Betalar du faktura direkt eller förfallodatum?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Mizccc:

När det gäller varor som beställs via internet brukar jag betala när jag har fått varan och kontrollerat att den fungerar som utlovat.
Gäller det fasta avgifter så som räkningar osv så betalar jag dessa så fort jag hinner när lönen har trillat in. Tycker det är skönt att veta hur mycket man har att röra sig med efter att allt är betalt direkt, istället för att vänta ~en vecka innan pengarna dras.

Precis! Det är det primära skälet till att jag väljer faktura om jag kan. Det känns skönt att kunna skicka tillbaka en vara om den skulle visa sig vara ett måndagsexemplar (defekt) eller inte vara det jag tänkte mig (ångerrätten) och slippa behöva vänta på pengar som skall betalas tillbaka.

Dessutom har Klarna fungerat smidigt för mig att om jag råkat betala för mycket så får jag tillbaka överskottet, vilket hände nyligen med en delbetalning som pågått i några månader. Jag vet att faktura är dåligt om man skall låna pengar i senare skeden i livet, men den smällen får man ta då.

Jag tar oxå faktura på onlinebeställd deg, så att jag kan betala för en deg som faktiskt har kommit fram till mig varm och god!

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Avstängd
Skrivet av AplAy:

Precis! Det är det primära skälet till att jag väljer faktura om jag kan. Det känns skönt att kunna skicka tillbaka en vara om den skulle visa sig vara ett måndagsexemplar (defekt) eller inte vara det jag tänkte mig (ångerrätten) och slippa behöva vänta på pengar som skall betalas tillbaka.

Dessutom har Klarna fungerat smidigt för mig att om jag råkat betala för mycket så får jag tillbaka överskottet, vilket hände nyligen med en delbetalning som pågått i några månader. Jag vet att faktura är dåligt om man skall låna pengar i senare skeden i livet, men den smällen får man ta då.

Jag tar oxå faktura på onlinebeställd deg, så att jag kan betala för en deg som faktiskt har kommit fram till mig varm och god!

Intressant, jag handlar nästan alltid på faktura av samma skäl (dock aldrig på avbetalning).

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number

Permalänk
Medlem

Betalar direkt varan är inkommen eller då tjänsten är utförd. Småföretagare i Sverige är ingen lätt uppgift så jag betalar gladeligen direkt. Då det krävs inte allt för mycket för att likviditetsproblem kan uppstå. Avser det gigantiska bolag som faktiskt kan tjäna på räntan så varsågod.

Känns som svenska avundsjukan att sitta och hålla inne betalning bara för att man själv inte tjänar någon märkbar summa på sparräntan. Tjänar man inget själv så ska ingen annan tjäna. Speciellt inte företagen, som är svin som skapar jobben och intäkterna till välfärd.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jonny Myran:

Vad spelar det för roll om företagen tjänar lite ränta på pengarna? Låter sjukt småaktigt och barnsligt.

Jag betalar räkningarna direkt när jag får dom men all form av betalning som staten ska ha betalar jag så sent som möjligt ^^

Permalänk
Avstängd
Skrivet av IMPANI:

Betalar direkt varan är inkommen eller då tjänsten är utförd. Småföretagare i Sverige är ingen lätt uppgift så jag betalar gladeligen direkt. Då det krävs inte allt för mycket för att likviditetsproblem kan uppstå. Avser det gigantiska bolag som faktiskt kan tjäna på räntan så varsågod.

Känns som svenska avundsjukan att sitta och hålla inne betalning bara för att man själv inte tjänar någon märkbar summa på sparräntan. Tjänar man inget själv så ska ingen annan tjäna. Speciellt inte företagen, som är svin som skapar jobben och intäkterna till välfärd.

Dessutom lär ju det storföretagen får in i vilket fall vida överstiga deras utgifter, så ränta lär de ju få ändå fram till utdelningen... Det är som regel fullständigt irrelevant för dem vid vilken tidpunkt pengarna kommer in. (Till skillnad mot hur det är för ett mindre företag, som dessutom inte kan plocka ut någon ränta (med behållning) på sådana pengar)
Tidigare var det måhända bankerna som tjänade på dröjsmål i samband med själva överföringen (som kunde ta några dagar), men så är det inte idag, inte heller till utlandet.

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number

Permalänk
Avstängd
Skrivet av IMPANI:

Betalar direkt varan är inkommen eller då tjänsten är utförd. Småföretagare i Sverige är ingen lätt uppgift så jag betalar gladeligen direkt. Då det krävs inte allt för mycket för att likviditetsproblem kan uppstå. Avser det gigantiska bolag som faktiskt kan tjäna på räntan så varsågod.

Känns som svenska avundsjukan att sitta och hålla inne betalning bara för att man själv inte tjänar någon märkbar summa på sparräntan. Tjänar man inget själv så ska ingen annan tjäna. Speciellt inte företagen, som är svin som skapar jobben och intäkterna till välfärd.

Exakt så storebrorsan troligen känner sig inför det hela. Jag bedriver enskild firma så jag ser det hela annorlunda. Främst betalar jag så fort som möjligt för jag ser det annars som en bakomliggande distraktion i bakgrunden under tiden jag arbetar.

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Medlem
Skrivet av IMPANI:

[...]

Känns som svenska avundsjukan att sitta och hålla inne betalning bara för att man själv inte tjänar någon märkbar summa på sparräntan. Tjänar man inget själv så ska ingen annan tjäna. Speciellt inte företagen, som är svin som skapar jobben och intäkterna till välfärd.

Tror neppe problemet er at større foretak kan få rente på pengene, men at bankene i dag gir så litt rente for privat personer når det gjelder alminnelige konto.

(*) Redigert sitat for å vise til hva det jeg svarer på i mitt innlegg overfor

____
Foretrekker E-faktura da jeg kan betale, så fort jeg vil få inn penger og selv bestemme datum for betaling for å bli ferdig med saken. Liker ikke AutoGiro ettersom en da mister kontrollen. Bahnhof f.eks. sier at til og med dersom en betaler innen dagen for forfall, så vil deres økonomiske system ikke registrere betaling og trekke penger uansett, så da er det ikke noen fordel å overføre penger innen forfall. Andre bedrifter med Autogiro så vil en tidligere betaling (enn den som AutoGiro avtalen bygger på dvs ofte siste dag i måneden) bli registeret for den måneden og en vil ikke bli trukket penger fra AutoGiro konto.

Permalänk
Medlem

Allt löpande går på e-faktura och autobetalning på förfallodagen, har aldrig fått någon påminnelse.

Permalänk
Medlem

Cash management är det som gäller. Finns absolut ingen anledning att ge dina pengar tidigare till företagen än nödvändigt. Betala på förfallodagen inte tidigare. I dagens lågräntetider gör det inte mycket skillnad för din egen plånbok men varför låna ut pengar i onödan utan ränta? Inte direkt svårt att bestämma datum på en betalning via internetbanken. Litar du inte på dig själv att det finns pengar kvar på kontot vid förfallodagen så har du problem.

https://sv.wikipedia.org/wiki/Cash_management

Visa signatur

Core i7 5820K @ 4.5GHz | Asus Strix X99 Gaming | Palit Super Jetstream GTX 1080 | 16GB Corsair Vengeance LPX DDR4 2666MHz | Intel® 750 SSD 400GB PCIe, Samsung 840/850 Evo 750GB & 1TB | Asus 12x Blu-Ray Combo | Phanteks Enthoo Luxe | 3x Nanoxia Deep Silence 140mm + 5x 120mm | Corsair H105 | Corsair AX1200i 1200W | Windows 10 Pro | Asus ROG Swift PG348Q | Audio Pro Addon T12 | Sennheiser HD650 | Corsair Vengeance K70 | Mad Catz R.A.T. 7 MMO

Permalänk
Medlem

Elektroniska fakturor som kommer med förbestämt datum låter jag ligga på förfallodagen, i den händelse att jag får en skriftlig brukar jag betala den direkt... eller nja, det är en lögn. Jag glömmer ofta öppna den. Men när jag väl gör det så betalar jag direkt

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Torhrolfr:

Är så fräck så jag betalar alltid dagen efter datumet gått ut. Än så länge har inget hänt och skulle tro att en dag inte är så farligt då man bara kan skylla på att man betalade sent på kvällen dagen innan datumet på fakturan gick ut men har alltså aldrig blivit tillsagd. Detta gäller så klart pappersfakturor.

Antar att du inte har bil? Gör inte detta om du ska betala "trängselskatt" då det kostar dyrt (450?) (eller annan myndighet/bank). Dessa skäms inte för sig och tänker inte på "goodwill".

Permalänk
Skrivet av anon257891:

Antar att du inte har bil? Gör inte detta om du ska betala "trängselskatt" då det kostar dyrt (450?) (eller annan myndighet/bank). Dessa skäms inte för sig och tänker inte på "goodwill".

Givetvis kan man inte göra så här mot myndigheter och banker... där är det lika stenhårt som skattefusk.

Permalänk
Medlem

Alla pappersfakturor som kommer läggs in så fort som möjligt på internetbanken, men själva betalningen sker alltid på förfallodatumet. Dock har jag som många andra det mesta på e-faktura.

Visa signatur

Arbetsstation/streamdator: Define R6, Ryzen 2600, 16GB DDR4, EVGA 980ti.
Speldator: Define R6, 6700k, 16GB DDR4, MSI 2080ti X Trio.
Filserver: Define R6, 2500k, 16GB DDR3, EVGA 960.

Permalänk
Medlem

Får nästan bara efakturor, och dom behöver man ju bara godkänna.
Pappersfakturor registreras så fort de kommer in, men betalas på förfallodagen, eller närmsta vardag innan om den förfallodatum är helgdag/röd dag.

Jag förstår inte varför jag skulle betala innan förfallodatum. Om företaget ville ha pengarna tidigare får dom ju ha ett tidigare förfallodatum?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd
Skrivet av henkiii:

Får nästan bara efakturor, och dom behöver man ju bara godkänna.
Pappersfakturor registreras så fort de kommer in, men betalas på förfallodagen, eller närmsta vardag innan om den förfallodatum är helgdag/röd dag.

Jag förstår inte varför jag skulle betala innan förfallodatum. Om företaget ville ha pengarna tidigare får dom ju ha ett tidigare förfallodatum?

Skickades från m.sweclockers.com

1. När jag får e-fakturor så tar jag bort förfallodatum och betalar genast istället. Det enda jag har på autogiro är obligatoriska försäkringar som hemförsäkring tror jag. Resten vill jag alltid kontrollera först så det inte dyker upp något orimligt belopp (t.ex. felmätning på elförbrukning).

2. Det är nog för att vara "schysst" ska du se mot folk som inte kan betala innan lön!

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Avstängd

Betalar alla räkningar när jag fått samtliga.. vanligtvis runt den 20e varje månad..

Visa signatur

*Inlägg med reservation för eventuell censur av admin ;-)

Permalänk
Medlem

Blir alltid smått deprimerad när jag buntar ihop alla räkningar så har börjat betala dem så fort de kommer.
Sen har jag några på autogiro, också jobbigt då man alltid glömmer bort dem de dras av utan någon som helst notifikation.

Permalänk
Medlem

Klickar iväg betalningarna allt efter att dem trillar in.

Visa signatur

Core i7 6700K | Asus Prime Z270-A | Enermax ETS-T40 | Corsair Vengeance 16GB @3000Mhz | 275GB Crucial MX300 | 1TB WD Blue 7200RPM | Define C | Corsair RM650x | Asus VG278H 1080p @60Hz | Nvidia RTX 2070 Super

Permalänk
Medlem

Ironin är att just nu är det precis tvärt om i Sverige iom minusräntan. De flesta större företag får nu betala för att ha pengarna i Sverige/en svensk bank. Dvs, desto senare man betalar, desto gladare blir dom. I synnerhet om man dessutom betalar så pass sent att dom får ta ut en påminnelseavgift. Så vill ni straffa ert påtvingade elbolag osv, se till att betala så fort ni kan, ni lär dessutom själv ändå ha 0% ränta på kontot ni betalar från

Permalänk
Medlem

Betala så mycket som möjligt som e-faktura dagen (eller närmaste vardagen) före löning. Jag bestämmer dock när räkningarna ska betalas (före förfallodagen givetvis )

Visa signatur

Coca Cola missbrukare Förbjuden dryck för mig pga diabetes
AMD älskare
Katt älskare

Permalänk
Inaktiv

Betala på en gång och undvik Klarna för när det är dags att betala så vägrar de att skicka fakturan, för då måste du betala extra. Vidrigt

Permalänk
Hedersmedlem

Företag jag gillar och/eller vill ha en bra relation med: Direkt.

Övriga: Förfallodatum -2 dagar.

Skrivet av anon285805:

Betala på en gång och undvik Klarna för när det är dags att betala så vägrar de att skicka fakturan, för då måste du betala extra. Vidrigt

Låter oerhört konstigt. Använder Klarna varje vecka och aldrig missat en faktura eller haft problem med att få hjälp av kundtjänsten om något krånglar. På alla år har jag inte heller fått en enda extra avgift, så berätta gärna mer ingående om vad du menar.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av MultiMan:

Företag jag gillar och/eller vill ha en bra relation med: Direkt.

Övriga: Förfallodatum -2 dagar.

Låter oerhört konstigt. Använder Klarna varje vecka och aldrig missat en faktura eller haft problem med att få hjälp av kundtjänsten om något krånglar. På alla år har jag inte heller fått en enda extra avgift, så berätta gärna mer ingående om vad du menar.

Det är precis vad jag skrev.

Permalänk
Medlem

Jag har alla månatliga utgifter på e-faktura med automatiskt godkännande så jag ser aldrig röken av några räkningar, är inte säker men jag tror dessa betalas på förfallodatumet. Köper i princip aldrig något på faktura men de enstaka gånger det händer försöker jag betala direkt annars glömmer jag.

Har hänt ett par gånger men det har inte varit några problem. Det är bara att betala originalfakturan, sen kontaktar man dem och säger att man var sen men att man redan betalat in originalet och nu när det kommit en ny med förseningsavgift så vet man inte vad man ska göra. I min erfarenhet är chansen god att de makulerar den helt istället för att skicka en ny med bara förseningsavgiften.

Permalänk
Medlem

Beställer på faktura, för att inte behöva betala och ligga ute med pengar innan varan faktiskt har kommit hem till mig.

Om det skulle försvinna saker eller något skulle vara skadat så är det skönt att inte ha betalat något än.

Men så fort varan är mottagen, öppnad och inspekterad så betalar jag fakturan.

Visa signatur

In the real world, size matters. And the big guy always win.

Jag har en svart dator med skärm och tangentbord.

Permalänk
Avstängd

Jag är nog lite av ett yrväder med räkningar ....satan det är 30e lär betala skiten så man inte får en massa påminnelser

Visa signatur

i3 6100 - MSI b150m pro-vd - 8gb 2133 ddr4 - GTX 950 GAMING 2G - z400s 120gb ssd - 1tb WD blue - Corsair 500w

Permalänk
Lego Master

Beror på vad det är för något:

Beställda grejjor på faktura: betalar när jag fått sakerna och de är OK
E-faktura, återkommande: lägger in samtliga enligt deras förfallodatum när sista räkningen kommit in runt den 20e
Vanliga pappersräkningar, återkommande: lägger in samtliga nån dag efter lönen kommit in, lägger så de dras snarast möjligt då (mest för att det är enklast, då slipper jag hålla på och lägga in datum på varje betalning, bara låta det vara tomt)
Digitalt via Kivra: fuck that shit, rent generellt, men överlag hanterar jag dem på samma sätt som pappersräkningarna

Så över en månad har jag lite olika dagar pengar dras, men det mesta kommer dras mellan den 26e och siste i månaden.

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Medlem

Jag brukar samla på mig under månaden och betala samtliga vid lön direkt, vissa kan ha 3v kvar till förfallodatum och vissa 3 dagar, men det är då dom betalas. Flyttar ibland fram datumet på en del e-fakturor så att dom ska dra samtidigt, vill gärna veta direkt efter lön/csn vad jag har att röra mig med under månaden istället för att få reda på att jag inte har pengar kvar till fakturorna.

Visa signatur

Corsair Obsidian 250D | i5 7600K | Gigabyte Z270N WiFi | Samsung 960 EVO 250GB | Fractal Design Integra M 650W | Corsair Hydro H90 |Kingston 8GB 2133M DDR4 CL14 | Asus GeForce GTX 970 4GB STRIX DC2 OC MAX |

Permalänk
Medlem

Betalar alltid räkningar på de löpande hushållsutgifterna när jag initierar en ny budgetperiod den 25e, så betalningsdatum blir nästkommande vardag för att få budgetark att stämma med kontobalans så snart som möjligt. Köper aldrig saker på faktura så har aldrig några sådana.

Permalänk

- Pappersfakturor betalas med bankappen (skannar OCR) så fort jag öppnat brevet. Men sätter betalningen till ca 26:e.
- E-fakturor betalas enligt det förfallodatum som står. Bara godkänner.
- Autogiron dras när de dras

Visa signatur

Intel i5 6600K | Be Quiet, Pure Rock! | Asus Z170 Pro Gaming | Asus GTX 1070 Strix Gaming | HyperX 16 GB (2x8GB) DDR4 2133MHz Fury Black | Samsung 850 Evo 250GB | Skärm: Samsung S27D390H | Chassi: Fractal Design Define R4 Black
Spelnick: Jernhand