När blir en dator "nostalgisk"?

Permalänk
Avstängd

När blir en dator "nostalgisk"?

10 år? 15-20 år? Ska köpa ny dator för typ 25 tusen men har inget behov av pengar. Visst kan man få några tusen för denna men vad är bäst? Sälja nu eller vänta några år? Ska jag sätta den i garderoben och vänta på *nya tider? I7 2700k ,16gb ram, gtx 1080. Vad är den värd om 5 år? Jag har haft pentium 500 med voodoo 3 och bla bla och andra gamla men såldes för en spottstyver typ. Tja?

Permalänk

Nostalgisk som i att den börjar öka i värde? Jag har svårt att tro att det kommer ske i någon större utrsäckning för PC, men det är ibland svårt att förutse vad som blir kult osv.. Som sagt så får man väl inget för PC med Voodoo 3, trots att det ju är en del nostalgi i det.

Sälj nu, annars ångrar du dig. Att man har pengar ena stunden betyder inte att man alltid kommer ha det. 1080 får du ju flera tusenlappar för, men blir värdelöst + tar upp plats osv om du låter det ligga i en garderob i 10 år. Du skulle gjort samma med din voodoo 3-dator

Även om jag hade pengar skulle jag nog sälja av saker, fy för att ha massa skit ståendes, finns inget värre + man ångrar sig bittert att man inte lade dom där extra minuterna på att göra en annons medans det fanns värde i det.

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D / Gigabyte B650 Aorus Pro AX / Kingston 32GB DDR5 6400MHz CL32 FURY Renegade / RTX 3090 / Cooler Master Tempest GP27Q Gaming 27"

Permalänk
Medlem

När man har minnen av den som man inte har av nuvarande generation

Edit:
Något som man minns som gammal oberoende av ålder. Men ger känslan det minns jag och det skulle jag villa uppleva igen
Förenklat.

Visa signatur

CPU: 5900x. Mem:64GB@3200 16-17-17-34-1T. (ImDIsk)
GPU: 1080 Ti@ca 6-7%OC. Sound: SB-Z -> toslink (DTS)-> old JVC. MB Realtek to Z-2300 for VOIP.

Permalänk
Medlem

Jag är intresserad av voodod 1 och 3. Mer 1 men det gär ju inte saken att det ökar i värde Bemushroomed

Visa signatur

CPU: 5900x. Mem:64GB@3200 16-17-17-34-1T. (ImDIsk)
GPU: 1080 Ti@ca 6-7%OC. Sound: SB-Z -> toslink (DTS)-> old JVC. MB Realtek to Z-2300 for VOIP.

Permalänk
Medlem

Ja blir en till.

Nostalgiskt blir det då man har ett mina ev det hela och det minnet är något.

Exempel: När jag lyssnar på In The getto på vinyl EP. Eller spelar zelda 1. (även emulator och mån serenaden. De två ...)

Edit:
Fel som ja..
men https://www.youtube.com/watch?v=4Tr0otuiQuU är inte fel inte heller Vivaldi dr fyra årstidens.

Nes zelda 1 tycker jag har fortfarande av någon anledning liknar intron innan du startar.

Visa signatur

CPU: 5900x. Mem:64GB@3200 16-17-17-34-1T. (ImDIsk)
GPU: 1080 Ti@ca 6-7%OC. Sound: SB-Z -> toslink (DTS)-> old JVC. MB Realtek to Z-2300 for VOIP.

Permalänk
Medlem

Sälj och köp aktier istället, jag tror att sannolikheten till värdeökning är större med aktier än datorprylar. Om inte annat så tar det inte lika mycket plats.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av hACmAn:

När man har minnen av den som man inte har av nuvarande generation

Edit:
Något som man minns som gammal oberoende av ålder. Men ger känslan det minns jag och det skulle jag villa uppleva igen
Förenklat.

Instämmer, ser ofta trådar här i retro på saker som folk blir nostalgiska över som jag ser som skräp. Tror att det är mycket ålders relaterat, jag som är äldre måste tillbaka längre i tiden för att känna mig nostalgisk över saker.

Får för mig att @Stayup menar när gamla saker ökar i pris. Om det inte är något väldigt speciellt och udda så kommer det ta väldigt lång tid om någonsin.

Har ett 35år gammalt IBM 5150 moderkort liggande på vinden (Första PCn) och enligt ebay är det värt 800:-

Visa signatur

Du behöver inte vaccinera dina barn, bara dom du vill behålla.

Permalänk
Medlem

@mikgus:
jo jag tänkte fel där.

Visa signatur

CPU: 5900x. Mem:64GB@3200 16-17-17-34-1T. (ImDIsk)
GPU: 1080 Ti@ca 6-7%OC. Sound: SB-Z -> toslink (DTS)-> old JVC. MB Realtek to Z-2300 for VOIP.

Permalänk
Medlem

Ingen komen fårlåte mig igen men detvar jag som droppade c64 för en masa år sedan men manualer till vic64. och en massa annat en kasse.Ingen var intreserad men tror jag sa det. Ingen ville ta över
Ingen.

Visa signatur

CPU: 5900x. Mem:64GB@3200 16-17-17-34-1T. (ImDIsk)
GPU: 1080 Ti@ca 6-7%OC. Sound: SB-Z -> toslink (DTS)-> old JVC. MB Realtek to Z-2300 for VOIP.

Permalänk
Medlem

3dfx tråden. Får minnes error så nej jag tor vi lägger ner det. Har två nu. men inget vooodo 1

Visa signatur

CPU: 5900x. Mem:64GB@3200 16-17-17-34-1T. (ImDIsk)
GPU: 1080 Ti@ca 6-7%OC. Sound: SB-Z -> toslink (DTS)-> old JVC. MB Realtek to Z-2300 for VOIP.

Permalänk
Medlem

Nostalgi har mest med att man ser tillbaka på tidigare epoker och saker från sitt liv och har positiva minnen från det. Vad som är nostalgiskt är ganska personligt.

Att saker blir retro, blir samlar saker, ökar i värde.
Ja ålder är ju en faktor, men det måste till något mer än enbart ålder.
Finns massor med gammalt skräp som inte är värt något.

Ta bilar exempelvis.
Har du en fin Ford Mustang V8 från 60-talet i fint skick så kan värdet närma sig vad en ny kostar. Med skillnad att den nya tappar i värde, medan den gamla kommer hålla värdet eller öka i värde om man håller skicket på dem.

Men bara för det så är ju inte alla bilar före år 2000 jätte värdefulla. Många gamla bilar som inte hade V8, som inte var muskelbilar, "raggarbilar", sportbilar eller dyl.

Däremot kommer nog en McLaren P1 stå sig bra i värde. Även fast de är rätt så nya än så länge.
Men det är ju inte bara åldern som skiljer en McLaren P1 från 2014 och en Volvo V90 från 2018.

Det är inte såå stor skillnad på en Sandy bridge och en nyare dator.
Själv så tycker jag att när man kommer in på
64bitar
(Kanske gamla SUN, SGI o dyl som hade 64bitar före x86 vara mer retro än x86-64)
multicore
PCI Express

Då är det en hyfsat modern dator. För det är vad som sitter i nya datorer också.
Det har blivit nyare versioner. Men det är ju inte så att datorerna blir dubbelt så snabba vartannat år eller dyl.

GTX 1080, Pascal. Det är ju fortfarande senaste släppta grafikgenerationen.
2000 serien kommer om några veckor.
Men det är ju inte så att folk kommer samlas på pubar och runt lägereldar i oktober och prata om den gamla goda tiden när folk använde GTX 1000 serien...

Om du behåller grejerna kommer värdet sjunka och närma sig noll.
Sen kanske det börjar öka igen.
Men jag tror det kommer dröja mer än 20 år innan det blir något betydande ökning.

Pentium 4:or och Athlon XP är snart 20 år gamla och de är väl inte värda speciellt mycket i dag.

Men visst, säg att du skulle låta den gå i arv och dina barnbarnsbarn skulle ha kvar datorn och den fungerar om 100år så skulle det vara anmärkningsvärt och jag skulle inte bli förvånad om den stiger i värde.

Jag tror nog att datorn i allmänhet och grafikkortet i synnerhet är värt mer idag än om 1-2 år.
Jag skulle nog sälja NU och få tillbaka en del pengar istället för att hoppas att den är värd mer om 30+ år.
Eller använda som andra dator eller något om man har nytta av det.

Permalänk
Hedersmedlem

För min del går gränsen att sakerna måste ha blivit såpass ointressanta för de allra flesta att det mesta har gått till skrot/återvinning. Det är först då man kan göra udda och kul fynd för att sakerna har börjat bli mer eller mindre ovanliga.

Exakt hur många år det rör sig om är svårt att säga. En P4 eller Athlon (XP) är långt från nostalgisk för mig eftersom det ändå rör sig om hårdvara som är nästan aktuell och som går att köra med hyfsat nya operativsystem. Däremot så kan en gammal Pentium 2 eller K6-2 vara kul att pilla med.. eller en gammal Pentium eller 486a och äldre.

Dessutom känns det lite som en generationsfråga. För mig som är uppväxt från Zilog Z80, 8088, 386, Pentium, K6-2, Thunderbird, Barton, Athlon X2 och nu en på snudd "antik" 2600k från 2011. De som trillade in på datorintresset senare har säkert helt andra minnen från sin första dator och det de gjorde på den.

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM || oskar@sweclockers.com || OSkar000.se || Fototråden ||
|| Gundeman || Bartonofix || GundemanX2 || Obelinux || Nexofix || Filofix || Ircofix ||
|| Tillse att hjärnan är inkopplad innan fingrarna vidrör tangentbordet ||
|| D300 | D700 | 24/2,8 | 28/2,8 | 35/2 | 50/1,8 | 55/2,8 | 85/1,8 | 105/2,5 | 200/4 | 300/4,5 | 10-20 | 24-70/2,8 | 75-150/3,5 | 80-200/2,8 ||

Permalänk
Medlem

Det verkar som priserna börjar gå upp på PC delar när dom är runt 20 år gamla.
I alla fall min erfarenhet efter att jag nu byggt 3st retroburkar.

Köpte en Alpha maskin när den var knappt 7-8 år gammal, i dag är den snart 20 år och jag gav 1000Kr för dator plus extra ram och disk när jag köpte den.
Får jag tag i en reservdel i dag kostar den mer än hela datorn så reservdelar är bara att fetglömma.

Så runt 20 år verkar gälla, problemet för mig där är att grejorna blir allt för dyra så nu får man leta alternativ istället.

Permalänk

har en 286:a på g, skulle ni säga att det är något att ha i samlingen? Trots allt så kan man ju inte göra så värst mycket med 6mhz

Visa signatur

1. x570-f, 3800x, 16gb, 520hx, gtx1060, 27" 144hz
2. z77-itx, 3570k, 8gb, HD7870
3. Chaintech M-atx, Pentium 733mhz, 640mb, Ati Rage II 8mb

Permalänk
Medlem

286 är ju mer en retro i dag. Finns väl gott om dos spel som fungerar på den. Med tanke på att folk gör spel i dag som går på 8086 på 4.77Mhz så lär du ju klara en del "nya" spel och många gamla spel med.

Wolfenstine 3d har väl 286 som minimum krav.

8Bit guy på yoiutube har många maskiner slöare än en 286 som är IBM kompatibla så kolla lite vad han gör med sina tex.

Permalänk

När du själv tycker det.

Permalänk
Medlem

Cirka 20 år. Nuförtiden knåpar folk ihop datorer med operativsystem/hårdvara före år 2000 och kallar det retro-lan

Permalänk
Medlem

När det gäller datorer så skulle jag kalla allt före 2000 som nostalgiskt.

Visa signatur

Core i7 5820K @ 4.5GHz | Asus Strix X99 Gaming | Palit Super Jetstream GTX 1080 | 16GB Corsair Vengeance LPX DDR4 2666MHz | Intel® 750 SSD 400GB PCIe, Samsung 840/850 Evo 750GB & 1TB | Asus 12x Blu-Ray Combo | Phanteks Enthoo Luxe | 3x Nanoxia Deep Silence 140mm + 5x 120mm | Corsair H105 | Corsair AX1200i 1200W | Windows 10 Pro | Asus ROG Swift PG348Q | Audio Pro Addon T12 | Sennheiser HD650 | Corsair Vengeance K70 | Mad Catz R.A.T. 7 MMO

Permalänk
Medlem

När du har speciella barndomsminnen kopplade till maskinen!
För mig som började vid 8/16-bits-eran så är det dom som gäller, de har rätt unika arkitekturer också.

PC är mer same-same oavsett ålder, även om en 486:a med den tidens hårdvara och DOS på givetvis ger än helt annan känsla än en modern octa-core med ett 1080 Ti, SSD och Windows 10.

Kanske ska rassla fram mni gamla Pentium 200 med DOS på och se om jag får igång några lir, var ett tag sen jag lekte med himem.sys och emm386.

Visa signatur

|[●▪▪●]| #Lekburk#: Ryzen 3700X >-< GB-X570-AE >-< 32GB DDR4 >-< MSI RTX 3070 >-< 970 EVO 1TB SSD>--
--< Arctic Freezer 34 >-< FD Define R4 >-< Seasonic F.+ 650W >-< Acer XF270HUA >-< AOC Q2778VQE >--
#Servering#: Ryzen 1700@3,6GHz >-< Prime X470 Pro >-< 16GB DDR4 >-< GTX 1030 >-< 970 EVO 500GB SSD >--
--< Stockkylare >-< Antec P182 >-< Silver Power 600W >-< Samsung 245T |[●▪▪●]|

Permalänk
Medlem

Har svårt att tro att 1080 kommer bli nostalgisk any time soon lol. Om några år sitter vi väl bara och snackar om hur jävla dyra grafikkorten blev under den serien...

Permalänk
Medlem

När du får en nostalgisk känsla av att tänka på den. Finns ingen tidsgräns.

Tror det hade varit mera passande att fråga "när blir en dator "retro"".

Permalänk
Medlem

@Anton341:
Det kan det nog bli. Om du fick den av en person du tyckte om och du har bra minnen runt om kring.
Du vet vad jag menar.

Visa signatur

CPU: 5900x. Mem:64GB@3200 16-17-17-34-1T. (ImDIsk)
GPU: 1080 Ti@ca 6-7%OC. Sound: SB-Z -> toslink (DTS)-> old JVC. MB Realtek to Z-2300 for VOIP.

Permalänk
Medlem

@phedd:
Kanske men det har vart den stora frågan sen starten. Vad är är retro och vad får en att tänka nostalgiskt.

Visa signatur

CPU: 5900x. Mem:64GB@3200 16-17-17-34-1T. (ImDIsk)
GPU: 1080 Ti@ca 6-7%OC. Sound: SB-Z -> toslink (DTS)-> old JVC. MB Realtek to Z-2300 for VOIP.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hACmAn:

@phedd:
Kanske men det har vart den stora frågan sen starten. Vad är är retro och vad får en att tänka nostalgiskt.

I stort sett angenäm men möjligtvis också lite sorgset tillbakalängtande känsla av igenkännande av något (positivt) som varit tidigare, eller situationer som ger upphov till denna känsla.

Permalänk
Medlem

Nostalgi startar alltid när datorn blir 1 dag gammal och så fortsätter tiden.

Visa signatur

MSI X99A GODLIKE GAMING | i7-6950X 4.3GHz | 64GB RAM 3200MHz | RTX 2080

Nintendo Switch | PlayStation 5 | Xbox Series X

Min FZ Profil

Permalänk

För ungefär 15 år sedan talade man ofta om att vissa gärna retrospel, och då handlade det ofta om 8-bitarsspel. Förmodligen tänkte inte de som lanserade begreppet på att spel som var aktuella då (runt 2003–2004) en dag också blir retro.

Permalänk

@Stayup: Så länge den rullar på och du tar hand om den kontinuerligt så borde det inte vara några bekymmer. PS. glöm inte att uppgradera den om den är för gammal^^