Permalänk
Medlem

Bygga dator av gammal träradio

Hej!

Jag har en gammal radio jag tycker är fin, och då min nuvarande laptop börjat sjunga på sista versen tänkte jag det är dags för någonting nytt. Jag har i princip noll egen erfarenhet av att bygga datorer, men jag är sugen på en lite kraftigare dator än laptop, och tänkte därmed att jag kan försöka ge mig på att bygga en stationär dator av den gamla radion. Jag fick idén från en kompis som gjort något liknande.

Men jag behöver då hjälp! Tanken är att datorn mest ska användas till gaming, och eftersom det inte blir i ett vanligt chassi förstår jag att det kanske inte kan bli den mest kraftfulla datorn, men målet är väl att den ska vara kraftfullare än en laptop och stå sig ett tag. Budget runt 10-15k, mer skulle väl vara möjligt, men känns väl inte riktigt nödvändigt för mitt datorbruk.

Så här ser radion ut:

Innandömet mäter 41 cm lång, 26 cm hög, och 10 cm djup. Då är inte den böjda framsidan medräknad, där är höjden 19 cm, och djupet 17 cm.

Jag har börjat kolla på detta med komponenter hit och dit, men det är verkligen en djungel, och behöver därmed all hjälp jag kan få. Själva byggandet ska väl gå att lösa, men det här med att hitta "rätt" komponenter känns i dagsläget rätt övermäktigt, hah. Det viktigaste är väl att hitta moderkort och resterande delar som för det första ens passar i själva lådan, och sen ska det ju även vara för gaming, så då blir det ytterligare aspekter att ha i åtanke. Behöver inte någon DVD-läsare eller så. Tänker mig en SSD på typ 256gb, tror inte jag behöver någon ytterligare hårddisk för lagring.

Om ingen vänlig själ skulle kunna sätta ihop en lista på komponenter som nog skulle kunna fungera ihop för mitt ändamål, så ber jag åtminstone om riktlinjer i hur jag ska tänka. Om vi börjar med moderkort, ett vanligt ATX kanske blir tajt, så ska jag sikta på någon MATX, eller Mini Itx? Hur ska jag tänka?

Sen detta med att ens kunna fästa allt i själva lådan, finns det några inre "skelett" en kan hitta, eller blir det till att skapa något eget skelett/fästa allt bit för bit? Ta delar från ett gammalt chassi och montera inuti?

Permalänk
Desk Master

Lär bli mest glädje i det om du tar ett m-atx och relativt klena komponenter och se till att du får det att funka som du vill

Rekomenderar att du skapar ett eget skelett elr gamar från nån annan burk ett moderkortsfäste osv. så du får komponenterna fast

Visa signatur
Permalänk
Inaktiv

Försök även få tag i en gammal tv med träram som du monterar skärmen i.

Permalänk
Medlem

Såna här projekt är superintressanta! Det här ska följas

Skickades från m.sweclockers.com

Autokorrekt kan inte stava...
Permalänk
Frida 🥐

Kul idé! Finns en medlem som gjort ett liknande projekt här om du behöver inspiration eller tips!

https://www.sweclockers.com/galleri/13346-vintage-reborn

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Visa signatur

13600KF, RTX 4070 FE, B760I, 32GB DDR4, NR200P

Permalänk
Medlem

Mycket roligt projekt!

Hur mycket går den att plocka isär? Skulle det kunna gå att få loss bottenplattan och bygga nått bare bone-liknande på den och sedan trä resten av chassit över den?

Övriga tankar är väl hitta en sff-psu vilket annars är rätt skrymmande samt, som redan nämnts, m-atx mobo för att få ner storleken.

Fronten där högtalarna varit passar ju bra för att sätta fläktar, du kanske kan modda baksidan till att fungera för utsläpp av luften. Att du sätter led för att lysa upp fönstret där man ser frekvenserna är ett måste!

Snälla ge inte upp denna idé!!

Permalänk
Medlem

Hur går det @tippen ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Panzerfister:

Hur går det @tippen ?

Har inte kommit längre än att tömma den, och har börjat kolla lite smått på vad för delar som kanske skulle kunna få plats. En vän har sagt att hon ska sätta ihop någon komponentlista som kan fungera, så får väl se om det dyker upp något sådant.

Tack för alla tips och intresset ni visar! Det kanske kommer ta lite tid, men det kommer absolut bli av.

Ryggplattan ser ut så här:

Så det går inte riktigt att montera på den, utan jag kommer sannolikt behöva skapa en egen ryggplatta.

För er som är intresserade av vad som var i den från början:

Har faktiskt tillsvidare ställt innandömet i sin helhet som prydnad på en hylla i vardagsrummet, då jag efter att ha dammat av det tyckte det var rätt fint, heh.

Permalänk
Medlem

Kul projekt. Följer med spänning

mITX mobo och sff format på nätagg borde göra det lite lättare att bygga.

Vore toppen om du får till någon funktion på de befintliga knapparna/vreden.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Panzerfister:

Mycket roligt projekt!

Hur mycket går den att plocka isär? Skulle det kunna gå att få loss bottenplattan och bygga nått bare bone-liknande på den och sedan trä resten av chassit över den?

Övriga tankar är väl hitta en sff-psu vilket annars är rätt skrymmande samt, som redan nämnts, m-atx mobo för att få ner storleken.

Fronten där högtalarna varit passar ju bra för att sätta fläktar, du kanske kan modda baksidan till att fungera för utsläpp av luften. Att du sätter led för att lysa upp fönstret där man ser frekvenserna är ett måste!

Snälla ge inte upp denna idé!!

Ja, eller så sätter man datorhögtalarna där... och fixar så att så volymkontroll och stationsinställningsrattarna funkar när man kör webbradio.

Permalänk
Medlem

Tänk på, att man måste betala radio och tv-licens på detta. Känner en som hade gjort om en tv till en låda för guldfiskar. Hade ingen tv eller radio, men han var tvungen att betala licens för detta sedan. Snart räcker det väl, att man har en vanlig låda hemma så blir man väl tvungen att betala tv-licens.
En hade varken radio eller tv, men var tvungen betala licens.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rendahl:

Tänk på, att man måste betala radio och tv-licens på detta. Känner en som hade gjort om en tv till en låda för guldfiskar. Hade ingen tv eller radio, men han var tvungen att betala licens för detta sedan. Snart räcker det väl, att man har en vanlig låda hemma så blir man väl tvungen att betala tv-licens.
En hade varken radio eller tv, men var tvungen betala licens.

Radiolicensen togs bort 1978 så inget problem med det.

Permalänk
Medlem

Då de jag frågat om hjälp inte ännu kunnat bidra med så mycket, så försökte jag själv sätta ihop en komponentlista som kanske skulle kunna fungera:

Jag har alltså aldrig förut satt ihop en egen komponentlista, och har således noll koll på vad som är bra eller inte, vad som fungerar ihop eller inte, osv. Försökte kolla på några "Top ten"-listor, men inte på alla komponenter. Vi kan väl säga att min budget är runt 15k för själva datorn, tanken är alltså att det ska kunnas spela på den, och att jag inte ska behöva byta ut delarna alltför snart.

Jag tar tacksamt emot all hjälp jag kan tänkas få gällande detta! Är det något jag missat? Något som är helt knas?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tipppen:

Då de jag frågat om hjälp inte ännu kunnat bidra med så mycket, så försökte jag själv sätta ihop en komponentlista som kanske skulle kunna fungera:

https://scontent.fbma1-1.fna.fbcdn.net/v/t1.15752-9/38223866_2281067091923267_6245664982835396608_n.png?_nc_cat=0&oh=d7f5ac7c1f18ab5710988fc615765406&oe=5C030B17

Jag har alltså aldrig förut satt ihop en egen komponentlista, och har således noll koll på vad som är bra eller inte, vad som fungerar ihop eller inte, osv. Försökte kolla på några "Top ten"-listor, men inte på alla komponenter. Vi kan väl säga att min budget är runt 15k för själva datorn, tanken är alltså att det ska kunnas spela på den, och att jag inte ska behöva byta ut delarna alltför snart.

Jag tar tacksamt emot all hjälp jag kan tänkas få gällande detta! Är det något jag missat? Något som är helt knas?

Ser väl bra ut... men minnena är inte med i QVL listan för moderkortet, så kolla hos Ballistix om de är ok om du inte redan gjort det. Borde nog funka ändå men man vet ju inte till 100%

Det vi inte kan kolla är hur det ska passa i din låda... En påse skruvar och distanser till moderkort mm kan vara bra att komplettera med (kommer normalt med chassiet)... Går faktiskt skapligt att skruva metallskuv i trä om man förborrar med lämplig diameter. Sen kanske addera 1-2 chassifläktar kan vara på sin plats.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Panzerfister:

Hur går det @tippen ?

Det går inte så bra.

Visa signatur

Shuttle XPC Z170R8 V2
Microsoft Surface Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av tippen:

Det går inte så bra.

Nått vi kan ge råd eller stöttning med?