Windows 95 släpps som applikation för Windows, Mac OS och Linux

Permalänk
Melding Plague

Windows 95 släpps som applikation för Windows, Mac OS och Linux

Tack vare en engagerad entusiast är det nu möjligt att köra Windows 95 på moderna operativsystem, med nästintill full funktionalitet.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Detta ska testas direkt
Nostalgi på hög nivå

Visa signatur

╔ Corsair 32GB DDR4 CL15 3000Mhz VENGEANCE RGB ■
╠ ASUS-ROG-MAXIMUS-X-HERO ■ ASUS-ROG-STRIX-RTX2070-OC ■ i7 8700K
╠ DeepCool Captain 280EX RGB ■ 2x Samsung 970 EVO 500GB■
╠ Deepcool NEW ARK 90 Electro Limited Edition NR58 ■ XFX PRO1000W Limited Black Edition
╚ Samsung SE790C 34" Ultrawide 3440x1440@75Hz

Permalänk
Medlem

Värt att ladda hem innan MS kommer och plockar bort det

Eller ja.. värt och värt..

Visa signatur

i9 10980XE | 128 GB DDR4-3600 | ASUS X299 WS PRO | RTX 5080 Founders Edition
R7 5700X | 64 GB DDR4-3200 | Gigabyte B550 Gaming X V2 | RTX 2080 Ti Founders Edition

Permalänk
Medlem

Wow...

Vad skall man göra med detta gamla OS egentligen?!
Spela Minesweeper kanske?

Visa signatur

"Jag skulle hellre vara både alkoholist och narkoman än religiös.
Alkoholister och narkomaner har i vart fall emellanåt en fungerande verklighetsuppfattning."
- Okänd.

Permalänk
Medlem

Windows 95 är inte ett av Microsofts första operativsystem.
MS-DOS 1-6, Windows 1-3, Windows NT 3 kom innan. Och BASIC borde väl också kunna räknas som ett operativsystem på de flesta plattformar som MS gjorde BASIC till. Undantaget DOS (GWBasic, QBasic, QuickBasic), Windows (Visual Basic) och Amiga (Amiga BASIC) där det var en separat applikation.

Permalänk
Medlem

Introt till Windows 95, så fort jag hör den ryser jag i hela kroppen.

Sån nostalgi. <3

Visa signatur

Fractal Design Pop XL Air RGB | ASRock Z690 Taichi | i5-12600k | Corsair 32GB (2x16GB) DDR5 6000MHz CL30 | Gigabyte RTX 5070 12GB Gaming OC

Nintendo Switch | PlayStation 5 +PS4 Pro | Xbox Series X + One X
Min FZ Profil

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem
Skrivet av Vangen:

Sån nostalgi. <3

Tänkte precis skriva samma

https://youtu.be/miZHa7ZC6Z0

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Medlem

Kul, men musintegrationen verkar inte fungera särskilt bra.

Visa signatur

[ Corsair 3500X ] [ Corsair HX750i ] [ AMD Ryzen 9800X3D ] [ Asus 4080 Super OC ] [ Asus TUF X870-Wifi ]
[ 32GB G.Skill Trident Z5 Neo 6000Mhz DDR5 ] [ Samsung 990 Pro 2TB + 960 EVO 500GB ] [ Logitech PRO X 2 ] [ Corsair H115i ] [ Win11 ]

Permalänk
Medlem

Ett annat välkänt windows ljud
https://www.youtube.com/watch?v=s-IOYdXferc

Permalänk
Medlem
Skrivet av Freddr:

Windows 95 är inte ett av Microsofts första operativsystem.
MS-DOS 1-6, Windows 1-3, Windows NT 3 kom innan. Och BASIC borde väl också kunna räknas som ett operativsystem på de flesta plattformar som MS gjorde BASIC till. Undantaget DOS (GWBasic, QBasic, QuickBasic), Windows (Visual Basic) och Amiga (Amiga BASIC) där det var en separat applikation.

Det är ju ändå typ ~sjunde operativsystem de släppte och ungefär 50 st som har släppts efter. Det kan jag ändå tycka räknas som ett av de första. Det finns säkert ingen hårddragen linje vad som definieras som "ett av de första".

För övrigt så tror jag att när de skrev artikeln så visste de att någon skulle komma att påpeka exakt det där. =D

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vangen:

Sån nostalgi. <3

Skrivet av Molotov:

Tänkte precis skriva samma

https://youtu.be/miZHa7ZC6Z0

Till er som sitter och darrar till gamla Windows intron...

https://www.youtube.com/watch?v=EJ8LwQUF0xE

Njut

Visa signatur

Alkoholister och narkomaner har i vart fall emellanåt en fungerande verklighetsuppfattning."
- Okänd.

Permalänk
Inaktiv

Dum fråga men varför inte köra det virtuellt som man gör med äldre operativsystem?
Här en guide för hur man kör Windows 3.11 med dos på sin nya dator.
https://www.youtube.com/watch?v=K_w1S1fjs5M

*edit*
Det är virtuellt bara genom "Electron app ramverket".

Permalänk
Medlem

Går att köra direkt i web-läsaren också:
https://github.com/copy/v86

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon159643:

Dum fråga men varför inte köra det virtuellt som man gör med äldre operativsystem?

Det är precis det som det handlar om, men istället för t.ex. VMware så används en x86-emulator skriven i Javascript som via Electron körs som en skrivbordsapplikation. Så det är väl mest bara en rolig grej och inget som är menat att köras seriöst.

Permalänk
Medlem

Nu ska här spelas Mulle Meck

Visa signatur

Min profilbild beskriver hur jag känner mig just nu.

Permalänk
Medlem

Varför får jag känslan av att någon som inte är ifrån den tiden skrivit artikeln?

Ett av de första nej långt ifrån ett av de första.

Och "Projektet finns tillgängligt via Github och har en storlek på endast 129 MB."

Endast 129MB? Jag tycker det låter extremt stort

Permalänk
Medlem

Windows 95 är inte inkluderat, bara en omförpackning av "v86" som Electron-app.

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av Sveklockarn:

Ähh, tacka vet jag OS/2 3.0. Gätt wårpt!

Körde OS/2 Warp något år eller två, fick ge upp tills sist.
För sin tid, var det ett riktigt bra OS.

Windows 98 körde jag tag i VirtualPC fungerade sämre i VirtualBox.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/51gntq | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/gwcxfs
HTPC | https://valid.x86.fr/gqtxws |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Forsgren:

Det är ju ändå typ ~sjunde operativsystem de släppte och ungefär 50 st som har släppts efter. Det kan jag ändå tycka räknas som ett av de första. Det finns säkert ingen hårddragen linje vad som definieras som "ett av de första".

För övrigt så tror jag att när de skrev artikeln så visste de att någon skulle komma att påpeka exakt det där. =D

Exakt allt är relativt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

Ähh, tacka vet jag OS/2 3.0. Gätt wårpt!

Skrivet av Ratatosk:

Körde OS/2 Warp något år eller två, fick ge upp tills sist.
För sin tid, var det ett riktigt bra OS.

Windows 98 körde jag tag i VirtualPC fungerade sämre i VirtualBox.

Körde också OS/2 Warp ett tag.
Fick det som medföljande CD till något datortidning back in the days.
Så kunde man installera Windows 3.x ovanpå OS/2 Warp så man kunde köra Windows program också.
De flesta gick att köra direkt ifrån OS/2 utan att man behövde starta Windows.
(Windows 3.11 Windows for workgroups var den Windows jag hade på den tiden.)

Permalänk
Medlem
Skrivet av GuessWho:

Körde också OS/2 Warp ett tag.
Fick det som medföljande CD till något datortidning back in the days.
Så kunde man installera Windows 3.x ovanpå OS/2 Warp så man kunde köra Windows program också.
De flesta gick att köra direkt ifrån OS/2 utan att man behövde starta Windows.
(Windows 3.11 Windows for workgroups var den Windows jag hade på den tiden.)

Win 3.11 kördes i bakgrunden, men det var som vmware fusion/parallells på mac idag,
så man slapp se själva os:et.

Visa signatur

Amd o Apple

Permalänk
Medlem
Skrivet av Forsgren:

Microsoft har byggt operativsystem sen sent 70-tal. (Xenix var det första enligt wikipedia)
Att kalla Windows 95 för "en av de första"måste rimligen räknas som ren felaktighet, och såvitt jag kan se så används inte den formuleringen i artikeln längre.

Nyfiken på hur du räknar när du får Win 95 till sjunde och att de släppt 50 stycken efter

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Roger W:

Microsoft har byggt operativsystem sen sent 70-tal. (Xenix var det första enligt wikipedia)
Att kalla Windows 95 för "en av de första"måste rimligen räknas som ren felaktighet, och såvitt jag kan se så används inte den formuleringen i artikeln längre.

Nyfiken på hur du räknar när du får Win 95 till sjunde och att de släppt 50 stycken efter

Jag gick ifrån att Windows 1.0 var första vilket personen jag citerade nämnde i sin kommentar som första (Så jag räknade inte innan 1985, så det får jag väl se som ett misstag).

Så för att ta reda på hur många operativsystem som kom innan Windows 95 så räknade jag alla som släpptes innan Windows 95. Och för att räkna hur många som släpptes efter så räknade jag antalet som släppts efter 1995.

Men on a more serious note: Så gick jag in på wiki som har skrivit ned alla operativsystem från Windows 1.0 till nutid. Så det var inte jättesvårt att räkna antalet före och efter.

https://sv.wikipedia.org/wiki/Microsoft_Windows

Vet inte hur denna nyhetstråd löd i början men det var inte så att de skrev första Windows OS? Jag kommer inte ihåg, för jag räknade endast på Windows OS dvs. Men men, känns inte så viktigt sak att diskutera egentligen.

De har ändrat i artikeln för alla som kände att det var fel men känns som att fokus tappas från ämnet egentligen om man ska påpeka sådant (jag har iofs hjälpt till att avstyra fokus från denna nyhet också).

Permalänk
Medlem

Så man kan få ett vettigt UI i W10 trots allt !

Permalänk
Medlem
Skrivet av Forsgren:

Jag gick ifrån att Windows 1.0 var första vilket personen jag citerade nämnde i sin kommentar som första (Så jag räknade inte innan 1985, så det får jag väl se som ett misstag).

Så för att ta reda på hur många operativsystem som kom innan Windows 95 så räknade jag alla som släpptes innan Windows 95. Och för att räkna hur många som släpptes efter så räknade jag antalet som släppts efter 1995.

Men on a more serious note: Så gick jag in på wiki som har skrivit ned alla operativsystem från Windows 1.0 till nutid. Så det var inte jättesvårt att räkna antalet före och efter.

https://sv.wikipedia.org/wiki/Microsoft_Windows

Vet inte hur denna nyhetstråd löd i början men det var inte så att de skrev första Windows OS? Jag kommer inte ihåg, för jag räknade endast på Windows OS dvs. Men men, känns inte så viktigt sak att diskutera egentligen.

De har ändrat i artikeln för alla som kände att det var fel men känns som att fokus tappas från ämnet egentligen om man ska påpeka sådant (jag har iofs hjälpt till att avstyra fokus från denna nyhet också).

Windows upp till 3.11 var inte operativsystem.

Win95 var första som var ett OS.

Edit, nej NT var nog före.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Json_81:

Windows 3.x såldes tillsammans med DOS, eller som en tilläggsmiljö för de som redan hade DOS. Windows 95 är egentligen bara DOS 7.0 + Windows, så det handlar mest om hur man förpackar och säljer produkten. NT 3.1 kom 27 juli 1993. Innan det hade du OS/2 (ja Microsoft sålde egna varianter), MSX-DOS, MS-DOS, och Xenix. Så de hade mer än 15 år i branschen av att utveckla och ge ut operativsystem när Windows 95 lanserades.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Json_81:

Det kan jag absolut vara villig att hålla med om. Och det var nog exakt vad Sweclockers redaktion tyckte också innan någon började klaga på att det inte stämmer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Json_81:

Helt fel. Vad yrar du om?
Vad betyder DOS t.ex?`
Disk Operating System.

Dock hade de inte något GUI fören Windows 1.0.

Gör om, gör rätt.

Visa signatur

- Okänd.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Windows 3.x såldes tillsammans med DOS, eller som en tilläggsmiljö för de som redan hade DOS. Windows 95 är egentligen bara DOS 7.0 + Windows, så det handlar mest om hur man förpackar och säljer produkten. NT 3.1 kom 27 juli 1993. Innan det hade du OS/2 (ja Microsoft sålde egna varianter), MSX-DOS, MS-DOS, och Xenix. Så de hade mer än 15 år i branschen av att utveckla och ge ut operativsystem när Windows 95 lanserades.

Vad jag vet var väl win95 ett eget nytt operativsystem. Det upphävde väl bl.a. den klassiska 640kb gränsen för minneshantering, dvs spärren för hue stort program som kunde exekveras. Redan tidigare fanns det ju möjlighet att lagra data i andra minnesområden.