Permalänk
Medlem

Komponenter och skruvar i en lådhurts bredvid skrivbordet med hyfsad ordning men kablar ligger så intrasslade i varandra som det går i två lådor i hyllan. Nästan så man alltid får lite ångest var gång man inser att man behöver ha en specifik kabel och man vet att det kommer ta mellan en kvart och en halvtimme att trassla fram den.

Visa signatur

| I7 3770K | NH-D14 | Asus P8Z77 V | Corsair AX 760 | Gigabyte G1 Gaming GTX 1080 | Fractal Design R4 | Cruical BallistiX Tactical 16GB | Samsung 840 Pro 128GB | Samsung 850 EVO 500GB | 1TB WD | Windows 10 Pro |

Permalänk
Medlem

Jag har låda med kablar, kablar i ett skåp, på bordet, i hyllan...När de inte fick plats i den första så hamnade de på den andra och så vidare.

Visa signatur

Speldator: Ryzen 5800x3d | Asus B550m TUF Gaming Wi-Fi | G.Skill TridentZ Neo 2x16GB 3600MHz CL16 (hynix djr) | In Win 301 | Scythe Fuma 2 I Asus RTX 3070 Dual OC | Seasonic GX750 | Lots of unicorn vomit Laptop: Thinkpad E14 G2 4700U Kringutrustning: Cooler master Quickfire TK MX-Brown | Sennheiser HD598cs | Sony WH1000XM3 | Logitech G900 | ASUS PB278QR | Rift CV1 | Audio Pro Addon T14

Permalänk
Avstängd

Fasiken vad jag vill städa upp det där.

Klarar inte av att ha prylar framme så där

Visa signatur

-Stäng av snabbstart i ditt Windows.

Permalänk
Medlem

Jag lägger allt på ett bra ställe....
Nån månad senare har jag ingen aning om vart just den prylen tog vägen

Visa signatur

åh nej, blev du kränkt?! det var ju jävligt synd för dig!

Permalänk
Avstängd

Köpte billiga kinnarps möbler begagnade och gav 200kr för ett skåp + bord + dokument skåp där har jag alla mina prylar och min pilla med elektronik hörna i källaren så man slipper ha skit överallt

Visa signatur

i3 6100 - MSI b150m pro-vd - 8gb 2133 ddr4 - GTX 950 GAMING 2G - z400s 120gb ssd - 1tb WD blue - Corsair 500w

Permalänk
Medlem

Jag har en sorteringsgarderob där jag kastar in allt i hopp om att någon ska komma och sortera det.

Visa signatur

i7 8700k – Scythe Mugen 5 Rev.B-kylare // Galax RTX 3080 SG // 16GB G.Skill DDR4 3200 // Corsair RM750i // Phanteks Eclipse P400 TG

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

https://i.imgur.com/7SGB0tp.jpg

Små-saker i Ikea SAMLA som kostar tio kronor styck. Av någon märklig anledning passar de perfekt in i bokhyllan Billy. Större saker får ligga i egna kartonger eller stå ovan på.

Märkmakapär som skapar text-klisterlappar används med fördel för att beskriva innehållet.

Sedan får man packa ömtåligare saker lite bättre.
https://i.imgur.com/clxEV9p.jpg

@lan:
Detta lämpar sig för mer medlemsinteraktion. Nyfiken på hur folk har gjort!
Do yoh thang Mr. Community Waffle Maestro!

Tänkte precis länka till ditt inlägg i min tråd i ämnet från ett par månader sedan.
Jag var inte helt såld på att det var lösningen för mig på en gång. Men kort efter så investerade jag i en Ivarhylla. Kort efter det hade jag platsen jag behövde för att faktiskt organisera upp grejer. Semester och högtalarbygge har kommit emellan. Men efter löning åker nästa hyllsektion med lådor upp.

Vill säga att hylla är överlägset alla andra förvaringssätt. Skåp och byråer blir snabbt röriga inuti. Med hyllor kan man lätt ha lådor i olika storlek anpassat efter vad som förvaras. De slukar verktygslådor och klarar små sortimentsystem. Man kan snabbt överblicka vad man har och var man har det. Dessutom så kan man hämta berörda lådor med till eventuell arbetsyta, och stoppa tillbaka saker på rätt plats i lådan direkt när man packar ihop. Istället för att gå fram och tillbaka massa gånger med massa olika saker i famnen eller i händerna till olika byrålådor och skåp där de sedan ska packas in undrer eller bakom något annat. Har man glömt något när man pular så har man antagligen redan tagit med lådan den bor i ändå.

Håller på att planera in hela hemmet i ett lagersystem nu. Allt från datorgrejer, bilgrejer, el och verktyg till städ-och hygienartiklar samt reservlager.

Permalänk
Avstängd

Avskyr struktur och ordning, så inte alls - vilket såklart leder till att en får leta lite extra ibland och det kanske är frustrerande när det är ont om tid. Men det är mycket bekvämare än alternativet.

Permalänk
Medlem

Har fyra stora lådor som går att ställa på varandra. En med kretskort (grafikkort, moderkort osv) i varsin antistatpåse. En med kylflänsar och liknande. En med kablar som ska vara inuti datorn. Och en med kablar som ska vara utanför datorn. Sen en mindre låda med diverse datordelar. Och en väska med lite verktyg och skruvar och annat uppdelade i påsar. Och en låda med laddare och batterier och sladdar till mobiltelefonen. Har några extra datorer stående också i ett hörn. Så en viss ordning finns det i alla fall.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

AMD Ryzen 5 3600 | 4x8GiB 18-20-16-36-52-2T DDR4-3400 | MSI B450-A Pro Max AGESA 1.2.0.7 | Sapphire RX 480 Nitro+ OC 8GiB | Crucial MX500 500GB | PNY CS900 2TB | Samsung 850 EVO 500GB | Samsung PM961 512GB | Scythe Kamariki 4 450W

Permalänk
Medlem

Har mina saker i SmartStore home. Plastlådor med lock som är staplingsbara. Minns inte exakt vilka storlekar jag har, men kan varmt rekommendera dessa.

Världenslängstaurl: https://www.clasohlson.com/se/view/content/search?N=0&Ntk=All...

Visa signatur

“Problems that remain persistently insoluble should always be suspected as questions asked in the wrong way.” ― Alan W. Watts

Permalänk
Proffsmoddare

Roligt att denna tråd ploppa upp idag, satt precis och sorterade diverse skruv och LEGO figurer???

Jag kör med mycket IKEA Alex hurtsar, tycker dom är riktigt schysst.

Sen lite sortimentskåp för smågrejer.

Samt lite upphängning för sleeve.

Visa signatur

Crystal 280X ~ i7 8700K ~ B360M MORTAR ~ GTX1080ti ~ 32GB DDR4 ~ RM650i ~ AOC 34" IPS ~ Virtuoso SE
The Red One ~ Cold Winter ~ CURV3D ~ BarPC ~ F4DE

För allt om PC-moddning ~ Minimalistic PC

Permalänk

Jag kör 4st 130l Samla lådor med lock från ikea. I dessa har jag nät agg, ac adaptrar, powerkablar, HDD, DVD brännare mm, Ska köpa 4 st 79l som man kan stapla ovan på 130l lådorna (dom är grundare 18cm höga men har samma bas som 130l lådorna. I dessa ska jag ha gfx kort mm. Moderkorten ligger i skåpet i mb lådor.

Visa signatur

Phenom II X6 1090T BE, GA-790x-ud3p, 8gb Corsair XMS2 800Mhz, Radeon R9 270x, 120gb Kingston HyperX Fury, 500GB Seagate, 2TB Seagate.

Permalänk

Alla olika sorts skruvar är uppdelade i gamla snusdosor

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

C2D E6400 @ 3.2GHz .:|:. ASUS P5B .:|:. Corsair Dominator 8500 4x1024MB .:|:. ATI x1650pro - R.I.P 2016
i5 6500 @ 3.2GHz .:|:. Asus Z170-A .:|:. Corsair Vengeance 3200MHz 2x8GB .:|:. Nvidia 1060 6GB

Övrigt: Synology DS413J, Nvidia Shield PRO, Raspberry PI, NES, SNES mini, N64, GC, Wii U, Switch

Permalänk
Medlem

köpte själv på mig en bunt av dessa lådor från Ikea (eller iaf liknande lådor)

ren slump att det blev den modellen då de såldes i fynd-byggnaden på Ikea i Älmhult för 15:- st
passar perfekt med 2st i höjd och 2st i bredd i bokhyllan på kontoret

får betydlig bättre koll då man anger innehåll på varje låda

Visa signatur

CPU: i7 14700K MOBO: ASUS ROG Strix Z790-A Gaming WIFI II
GPU: 1080TI Aero RAM: 64GB Corsair Dominator platinum 5600MHz
SSD: Samsung 990 PRO M.2 1TB + WD Black SN850X 4TB
Chassi: Lian Li PC-O11 Dynamic PSU: Seasonic Prime GX 1300W
Kylning: Custom loop, 3x360 rads

Permalänk
Medlem

Bra tajming av tråden. I helgen köpte vi massor av IKEAS - SAMLA lådor att stoppa in i våra Billy bokhyllor så jag äntligen kan få ordning på mitt kaos.

Ska fylla på senare i tråden med före / efter bilder

Visa signatur

RYZEN 7-3700X ,ASUS Crosshair VI HERO ,G.skill Ripjaws V Black 3600MHz 32GB ,Noctua NH-D15-SE-AM4 ,Samsung 960 EVO NVMe M.2 SSD 250GB , ASUS Geforce RTX 3080ti TUF Gaming ,Fractal Design Define R5 , Corsair RM850x 850W

Permalänk
Medlem

Oj då... :S

Nej det är bara idag, flyttar till nytt större hus i morgon så packar som en tok idag. Så illa organiserad är inte min retro-samling annars ;

Lever tråden när jag organiserat i nya huset så kommer betydligt trevligare bilder

Visa signatur

Amiga 3000 (1990), CPU: 68060 66MHz, RAM: 2MB chip 470MB Fast, GFX: ECS+RTG zz9000 @ 1920x1080, HDD: 32GB SSD/PATA, 128GB SCSI, DVD-Brännare/SCSI, Chassi: Original Desktop. www.som99.se
Primär workstation: i9-12900KS, 128GB RAM, intel A770 16GB.

Permalänk
Medlem

Kör med dom här for mindre saker typ skruv och mindre kablage:
https://www.clasohlson.com/se/F%C3%B6rvaringsl%C3%A5da-Cocraf...

Bra för de går att fylla med insatslådorav olika storlek som även går att lyfta ur individuellt när man behöver en specifik typ av skruv eller så. Mycket bättre än många andra modeller av sortimentslådor som endast har skiljeväggar.

För större saker har jag en PAX från ikea, tror den är 120x60x210 bxdxh. Har tillhörande trådbackar och lådor monterade i dem, göra att man kan förvara många mindre lådor utan att det rasar ut.

Permalänk
Medlem

Om någon har ett bra sätt att lagra grafikkort så tipsa gärna !
Det är nämligen den enda nöten jag inte knäckt än.
Moderkort utan låda passar ju perfekt i en IKEA samla, med låda är det ju enklare.
CPU'er och minnen ligger ju bra i vanliga sortimentlådor.
Kablar och adaptrar, IKEA igen.
Nätagg lagras i sin egna låda för att inte blanda kablarna.

Men just grafikkort som ju kommer i alla olika former och storlekar har jag inte hittat någon bra lösning på.
Dom kan ju vara ömtåliga så man vill ju inte stapla dom eller låta dom gnessa mot varandra.
IKEAS's lägre "samla" är lite för låg för stående kort.

Permalänk

Kablar hänger jag bara över stången i garderoben. Lätt att hitta rätt kabel och inget trassel:)

Visa signatur

4770k@4.2 | 16GB | RTX 2060S | PSU 760W

Permalänk
Medlem
Skrivet av kdk_warhead:

Kablar hänger jag bara över stången i garderoben. Lätt att hitta rätt kabel och inget trassel:)

Kortare kablar rullas ihop och trycks in i en gammal dass/hushållspapp-rulle.
Är det en specialkabel så kan ju papprullen enkelt märkas med vad det är.
Längre rullas ihop enligt "roadie" tricket, för att undvika "telefonsladdar" och trassel, och knyts ihop med kardborre band.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jonny Myran:

Jag har en sorteringsgarderob där jag kastar in allt i hopp om att någon ska komma och sortera det.

#metoo

Det kommer dock aldrig någon förbi och ordnar det.

Permalänk
Hedersmedlem

Premium Banans kommer lastat med cdläsare! Nu väntar dessa prylar främst på bättre tider. Vem vet, kanske blir det 70s-hifi status på dem nån gång, man kan ju drömma

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av Aleshi:

Tänkte precis länka till ditt inlägg i min tråd i ämnet från ett par månader sedan.
Jag var inte helt såld på att det var lösningen för mig på en gång. Men kort efter så investerade jag i en Ivarhylla. Kort efter det hade jag platsen jag behövde för att faktiskt organisera upp grejer. Semester och högtalarbygge har kommit emellan. Men efter löning åker nästa hyllsektion med lådor upp.

Vill säga att hylla är överlägset alla andra förvaringssätt. Skåp och byråer blir snabbt röriga inuti. Med hyllor kan man lätt ha lådor i olika storlek anpassat efter vad som förvaras. De slukar verktygslådor och klarar små sortimentsystem. Man kan snabbt överblicka vad man har och var man har det. Dessutom så kan man hämta berörda lådor med till eventuell arbetsyta, och stoppa tillbaka saker på rätt plats i lådan direkt när man packar ihop. Istället för att gå fram och tillbaka massa gånger med massa olika saker i famnen eller i händerna till olika byrålådor och skåp där de sedan ska packas in undrer eller bakom något annat. Har man glömt något när man pular så har man antagligen redan tagit med lådan den bor i ändå.

Håller på att planera in hela hemmet i ett lagersystem nu. Allt från datorgrejer, bilgrejer, el och verktyg till städ-och hygienartiklar samt reservlager.

Att ha bra ordning på få saker är nog bättre än att ha många saker och inte ha koll. Dock brukar man väl säga att flest saker när man dör vinner?

Skrivet av C4B12:

Roligt att denna tråd ploppa upp idag, satt precis och sorterade diverse skruv och LEGO figurer???

https://i.imgur.com/o7H1Rsg.jpg

Jag kör med mycket IKEA Alex hurtsar, tycker dom är riktigt schysst.

https://i.imgur.com/APCD52V.jpg

https://i.imgur.com/QPb0sIc.jpg

Sen lite sortimentskåp för smågrejer.

https://i.imgur.com/6NARAeF.jpg

Samt lite upphängning för sleeve.

https://i.imgur.com/ZKDKM4L.jpg

Mår nästan dåligt när jag inser hur mycket tid det tar att trycka ut alla text-lappar på min textmojäng.... Lyckas med kanske 3 s per bokstav om jag är rapp.

Ser att du gillar AIOs om du har en specifik för Hydro-skruvar tänkte jag säga. Inser att jag har tre lådor för Custom vattenkylning, och ytterligare 3 st lådor för luft. Sedan ska ju alla fläktar få plats....

Det ser bra ut! Carry on!

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem

Senaste steget i att få bättre ordning på alla småprylar och diverse.. 4st helmer från IKEA.

Bild tagen precis efter montering, har börjat fylla upp och märka upp lådorna nu.

Visa signatur

Stationära | Define 7 Compact | RM750x White | X570S AERO G | Ryzen 5 5600x | NH-D15 Chromax | Flare X 4x8GB 3200MHz | GTX 1080 G1 Gaming | MP600 1TB | 980 1TB | A2000 1TB | 970 EVO 500GB | 850 EVO 500GB |
Acer X34A + 2x Dell U2719D | Wave 1 | Arctis Nova Pro Wireless |

Macbook Air M1 2020 | 16GB | 256GB |
LG 34WN80C | Sony A5100 + Camlink 4K | 2x Elgato Key Light | Wave 1 |

Permalänk
Medlem

SmartStore lådor i olika storlekar: https://www.clasohlson.com/se/F%C3%B6rvaringsl%C3%A5da-SmartStore-Home/34-1552-1

En DYMO är ett måste. Märk upp alla lådor.

För mindre saker som fittings osv kör jag liknande förvaringslådor som postats tidigare. Märker dessa med DYMO etiketter också.

Permalänk
Medlem

Jag köpte ett par skohyllor i tyg från ikea och sorterar mina saker i individuella fack (hänger i en garderob) samt använder så få extrasaker som möjligt. Jag köper inte något som jag måste komplettera med extra donglar etc, blir bara rörigt och jobbigt imo.

Har dessutom köpt in flera vägghyllor med förvaringslådor, extrasäng med separata lådor under sängen, ett arkivskåp samt flera av Ikea's vita och stilrena förvaringslådor (stapelbara).

Hatar oreda men är förbannat lat... Måste hitta lösningar som fungerar med minimal ansträngning haha

Visa signatur

Futureproofing explained
Temp "sensorers" riktiga utseende!
^Är även anledningen till att inte alla program visar samma temperatur på samma hårdvara.
Ryzen 7800x3D | TUF GAMING B650-PLUS | Asus 4070 || 8700k | Aorus gaming k3 | XFX core 650 Bronze | 1070ti | Fractal Design XL R2 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av som99:

Oj då... :S
www.som99.se/images/ojda.jpg

Nej det är bara idag, flyttar till nytt större hus i morgon så packar som en tok idag. Så illa organiserad är inte min retro-samling annars ;

Lever tråden när jag organiserat i nya huset så kommer betydligt trevligare bilder

Tycker att det skulle vara värt en Necro bump annars

Visa signatur

Futureproofing explained
Temp "sensorers" riktiga utseende!
^Är även anledningen till att inte alla program visar samma temperatur på samma hårdvara.
Ryzen 7800x3D | TUF GAMING B650-PLUS | Asus 4070 || 8700k | Aorus gaming k3 | XFX core 650 Bronze | 1070ti | Fractal Design XL R2 |

Permalänk
Medlem

Clas Ohlson kör ju 20% på SmartStore nu (passande):
https://www.clasohlson.com/se/campaign/co-smartstore

Visa signatur

Grubblare

Permalänk
Medlem

Som flera andra kör jag ziplock och sen alla dessa påsar ner i genomskinliga plastlådor. Sladdar försöker jag sätta kardborrband runt för att de inte ska spreta ut sig. Påsarna gör att man enkelt kan pressa ner mycket i en låda och på samma sätt plocka ur saker utan att det blir ett stort trassel.

Dymo är superbra. Köp en ihop med polarna då de är dyrare än vad man tror. Försöker alltid märka upp kablar direkt så det står vilken telefon etc den kom med. Underlättar vid försäljning.

Försöker göra mig av med så mycket som möjigt. Brukar bli att tömma skruvar ner i återvinningen. Om man köper en stationär var 3:e år behövs inte så mycket extraskruvar. Borde kanske börja lägga upp för bortskänkning.

Visa signatur

//Bacon

Permalänk
Medlem
Skrivet av SWE|OggE:

https://cdn.discordapp.com/attachments/271028125310255116/460530674147786772/DSC_0045.jpg

Premium Banans kommer lastat med cdläsare! Nu väntar dessa prylar främst på bättre tider. Vem vet, kanske blir det 70s-hifi status på dem nån gång, man kan ju drömma

Kliar i fingrarna över att pillra på varenda en av dom där gamla klenoderna !

Förväntar mig snarast lite mer ingående bilder och förklaringar av det gröna monstret längst nere till vänster !

stavning !