Vilka program ska jag ha på SSDn, och hur tar jag bort från HDDn?

Permalänk
Medlem

Vilka program ska jag ha på SSDn, och hur tar jag bort från HDDn?

Hej.

Har precis installerat min nya Samsung EVO 860 500 GB SSD (Min HDD är utdragen för tillfället), och håller på att ladda ner en del saker som jag vet att jag ska ha på min SSD. (Fortnite, Steam, Adobe...) Några andra saker som är bäst att ha på sin SSD? För jag fick flera förslag att det var bäst att ladda ner en del saker innan jag satte in min gamla hårddisk igen.

MEN, detta förstår jag inte riktigt. Om jag laddar ner ovanstående program på min SSD, vad händer då när jag tar in den andra hårddisken? För jag har samma program där. Kommer de automatiskt att tas bort, eller gör jag det manuellt i min nya "D:" drive?

Kommer att hitta fler saker som jag just nu har på min HDD som jag vill föra över, och kanske tvärt om i fortsättningen. Hur gör jag detta? Kan jag dra över filer från D: till C:, eller ska jag kopiera filerna till andra disken och sen i efterhand radera de gamla?

När jag avinstallerar program från HDDn som jag redan laddat ner på SSDn, ska jag göra det från "D:" eller från Kontrollpanelen -> Program -> Program och funktioner: Avinstallera eller ändra ett program. ?

Permalänk

Har du SSD'n som C: nu? Med Windows på?
Gjort en nyinstallation eller klonat?

Om ny installation:
Du kan stoppa in den andra disken utan några som helst problem (under förutsättning att du vet att du bootar windows från SSD'n!)
Därefter kan du lyfta över filer som du vill (OBS! De flesta program går ej att lyfta över, då de måste installeras för att konfiguration och dylikt skrivs in i registret i Windows!)
Därefter när du känner att du har alla filer från din gamla disk, då kan du hoppa in i diskhanteraren och ta bort alla partitioner på den disken, skapa en ny, och formatera den.

Du kan EJ avinstallera program på den gamla disken via kontrollpanel... Ditt ev. "nya" Windows har inga som helst referenser till den hårddisken överhuvudtaget.

Med andra ord, kopiera ev. lösa filer (musik/bilder/övrigt), men skit i programmen.

Permalänk
Medlem

@oxygenial:
Jag har gjort en nyinstallation med Windows 10 på. MEN... jag vet inte om något blev fel. Hade fått reda på att när jag startade datorn och höll inne "del" (med usb-minne med windows 10 installation insatt) skulle BIOS menyn komma upp, men det gjorde det inte. Istället startade Windows installationen iallafall på SSDn och nu är jag inne på den. Vet inte riktigt om det blev rätt nu och ifall datorn kommer boota från SSDn när jag tar in HDDn. Antar att det bara är att testa?

Permalänk

Tips är att lägga in en bakgrundsbild på din SSD installation så vet du om det är SSD eller ej du bootade ifrån.

Ang. installationen så är säkert din BIOS inställd på att boota på USB/Removable devices automatiskt... helt normalt (beroende på BIOS/UEFI)!

Om den bootar från SSD eller HD'n beror på bootordningen som är satt i BIOS/UEFIn.

Permalänk
Medlem

@oxygenial:
Ok! Tack för svar. Lade in en bakgrundsbild nu och ska stänga av datorn och sätta in HDDn.
Men nu när jag installerat några saker (Fortnite, Steam, Adobe..) så kommer dessa program även finnas på HDDn. Hur tar jag bort dessa? Kanske en dum fråga att ställa, men jag vill vara helt säker!

Adobe: Har en del Adobe program med License, och nu på SSDn så står det "Testa" istället för installera. Då kanske det är bättre att ta bort Adobe Creative cloud på SSDn nu och sedan föra över den från HDDn när den är insatt?

Permalänk
Medlem

@llucass:

Om datorn inte hittar någon bootbar SSD eller HDD när den startar så bootar USB minnet automatiskt om den är bootbar windows installationsmedia, så det var inget konstigt med detta.

Om du vill öppna boot menyn och välja bootenhet så kan du trycka på tangenten F8 när datorn startar upp.

Visa signatur

janee

Permalänk
Medlem

@janee: ok.. Ang. det jag skrev i förra meddelandet. Vad vet du om det? Adobe program samt dubbla nedladdningar...

Permalänk
Medlem
Skrivet av llucass:

@janee: ok.. Ang. det jag skrev i förra meddelandet. Vad vet du om det? Adobe program samt dubbla nedladdningar...

Tyvärr så kan jag ingenting om Adobe programmet men när jag gör en ny och helt ren windows installation så laddar jag hem alla program på nytt, då vet jag att det är dom senaste versionerna av programmen.

Visa signatur

janee

Permalänk
Medlem

@janee: Gör du dessa nedladdningar innan du sätter in HDDn igen, eller kan jag sätta in HDDn igen och sedan göra nedladdningar?

Jag antar att jag får prova mig fram.

Permalänk
Medlem
Skrivet av llucass:

@janee: Gör du dessa nedladdningar innan du sätter in HDDn igen, eller kan jag sätta in HDDn igen och sedan göra nedladdningar?

Jag antar att jag får prova mig fram.

Jag brukar fixa till nya SSD så att allt fungerar bra innan jag stoppar in gamla hårddisken.

Och om du permanent vill ställa in din SSD som första bootenhet så gör du detta i BIOS/UEFI, F8 tangenten är bara för en tillfällig ändring av bootenhet.

Edit: Du bör koppla din nya SSD till första SATA porten på moderkortet som heter SATA 0 eller SATA 1, då kommer datorn troligen boota SSD som första bootenhet.

Visa signatur

janee

Permalänk
Medlem

@janee: SSDn var förinställd som min bootenhet, så det var bra. Ett exempel här. Jag laddade ner "Epic Games" och Fortnite på min SSD och den la sig i (C:), men jag har sedan innan även "Epic Games" och Fortnite på min HDD (D:). Kan jag nu ta bort "Epic games" mappen från (D:) utan att spelet skadas?

Permalänk

Se till att starta och aktivera alla applikationer på din SSD... du kan som sagt INTE kopiera över program (generellt) från din gamla HD!

När du verifierat att du har allt, och att det fungerar som du vill! Först då kan du ta bort partitionerna samt fomatera om disken och på riktigt börja använda den som en D:

Permalänk
Medlem
Skrivet av llucass:

@janee: SSDn var förinställd som min bootenhet, så det var bra. Ett exempel här. Jag laddade ner "Epic Games" och Fortnite på min SSD och den la sig i (C:), men jag har sedan innan även "Epic Games" och Fortnite på min HDD (D:). Kan jag nu ta bort "Epic games" mappen från (D:) utan att spelet skadas?

Jag spelar inga spel själv men om dom är från Steam så kan du kolla denna tråd https://www.sweclockers.com/forum/trad/1377059-flytta-steam-s...

Edit: Om du inte lyckas göra en bra installation av programmen på din nya SSD så har du kvar allt på gamla hårddisken och då kan du välja att klona med programmet Samsung Data Migration Software for Consumer SSD https://www.samsung.com/semiconductor/minisite/ssd/download/t... detta är inte optimalt enligt mig men det fungerar kanske bra för dig

Visa signatur

janee

Permalänk
Hjälpsam

@llucass: Ett tips för är att lägga din systemdisk SSD:n, på SATA 0, Windows blir då mindre förvirrat vid uppstarten.

Jag lade upp en kort guide för att flytta runt Steamspel mellan kataloger och diskar.

Under Steam->Inställningar->Nedladdningar, kan du välja biblioteksmappar för Steam.
Skapa en ny mapp på valfri disk.
Starta om Steam.
Högerklicka på spelet du vill flytta->Egenskaper->Lokala Filer->Flytta Installationsmapp.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |