Permalänk
Medlem

Studentliv

Hej,

Nu blir även jag en riktig student på högskolan med allt vad det innebär. Och det bästa av allt? Jag är definitivt inte ensam, och inte heller ensam på Sweclockers!

Så tänkte ta hjälp av er i frågor jag känner mig lite vilsen i även tillfälle för andra blivande studenter i samma sits att ta del av samma råd eller ställa egna frågor.

Fråga nummer 1:
Hemförsäkring. Vilket bolag bör man teckna? Haft Folksam en kort period tidigare i livet men aldrig behövt använda deras hjälp. Deras grundskydd kostar 62kr vilket är billigt.

Men sökte runt lite och fastnade för Trygg Hansa där grundskyddet kostar 394kr/år och Drulleförsäkring 448kr/år. Eller kan ICA banken/försäkring va ett bättre alternativ?

Fråga nummer 2:
El-avtal. Vilket bolag ska man välja här? Blivit tilldelad Jönköping Energi men de är riktigt riktigt dyra.

Något särskilt man bör göra eller tänka på? Fick erbjudande på posten om JUSEK fackförbund, kändes inte alltför lockande.

Permalänk
Medlem

Fråga 1: Om du ska läsa en ingenjörsutbildning kan det vara värt att kolla på Sveriges Ingenjörer (fackförbund), billigt medlemskap och hemförsäkring ingår.

Fråga 2: Jag har Telge Energi.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

:(){ :|:& };:

🏊🏻‍♂️   🚴🏻‍♂️   🏃🏻‍♂️   ☕

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av eucalyptus:

Fråga nummer 1:
Hemförsäkring. Vilket bolag bör man teckna? Haft Folksam en kort period tidigare i livet men aldrig behövt använda deras hjälp. Deras grundskydd kostar 62kr vilket är billigt.

Men sökte runt lite och fastnade för Trygg Hansa där grundskyddet kostar 394kr/år och Drulleförsäkring 448kr/år. Eller kan ICA banken/försäkring va ett bättre alternativ?

Vad som är bäst varierar en hel del över tid (samt vad man vill försäkra). Själv har jag aldrig haft någon drulleförsäkring och definitivt inte när jag pluggade. Valde billigast möjliga för täckning om ens bostad brinner ner bara typ.

Skrivet av eucalyptus:

Fråga nummer 2:
El-avtal. Vilket bolag ska man välja här? Blivit tilldelad Jönköping Energi men de är riktigt riktigt dyra.

Gå till elskling.se
Där kan du få fram vad som blir billigast för dig.

Skrivet av eucalyptus:

Något särskilt man bör göra eller tänka på? Fick erbjudande på posten om JUSEK fackförbund, kändes inte alltför lockande.

Fackförbund ;). Nä du. Det behövs inte när du pluggar vill jag påstå.
Är väl säkert väldans billigt som student. De vill mest värva dig innan du ens kommit ut i arbetslivet antagligen.
Tror faktiskt jag själv var medlem där när jag pluggade men det var mest för att en prenumeration av nån bra tidning ingick. Bra deal helt enkelt.
Att bli kårmedlem är då bättre. Det kan jag rekommendera då kåren fungerar som ett fack fast istället för på arbetsplatsen så representerar de dig i skolvärlden. Bra om det blir strul med skolan på nå sätt att ha en organisation i ryggen. När jag pluggade var det obligatoriskt, men nu är det väl frivilligt.

Aja. Det är sekundära råd. Mitt främsta råd till dig är att bygga på umgängeskretsen när du pluggar. Studierna är viktiga helt klart. Yadda yadda. Men kontaktnäten kommer antagligen vara viktigare för dig framöver än en del av betygen. Ja betyg är viktigt såklart, men nätverket du får möjlighet att bygga när du pluggar är ofta guld värt längre fram i allehanda sammanhang.
Gå med i nån studentförening - själv satt jag med i en förening som höll arbetsmarknadsdagar. Jättekul och lärorikt vid sidan av!

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem

Fråga 1: Jag har hemförsäkring hos IF via Unionen. 70 kr/mån inkl. drulle. Medlemskap i Unionen kostar en 100-lapp för hela studietiden. Ska tilläggas att det är för sambohushåll. Ska låta det vara osagt vad det kostar om man bor själv.

Fråga 2: Har för tillfället Vattenfall men ska byta till hösten då det är ganska dyrt. Vet dock inte till vad än.

Visa signatur

Chassi: Jonsbo U3 Moderkort: Asus z97 m-plus PSU: Fractal Design Newton R3 RAM: Kingston HyperX 4x4 1866mhz
CPU: Core i7 4790K GPU: Evga GTX 970 SC SSD: Crucial MX100 512GB + en H80i och lite fläktar

Permalänk
Medlem
Skrivet av GLaDER:

Fråga 1: Om du ska läsa en ingenjörsutbildning kan det vara värt att kolla på Sveriges Ingenjörer (fackförbund), billigt medlemskap och hemförsäkring ingår.
Skickades från m.sweclockers.com

Ganska säker på att det inte ingår i studentmedlemsskapen med hemförsäkring, dock rabatt. Tror det är den jag har som går via moderna försäkringar på ca 50kr/månaden men inte hundra.

Edit: tips att skaffa studentabbonemang på mobiltelefoni, bredband osv.

Permalänk
Medlem

Tänk på att vid låg elförbrukning så står säkert elnät+skatt för i runda svängar 50-60% av totalkostnad. Att jaga ören per kWh brukar då inte hjälpa särskilt mycket, mer än känslan att inte "betala för mycket", såvida man inte fastnat i något horribelt dyrt avtal.

Värt att nämna kan istället vara att försöka förhandla bort fast månadskostnad, eller få någon typ av "nykundsrabatt".

https://www.fortum.se/
Bara som exempel så kör fortum nu 500:- rabatt som dras av under 12 månader, förvisso inget jättebra deal, men om man tänker sig en förbrukning på kring 1500kWh / år så motsvarar det ändå 33 öre / kWh.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Vad som är bäst varierar en hel del över tid (samt vad man vill försäkra). Själv har jag aldrig haft någon drulleförsäkring och definitivt inte när jag pluggade. Valde billigast möjliga för täckning om ens bostad brinner ner bara typ.

Gå till elskling.se
Där kan du få fram vad som blir billigast för dig.

Fackförbund ;). Nä du. Det behövs inte när du pluggar vill jag påstå.
Är väl säkert väldans billigt som student. De vill mest värva dig innan du ens kommit ut i arbetslivet antagligen.
Tror faktiskt jag själv var medlem där när jag pluggade men det var mest för att en prenumeration av nån bra tidning ingick. Bra deal helt enkelt.
Att bli kårmedlem är då bättre. Det kan jag rekommendera då kåren fungerar som ett fack fast istället för på arbetsplatsen så representerar de dig i skolvärlden. Bra om det blir strul med skolan på nå sätt att ha en organisation i ryggen. När jag pluggade var det obligatoriskt, men nu är det väl frivilligt.

Aja. Det är sekundära råd. Mitt främsta råd till dig är att bygga på umgängeskretsen när du pluggar. Studierna är viktiga helt klart. Yadda yadda. Men kontaktnäten kommer antagligen vara viktigare för dig framöver än en del av betygen. Ja betyg är viktigt såklart, men nätverket du får möjlighet att bygga när du pluggar är ofta guld värt längre fram i allehanda sammanhang.
Gå med i nån studentförening - själv satt jag med i en förening som höll arbetsmarknadsdagar. Jättekul och lärorikt vid sidan av!

Jag skrev upp mig hos Jusek, betalade väl 99kr för 3 år eller något.

Permalänk
Medlem

Angående facktillhörighet, kontrollera möjligheter till ersättning för studielitteratur.

Jag fortsatte vara medlem i Unionen under tiden som jag var student och fick då 10 000kr per år i "stipendie" för att köpa litteratur, mot uppvisande av kvitto och bekräftelse från skolan/lärare att man behöver den boken eller i mitt fall, skyddsskor för när vi var ute på arbetsplatser.

Så jag fick tillbaka nästan alla pengar jag la ut på böcker under min studietid.

Helt klart värt att vara med i fackförbundet för min del Lite meck att ansöka om dessa pengar men bara man är duktig och pratar med lärarna när man ska beställa böcker så fixar de gärna ett intyg till dig.

Angående elavtal är det bara att som tidigare folk sagt, gå in på elskling.se och innan det, kolla på csn och studentkortet för att se om det finns något bra erbjudande.

Det gäller i samtliga fall man ska köpa något, kolla efter vettiga erbjudanden där

Visa signatur

And Jesus said "Come forth and I will grant you eternal life!" I came fifth and won a blender.
| MSI X99A Raider | i7-6850K | 32GB Corsair Vengeance DDR4 3000MHz | Palit GTX 1080 Super Jetstream | ASUS ROG Swift PG279Q |

Permalänk
Representant

Hej!

I flera studentbostäder i Jönköping ingår Junets bredband i hyran (endast för studenter på Jönköping University). Hör med din hyresvärd om vilka möjligheter du har.

Lycka till med studierna!

Vänliga hälsningar,
Martin

Visa signatur

Junet AB
Bredband via fiber - med personlig support
www.junet.se | www.facebook.com/junetbredband

Permalänk
Medlem
Skrivet av SunQ:

Angående facktillhörighet, kontrollera möjligheter till ersättning för studielitteratur.

Jag fortsatte vara medlem i Unionen under tiden som jag var student och fick då 10 000kr per år i "stipendie" för att köpa litteratur, mot uppvisande av kvitto och bekräftelse från skolan/lärare att man behöver den boken eller i mitt fall, skyddsskor för när vi var ute på arbetsplatser.

Så jag fick tillbaka nästan alla pengar jag la ut på böcker under min studietid.

Helt klart värt att vara med i fackförbundet för min del Lite meck att ansöka om dessa pengar men bara man är duktig och pratar med lärarna när man ska beställa böcker så fixar de gärna ett intyg till dig.

Angående elavtal är det bara att som tidigare folk sagt, gå in på elskling.se och innan det, kolla på csn och studentkortet för att se om det finns något bra erbjudande.

Det gäller i samtliga fall man ska köpa något, kolla efter vettiga erbjudanden där

Man behöver inte ens vara duktig och det går utmärkt att skicka ett mejl på en mening för att få ett studieintyg. Inte heller behöver man klara kursen, det räcker att man varit inskriven

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av SunQ:

Angående facktillhörighet, kontrollera möjligheter till ersättning för studielitteratur.

Jag fortsatte vara medlem i Unionen under tiden som jag var student och fick då 10 000kr per år i "stipendie" för att köpa litteratur [...]

Samma här, men jag har förstått det som att man måste ha varit medlem sedan tidigare för att ges tillgång till detta? Jag gissar att vi båda var det, men det kanske är omöjligt i TS:s fall.

https://www.unionen.se/medlemskapet/medlemsformaner/studiesto...

Visa signatur

---

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gorian:

Samma här, men jag har förstått det som att man måste ha varit medlem sedan tidigare för att ges tillgång till detta? Jag gissar att vi båda var det, men det kanske är omöjligt i TS:s fall.

https://www.unionen.se/medlemskapet/medlemsformaner/studiesto...

Stämmer. Jag har också fått det. Kräver även att man betalar en högre avgift till skillnad från studentmedlemsskap som ligger på 100kr för hela studietiden. Tror det är minst 50kr/månaden, beror på inkomst.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gorian:

Samma här, men jag har förstått det som att man måste ha varit medlem sedan tidigare för att ges tillgång till detta? Jag gissar att vi båda var det, men det kanske är omöjligt i TS:s fall.

https://www.unionen.se/medlemskapet/medlemsformaner/studiesto...

Skrivet av Skrotnisse92:

Stämmer. Jag har också fått det. Kräver även att man betalar en högre avgift till skillnad från studentmedlemsskap som ligger på 100kr för hela studietiden. Tror det är minst 50kr/månaden, beror på inkomst.

Jag tror man kan få ett lägre belopp återbetalt via ett stipendie även om man kör Unionen Student.

Är du medlem i Unionen Student? Då kan du söka Unionens litteraturstipendium när du är klar med dina heltidsstudier och har uppdaterat ditt medlemskap till yrkesverksam Läs om studiestöd för studenter.
1. När skickar jag in min ansökan?
När du uppdaterat ditt Unionenmedlemskap till yrkesverksamt efter examen skickar du in dina ansökningshandlingar via post. Din ansökan behöver inkomma senast 12 månader efter detta. Du måste ha varit medlem i Unionen Student i minst 6 månader.
3. Hur hög ersättning kan jag få?
När du ansöker om Unionens litteraturstipendium är högsta ersättningen 3 325 kronor. Summan gäller oavsett hur länge du studerar.

https://www.unionen.se/medlemskapet/medlemsformaner/stipendie...

Visa signatur

And Jesus said "Come forth and I will grant you eternal life!" I came fifth and won a blender.
| MSI X99A Raider | i7-6850K | 32GB Corsair Vengeance DDR4 3000MHz | Palit GTX 1080 Super Jetstream | ASUS ROG Swift PG279Q |

Permalänk
Medlem

Roligt med många informationsnyttiga svar

Ej hunnit återkomma tidigare pga flytt o omständigheter.

Tecknade för 5 minuter sen Bixia student. Rörligt pris, 14 dagars uppsägningstid, ingen bindningstid samt hela fasta avgiften 390 kr i rabatt första året.

KW/h priset stod det var runt 80 öre. Men rabatt på fasta avgiften väger förhoppningsvis upp.

Kanske inte bästa avtalet, men klart bättre än det jag blivit tilldelat där fasta avgiften är 80kr månaden.....

Kollat lite mer på hemförsäkring och TryggHansa med drulle ser ut att va bäst bang for the buck

Permalänk
Medlem

Bästa studenttipset är förövrigt att acceptera att man är fattig student och leta kap på sweclockers marknad. Jag sitter idag med en intel i5 i en komplett dat med ett okej nvidia 680, 3x27 tum 1440p skärmar, 3 ssder, för under 5tusen kr. Teknik är fett begagnat.