Hur stor del av din nettoinkomst lägger du/ditt hushåll på mat?

Permalänk
Medlem

Hur stor del av din nettoinkomst lägger du/ditt hushåll på mat?

Blev lite inspirerad av tråden om hur mycket av din nettoinkomst som går till boendekostnader. Så här är tråden om matkostnader.
Tänkte vi kunde skriva det så här:
I vårt hushåll är vi: x personer
Mat från affär: xxxx kr/månad.
Mat från restaurang/café: xxxx kr/månad.

I mitt fall så ser det ut så här:
I vårt hushåll är vi: 2 vuxna, en hund, och två katter.
Mat från affär: 5000 kr/månad.
Mat från restaurang/café: 600 kr/månad.

Bring it on!

Visa signatur

Min Dator: AMD 3600 | 24 GB RAM | Asus X570 Prime | Fractal Design Arc R2 | Thermalright Silver Arrow | Dell U2412M | IBM Model M

Permalänk
Inaktiv

I vårt hushåll är vi: 1 person (man)
Mat från affär: 6500 ish kr/månad.
Mat från restaurang/café: 1000 kr/månad.

Köper för dagens intresse och snål är väll inte rätt ord ^^

Permalänk
Medlem

I vårt hushåll är vi: 1 person plus 1 barn varannan vecka och två katter
Mat från affär: Vet inte, skulle gissa runt 5000.
Mat från restaurang/café: Varierar med hur mycket matlådor jag gör, men 500-1000 kanske. Äter sällan ute förutom lunch på jobbet.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Avstängd
Skrivet av anon121881:

6500 kr på mat?

Bara Oxfile då?

Själv lägger man under 1000 kr.
Kanske 500 på hämtmat.

2k räcker gott till 2 personer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon121881:

Vart handlar du?!

I vårt hushåll är vi: 2 person (man och kvinna)
Mat från affär: 3200 kr/månad.
Mat från restaurang/café: absolut max 300 kr/månad, oftast betydligt mindre.

Min tjej är kock så köper livsmedel med hyfsad kvalitet. Äter extremt sällan ute, lagar alltid 2-3 extra portioner till att ha i kylskåpet eller frysen. Lagar i princip all mat från grunden, mycket storpack med bulgur, bönor, llinser och dylikt.

1 gång om året blir det en runda ner till Tyskland och köpa öl och vin, så där blir runt 4-5000kr extra.

Visa signatur

Citera för svar

Permalänk
Medlem

I vårt hushåll är vi: 2 personer
Mat från affär: 3500 kr/månad.
Mat från restaurang/café: 200 kr/månad.

Vi äter så gott som aldrig ute och försöker storhandla så gott det går. Köper oftast kött på kampanjer eller kort utgångsdatum och gör lunchlådor och fryser in. 3500 täcker frukost/lunch/middag och fredagsmys.

Permalänk
Medlem

I mitt hushåll är jag: 1 person
Mat från affär: ca 1800 kr/månad eller 59 kr/dag.
Mat från restaurang/café: vet inte men höftar på 100 kr i månaden (äter sällan ute)

Har som mål att äta för 50 kr om dagen. Vill samtidigt få i mig bra mängder mikronutrienter och ligga på ett högt proteinintag vilket gör det lite svårare (protein och grönsaker är relativt dyrt). Köper nästan bara billiga grönsaker (<20 kr/kg). Proteinkällan består vanligtvis av kyckling eller vegetariska alternativ (bönor som jag kokar själv, sojafärs) samt ibland köttfärs eller lax. Vid behov (för att nå ca 150 g protein per dag) kompletterar jag med vasslekoncentrat. Konsumerar dock också en hel del lightläsk vilket nog är den primära orsaken att 50 kr är lite för svåruppnåeligt.

Tar för övrigt gärna emot tips på billiga, lättlagad rätter med bra näringssammansättning!

Permalänk
Medlem

2 vuxna
5000kr i mataffären
2000kr på utemat/hämtmat

Visa signatur

R7 5800X3D / RTX 4070 / 32GB Ram / 1 + 2 TB M.2 SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Funiculus:

I mitt hushåll är jag: 1 person
Mat från affär: ca 1800 kr/månad eller 59 kr/dag.
Mat från restaurang/café: vet inte men höftar på 100 kr i månaden (äter sällan ute)

Har som mål att äta för 50 kr om dagen. Vill samtidigt få i mig bra mängder mikronutrienter och ligga på ett högt proteinintag vilket gör det lite svårare (protein och grönsaker är relativt dyrt). Köper nästan bara billiga grönsaker (<20 kr/kg). Proteinkällan består vanligtvis av kyckling eller vegetariska alternativ (bönor som jag kokar själv, sojafärs) samt ibland köttfärs eller lax. Vid behov (för att nå ca 150 g protein per dag) kompletterar jag med vasslekoncentrat. Konsumerar dock också en hel del lightläsk vilket nog är den primära orsaken att 50 kr är lite för svåruppnåeligt.

Tar för övrigt gärna emot tips på billiga, lättlagad rätter med bra näringssammansättning!

Du har redan nämnt det själv: Bönor.

City Gross har 2.5kg burkar med blandade bönor för drygt 30kr.

Visa signatur

Citera för svar

Permalänk
Medlem

Har ökat mina matkostnader något tror jag, så säg 2500-3000 kr totalt. Det är lite drygt 10% min nettoinkomst. Bara jag i hushållet. Går inte ut och käkar på "riktiga" restauranger men köper färdiglagad mat 1-4 ggr/vecka.

Permalänk
Medlem
Skrivet av AdoringFan:

Kanske 500 på hämtmat.

Nudlar, ketchup och mcd?

4st i familjen, 12.000 från mataffären
(mer än mat då, dvs allt man kan köpa i matbutik), dvs ~100kr per person och dag för frukost, lunch och middag

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Amd o Apple

Permalänk
Medlem
Skrivet av NeKeM:

Mat från affär: 3500 kr/månad.
Mat från restaurang/café: 200 kr/månad.

Vi äter så gott som aldrig ute och försöker storhandla så gott det går. Köper oftast kött på kampanjer eller kort utgångsdatum och gör lunchlådor och fryser in. 3500 täcker frukost/lunch/middag och fredagsmys.

Som ovan ungefär. Minus allt kött då. En rätt stor andel, kanske 30-40 % av summan, brukar hamna i kundvagnen på frukt och grönt.

När det bara är jag hamnar det på dryga tusenlappen. Jag är för egen del nöjd med att laga större laddningar mat 2-3 gånger i veckan och varvar gärna in rätt enkel men god mat som ärtsoppa som är nästan gratis. Sen kan man lyxa till det som ett mer aktivt beslut när suget faller på.

Visa signatur

i5 750@3,6GHz(vatten), 4GB DDR3, HD6870@1000/1100(vatten), 1TB, Proton AM10 + Dynavoice Challenger S5
Asus U36SD
FreeNAS - Intel G620, MSIH67MA-E35, 8GB DDR3, 5x2TB RAIDZ, Intel PRO 1000GT Desktop

Permalänk
Medlem

I vårt hushåll är vi: 1 person
Mat från affär: 1500-2000 kr/mån
Mat från restaurang/café: 3000+ kr/mån

Beroende på om man räknar in alkohol på resturangnotan så hamnar den långt över 3000

Käkar ganska ofta lunch ute då det är tråkigt att laga mat hemma till sig själv. Men helger så köper jag så jag kan göra några lådor och äta lite lyxigare. Kollar aldrig på priserna och handlar på en dyr butik för att jag inte har bil och bor inte nära någon annan butik.

Så det låter som att folk lägger otroligt lite på mat när jag kollar in min egna

Visa signatur

And Jesus said "Come forth and I will grant you eternal life!" I came fifth and won a blender.
| MSI X99A Raider | i7-6850K | 32GB Corsair Vengeance DDR4 3000MHz | Palit GTX 1080 Super Jetstream | ASUS ROG Swift PG279Q |

Permalänk
Medlem

Mat från affär: ca 7000 kr/mån
Mat från restaurang/café: ca 6000 kr/mån

Siffrorna är ett snitt sen i januari, restaurangbesöken har varit lägre än vanligt under den perioden men foodora har gått upp.

Utelunch 3-4 dagar i veckan då jag jobbar hemma resten och frun har matlåda ibland, sen blir det en del foodora från några bra restauranger när vi är trötta. Kör väl AW (då middag) 1-2 gånger var i månaden och sen går vi ut och äter tillsammans någon gång i månaden.

Permalänk
Medlem

I vårt hushåll är vi: 2 Personer. 1 Karl, 1 Kärring.
Mat från affär: ca 3000kr
Mat från restaurang/café: 0kr

Permalänk
Medlem

Två personer.
ICA: 4200 SEK
Utemat: 2000 SEK

Visa signatur

:(){ :|:& };:

🏊🏻‍♂️   🚴🏻‍♂️   🏃🏻‍♂️   ☕

Permalänk

I vårt hushåll är vi: 1 person
Mat från affär: 1800 kr/månad.
Mat från restaurang/café: 1200 kr/månad.

Brukade vara sparsammare men håller ändå <10% av pengar in så det får det vara värt!

Permalänk

Två pers
Ca 4000kr/månad från Coop +-
Blir lite pizza ibland, så kanske 2-500 max från "restaurang"

Permalänk
Medlem

I vårt hushåll är vi: 8 personer (4 + 4 bonusbarn varannan vecka)
Mat från affär: drygt 6000 kr/månad.
Mat från restaurang/café: ca 2000 kr/månad.

Förut klarade vi oss på 5000 + utemat 1000 kr men nu med småbarn är det svårt med tanke på att mjölkersättningar och blöjor går på samma konto som maten. Åker man till MAX med familjen och tonåringarna är med så går det lätt åt 600 kr.

Permalänk

@AdoringFan: alla kanske inte är sugna på att äta 3 mål om dagen med snabb makaroner.

1 person runt 4.5 tusen på mat äter dock väldigt mycket kyckling,lax,biff vilket är dyrare..... sedan energidrycker också

Äter inte ute mycket så det varierar mycket.

Visa signatur

Main dator: | I7 8700k | 2x 1080ti strix oc | Corsair obsidaian 750d | Samsung 970 Pro 512gb | Corsair H150i push pull | ASUS Z370 ROG MAXIMUS X FORMULA | Corsair Rm 850w | Asus rog swift 34 | 16gb ram gskill rgb |

Lan dator: | Corsair obsidain 250D | I7 7700k | Asus 1070 strix oc | corsair 16gb ram | benq XL 27 144hz | MSI Z270I Gaming Pro Carbon AC |

Who dares wins

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon121881:

Va? det blev en nolla för mycket där va? du menar 650 eller? Normalt måste väl vara cirka 800-1000kr per person och hushåll.

Visa signatur

Dator 1: | i9 9900k | MSI RTX 4080 Ventus 3x OC | ASUS ROG STRIX Z390-F Gaming | Corsair LPX DDR4 32 GB 3200Mhz | FD define S | Samsung 850 EVO 1TB | Samsung 980 NVMe M.2 1TB | Noctua NH-U12S | Corsair RM750x 750W | Windows 11
Skärm 1: ASUS 27" ROG SWIFT PG279Q 1440p @ 165Hz/IPS/G-Sync
Skärm 2: ASUS 27" TUF VG27AQ1A 1440p @ 170Hz/IPS/G-Sync/HDR

Permalänk
Medlem
Skrivet av xcluzive:

Va? det blev en nolla för mycket där va? du menar 650 eller? Normalt måste väl vara cirka 800-1000kr per person och hushåll.

Normalt är drygt 2000 SEK per person.

Källa: https://www.konsumentverket.se/aktuella-konsumentproblem/priv...

Visa signatur

:(){ :|:& };:

🏊🏻‍♂️   🚴🏻‍♂️   🏃🏻‍♂️   ☕

Permalänk
Medlem
Skrivet av xcluzive:

När jag pluggade för 15 år sen räknade jag och mitt ex med 1500 per person för mat per månad. 800-1000 idag så lever man på nudlar och vatten?

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem

Mat från affär: 1500 ish kr/månad.
Mat från restaurang/café: 0 kr/månad.
Snabbmat/Hämtmat: 3000 ish kr/månad.
"Utgångar/Sprit/Baren": 1000 ish kr/månad.

Dock har denna sommaren varit brutalt dålig. Har knappt orkat laga mat pga värmen (jobba utomhus 8h). Så har blivit betydligt mer pizza/tallrikar än normalt.

Visa signatur

Chassi:BeQuietDarkBase900Pro PSU:BeQuietDarkPowerPro1000w Moderkort:AsusZ170ProGamingAURA
CPU:i7-6700K 4.2Ghz Kylare:BeQuiet!SilentLoop240mm Ram:Corsair 32GB DDR4 3200MHz Vengeance
GPU:AsusRadeonRX5700XT8GBRogStrixGamingOC SSD:Corsair 2x120GB, M.2 1TB HDD:Seagate/WD->30TB Skärmar:3xBenQ 24" LCD G2450HM, LG 65"UHD65UM7100 OS:W10
Tillbehör:LogitechG915,G915TKL,ProX,G502,MxMaster3,G930,Z906,G510,K350,M705,G440,C922Pro,MionixNaos3200,5000,7200,8200,NaosQG
Mobiler:Xperia 1 III,Xperia1,SonyZ5 🎮 🖥️ ⌨️ 🖱️ 🎧

Permalänk
Medlem

I vårt hushåll är vi: 1 person (lite höga siffror då jag dejtade månaden jag tog siffror från)
Mat från affär: 1500 kr/månad.
Mat från restaurang/café: 1300 kr/månad.

Visa signatur

Desktop: | Win10 | InWin 303 | ASUS TUF X570 | AMD Ryzen 5 3600 | Noctua NH-U12S (PP) | Intel 600p 256GB | Gigabyte GTX 670 | 32GB DDR4 2400Mhz | Corsair RM650x | 3x 1080 Screens |
Datacenter: | 1x Physical | 1x Virtual |
Laptop: | 2x |

Dell Certified Technician

Permalänk
Medlem
Skrivet av xcluzive:

Normalt är ca 2400 kr. Alternativt kanske 1500 + 1700 (1800 kr hemma är dock vad Konsumentverket räknar med om du inte äter lunch hemma) om du äter lunch ute.

200 kr/dagen? Det är ju inga problem om man är en person och inte planerar. Mycket av maten man köper kommer inte gå åt om man inte fryser in den, och för att komma upp lite i inköpspris är det ju bara att köpa lite dyrare styckdelar, skaldjur, fisk osv.

Permalänk
Livsnjutare 😎

Familj på 4 personer.
2 vuxna, och två barn (4år och 7år)

Matbudget: 5500kr/mån (ICA-Kort)

Köper mat ute nån gång då och då, hämtpizza osv.
Landar på 1000-2000kr/mån (där den högre siffran är runt sommarmånaderna)

Visa signatur

Citera eller Svara för respons! •
• Life is a playground {|;^) •

Permalänk
Medlem
Skrivet av AdoringFan:

6500 kr på mat?

Bara Oxfile då?

Kanske 500 på hämtmat.

2k räcker gott till 2 personer.

Skrivet av xcluzive:

Skulle ni kunna ge exempel på hur en dags mat ser ut för er och kostnader för dessa råvaror.

Jag ser det som normalt att äta 1500-2000kr per person. Det är utan att snåla allt för mycket men att man tänker till när man handlar, detta varierar såklart på hur mycket man äter och kvalitén på det man handlar.

Ett hastigt prisexempel:Handlar man billig kyckling för 60kr/kg så räcker det till kanske 4 portioner. 15kr för kött + 5kr för ris/potatis för en måltid. Lägg på andra råvaror som kryddor, lök, salt, grädde, sås om ni tycker man har tagit i för mycket.
Nu räknar vi även på en billig frukost och något mellanmål/snacks för låt oss säga 10kr om dagen. Vi är uppe i 50kr om dagen vilket resulterar i 1500kr i månaden per person. Hur har ni fått <1000kr i månaden? Det är klart det är möjligt men i mina öron låter det extremt och är nyfiken på hur ni får ihop det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Json_81:

När jag pluggade för 15 år sen räknade jag och mitt ex med 1500 per person för mat per månad. 800-1000 idag så lever man på nudlar och vatten?

800-1000 kr idag så lider du snart av bristsjukdomar. För ett par år sedan var rekommendationen enligt riksnormen (försörjningsstöd) att man skulle spendera 56 kr/dagen på mat, men det är mycket mindre än Konsumentverket räknar med att det kostar, nu finns det inte längre någon sådan rekommendation gällande riksnormen längre och med höjningar av riksnormen kanske du har någon hundring till, att spendera på mat. Vad Konsumentverket menar att det kostar är mellan 77-78 kr/dagen som vuxen mellan 31-60, något mer för de som är 18-30. Kostar mer om du har någon form av specialkost eller köper varor som är några kronor dyrare än de billiga då.

Nudlar, pasta och ris är billigt, men det är bara basvaror och innehåller inte allt som behövs. Många av vitaminerna och mineralerna får du bara från grönsaker och/eller frukt och det är inte billigt. Förutom kött, fisk och fågel vill man förmodligen ha sås och buljong också. Nu kommer iofs nudelpaket med buljong/kryddor, men det är ingen komplett måltid.

Så på en måltid du gör på ett paket nudlar för 3-6 kr får du nog lägga på åtminstone 4-6 kr för ett par ägg också och kanske lite grönsaker för 10-15 kr. För att komma upp i ett vanligt dagligt energiintag så behöver du äta fyra måltider motsvarande måltiden som beskrevs, så förhoppningsvis är det ingen som faktiskt lever på snabbnudlar för varenda måltid. Frukost och mellanmål står för en relativt stor del av det dagliga energiintaget normalt sett.

Permalänk
Medlem

Mat från affär: 3000-3500 kr/månad.
Mat från restaurang/café: 500 kr/månad.

Äter vegetariskt. När vi körde kött vart det ungefär 2500 i månaden. Jag gillar inte att äta ute då jag är snål och har alltid matlådor till jobbet. Enda gången jag äter ute är när man äter med tjejen på bio eller någon restaurang.

Visa signatur

Min dator: Silent Base 600 | 1700X @ 3.9Ghz | MSI Gaming X 1080TI | RM750X | 512Gb M2 | 16Gb 3200mhz Ram | S34E790C @ 3440x1440
Tjejens dator: Define r4 | i5 3570k @ 4.2ghz | GTX Titan | 750w Supernova | 240gb SSD | 32gb ram
Citera/Tagga för svar!