala ungefär den summan som det kortet i den nya serien det presterar som minus ca 1500. Så presterar det som ett GTX 2070/1170 (980ti presterar ju ungefär som 1070) och de går på 5500kr skulle jag kunna tänka mig lägga 4000kr.

Nej tänker man en extra vända så håller man i plånboken tills nästa generation men måste man verkligen ha ett nu, tex om man bygger ett nytt system så har man ju inte mycket val. Ett 1170 kommer om man får gissa ligga max 10-15% efter ett 1080 Ti i prestanda. Ett 1180 kommer vara något snabbare än ett 1080Ti men kosta några tusen mindre. Ingen idé att köpa ett nytt 1080 Ti idag med andra ord.

Skrivet av murklor:

Som jag har sagt tidigare så är det rätt så sannolikt att vi kommer se GTX1180 för runt 6000kr, med prestanda runt eller något över GTX1080Ti men med 8gb minne. Dvs ett GTX1080Ti kommer fortfarande vara "värt" 6000-7000kr i nåt år till, för även om argumentet är att det är gammalt så har det mer minne. Dvs Nvidia kan fortfarande kränga det som high end kort.

Tror inte på att vi kommer se ett generations skifte som innan där 1070 gjorde 980Ti obsolete. Nvidia har ingen som helst anledning att göra så, om dom inte vill imponera på gaming fans bara för att dom kan. Men så fick vi ju GT1030 DDR4... Öh nä. Jag tror inte på det. 11 serien kommer vara medvetet cripplat. Inte dålig och förhoppningsvis till rätt pris, men inte så imponerande heller.

Nvidia har cripplat sina spel GPU:er sedan Titan. AMD har aldrig sedan dess lyckats överträffa Nvidia i prestandatrongen.

Skrivet av Extremaz:

Rätt rolig frågeställning ändå. Dock hade det kanske varit bra att specificera ett kort... Finns ju väldigt många där ute...

Men om ett 1080ti Asus Rog hade funnits för 5k hade jag nog uppgraderat till det.
5k för ett referenskort hade jag aldrig gett, 5k för typ ett Msi och Evga hade nog också funkat.

Det är inget fel på referenskort. De blåser ut varmluften från datorn till skillnad från tredjepartskorten.

Permalänk
Medlem

Fattas några val (för oss som ej lirar "typ crysis" på max),
500:-
1000:-
o.s.v

Själv skulle jag inte betala mer än 500 spänn då kortet är för mig totalt ointressant.
Då lägger jag hellre pengarna på en stor 4k-skärm som jag har större nytta av.

Visa signatur

Atari Mega 2

Permalänk
Medlem
Skrivet av McMillan:

Fattas några val (för oss som ej lirar "typ crysis" på max),
500:-
1000:-
o.s.v

Själv skulle jag inte betala mer än 500 spänn då kortet är för mig totalt ointressant.
Då lägger jag hellre pengarna på en stor 4k-skärm som jag har större nytta av.

Det alternativ som saknas är i så fall att man inte är intresserad av 1080 ti. Det finns många alternativ på marknaden du kan kolla på istället.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Lätt som Paj

Permalänk
Medlem
Skrivet av LeonHart:

Det alternativ som saknas är i så fall att man inte är intresserad av 1080 ti. Det finns många alternativ på marknaden du kan kolla på istället.

Skickades från m.sweclockers.com

Var det inte ungefär det jag skrev?
Saknas några alternativ för oss som INTE lirar?
Ok jag missade "inte är intresserad" som alternativ, ber så mycket om ursäkt, my bad.

Visa signatur

Atari Mega 2

Permalänk
Medlem

Köpte ett 1080TI för 9000:- plus Oculus Rift förra månaden.
Det bästa jag har köpt på länge.
YOLO.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

CPU: Intel I9 11900K | RAM: DDR4 Corsair Vengeance LPX 3600 Mhz 32 GB | Moderkort: MSI MAG Z590 Tomahawk WIFI | GPU: MSI RTX4090 Gaming X Trio | PSU: Seasonic Focus GX 850W | Kylare: Noctua NH-U12A | Fläktar: Noctua NF-A14 IPPC-3000 | Chassi: INET Taurus R2 Miditower | OS: Windows 10 | SSD1: Samsung 860 EVO 1TB SSD2: Samsung 970 EVO 1TB | Monitor: LG Ultragear 38GN950 | VR Headset: HP Reverb G2

Permalänk
Medlem

Tänkte rösta på 4000 sen kom jag på att jag kanske ska sälja mitt och valde 7000 istället

Visa signatur

| Fractal Design Define Mini C | MSI Z490M MPG GAMING EDGE | Corsair RM750X 750W v2 | Intel Core i5 10600K |
|GIGABYTE RTX 3070 AORUS Master |Corsair 32GB DDR4 3200MHz CL16 |
| Asus Strix Raid DLX | Acer 27" Predator XB271HK G-Sync 4K IPS | Tobii 4C |
| LG OLED55B6V | nVidia Shield V2 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av sesese:

Känns ändå när man läser att många är beredda att betala mellan 6-7000kr för att få ett 1080ti. Vilket gör att Nvidia borde kunna sälja slut sina lager fort och ändå inte behöva rea priset så mycket.

Det var inte så länge sedan som topp korten kostade 4000kr. Idag har Nvidia lyckats öka det priset med det dubbla och ändå sälja grafikkorten. bra marknadsföring/eller dumma konsumenter?

Det var inte så länge sedan som topp korten kostade 4000kr. Idag har AMD lyckats öka det priset med det dubbla och ändå sälja grafikkorten. bra marknadsföring/eller dumma konsumenter?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Viochee:

Det var inte så länge sedan som topp korten kostade 4000kr. Idag har AMD lyckats öka det priset med det dubbla och ändå sälja grafikkorten. bra marknadsföring/eller dumma konsumenter?

Skickades från m.sweclockers.com

Med den logiken så har Nvidia en mycket större andel av "dumma konsumenter" med tanke på marknadsandel?
Är ingen matematiker så min tes kanske faller?
=P

Visa signatur

Atari Mega 2

Permalänk
Medlem
Skrivet av McMillan:

Med den logiken så har Nvidia en mycket större andel av "dumma konsumenter" med tanke på marknadsandel?
Är ingen matematiker så min tes kanske faller?
=P

Vänta så hämtar jag spaden så ska vi se vem som kan göra största slottet

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Viochee:

Vänta så hämtar jag spaden så ska vi se vem som kan göra största slottet

Skickades från m.sweclockers.com

Trampade kanske på en öm tå, no?
Du tar din spade så tar jag min 25-t grävare så kan vi se vem som bygger största slottet =D

Skämt åsido, du kommer ingen vart med din spade, just sayin'

Visa signatur

Atari Mega 2

Permalänk
Medlem
Skrivet av McMillan:

Trampade kanske på en öm tå, no?
Du tar din spade så tar jag min 25-t grävare så kan vi se vem som bygger största slottet =D

Skämt åsido, du kommer ingen vart med din spade, just sayin'

Yikes, du tar detta seriöst ser jag.

Om du inte förstod min första poäng var det att AMD inte är billigare, men fortsätt håna folk som köpt NVIDIA för all del om det får er att må bättre på något sätt *smileyface*

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

6000kr, för ett Rog Strix, Gaming X eller HOF

Alla andra kylarlösningar 5000-5500kr

imo

Visa signatur

Core i7 6700K | Asus Prime Z270-A | Enermax ETS-T40 | Corsair Vengeance 16GB @3000Mhz | 275GB Crucial MX300 | 1TB WD Blue 7200RPM | Define C | Corsair RM650x | Asus VG278H 1080p @60Hz | Nvidia RTX 2070 Super

Permalänk
Medlem

Jag valde 4000 kr. Mest för att jag sitter på ett vanligt 1080 idag och uppgradering inte är enorm.

Visa signatur

ASUS Maximus X Hero z370 | Intel I7 8086k | | Custom Loop vattenkylning | MSI 3070ti | 16GB GSkill tridentZ RGB @ 3200mhz| Samsung EVO 850 250GB SSD | Samsung EVO 970 500GB Nvme SSD | Corsair RM750x PSU |

Permalänk
Medlem
Skrivet av McMillan:

Var det inte ungefär det jag skrev?
Saknas några alternativ för oss som INTE lirar?
Ok jag missade "inte är intresserad" som alternativ, ber så mycket om ursäkt, my bad.

Du skrev att du ville ha billigare alternativ. I min värld är det inte samma sak. Men om det var det du menade så är vi väl överens.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Lätt som Paj

Permalänk

Max 5500kr om det är i originalkartong med kvitto kvar om jag skulle köpa ett idag.

Men jag har redan ett 1080 Ti, skulle inte sälja det för under 5500, på Blocket kanske man kunde lura på någon det för 6000kr, det hade känts som ett bra pris då jag inte backar så mycket.

Kortet är spelat på ca 100 timmar.

Visa signatur

Arbetsdator: Imac 27" Core I3@3,2 Ghz, 1TB HDD. Backup: Scaleo home server 2205 2+2TB
GamerPC: Core i7 2,8 Ghz, 6GB DDR3, Geforce 2x680 Sli, 128GB Samsung 830 SSD, Corsair 750W nätagg, W7 Ultimate.

Permalänk
Medlem

Nice info, så jag kan nästan sälja mitt kort för samma pris jag köpte det för
Mitt nypris: 7200kr. Har kvitto men ingen kartong, fattar inte varför folk vill ha kartonger på sina hyllor... jaja, får väl göra som man vill.

Men visst för att frakta är det en annan femma..

Visa signatur

Baaahh

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av RocketLasse:

Röstade 4500 SEK, men det får inte vara begagnat för den pengen. Jag köper inte begagnat helt enkelt. Detta står för mig och om andra vill köpa begagnat får de göra det, men jag bestämmer över min plånbok.

Det är inte mekaniska hårddiskar vi snackar om. Det enda negativa med att köpa begagnat är om kullagren i fläktarna är dåliga eller coilwhine och då är det svårt att få det på garantin som man istället för ta med privatpersonen som sålde kortet.

Begagnade grafikkort är relativt riskfritt och du bör ta av dig din foliehatt!

Skrivet av candyraver:

Nice info, så jag kan nästan sälja mitt kort för samma pris jag köpte det för
Mitt nypris: 7200kr. Har kvitto men ingen kartong, fattar inte varför folk vill ha kartonger på sina hyllor... jaja, får väl göra som man vill.

Men visst för att frakta är det en annan femma..

Ännu en som inte tänker ett steg längre eller bara försöker skriva dumma inlägg. Kartongerna som kom med grafikkorten kanske är bra att ha väl till hands när man vill sälja det igen så det blir lätt att frakta?