Bildskärm för fotoredigering - budget runt 12k

Permalänk
Medlem

Bildskärm för fotoredigering - budget runt 12k

Hej,

Jag kikar på att köpa en bra skärm för fotoredigering (PS/LR). Jag har sett några bra recensioner för BenQ SW271. Hur tycker ni den står sig i prisklassen? Finns det några contenders som den kan jämföras med?

Edit: Vet inte om subject spelar någon roll, men för vad det är värt ligger fokus på undervattensfotografier (https://www.flickr.com/photos/svpv9704/).

Permalänk
Medlem

Tjena.

Har kollat runt på olika sidor, reviews osv

Benq skärmen har fått högst betyg overall så tror inte du får en bättre skärm än den för priset

Visa signatur

PC: Den funkar

Permalänk
Medlem

Riktigt fina foton

Visa signatur

''Man får betala för kvalitet och stabilitet'' //Pantburk 2024.
Poor 9800X3D + RTX 5090 user.

Permalänk
Medlem

Vad jag vet så gör Eizo otroligt bra skärmar för fotoredigering. De enda som jag känner som jobbar med fotoredigering använder Eizo Coloredge serien.
De är lite dyrare än BenQ och för 12k så lyckas jag inte hitta någon modell som har 4K upplösning om det är viktigt för din del.

Visa signatur

| CPU: AMD Ryzen 5600x | RAM: G.Skill 32GB 3200 MHz Ripjaws V | GPU: Powercolor RX 6800 | Mobo:ASUS ROG STRIX B550-F Gaming | Systemlagring: WD Black SN750 1TB | Nätagg: Fractal Design Ion+ Platinum 660W | Kylare: Arctic Liquid Freezer II 120mm | Chassi: Cooltek W2 | OS: Windows 10

Permalänk
Medlem

@vigfus00 Är det arbetsytan eller upplösningen i sig som behöver vara 3840x2160(eller större)? Eller skulle 2560x1440 räcka till?

Känns som en fråga för @Laxpudding kanske?

Permalänk
Avstängd

Det du borde göra är att besöka olika butiker och få en egen uppfattning. Alla har olika ögon och upplever skärmar olika bra.

Jag personligen rekommenderar Dells UltraSharp pga färgerna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jopp<3:

Det du borde göra är att besöka olika butiker och få en egen uppfattning. Alla har olika ögon och upplever skärmar olika bra.

Det är därför seriösa tester mäter skärmarnas egenskaper för att ge en så objektiv bild (pun intended) som möjligt.

BenQ;en verkar för övrigt som en mycket prisvärd skärm. 4K, 99% AdobeRGB och hårdvarukalibrering för ca 12kkr är mycket skärm för pengarna. Jag vet dock inte om den har några mindre attraktiva egenskaper eller inte.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Magnituden:

Benq skärmen har fått högst betyg overall så tror inte du får en bättre skärm än den för priset

Det låter lovande. Det verkar som om de flesta håller den som favorit i den prisklassen.

Skrivet av Ryzer:

Riktigt fina foton

Tack! Vad kul att du gillade dem!

Skrivet av Bmannu:

Vad jag vet så gör Eizo otroligt bra skärmar för fotoredigering. De enda som jag känner som jobbar med fotoredigering använder Eizo Coloredge serien.
De är lite dyrare än BenQ och för 12k så lyckas jag inte hitta någon modell som har 4K upplösning om det är viktigt för din del.

Jag har hört bra om både Eizo och NEC, men de är som du säger lite dyrare om specarna skall vara snarlika och någonstans måste man dra gränsen (om man bortser från de som budade på lägenheter i Stockholm för 2 år sedan ). Jag tänker att jag får både arbetsyta och upplösning i BenQen, medan jag får endera i de andra. Risken är ju att man får vad man betalar för när man tror sig optimera...

Skrivet av stoltz:

@vigfus00 Är det arbetsytan eller upplösningen i sig som behöver vara 3840x2160(eller större)? Eller skulle 2560x1440 räcka till?

Jag sitter nu på 1920x1200 på en 24" och det känns trångt när jag arbetar med bilderna. Ibland gäjmar jag lite och tänkte att den högre upplösningen inte skulle vara tokig, men det kan mycket väl vara så att 2560x1440 ger tillräckligt mycket arbetsyta då spelandet är sekundärt nöje. Som Jopp<3 tipsade om nedan kommer jag bege mig in i butik för att se om de har olika demoskärmar där jag kan uppleva arbetsytan och förhoppningsvis några applikationer i olika upplösningar. Det svåra brukar jag tycka är att förhållandena är rätt olika från hemmet.

Skrivet av Jopp<3:

Tack! Det skall jag definitivt göra och på din inrådan skall jag även se till att kika lite närmare på Dells Ultrasharp-modeller.

Skrivet av DasIch:

Det är därför seriösa tester mäter skärmarnas egenskaper för att ge en så objektiv bild (pun intended) som möjligt.
BenQ;en verkar för övrigt som en mycket prisvärd skärm. 4K, 99% AdobeRGB och hårdvarukalibrering för ca 12kkr är mycket skärm för pengarna. Jag vet dock inte om den har några mindre attraktiva egenskaper eller inte.

Än så länge har det enda negativa jag har läst mer eller mindre varit att Free-sync saknas för gäjming.

Tack för all feedback allihop!

Permalänk
Medlem

Se om du kan hitta tester på panelens uniformitet. Andra paneler från BenQ har inte imponerat på den punkten. Sen är det förstås upp till en själv att avgöra hur stora variationer i ljus och färg man kan stå ut med.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

Se om du kan hitta tester på panelens uniformitet. Andra paneler från BenQ har inte imponerat på den punkten. Sen är det förstås upp till en själv att avgöra hur stora variationer i ljus och färg man kan stå ut med.

Av vad jag har kunnat utläsa har det varit lite ljummet på uniformiteten. I en forumpost på dpreview (https://www.dpreview.com/forums/thread/4269669) argumenterade en person för att allt utanför NEC och Eizo är riskabelt sett till vad vilken kvalitetsvariation du kan få för pengarna. Den personen pekade på CS2730, PA272W eller PA271Q och då verkar PA271Q vara den som bäst passar min budget och vad jag vill kunna göra, men jag har inte hittat några målande recensioner av den. Det jag har läst är (https://forum.luminous-landscape.com/index.php?topic=122441.m...), men hans kompis sade att han var lite pro-NEC. Jag har fortfarande inte varit iväg och jämfört skärmar, men som för de flesta av mina investeringar är det en process där pros and cons mals några vändor i kvarnen innan beslutet fattas

Permalänk
Bildexpert 📺

Tyvärr måste man i princip upp till de bättre NEC och Eizo-modellerna för den där spot-on-förmågan för färg och uniformitet. Deras mjukvara för kalibrering är också mer beprövad och inarbetad. Men det är förstås helt andra prisnivåer för den där perfektionen.