Vad ska jag ha för kort för fler SATA platser?

Permalänk
Medlem

Vad ska jag ha för kort för fler SATA platser?

Jag har tänkt utöka antalet sata-platser som finns i min dator idag för o få mer lagringsutrymme, men vet inte vad jag ska köpa för kontrollerkort för detta.

jag kikade på:
https://www.inet.se/produkt/5400006/delock-pcie-sata-x4-raid

men efter lite efterforskning så verkar det inte ha en "dedikerad cpu" (helt novis på området) så att detta kort skulle vara slött jämfört med andra kort från ebay tex.

Så vad ska man ha?
Är det ens vettigt och skaffa fler platser eller drar det ner hårddisk prestanda överlag i datorn?
Är det bättre o ta bort mina 1TB diskar och ersätta dem med större? (även om det gör ont i själen!)

Jag behöver 3 st sata-platser.

Visa signatur

• ASUS 35" ROG Strix XG35VQ • Lian Li PC-O11 Air Mini • Ryzen 7 5800x3D • NZXT X63 • Asus TUF RTX 3070
• Asus B550-F • G.skill 2x16GB (3600MHz 16-19-19-39) • Corsair RM750x • Corsair Force MP600 1TB • Windows 11 Pro

Permalänk
Medlem

Väldigt få enkla kort har en riktig SATA kontroller idag. De är alla mjukvarubaserade mer eller mindre. Om du vill ha med riktiga chip är det mest prisvärda nog ebay, där de säljer ut gamla server RAID kort.

Ska du bara köra hårddiskar, speciellt utan RAID, spelar det mindre roll dock. Enda du kan se till är att du har nog med bandbredd iaf, så inte PCI-E bussen blir flaskhals (är vanligt med 1x PCI-E 2.0 kort). Se också till att de har drivare för OSet du kör..., om de inte kan köra i AHCI läge dvs (då bör standard drivare gå långt).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddanx:

Väldigt få enkla kort har en riktig SATA kontroller idag. De är alla mjukvarubaserade mer eller mindre. Om du vill ha med riktiga chip är det mest prisvärda nog ebay, där de säljer ut gamla server RAID kort.

Ska du bara köra hårddiskar, speciellt utan RAID, spelar det mindre roll dock. Enda du kan se till är att du har nog med bandbredd iaf, så inte PCI-E bussen blir flaskhals (är vanligt med 1x PCI-E 2.0 kort). Se också till att de har drivare för OSet du kör..., om de inte kan köra i AHCI läge dvs (då bör standard drivare gå långt).

Ah okej, jag kanske får köpa o testa helt enkelt

Visa signatur

• ASUS 35" ROG Strix XG35VQ • Lian Li PC-O11 Air Mini • Ryzen 7 5800x3D • NZXT X63 • Asus TUF RTX 3070
• Asus B550-F • G.skill 2x16GB (3600MHz 16-19-19-39) • Corsair RM750x • Corsair Force MP600 1TB • Windows 11 Pro

Permalänk
Medlem

detta kanske

då får du även eSATA externa på köpet. om jag förstår allt rätt, för samma pris.

https://www.komplett.se/product/911700/datorutrustning/pc-kom...

ST Lab PCIe SATA 6G Raid card 4channel
PCI-Express x4, SATA3.0, 2x ext. eSATA + 4x int. SATA Ports

Permalänk
Medlem
Skrivet av al72a:

då får du även eSATA externa på köpet. om jag förstår allt rätt, för samma pris.

Nja, det stämmer inte riktigt, visst det finns eSATA portar, men eftersom de delas med de andra, (man måste byggla om på kortet för att kunna utnyttja eSATA portarna) vilket göra att 1-2 av de andra ej kan utnyttjas.

Visa signatur

Det är bättre att fråga och verka dum än att inte fråga och förbli det.

Permalänk
Medlem

@Belzader: aha ok Tack för info. inte alla 6 samtidigt då.