Söker namnet på en äldre pryl. Kanske "minnesbank"

Permalänk

Söker namnet på en äldre pryl. Kanske "minnesbank"

Hej.
Jag fick en halv flashback i en dröm om en liten elektronisk pryl/"dator" som man kunde köpa på 90-talet eller kanske på 00-talet.
Det var en liten dosa med tangenter där man kunde lagra text och nummer i alla möjliga format. Man kunde till exempel ha med sig hela sin telefonbok i detta minne med display i fickformat.
Jag har för mig att Hobbex sålde dessa back in the days men kan för mitt liv inte komma ihåg vad dom hette? Eller för den delen vad dom användes för? Jag minns bara att all data raderades så fort man bytte batteri (=fail).

Permalänk
Medlem

Databank kanske?

Visa signatur

42? Seven and a half million years and all you can come up with is 42?!
► FD Define R2 | Win11Pro | R7-5800X | PA 120SE | ROG STRIX B550-F GAMING | CMN32GX4M2Z4600C18 | 1080 Ti | AX750 | Asus VG27WQ | HP Z27n |► Realme GT Master |

Permalänk
Avstängd

Hade en bekant som vid en olycka hjärnskadades och förlorade närminnet som hade en sån av typen armbandsklocka där han knappade in allt.

Permalänk

@xfade: Hahahaha, gud så enkelt. Fy vilken hat-kärlek jag hade kring dessa apparater när de kom. BTW, jag verkar vara usel på att googla Tack för hjälpen med att identifiera min nattliga ångest.

Permalänk
Medlem

Jag har för mig att vissa om inte alla dessa hade en knapp för att ringa telefonnummer i kontaktlistan.
Man valde numret, lyfte telefonluren, höll databanken vid mikrofonen och tryckte på en speciell knapp så spelade den upp telefonnumrets toner — och det var allt som behövdes för att ringa numret.

Visa signatur

“It is difficult to get a man to understand something, when his salary depends upon his not understanding it!”

Permalänk
Medlem

Det är inte så att du sett Seinfeld-avsnittet? Tror det gick på TV för inte så längesedan... "The Marine Biologist".

Visa signatur

Ryzen 5600x (Noctua NH-D15) || Kingston Fury 32GB 3600MHz
ASUS Prime X470 PRO || ASUS GeForce RTX 3080 Tuf OC
Fractal Design Define S (6x chassifläktar) || Corsair RM750X v2
FURY Renegade 2TB || WD Blue 1TB M.2 || LG C2 42" + XB271HUA