Permalänk
Medlem

Dator för world of warcraft

Hej

Jag tänkte köpa en dator och uppgradera från min gamla dator som jag har idag, den skall enbart spelas mot world of warcraft där jag vet att cpu väger mycket mer än gpu däremot såklart så är en hyfsad gpu fortfarande tvångst.

Jag har dessa 2 att välja mellan tacksam för svar och hjälp/råd.

Dator 1.

Cpu: i5-4590S 3GHz
DDR3 minne: Kingston HyperX Fury White DDR3 1866MHz 2x8GB
gtx 970 4gb evga
Moderkort: Gigabyte GA-Z97-HD3

Ingen mer info från denna dator tyvärr men allt ingår såklart som disk, psu etc.

Dator 2.

Intel Core i5-4670K 3,40GHz (3,8GHz Turbo) / 6MB / Socket
G.Skill Ares 16GB DDR3 PC-12800 1600MHz 2x8
ASUS GeForce GTX 660 2GB DirectCU II OC PH
Moderkort : ASUS Z87-A - ATX / Z87
Kingston 120GB SSDNow Series SATA III 2.5
Corsair Hydro H70
Corsair PowerSupply (PSU) CX600 600W 80+ Bronze

Dator 3.

Intel Core I5-6500 3.20GHz 4 cores
12GB DDR4 Ram
Intel HD 530
500GB HDD
19 Tum skärm

Men bara om jag köper till ett grafikkort till den såklart.

Visa signatur

Crack the world.....

Permalänk
Medlem

@an0m:

Dator 1 helt klart.

Dator 2 har en lite bättre processor som kan överklockas, men grafikkortet på Dator 1 är hästlängder bättre än Dator 2 grafikkortet.

Visa signatur

Dator
CPU: Ryzen 5 5600 | GPU: ASUS RX 6700 XT | RAM: 32GB 2133MHz DDR4 | Mobo: ASUS B550-Plus | Lagring: 2x1TB SSD + 5 TB HDD | Chassi: Fractal Meshify 2 | PSU: EVGA Supernova G6 1000W |

TrueNAS SCALE
CPU: Ryzen 5 5600 | RAM: 64GB 3200MHz DDR4 | Mobo: ASRock B550M Steel Legend | Lagring: 35 TB HDD | GPU: GTX 960 4GB | Chassi: Fractal Node 804 | PSU: Corsair RM850x 850W v3 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stromming90:

@an0m:

Dator 1 helt klart.

Dator 2 har en lite bättre processor som kan överklockas, men grafikkortet på Dator 1 är hästlängder bättre än Dator 2 grafikkortet.

Tacksam för svar några flera åsikter ??

Visa signatur

Crack the world.....

Permalänk
Medlem

äger du dessa 2 datorer eller ska du köpa en av dom begagnad?

om du äger båda så hade jag bara bytt grafikkortet från dator 1 och satt det i dator 2 och sen är det bra.

Visa signatur

I7 6700k - Palit gtx 1070 jetstream - Noctua nh-d15s - asus z170 pro gaming - evga supernova g2 750w - samsung 850 evo 500gb -fractal design define r5 - 3x noctua nf-a14

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kethsi:

äger du dessa 2 datorer eller ska du köpa en av dom begagnad?

om du äger båda så hade jag bara bytt grafikkortet från dator 1 och satt det i dator 2 och sen är det bra.

Jag skall köpa en av dom begagnat vilken skulle du valt ?? Det gäller bara world of warcraft, och ja jag vet hade jag haft bägge så hade jag tagit grafikkort ur dator 1 och lagt i dator 2 hade gett bättre prestanda men nu är jag i detta läge, tacksam för svar.

Mvh
Tomas

Visa signatur

Crack the world.....

Permalänk
Avstängd

Dator 1, som sagt.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av an0m:

Jag skall köpa en av dom begagnat vilken skulle du valt ?? Det gäller bara world of warcraft, och ja jag vet hade jag haft bägge så hade jag tagit grafikkort ur dator 1 och lagt i dator 2 hade gett bättre prestanda men nu är jag i detta läge, tacksam för svar.

Mvh
Tomas

dator 1 då.

Visa signatur

I7 6700k - Palit gtx 1070 jetstream - Noctua nh-d15s - asus z170 pro gaming - evga supernova g2 750w - samsung 850 evo 500gb -fractal design define r5 - 3x noctua nf-a14

Permalänk
Medlem

Japp, dator 1 !

Visa signatur

Node 804 - Corsair RM650x - i7 7700k - Asus Z270G - Corsair 3000 - Asus 1080 ROG Strix - NZXT Kraken X41 - Samsung 850 - WIN10 -

Permalänk
Medlem
Skrivet av an0m:

Jag skall köpa en av dom begagnat vilken skulle du valt ?? Det gäller bara world of warcraft, och ja jag vet hade jag haft bägge så hade jag tagit grafikkort ur dator 1 och lagt i dator 2 hade gett bättre prestanda men nu är jag i detta läge, tacksam för svar.

Mvh
Tomas

Måste du köpa någon av dessa? Hade personligen letat efter andra alternativ då ingen direkt är någon höjdare. WoW är förövrigt mer processorbunden än många andra spel - så kan därför vara värt att välja en dator med snabb processor.

Visa signatur

Citera för svar!

CPU: i9-9900K + Be Quiet! Dark Rock Pro 3. Moderkort: ASUS ROG Z390-F. Minnen: Corsair Vengeance DDR4 2x8GB 3000MHz. GPU: GigaByte RTX 3080 Gaming OC. SSD: Corsair MP510 500GB. HDD: WD Blue 3TB Nätagg: EVGA SuperNova G2 850W. Chassi: Corsair 4000D Airflow.

Permalänk
Medlem

Det är dessa jag har råd för så det var inget tips jagvet redan wow är hårt cpu krävande.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Crack the world.....

Permalänk
Inaktiv

@an0m vad har du för budget ?😊

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon239600:

@an0m vad har du för budget ?😊

Tyvärr ligger min budget på 4100kr och för dom pengarna får man ingenting har redan provat alla möjliga setups jag får typ 3 delar för dom pengarna

Mvh
Tomas

Visa signatur

Crack the world.....

Permalänk
Inaktiv

@an0m Jag hade nästan testat plocka ihop något på marknaden här, lite delar från olika annonser så ska du se att du får säkert en helt duglig dator tills du har råd att köpa nya delar 😊

Alternativt om du lägger upp en köpes annons och förklarar din budget,för att se på vad de snälla människorna på SweClockers kan tänkas ha i gömmorna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon239600:

@an0m Jag hade nästan testat plocka ihop något på marknaden här, lite delar från olika annonser så ska du se att du får säkert en helt duglig dator tills du har råd att köpa nya delar 😊

Alternativt om du lägger upp en köpes annons och förklarar din budget,för att se på vad de snälla människorna på SweClockers kan tänkas ha i gömmorna.

Det är sant det du säger men alla dessa datorer jag skrivit har varit under 3900kr och tror att en av dom borde vara duglig för wow, absolut skulle jag kunna skriva en post här men vet inte vad jag skall skriva några förslag ??? Så kan jag alltid skapa en ny post samt skall jag skriva med dessa datorer i nya posten till att jag söker delar eller vad skriver jag ?, Tack för info.

Mvh
Tomas

Visa signatur

Crack the world.....

Permalänk
Medlem

Köp av dator enbart till world of warcraft

Hej

Jag söker en dator till world of warcraft. Den är ju mera baserad på CPU är GPU prestanda. Min budget är inte speciellt stor max 5000kr men wow är ju inte ett spel som kräver världens värsting dator. Tacksam för all hjälp jag kan få.

Med vänliga hälsningar
Tomas

Visa signatur

Crack the world.....

Permalänk
Medlem
Skrivet av an0m:

Hej

Jag söker en dator till world of warcraft. Den är ju mera baserad på CPU är GPU prestanda. Min budget är inte speciellt stor max 5000kr men wow är ju inte ett spel som kräver världens värsting dator. Tacksam för all hjälp jag kan få.

Med vänliga hälsningar
Tomas

så 1080p och allt på Low/mid.. & runt 60fps ?

Permalänk
Medlem

@an0m: Om Du bara ska spela wow så funkar nästan vad som helst så länge du inte måste ha på max och 120+ fps.

Skulle försökt komma undan så billigt som möjligt om du är säker på att du bara kommer spela wow + surfa.
Gtx 560 Maxar wow så länge du inte raidar eller är på plaster med massa spelare. Får lätt 100fps+ fps i raid på low så du behöver ju knappast lägga 5000, 2000-3000max. Du kan säker komma undan med en tusen lappen om du har redan har hårddisk och chassi

Visa signatur

i5 2500k | asus gtx 560 ti OC | 8gb 1600mhz corsair vengeance | ssd 120gb Kingston HyperX | corsair 650tx bronze | MSI Z68A-GD55 G3 REV B3 | Antec Nine Hundred

Permalänk
Medlem

Låt mig skriva om lite då eftersom mitt fel att jag var lite otydlig jag behöver en dator som skall klara iaf 6-7 grafikinställningar i raiding miljö med ca 80-100fps, ULTRA då vet jag att jag behöver en mera graftfull dator.

Visa signatur

Crack the world.....

Permalänk
Medlem
Skrivet av an0m:

Låt mig skriva om lite då eftersom mitt fel att jag var lite otydlig jag behöver en dator som skall klara iaf 6-7 grafikinställningar i raiding miljö med ca 80-100fps, ULTRA då vet jag att jag behöver en mera graftfull dator.

Låt mig skriva om lite då eftersom mitt fel att jag var lite otydlig jag behöver en dator som skall klara iaf 6-7 grafikinställningar i raiding miljö med ca 80-100fps, ULTRA då vet jag att jag behöver en mera graftfull dator.

Skulle denna dator räcka för det

Cpu: i5-4590S 3GHz
DDR3 minne: Kingston HyperX Fury White DDR3 1866MHz 2x8GB
Moderkort: Gigabyte GA-Z97-HD3

Sen såklart så får jag köpa en begagnad grafikkort kanske en Asus Strix GTX 960 4GB

Skulle detta räcka ??

Tack för all hjälp och hoppas jag förtydligat lite mera av vad jag söker.

Mvh
Tomas

Visa signatur

Crack the world.....

Permalänk
Medlem

Jag kör med datorn i sign och kommer inte ens i närheten 80-100 fps på "Ultra" alltså preset 10. Jag kör preset 4 i raids bara för att det ska flyta så bra som möjligt.

Open world på dom flesta ställena så kommer jag upp i 100+.
I Boralus (Alliance nya huvudstad) så dippar jag tom ner under 60fps med preset 7.

Det finns ingen dator som presterar så bra öht. :S

Mvh
Marcus

Visa signatur

🏬: Gigabyte Aorus X570 Master 🔲: AMD Ryzen R5 5600X ❄️: Cooler Master Hyper212 BE 🏴: ASUS RX 6700 XT DUAL
🗄️: Fractal Define 7 Compact 🔌: EVGA B5 850W 🎞️: 32GB HyperX Beast 3600Mhz 💾: Crucial 512 GB
🖥️: ROG STRIX XG27WQ 🖱️: Corsair Scimitar RGB Elite ⌨️: K70 RGB TKL CHAMPION SERIES 🎧: Corsair H55 📶: Archer C80

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gyhlen:

Jag kör med datorn i sign och kommer inte ens i närheten 80-100 fps på "Ultra" alltså preset 10. Jag kör preset 4 i raids bara för att det ska flyta så bra som möjligt.

Open world på dom flesta ställena så kommer jag upp i 100+.
I Boralus (Alliance nya huvudstad) så dippar jag tom ner under 60fps med preset 7.

Det finns ingen dator som presterar så bra öht. :S

Mvh
Marcus

Jag kör alltid på på ultra, nu kör jag dock bfa i ultra dock med View Distance/Environment Detail och Groud Clutter på 7 samt Liquid Detail på good. Resten är på max och MSAA 8X.
Kör med 1440P och kör med Resolution scale på 150 "3840 × 2160" med DX12 och får runt 30-65fps.
I instancerna får jag runt 50-80fps och jag sitter bara med en överklockad i7 5820k och ett 1080ti.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ExcZist:

Jag kör alltid på på ultra, nu kör jag dock bfa i ultra dock med View Distance/Environment Detail och Groud Clutter på 7 samt Liquid Detail på good. Resten är på max och MSAA 8X.
Kör med 1440P och kör med Resolution scale på 150 "3840 × 2160" med DX12 och får runt 30-65fps.
I instancerna får jag runt 50-80fps och jag sitter bara med en överklockad i7 5820k och ett 1080ti.

Att droppa så långt ner som 30 skulle jag aldrig orka, det är jobbigt nog under 60!
DX12 ger ju tyvärr sämre FPS i många scenarion än det ger mer så jag skulle byta till DX11 igen då vinner du iaf några FPS.

Jag kör med en 165hz 1440p G-sync skärm så det gör ju att dropsen inte känns lika mycket men ändå, när man går ner under 60 så känns det allt riktigt illa.

Mvh

Visa signatur

🏬: Gigabyte Aorus X570 Master 🔲: AMD Ryzen R5 5600X ❄️: Cooler Master Hyper212 BE 🏴: ASUS RX 6700 XT DUAL
🗄️: Fractal Define 7 Compact 🔌: EVGA B5 850W 🎞️: 32GB HyperX Beast 3600Mhz 💾: Crucial 512 GB
🖥️: ROG STRIX XG27WQ 🖱️: Corsair Scimitar RGB Elite ⌨️: K70 RGB TKL CHAMPION SERIES 🎧: Corsair H55 📶: Archer C80

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gyhlen:

Att droppa så långt ner som 30 skulle jag aldrig orka, det är jobbigt nog under 60!
DX12 ger ju tyvärr sämre FPS i många scenarion än det ger mer så jag skulle byta till DX11 igen då vinner du iaf några FPS.

Jag kör med en 165hz 1440p G-sync skärm så det gör ju att dropsen inte känns lika mycket men ändå, när man går ner under 60 så känns det allt riktigt illa.

Mvh

Har inte märkt något " lagg" än , något enstacka ryck när jag vänder mig men inget mer i den nya staden.
Jag får lägre fps i dx11 så det är därför jag kör dx12, provade att installera om datorn men det hjälpte inte så funderar på om wow är problemet just nu.
Men har som sagt lägst 30 fps och max 65 i den nya Alliance staden.
Men inga problem att köra instance i alla fall.
Kanske dock lite överdrivet att köra MSAA X8 och 4k Res-scale men tyckte att spelet blev fint haha ^^.
Raidade i legion med ultra men dock inte med msaa x8 Edit: Hade heller inte res-scale på 4k
Har en Acer Predator G-Sycn 1440p 144hz "165" och är grymt nöjd
Edit2:Hade inte spelat så här om det hade laggat så illa hehe

Permalänk
Medlem

Så den datorn jag länkade är det någon ide att införhandla den eller inte ?

Det är som jag skrev ULTRA settings är inte vad jag är ute efter utan medium settings i raid miljö som är spelbart.

Mvh
Tomas

Visa signatur

Crack the world.....

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gyhlen:

Jag kör med datorn i sign och kommer inte ens i närheten 80-100 fps på "Ultra" alltså preset 10. Jag kör preset 4 i raids bara för att det ska flyta så bra som möjligt.

Open world på dom flesta ställena så kommer jag upp i 100+.
I Boralus (Alliance nya huvudstad) så dippar jag tom ner under 60fps med preset 7.

Det finns ingen dator som presterar så bra öht. :S

Mvh
Marcus

Det låter väldigt fint men vad skulle en sådan dator kosta ??

Visa signatur

Crack the world.....

Permalänk
Medlem
Skrivet av an0m:

Det låter väldigt fint men vad skulle en sådan dator kosta ??

Vad en 6700k och ett GTX 1080?, lär gå på en del
Man kan spela wow på sämre delar än det du länkade men om man kan raida är en annan sak.
https://www.youtube.com/watch?v=5SzoihxRZgM
Antar att det är något liknande du skrev att du tittade på?
Har som sagt aldrig ägt delarna så vet inte hur bra de funkar i raids, har dock raidat med min gamla i7 920 och gtx 980ti och det har funkat i Legion
Edit:har både 6700k och 5820k men föredrar 5820k då den har 2 extra kärnor och jag får ut ungefär samma fps på båda, dock flyter det på bättre på min 5820k

Permalänk
Medlem

Tyvärr kommer du inte få en dator som klarar av dina krav, för din budget. Mitt tips är helt enkelt att antingen sänka dina krav på wow, eller spara ihop en större budget.

Kanske inte det svar du vill ha, men det är tyvärr verkligheten!

Permalänk
Medlem
Skrivet av an0m:

Låt mig skriva om lite då eftersom mitt fel att jag var lite otydlig jag behöver en dator som skall klara iaf 6-7 grafikinställningar i raiding miljö med ca 80-100fps, ULTRA då vet jag att jag behöver en mera graftfull dator.

för 5000kr får du knappt en kontorsdator, att du med samma summa skulle kunna köra WoW 100fps i ultra?
precis som @Gyhlen: säger dina krav & din budget passar inte ihop.. skulle väl gissa att hela kalaset går på 10kkr eller mer?

sen har vi inte adresserat vilken upplösning ?
är det bara datorlådan eller skärm också ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xcalibur:

för 5000kr får du knappt en kontorsdator, att du med samma summa skulle kunna köra WoW 100fps i ultra?
precis som @Gyhlen: säger dina krav & din budget passar inte ihop.. skulle väl gissa att hela kalaset går på 10kkr eller mer?

sen har vi inte adresserat vilken upplösning ?
är det bara datorlådan eller skärm också ?

Bara datorn

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Crack the world.....

Permalänk
Medlem

Men snälla läs vad jag skrev

Låt mig skriva om lite då eftersom mitt fel att jag var lite otydlig jag behöver en dator som skall klara iaf 6-7 grafikinställningar i raiding miljö med ca 80-100fps, ULTRA då vet jag att jag behöver en mera graftfull dator. Detta innebär att jag är inte ute efter en ULTRA dator för då vet jag att det skulle kosta mig säkert 5000kr till

Visa signatur

Crack the world.....