Betalar du faktura direkt eller förfallodatum?

Permalänk
Avstängd

Betalar du faktura direkt eller förfallodatum?

Tjena! Jag betalade nyss en elfaktura som jag annars fått från e-faktura så jag kontaktade bolaget nu för att få det fixat.

Det fick mig att tänka på det min storebror snackat om att "alltid betala fakturor vid förfallodatum så att företagen får minimalt med ränta" eller något åt det hållet. Så hur gör du: betalar du fakturor direkt när du får dem eller betalar du så att de dras vid förfallodatumen?

Jag betalar direkt när jag får dem förutsatt att jag har fått varorna, så elräkningar, hyror och bredband betalas direkt medan köpta varor på faktura betalas så fort jag har fått varorna (hela grejen med att jag kör med fakturor).

Vet ej om det stämmer det där att företagen tjänar mer pengar om man betalar fakturor direkt istället för att vänta ut hela förfallodatumet?

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Medlem

Så fort jag ser den annars kommer jag glömma bort och får betala förseningsavgift.

Permalänk
Inaktiv

Jag betalar ochså på en gång

Permalänk
Medlem

Föredrar e-faktura med automatiskt godkännande så länge beloppet är under den gräns jag har satt.

Annars gillar jag att sätta datumen på samma datum som lönen kommer.

Permalänk
Medlem

Lägger mina räkningar i en hög och betalar dem samma dag som lönen kommer in.

Visa signatur

i7 4790k | Asus Z97M-Plus | 16gb ram | Asus Strix 970 | Phanteks PH-TC12DX | Samsung 850 Evo 250gb | Corsair Force GS 120gb | Fractal Design Integra M 650w | Fractal Design Define Mini C

Permalänk
Medlem

Lägger alltid in att de betalas automatiskt 2-3 dagar innan förfallodatum.

Visa signatur

Workstation: i9-13900K @ 6.1 GHz - Asus Z790 ProArt - G.Skill 6400MHz 2x32 GB - Asus TUF 4080 16 GB
Samsung 990 Pro MVMe 1 TB - Kingston Renegade MVMe 4 TB - Asus 990 Pro NVMe 4TB
ASUS ROG Strix Aura 1000W - EK-Nucleus AIO CR360 - LianLi O11 Dynamic EVO
LG 38GL950G - Sound Blaster Katana V2X Soundbar - Corsair RGB Strafe - G-Wolves Sköll
Server: i7-6700K @ 4.2GHz - Asus Maximus VIII - Corsair DDR4 4x16 GB - Samsung 950 MVMe 256GB - Samsung EVO 1 TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av AplAy:

Det fick mig att tänka på det min storebror snackat om att "alltid betala fakturor vid förfallodatum så att företagen får minimalt med ränta" eller något åt det hållet. Så hur gör du: betalar du fakturor direkt när du får dem eller betalar du så att de dras vid förfallodatumen?

Jag betalar generellt mina fakturor i min internetbank samma dag som de kommer...
Jag vill inte samla dem på hög och regga alla på en gång, ifall jag skulle glömma eller få något annat förhinder som stoppar mig från att regga dem före förfallot.

Men när jag registrerar fakturan i internetbanken så fyller jag alltid i så att utbetalningsdatumet är bara någon dag före förfallot. (som även @JD ovan)
Varför göra något annat? Dumt att skicka iväg pengarna direkt och bjussa på den räntan... Samt att man har flexibilitet att kunna backa fakturan senare om det är något strul med varan tex.

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem

@AplAy: De få gånger jag får nånting på faktura betalas direkt. Jag har lagt upp hyra, el, mobil & bredband på Autogiro försöker ha så få fakturor som möjligt.

Visa signatur

Min dator är Cat-säker.
Hakuna Matata

Permalänk

Betalar ca 3-4 dagar innan förfallodatum, CSN prioriteras annar får man en påminnelseavgift på 450 kronor!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Roger W:

Jag betalar generellt mina fakturor i min internetbank samma dag som de kommer...
Jag vill inte samla dem på hög och regga alla på en gång, ifall jag skulle glömma eller få något annat förhinder som stoppar mig från att regga dem före förfallot.

Men när jag registrerar fakturan i internetbanken så fyller jag alltid i så att utbetalningsdatumet är bara någon dag före förfallot. (som även @JD ovan)
Varför göra något annat? Dumt att skicka iväg pengarna direkt och bjussa på den räntan... Samt att man har flexibilitet att kunna backa fakturan senare om det är något strul med varan tex.

Jag förstår inte hur företagen kan få mer ränta genom att man betalar något innan förfallodatum? Räntan betalas väl bara ut en gång om året till företag?

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Medlem

Vad spelar det för roll om företagen tjänar lite ränta på pengarna? Låter sjukt småaktigt och barnsligt.

Visa signatur

i7 8700k – Scythe Mugen 5 Rev.B-kylare // Galax RTX 3080 SG // 16GB G.Skill DDR4 3200 // Corsair RM750i // Phanteks Eclipse P400 TG

Permalänk
Medlem
Skrivet av AplAy:

Jag förstår inte hur företagen kan få mer ränta genom att man betalar något innan förfallodatum? Räntan betalas väl bara ut en gång om året till företag?

Men den beräknas inte på ditt totala saldo 31 Dec.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Jonny Myran:

Vad spelar det för roll om företagen tjänar lite ränta på pengarna? Låter sjukt småaktigt och barnsligt.

Haha JA!! Det är exakt det jag tycker om det storebror sa om att han betalar vid förfallodatum och inte direkt. Inte så att man drabbas själv som privatperson precis!

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Medlem

Jag brukar för det mesta betala i god tid före förfallodagen och ibland direkt. Lättare att hålla koll på hur mycket pengar man har att röra sig med då.

Visa signatur

Intel i7-3770K@4,5GHz 1,275V - ASRock P67 Pro3 REV B3 - Corsair Vengeance Pro DDR3 2133MHz 2x8GB - MSI GTX 1080 Gaming X - Samsung 840 EVO 120GB - WD Caviar Black 6TB - Seagate SV35 2TB - Noctua NH-C12P SE14 - LG DVD+-RW - Seasonic Focus+ Gold 750FX - Antec One Hundred - Dell 25" UltraSharp U2515H 1440p

Permalänk
Proffsmoddare

Betalar allt i slutet av månaden när lönen trillat in.

Visa signatur

Crystal 280X ~ i7 8700K ~ B360M MORTAR ~ GTX1080ti ~ 32GB DDR4 ~ RM650i ~ AOC 34" IPS ~ Virtuoso SE
The Red One ~ Cold Winter ~ CURV3D ~ BarPC ~ F4DE

För allt om PC-moddning ~ Minimalistic PC

Permalänk
Medlem

@AplAy: Ju tidigare du betalar, ju längre tid har de pengarna tillhands. Om de då har någon form av sparränta på sina konton så genererar det lite mer sparränta i det långa loppet. Det är iaf. så jag har uppfattat det.

Brukar för övrigt betala det mesta när lönen trillar in. Vilket brukar sammanträffa rätt bra med de flesta förfallodatumen.

Permalänk
Inaktiv

Du "betalar fakturan" när betalningen utförs (dvs det datum den är schemalagd): NÄR du väljer att mata in betaldatum är tämligen ointressant!

Dvs schemalägger du betalningen av fakturan när du får den så finns det väl ingen anledning att schemalägga den extremt många dagar före förfallodatum?

Eller är vi tillbaka på 90-talet och att vi skickar in postgiro/banggiro-betalningar via snigelpost?

Edit: eller än värre: går till banken och betalar räkningen över disk (med extra avgifter)?

Permalänk
Medlem

Registrerar dem direkt så jag får det ur världen, men sätter betaldatum till förfallodatumet.

Men försöker köra E-faktura eller autogiro på det mesta.

Permalänk
Avstängd

Betalar direkt fakturan, avskyr att vara i skuld.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

oftast inte alls..

Visa signatur

^^^
@¿@
o

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cyberz:

oftast inte alls..

Lyxfällan nästa?

Visa signatur

Min dator är Cat-säker.
Hakuna Matata

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av AplAy:

Jag förstår inte hur företagen kan få mer ränta genom att man betalar något innan förfallodatum? Räntan betalas väl bara ut en gång om året till företag?

Mjaa. Det här handlar om marginaleffekter och små procentändringar men det rör sig samtidigt om ganska stora summor totalt vilket ändå kommer påverka.
Jag kan försöka mig på att exemplifiera lite:

Säg att energibolaget vattenfall har... ja 4 miljoner kunder de fakturerar per månad (helt påhittad siffra) och att räkningarna i snitt ligger på 500 spänn per månad (också påhittad).
500 * 4 000 000 = 2 miljarder.
Kan de ta in 2 miljarder i betalningar och hålla detta på ett räntebärande konto på 2% tre dagar tidigare än tänkt så ger det följande
2 000 000 000-kapital * 0,02-räntan / 365-dagar *3-dagar.
Och detta blir då ca 300.000 spänn i vinst för dem om de kan låna ut det här kapitalet under dessa tre extra dagarna. Det här gäller för en månads fakturering. Detta kan upprepas 12 gånger på ett år då. På ett år kan det alltså bli ca 5 miljoner extra i vinst av att de får in pengarna 3 dagar tidigare än sista förfallodag.
Visst är det småpotatis jämfört med deras övriga omsättning på flera miljarder per månad, men man ser till att låta pengarna jobba så kan man få ut ett gäng extraslantar i slutändan. Finns bra handelsinstrument anpassade för business så att detta kan göras ganska lätt.

Andra exempel där det går att göra pengar av att bara ha tillgång till dem under en period är pantsystem. Svensk pant förfogar väl över folks pengar under tiden panten är ute i butiker och hos konsumenter. Totalt i Sverige lär det röra sig om miljardbelopp som de håller. Givetvis ligger inte de pengarna bara och skräpar utan de "jobbar" under tiden och tjänar in slantar åt de som hanterar panten.
Av samma anledning kan det vara ytterst lukurativt för banker att genomföra penningöverföringar med fördröjningar på några dagar då varje dag bygger på till ett buffertkonto som visserligen kan fluktuera men konstant innehålla miljardbelopp och även dessa summor kan lånas ut för att tjäna pengar åt de som sitter och håller på dem ett litet tag. Bör väl tilläggas att många banksystem tar tid på sig med överföringar på grund av gammal teknik också ;).
Finns exempel i det oändliga egentligen. Rikskuponger, förladdning av busskort, matkort i restauranger, insparad bonus som inte tagits ut av kunderna i bonussystem, rabattkupongssystem och liknande kan också användas för samma ändamål. Så länge man ackumulerat ett större kapital, om än flyktigt så går det att som förvaltare göra pengar på detta.

Skrivet av Jonny Myran:

Vad spelar det för roll om företagen tjänar lite ränta på pengarna? Låter sjukt småaktigt och barnsligt.

Skrivet av AplAy:

Haha JA!! Det är exakt det jag tycker om det storebror sa om att han betalar vid förfallodatum och inte direkt. Inte så att man drabbas själv som privatperson precis!

This! Agreed!
Man tjänar knappast några pengar själv på att sitta på pengarna några extra dagar. Finns ingen vinst för en själv alls att skänkla den delen en extratanke alls annat än ja... missunnsamhet. Och det är knappast något man blir lyckligare av i längden

Edit:
Själv använder jag en bank som automagiskt fyller i sista betalningsdag för onlinefakturorna som kommer in.
Brukar emellertid ändra detta till att betala direkt. Jag vill se verifiering på att det är avklarat.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Sötast

Bryr mig rätt lite i det stora hela, sålänge företagen får sina pengar och jag inte får påminnelseavgifter så är jag nöjd, brukar oftast bli någon gång i månadsslutet som man betalar.

Permalänk
Avstängd

Jag betalar dem med en gång så att jag inte glömmer dem, men också för at beloppet på fakturorna av någon anledning aldrig blir reservarat när jag skall göra överföringar över internetbanken, vilket gör att andra kan ta ut hela summan jag just använt till fakturorna innan förfallodatumet om jag inte ändrar dem en och en, därför betalar jag dem innan förfallodatumet så att jag vet att pengarna verkligen gått iväg från det kontot och ingen annan kan kladda på dem.
(Har flera konton, det är ett av de som är kopplat till kort och annat man ofta hänger ute med i butiker och annat så jag vill inte ha för stora summor på det fall någon blir av med kort eller liknande).)

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number

Permalänk
Medlem

När det gäller varor som beställs via internet brukar jag betala när jag har fått varan och kontrollerat att den fungerar som utlovat.
Gäller det fasta avgifter så som räkningar osv så betalar jag dessa så fort jag hinner när lönen har trillat in. Tycker det är skönt att veta hur mycket man har att röra sig med efter att allt är betalt direkt, istället för att vänta ~en vecka innan pengarna dras.

Visa signatur

Chassi> FD Define S CPU> i7 10700 GPU>RTX 3070 MB> GB B460 Aorus Pro AC Ram> 32GB PSU> Corsair AX1200

"Server"> Enthoo Pro CPU> i7 5960x @ 4,2 Ghz GPU>GTX 760 MB> Asus x99 Deluxe Ram> 32GB 2666mhz PSU> Corsair CX650

Kringutrustning> Philips 70PUS7304, AOC AGON AG271QG, Roccat ISKU Fx, Logitech G502 Spectrum, MX 5500, MX Revolution, Arctis Nova Pro Wireless, Behringer Ms40, HP Reverb G2, MSI GF65 Thin 10SER, USB 990 Pro 2tb,

Permalänk

Är så fräck så jag betalar alltid dagen efter datumet gått ut. Än så länge har inget hänt och skulle tro att en dag inte är så farligt då man bara kan skylla på att man betalade sent på kvällen dagen innan datumet på fakturan gick ut men har alltså aldrig blivit tillsagd. Detta gäller så klart pappersfakturor.

Permalänk
Medlem

Autogiro och e-betalning så slipper man bry sig.

Permalänk
Medlem

Betalar alla mina räkningar samma dag som jag får dem droppad in på e-faktura, autogiro får dra när de dras.

Permalänk
Medlem

På förfallodatumet, aldrig före. Varför ska företaget få ränta på mina pengar i onödan?!

Visa signatur

Intel i7 6700K @ 4,4 Ghz | MSI Z170 KRAIT GAMING 3X | be quiet! Dark Rock 4 | 16 GB Kingston HyperX Fury 2133 Mhz | Asus RTX 3060 OC | PNY XLR8 CS3030 500 GB | Samsung 860 QVO 1 TB

Permalänk
Medlem

Skriver i det datum fakturan förfaller. Så överlag slutet på månaden. E faktura gillar jag, autogiro känner jag att jag tappar lite kontroll vad pengarna går till.

Visa signatur