GFX eller komponentfel? (Akut hjälp!)

Permalänk
Medlem

GFX eller komponentfel? (Akut hjälp!)

Tjenare!

Igårkväll började min dator spöka för första gången sen jag byggde "ny" i Februari

Spec:
Intel i5 8600K (smått överklockad)
MSI Z370 SLI PLUS
HyperX Predator 3000mhz CL15
Kingston 240gb systemdisk SSD
Seagate FireCuda 1TB SSHD
2st vanliga HD's på 500gb & 1 TB
CX600M nätagg (4 år gammalt)
MSI GTX 970 (4 år gammalt) (har kört lite smått överklockat i 10 månader med samma spec utan probs med temp eller krasher)

Det som händer är att när jag lirar nåt spel, så sprakar de till i högtalarna sen är allt 100% fruset. Efter det får man RS:a med knappen. Efter att man gjort det, så kan den ibland hänga sig i inloggningsskärmen, eller på skrivbordet men inte alltid.
För 15 minutersen hängde den sig likadant under ett spel, jag försökte RS'a men då ville datorn inte starta först. Utan stod och försökte starta med typ 4-5 sek intervall, så de blinkade till men slocknade genast efteråt, sen när jag väl skulle filma det så hoppade den igång.

Har uppdaterat allt som går när de gäller drivrutinerna, har avklockat kortet och även kört windows egna memtest på ramet som inte gav några fel.

Vad låter detta problem mest troligt som? SNÄLLA HJÄLP! :'(

MVH Pierre

Permalänk
Medlem

Vet inte vad felet kan vara, men det där nätaggregatet brukar man kalla för "komponentsdödaren". SKulle inte använda det i ett nytt bygge.

Visa signatur

Dator 1: | i9 9900k | MSI RTX 4080 Ventus 3x OC | ASUS ROG STRIX Z390-F Gaming | Corsair LPX DDR4 32 GB 3200Mhz | FD define S | Samsung 850 EVO 1TB | Samsung 980 NVMe M.2 1TB | Noctua NH-U12S | Corsair RM750x 750W | Windows 11
Skärm 1: ASUS 27" ROG SWIFT PG279Q 1440p @ 165Hz/IPS/G-Sync
Skärm 2: ASUS 27" TUF VG27AQ1A 1440p @ 170Hz/IPS/G-Sync/HDR

Permalänk
Medlem

UPDATE:
Bytt till ett EVGA 650w gold power supply
Bytt till ett Asus strix gaming gtx 1070
Skickat ssd-disken till komplett för en checkup

Samma problem återstår ändå Ringde ComputerSalg där jag köpte CPU, mobo & ramminnet i februari efter att ha kört ett Hot CPU-test varav hela datorn hängde sig efter kanske 5min, vilket mest tyder på hårdvarufel på cpu eller mobo (eller bägge)

Så jävla tråkigt, spenderat så många tusen jag egentligen inte har råd med för att kunna lira och slappna av och tänka på annat på kvällar och helger, så blir de så krångligt de bara kan bli!

Får bara hoppas de kan hitta felet och att de går på garantin eftersom de inte är särskilt gammalt alls :/

Någon annan med en i5 8600k och en MSI Z370 sli plus med liknande problem? :/

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Fan vad trist, har du en kompis med samma plattform som kan tänka sig att låna ut sin processor så du får testa om det är processor eller moderkort som krånglar?

Permalänk
Medlem

Gissar på instabil ram. Prova stäng av xmp

Visa signatur

DAN Cases A4-SFX | AMD Ryzen 7 9800X3D | Thermalright AXP90-X47 Full Copper |
INNO3D GeForce RTX 4070 Ti SUPER 16GB Twin X2 | Kingston 32GB (2x16GB) DDR5 6000MHz CL30 | ASUS ROG Strix B650E-I Gaming WIFI | Samsung 960 EVO 1TB | Corsair SF-600

Permalänk
Medlem
Skrivet av SayZk:

Fan vad trist, har du en kompis med samma plattform som kan tänka sig att låna ut sin processor så du får testa om det är processor eller moderkort som krånglar?

Riktigt tråkigt är det, och så typiskt. Nä, har ju inte det tyvärr Så har nog inget annat val än att skicka grejerna till ComputerSalg i Danmark för test.

Missar såklart events i mitt favoritspel War Thunder pga detta med 😔

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nioreh83:

Gissar på instabil ram. Prova stäng av xmp

Jag har testat allt som har med ram att göra. Även kört memtest64 flertalet gånger utan några som helst felaktiga resultat