Philips 55PUS6482/12 kan inte läsa .srt-undertexter

Permalänk
Medlem

Philips 55PUS6482/12 kan inte läsa .srt-undertexter

Har nyligen köpt ny TV, med hopp om att det skulle vara bättre än LG skiten jag hade innan, men börjar upptäcka nya irritationsmoment som förstör upplevelsen helt med dessa dyra TVn...

Så det största problemet jag har nu, är att jag har nerladdad film på Extern hårddisk som jag har mellan datorn till TVn för att kolla på film.

Har en .srt som heter EXAKT likadant som filmen, har även testat att skriva "Eng" eller liknande, men då hittar inte TVn textfilen alls.

Så när jag startar filmen, och går in där man väljer undertexter, så hittar den hela .srt filen utan problem, klickar på den, menyn stängs ner men inget händer.
Ingen jävla undertext dyker upp.

Kollat igenom alla möjliga inställningar, även ändrat på vilket språk man föredrar i inställningar, men ingen skillnad.

Och detta har nu hänt med två helt olika filmer, dom spelas upp perfekt, ljudet exakt som det ska, inga problem, men .srt funkar fan inte.

Googlat runt, ja, TVn stödjer .srt, och mycket mer info än så har jag inte hittat, så vet inte vad det är jag missar.

Har även kontaktat Phillips supporten, där var första responsen om jag har kopplat in batterierna rätt i fjärrkontrollen och då tappade jag hoppet helt för supporten, men svarade och dom har nu slutat svara efter dom tyckte jag skulle uppdatera mjukvaran (som redan är den senaste)

Självklart har jag kollat så .srt filen inte är korrupt via PCn, där fungerar texten felfritt, syns exakt som den ska och när den ska, så jag FATTAR inte detta.

Är det en skräpTV jag har? Måste man punga ut 15000kr+ för att slippa alla dessa konstiga problem?

Någon här som varit med om samma problem? Vad göra?

Förtydligade rubrik från "Philips 55PUS6482/12" – Thomas
Permalänk
Medlem

Spela upp video/musik/undertexter i mjukvara VS hårdvara är det VÄLDIGT stor skillnad på.
O med mjukvara menar jag spela upp med windowsmediaplayer/mpc/etc på en dator (och ja även med DXVA påslaget).
Hårdvara=Tv/Mediaspelare som gör allt i hårdvara (så INTE android baserade, Android hamnar mittimellan dock).

Mjkuvara är ENORMT MYCKET mer "förlåtande" för felaktigheter/specifikationer/codecs/etc än vad hårdvara är.

Tex en film man laddat hem som kanske inte kom hem 100% oskadd utan nån enstaka bit (tex en nolla vart en etta istället) kan i många fall krascha en hårdvaruspelare medans en mjukvaru spelare bara ångar på utan nåt som helst problem.
I värsta fall blir det nån liten ströning på nån enstaka bildpixel heller en tiondels sekund av ljudet uteblir/vart fel.

Utöver detta så är "mediaspelarna" i ALLA smart tv väldigt mycket sämre än en separat lösning som tex en popcorn mediaspalare.
Själv har jag en popcorn vten som fortfarande är bland det bästa du kan köpa i mediaspelar väg, enda som är något bättre är popcorns nyare mediaspelare.
Den har stått oanvänd i 2,5år för en intel 2500k htpc funkar sååååååååå mycket bättre det enda är att man får något bättre bild med popcorns mediaspelare än en htpc.

Har du provat att byta namn på både filmen och srt filen til tex enbart ett a.
Dvs
a.mp4
a.srt
Det kan mycket väl vara att det är ett lite för långt filnamn som gör att filmen funkar men inte texten (har sett det ett antal gånger på tv/sämre mediaspelare) alternativt något tecken i filnamnet som tv´n ej gillar och därmed skippar texten men filmen funkar bra.

Hjälper inte det funkar srt med andra filmer?
Om ja så är det troligen nåt lite skit fel i srt filens formatering/etc/nåt enstaka tecken i hela srt filen som är på fel ställe eller tv´n klarar inte av det alls men på pc funkar det fint.

Vad är det för filformat/codecs på filmen i sig?
Har sett vissa tv/sämre mediaspelare kan funka bra med srt så länge det är tex mp4/x264 men inte alls om det är tex avi/xvid men tar man nåt annat undertext format som tex IDX/SUB så funkar det med både mp4/avi (eller tvärtom funkar bara med avi).

Är titta på film/tv serier/youtube/etc genom smart tv nåt du gör ofta alternativt vill göra mer av?
Om ja så skulel jag rekomendera skippa osmarta skiten på tv´n och skaffa nåt bättre istället.
I stort sett allt du kan hitta kommer vara bättre men gör dig en tjänst och skaffa nåt riktigt bra direkt istället för nåt som bara är lite bättre.
Till o med en raspberry pi 3 för 3-400:- är miltals bättre (kräver dock installation/inställning av tex LibreELEC som är kodi fast mer optimerat).

Visa signatur

Nu när vi betalar för det!
Glöm inte bort att slänga alla plastpåsar i vattnet!

Skit nätagg (som inte alltid=med billigt) är enbart till för dom rika som har råd att byta ut allt när (inte OM utan NÄR) det dör!

Permalänk
Medlem

Okej intressant läsning.

Jag har provat lite olika saker med .srt filen, inget har fått den att fungera med filmen.

Däremot, så tog jag en online konverter, konvertera från .srt till .sub, och då fungerade texten i sig, men då var den istället extremt off vid tidsstämplarna, alltså texten stämde inte förens långt efter scenen är över

Men passar chromecast för att lösa detta? Vet inte vad raspberry är för något

Permalänk
Medlem

Kör inte den TVn Android TV?
I så fall, installera Kodi från Play Store, brukar ta alla tänkbara format på både video och undertexter. Även VLC ska finnas, och borde lösa det.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Jag har också en Philips tv och för att få igång .srt filer behöver man trycka på "Subtitle" knappen på handkontrollen nere i vänstra hörnet. Se bifogad bild.

Visa signatur

CPU:AMD 7950X3D UV (Noctua NH-D15) GPU: Powercolor 7900XTX Red Devil UV MINNE:32gb 6000mhz CL 32-36-36-72 MODERKORT:ASUS x670e PRIME NÄTAGG:Gigabyte 1000w SSD: Samung 980 PRO 2TB m.2, SK hynix PC401 512gb m.2, Samsung 860 EVO 500GB, Samsung SM871b 512GB, Samsung 830 256GB, Samsung 840 PRO 256GB CHASSI: Fractal Design Define R5 Titanium LJUDKORT: Creative Sound Blaster X4 HÖRLURAR: Beyerdynamics MMX300 V2OS: Windows 11 Pro

Permalänk
Medlem

Tråkigt att det inte funkar.

Plex finns dock som app och funkar även med Chromecast. Det är riktigt bra för filmer/serier och jag har inte stött på några jobbiga problem med texter osv. Finns även plugins som hämtar texter automagiskt tillsammans med omslag, filminfo osv.

Visa signatur

Ryzen 5600x (Noctua NH-D15) || Kingston Fury 32GB 3600MHz
ASUS Prime X470 PRO || ASUS GeForce RTX 3080 Tuf OC
Fractal Design Define S (6x chassifläktar) || Corsair RM750X v2
FURY Renegade 2TB || WD Blue 1TB M.2 || LG C2 42" + XB271HUA

Permalänk
Medlem

@keyser:

Vafan det verkar funka ju, tog en .mkv och hade en .srt och den hitta båda finfint och verkade spela upp det utan problem

Får ta och testa någon kväll när jag kollar igenom en hel film ^^

Permalänk

SDD write error

Philips 55pus6482 SDD write error

com.andriod.documentsui missing!

Vad är det för skit?

Permalänk
Medlem

Tyvärr har jag samma problem med vår Philips 55put6400, min lösning var att hårdkoda srt-filen med lämplig programvara.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Ryzen 5 5600xt | MSI B450 Mortar Max | 32GB HyperX Fury | EVGA Supernova G2 750w | Intel 665p 1TB | MSI Radeon 6800
H2O: Alphacool XP3 light | EK-Quantum Vector RX 6800 | 2st NexXxos XT45 X-flow
Ljud: Epiphany EHP-O2D / AKG K240