Ljudkort till exklusiv speldator?

Permalänk

Ljudkort till exklusiv speldator?

Jag arbetar (kontorsarbete) vid datorn långa tider.

Lyssnar på musik och spelar spel då och då. Redigerar (mixar) musik då och då på Soundforge.

Tittar nu på att köpa en ny PC Win 10 för omkring 25-30.000 kr.

Frågan är om jag behöver ett speficikt ljudkort utöver det som finns på moderkortet?

Idag har jag en extern Logitech.

Vilka interna/externa ljudkort eller enheter rekommenderar ni?

Permalänk
Medlem

Svar, ja.
Du kommer garanterat uppskatta ett separat ljudkort.
Skillnaden är ljusår bättre än moderkortets krets.

Kan inget annat än att rekommendera Asus Xonar STX.
Extremt bra ljudkort med några år på nacken.
https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=2597099
Kan hittas billigt beggat på nätet just pga det inte är så nytt.

Det finns annars även billigare alternativ om du inte är sugen på att punga ut flera tusen.

Men separat ljudkort? Absolut!

Permalänk
Medlem

Enligt tomshardware är det ingen större skillnad. Visserligen är källan lite daterad, 2014, men enligt dem är det same same.
"Using world-class headphones, a $2 Realtek integrated audio codec could not be reliably distinguished from the $2000 Benchmark DAC2 HGC in a four-device round-up. Again, all four devices sounded great."

Källa på det

Permalänk
Medlem

@Dominator-2010:

Så länge du "bara" har något Logitech tror jag inte du får ut speceillt mycket av ett ljudkortet. Bättre att lägga pengarna på annat.

Investerar du flera tusen i en ljudanläggning kanske det börjar bli lönt.

Permalänk
Medlem

Som med allt ljud, så är det svagaste länken som avgör.

Ska du sitta med hörlurar så ja visst kan det påverkar om du har påkostade hörlurar, men har du nåt generiskt ~800kr med någon gaming variant, DRE rappares eller brittisk gitarrförstärkar logotyp på så märker man nog inte så enorm skillnad.

Men skall du koppla in en extern stärkare eller t.ex. ett surround system med rumskorrigering så kvittar det, eftersom du bör då ta ut ljudet digitalt från datorn och låta den externa stärkaren konvertera från digitalt till analogt.

Och även med hörlurar är nog frågan om man inte borde satsa på en hörlursstärkare med än bara driva ut signalen från ljudkortet. Ljudkorten har ändå lite spelat ut sin roll för allt annat än inspelning tycker jag. Det är inte HIFI kvalitet på dem, utan generisk konsument-kräng produkter där man optimerat tillverkningskostnaden än ändamålet.

Det var lite annorlunda när den där brittiska gitarrförstärkaren började sent på 60 talet, då använde de transformatorer som var rester från andra världskriget, designade för att rädda liv, rejält överdimensionerade, och visst lät det bra då. Men så fort man börjar tumma på prylarna, så blir det ganska snabbt mediokert.

Permalänk
Medlem

Jag köpte nyligen ett Asus Xonar DGX och är besviken. Det påverkade inte ljudkvalité eller volym alls vad jag märkt. Det påstås att den skall fungera som förstärkare och ge ett mycket bättre ljud än de medföljande Realtek -chippen på moderkorten.

Jag ångrar mitt köp av ljudkort då det inte gjorde någon skillnad.

Permalänk
Skrivet av imo:

@Dominator-2010:

Investerar du flera tusen i en ljudanläggning kanske det börjar bli lönt.

Anläggningen kostade iofs 5-6k när det begav sig. Inte en förmögenhet i ljudkretsar, men det är subwoofer och satelliter av normal kvalitet.

Permalänk
Medlem

Extern DAC

Har haft bägge lösningarna:

- Asus Zonar STX internt ljudkort
- Extern DAC

Tycker att extern DAC låter bättre för ren musiklyssning. Förmodligen för att de klarar att ge mer ström ut till ett par bättre hörlurar.

I nuläget kör jag ett par spellurar med inbyggd DAC till min gamingrigg för spel. Orkade inte flytta över ASUS kortet.

Skall jag ”finlyssna” blir det genom extern DAC och med mina Sennheiser lurar.

Kan stark rekommendera att lägga några tusen på en bra extern DAC istället för att lägga dem på ett internt kort om man har ett par bättre lurar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dominator-2010:

Jag arbetar (kontorsarbete) vid datorn långa tider.

Lyssnar på musik och spelar spel då och då. Redigerar (mixar) musik då och då på Soundforge.

Tittar nu på att köpa en ny PC Win 10 för omkring 25-30.000 kr.

Frågan är om jag behöver ett speficikt ljudkort utöver det som finns på moderkortet?

Idag har jag en extern Logitech.

Vilka interna/externa ljudkort eller enheter rekommenderar ni?

När det kommer till ljud så är högtalarna/hörlurarna oftast det människor glömmer. Du kan köpa en dac för 20k men inte få något bättre ljud genom dina Siberia lurar för det.

Du behöver dessutom högkvalitativa masters (ljudfiler) för att dra nytta av den dyrare utrustningen. Så om du kombinerar en Shiit-dac+amp (märket heter så) för extern användning med ett par fina open-back hörlurar (och kanske ett par monitor lurar för när du komponerar din egna musik, något som är vitalt för rätt ljudåtergivning och en riktig bas-fil) och ett par fina FLAC filer så kanske du hör en skillnad.

Så mitt svar: Skaffa ett ljudkort som har så bra isolering som möjligt och satsa pengar på en extern dac och amp samt ett par fina lurar. Senheiser har bra saker tex.

Sen så skulle väl jag också rekommendera att skaffa Noise Cancelling hörlurar för utomhusbruk, gör en förbannad skillnad faktiskt. Märket och modell får givetvis du avgöra. Är själv väldigt nöjd med mina sony lurar.

Till dem som inte tror att bättre utrustning är värt priset:
Skillnaden jag märker av från att gå mellan ett par sibera v2 till sony's mdr1000x och ldac är enorm. Du får redan där ett mycket fylligare ljud och större rymd.

Allt är subjektivt dock.

Visa signatur

Futureproofing explained
Temp "sensorers" riktiga utseende!
^Är även anledningen till att inte alla program visar samma temperatur på samma hårdvara.
Ryzen 7800x3D | TUF GAMING B650-PLUS | Asus 4070 || 8700k | Aorus gaming k3 | XFX core 650 Bronze | 1070ti | Fractal Design XL R2 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zipparn:

Jag köpte nyligen ett Asus Xonar DGX och är besviken. Det påverkade inte ljudkvalité eller volym alls vad jag märkt. Det påstås att den skall fungera som förstärkare och ge ett mycket bättre ljud än de medföljande Realtek -chippen på moderkorten.

Jag ångrar mitt köp av ljudkort då det inte gjorde någon skillnad.

Vad använder du för lurar och ljudfiler?

Visa signatur

Futureproofing explained
Temp "sensorers" riktiga utseende!
^Är även anledningen till att inte alla program visar samma temperatur på samma hårdvara.
Ryzen 7800x3D | TUF GAMING B650-PLUS | Asus 4070 || 8700k | Aorus gaming k3 | XFX core 650 Bronze | 1070ti | Fractal Design XL R2 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pan.Pan:

Vad använder du för lurar och ljudfiler?

Philips Fidelio X2 HR. Källor jag spelar varierar mycket. Från usla Mp3or som är gjorda av amatörer till FLAC till spel.

Permalänk
Medlem

Jag kör med ett Soundblaster Zx tillsammans med mina Sennheiser HD700.
Den större anledningen jag valde Zx var pga ACMen så att man får någon sorts lättillgänglig volymkontroll. Samt att hörlurarna kör ett 6,35 mm jack.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pan.Pan:

Så mitt svar: Skaffa ett ljudkort som har så bra isolering som möjligt och satsa pengar på en extern dac och amp samt ett par fina lurar. Senheiser har bra saker tex.

Ljudkort OCH extern DAC? Vänta nu....

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare

Permalänk

Beroende på vilka lurar du tänker köra är det liten, MEN ändå stor skillnad samtidigt på ljud kvalite och tryck i basen.

Visa signatur

ALIENWARE Predator 2.0 chassi svart | i7 4770k | ASUS strix GTX 970 4GB | corsair RMX750 | Corsair 16GB DDR3 1600MHZ | AOC G2460PF | Razer Blackwidow Ultimate Stealth | Razer Deathadder ELITE | Razer Tiamat 2.2

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Kevlarheart:

liten, MEN ändå stor skillnad samtidigt

???

Permalänk
Skrivet av pv2b:

Ja alltså. skillnaden är inte stor, men den finns?

Visa signatur

ALIENWARE Predator 2.0 chassi svart | i7 4770k | ASUS strix GTX 970 4GB | corsair RMX750 | Corsair 16GB DDR3 1600MHZ | AOC G2460PF | Razer Blackwidow Ultimate Stealth | Razer Deathadder ELITE | Razer Tiamat 2.2

Permalänk
Avstängd
Skrivet av superpwnguin:

Enligt tomshardware är det ingen större skillnad. Visserligen är källan lite daterad, 2014, men enligt dem är det same same.
"Using world-class headphones, a $2 Realtek integrated audio codec could not be reliably distinguished from the $2000 Benchmark DAC2 HGC in a four-device round-up. Again, all four devices sounded great."

Källa på det

Givetvis är detta sant. Det finns även flera källor som jämför Apples utmärkta ljudkretsar med dyra dacs vetenskapligt och kommer fram till att det är liten skillnad. Det kan vara värt med ljudkort (externt) för att ta bort nätstörningar eller om du har oerhört trögdriva hörlurar. Tipset är att testa och se om du inte är nöjd först.

Visa signatur

NUC med Hackintosh • ThinkPad Bärbar

Permalänk
Inaktiv

Detta kan jag rekommendera.

Grymt ljud och kraft i den.

SABRE32 Ultra Class DAC 32 bit
The Sound BlasterX AE-5 is a SABRE32 Ultra Class PCIe DAC which is perfect for hi-resolution audio for games, music, and movies. It delivers up to 32-bit 384kHz playback with a 122dB DNR, ultra-low distortion and jitter.

https://us.creative.com/p/sound-cards/sound-blasterx-ae-5

Permalänk
Medlem

Jag kör för närvarande på denna läckra sak från Audioengine, som inte kostar alltför mycket:
https://audioengineusa.com/shop/components/d1-24-bit-dacheadp...
Kopplad till ett ATH-Technica M50x. Ett åtminstone OK studio-headset är ett måste för att få ut något ur DAC:en.

Galet stor skillnad gentemot mitt gamla Logitech-headset (G430), med klarare och mer distinkt ljud. Dessutom gillar jag mycket bas och det fyller just det headsetet på bra med.