Microsofts planer på VR-headset för Xbox One läggs på is

Permalänk
Melding Plague

Microsofts planer på VR-headset för Xbox One läggs på is

För Sonys Playstation 4 finns en skräddarsydd VR-lösning, något som saknas hos Xbox One. Enligt uppgift skrotade Microsoft planerna på ett VR-headset i början av året, i väntan på ny teknik.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk

Jag vill ha VR stöd till Forza spelen till PC eftersom jag har vive men det lär ju inte komma förrän Xbox har VR.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem

Känns som om VR sitter i samma båt som 3D på TV.
Lider lite av moment 22:
* För få intresserade
* Inte ett jätteutbud av spel
* Dom spel som finns känns oftare som techdemos än fullvärdiga spel.
* Mjukvaruutvecklare vill inte utveckla för att få köper
* Konsumenter köper inte för att för få spel utvecklas.

Känner ett flertal som köpt som har sina VR headset som dammsammlare

Visa signatur

Skärm: Acer XB271 HU, Keyboard: Corsair k95
Moderkort: Asus Prime-A Z690, GPU: RTX 4080
CPU: Intel i7 13700k, Ram: 32Gb DDR5 6000Hz
Chassi: Lian Li Lancool 3, Högtalare: ALTEC LANSING 5.1 THX
Disk 1: WD 850x 1Tb, Disk 2: WD 850x 2Tb,PSU: Seasonic Prime 1000w

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nautilus011:

Känns som om VR sitter i samma båt som 3D på TV.

Håller med dig i sak men känner samtidigt att VR ger en mycket bättre upplevelse än 3D i film någonsin gjorde. Så tråkigt att det inte går bättre (just nu).

Permalänk
Medlem

History in making

@Nautilus011:

Håller med. Dock, när tekniken väl sitter, då är man helt frälst. VR är framtiden. För att mainstream ska haka på så krävs det dock mycket lägre pris och "hassle-free" handhavande.

Vi är vid samma tidspunkt som när de första mobilerna kom. Vägde som tegelsten med antenner lika stora som antenner på high-end routrar. Sedan hakade allt fler företag på och...resten är historia.

Permalänk
Medlem

Priset och kravet på hårdvara lär också vara något som bromsar. Speciellt hos den yngre målgruppen.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av TuHack:

Håller med dig i sak men känner samtidigt att VR ger en mycket bättre upplevelse än 3D i film någonsin gjorde. Så tråkigt att det inte går bättre (just nu).

Det är nog situationen VR sitter i som jämförs mef 3D, inte tekniken i sig. Det går ju inte. Som att jämföra en växelspak med en hel Ferrari.

Visa signatur

| Fractal Design Define Mini C | MSI Z490M MPG GAMING EDGE | Corsair RM750X 750W v2 | Intel Core i5 10600K |
|GIGABYTE RTX 3070 AORUS Master |Corsair 32GB DDR4 3200MHz CL16 |
| Asus Strix Raid DLX | Acer 27" Predator XB271HK G-Sync 4K IPS | Tobii 4C |
| LG OLED55B6V | nVidia Shield V2 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Storage Jar:

Det är nog situationen VR sitter i som jämförs mef 3D, inte tekniken i sig. Det går ju inte. Som att jämföra en växelspak med en hel Ferrari.

Jo, men incitamentet att köpa VR sitter i upplevelsen. Där tycker jag helt klart att VR tar hem matchen och kanske det kan bli avgörande.

Permalänk
Medlem

Jag har PSVR, men var fullt medveten om att det här är första generationens VR, men det kostade bara 2700 kr för komplett VR till PS4 utan att man behövde möblera om hela rummet, det är bara plugga i vr brillorna och köra.Vissa spel gör sig enormt bra i VR.

Hoppas verkligen Microsoft hugger tag i detta och släpper vr brillor med högre upplösning fast till rimligt pris, då blir det ett köp direkt.

Önskar Shadow of the tomb raider fanns i VR, hade varit så coolt

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X 3,4GHz
Asus GeForce RTX 4070 Dual OC 12GB
Asus ROG Strix X570-E Gaming
G.Skill Trident Z Neo DDR4 3600MHz 32GB
Samsung 980 Pro Series 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av TuHack:

Jo, men incitamentet att köpa VR sitter i upplevelsen. Där tycker jag helt klart att VR tar hem matchen och kanske det kan bli avgörande.

Absolut. Hoppas det kommer 360 filmer snart också bara

Visa signatur

| Fractal Design Define Mini C | MSI Z490M MPG GAMING EDGE | Corsair RM750X 750W v2 | Intel Core i5 10600K |
|GIGABYTE RTX 3070 AORUS Master |Corsair 32GB DDR4 3200MHz CL16 |
| Asus Strix Raid DLX | Acer 27" Predator XB271HK G-Sync 4K IPS | Tobii 4C |
| LG OLED55B6V | nVidia Shield V2 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av TuHack:

Jo, men incitamentet att köpa VR sitter i upplevelsen. Där tycker jag helt klart att VR tar hem matchen och kanske det kan bli avgörande.

Håller med här, om det fanns ok applikationer för det och butiker som sålde grejerna dedikerade golvyta till tech-demon/tester (och på något sätt höll det från att bli ungdomsgård) skulle det nog hjälpa en del. Den största referensen de flesta har till VR verkar vara mobilheadsets, och det är en lite annan sak liksom.

Visa signatur

Bara fanboys kallar folk för fanboy!

Permalänk
Avstängd

Jag kan knappt spela desktop spel längre. För dålig upplevelse när man vet hur bra det kan vara i VR.
Spelar precis genom DOom 3 BFG för andra gången i VR, fyfan, vilken jävla upplevelse, och då är det ändå retrofittad VR. Synd att det är i princip enda fulllängdsspelet i VR för PC

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Nautilus011:

Det finns andra faktorer. Folk är intresserade, men datorn är dyrt och tekniken på pc är bleeding edge. Det finns en hel del strul med kablar, signaler och specifikation, någonting som bara fungerade i senaste 10 år. Det skadar inte heller om man har typ 2.5x2.5m minimum för plats. Annars skulle t.ex. min moder också ha en rift hemma i nuläget.

Spel finns gott om. Jag har typ 100 timmar bara i project cars 2.

Har man någonsin prövat VR på PC (e.g. Rift / Vive med roomscale) så vet man att det här är ganska mycket mer än 3D någonsin hade varit.

Vad som gör att MS kan avvakta med att man förväntar skärmar med högre upplösning och mindre strul med t.ex. god rays, samt kanske någon form av adaptive resolution för att balansera presterande.

Permalänk
Medlem

Något som skulle få ner priset på Headset eller vad det kallas i VR är ju om Steam Link appen kunde användas så man kan använda de där mobil-vr sakerna och streama från datorn dit.

Det kanske fungerar redan idag, jag har ingen koll, men det var en tanke.

Säkert inte jämförbar kvalitet, men det skulle nå mainstream lättare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nautilus011:

Känns som om VR sitter i samma båt som 3D på TV.
Lider lite av moment 22:
* För få intresserade
* Inte ett jätteutbud av spel
* Dom spel som finns känns oftare som techdemos än fullvärdiga spel.
* Mjukvaruutvecklare vill inte utveckla för att få köper
* Konsumenter köper inte för att för få spel utvecklas.

Känner ett flertal som köpt som har sina VR headset som dammsammlare

Vilken osis att du enbart kollar konsumentsidan för VR, själv tror jag att de absolut inte går samma öde.
3D på TV saknar till större utsträckning användning för företag, vilket resulterade i att enbart konsumentmarknaden styrde dess öde, och det blev mest bara en gimmick förutom bio där det fortfarande existerar och används.

VR headset har inte enbart vanliga konsumenter i sikte, tekniken kommer fortsätta utvecklas vare sig konsumenter köper spel eller inte.

Permalänk

Håller med om att min htc varit en dammsamlare ett tag då jag köpte den tidigt och tänkte inte sitta o köra vr bara för att. Dock börjar spelen komma:

Först "Fallut 4 vr", jag hatade fallout 4 på pc men älskar spelet i vr.

Sen "In Death", absolut perfekt arkad spel, gå in skjut kom vidare och lås upp lite mera saker.

Sen... Köpte beat saber för några veckor sedan. Helvete va kul det spelet är!! Jag skämtar inte när jag säger att ja skulle kunna ha mitt htc vive enkom för det spelet, redan 24 timmar in och har aldrig gillat rytmspel någonsin innan, detta känns dock som framtiden på något sätt. Har ni vr så köp det spelet, ellet åtminstone torrenta, testa, SEN köp!

Så har jag inte köpt "Budget cuts" än vilket demot till jag avgudade, dock har jag omtentor så vågar inte köpa det innan jag är klar med dessa denna vecka ;D

Permalänk
Medlem

Tråkigt att MS inte vill erbjuda sina konsolkunder att uppleva prisvärd VR. Dåligt. Eller är de rädda att många skulle bli avskrämda och aldrig se åt VR mer om de släppte en PSVR-konkurrent nu? Tror inte det.

Skrivet av DolphinRage:

Så har jag inte köpt "Budget cuts" än vilket demot till jag avgudade, dock har jag omtentor så vågar inte köpa det innan jag är klar med dessa denna vecka ;D

Längtar också till att köpa Budget Cuts. Väntar dock några månader till så jag kan köra det trådlöst!