Permalänk
Avstängd

@Kakann
Hur svårt är det att få ett bolån om den ena har skulder hos kronofogden?
I vårt fall har vi båda anställningar och betalar i dagsläget mer än vi skulle göra om vi skulle köpa en bostad, så kalkylen går ihop dock har sambon obetalda skulder...

Är det någon mening att försöka?
Inget sparande att prata om, förutom till barnen.
Skulle en borgenär kunna vara aktuellt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av mattoys:

Man måste vet vad det är för bindningstid, är det byggnadskredit eller ett vanligt bolån?

Du kan jmf på sbab.se te.x.

först är det ju byggnadskreditiv, men där är nog räntan nästan 3%.

Detta gäller sedan det riktiga bolånet. troligen rörlig ränta...?

Permalänk
Medlem

Vi köpte en villa nyligen, där vi fick den för mycket billigare än de flesta i området. Mest pga att säljaren inte bott där på 1 år och dom hade inte städat innan visningen, korten var dåliga och vi hade mycket tur.

När vi köpte den visste vi att det var mycket att fixa med, och vi har påbörjat och slutfört arbeten för minst 250k och ville nu ta och utöka bolånet med 150k för att renovera ena badrummet. Mäklaren som sålde kom och tittade på huset lite snabbt och värderade det 600k mindre än när vi köpte det med argumentet att "vi fick det billigt" och att han kunde skriva upp en värdering med 190k för vara snäll.

Dock sa han att om han gör det kommer det påverka räntorna negativt för oss och att det blir låst i 5 år vid en sån värdering, även om vi inte skulle utöka bolånet. Jag kan inte se hur en värdering av fastigheten på något sätt skulle kunna påverka de lån vi har redan, enbart eventuella lån vi tar utöver det i framtiden. Hur ligger det till?

Vi bad även en annan mäklare att värdera fastigheten, utan då berätta inköpspris utan kolla på fastigheten och värdera hur han tror värdet skulle ligga vid en försäljning beroende på skicket, och denne mäklare värderade det 700k över mäklaren vi köpte det via.

Hur bör man göra för få till ett lån och sen baka in det i bostadslånet för renoveringen? Byta bank är absolut ett alternativ, men vi har fått helt OK ränta med 1.43% efter förhandlingar och kan vara svårt att få ner det till liknande nivåer med annan bank.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sweina:

först är det ju byggnadskreditiv, men där är nog räntan nästan 3%.

Detta gäller sedan det riktiga bolånet. troligen rörlig ränta...?

Kreditivet tycker jag du borde kunna få billigare.
Hade 1,35% på det när jag byggde.
2008/2009 visserligen men räntorna var ju generellt högre då än nu.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem

Hur ser ni på att ha blancolån till kontantinsatsen?
Får ihop kalkylen om jag kollar på "hur mycket får jag låna" på swedbank t.ex.

Permalänk
Mattecoach

@klisk: Höjer ju risken betydligt för din del, men jag tror inte att banken bryr sig nämnvärt (de lägger ju dock på kostnaden för det lånet i sin kalkyl).

Permalänk
Medlem

Hur har ni det med jobb i nya staden? Går eventuellt att få igenom medlåntagare men vi har det i princip endast med studenter, är det vuxna som jobbar ska man klara det själva. Är det endast tillfälligt ni flyttar iom att ni ska behålla tidigare lägenheten?
[/quote]

I den nya staden har jag sökt jobb på samma affär där jag jobbar just nu. (inget är klart) Så vi får se om de tar in mig då det söker köksäljare som jag är i dagsläget. Det är förstås en solklar faktor i det hela. Men ser ej några problem med att få jobb i den staden då det ligger väldigt tätt omkring andra städer. (skåne)

Jag tänkte behålla min lägenhet i staden vi bor nu för jag har princip inge lån på den och jag tjänar mer på att behålla den än att sälja. Så planen är att behålla lägenheten helt i några år kanske. Jag blir beviljad att ta lån på 1,3m cirka om jag inte behåller min lägenhet. Tycker det är synd och dumt att sälja dock då jag kan få in extra pengar där samtidigt som den ökar i värdet.

Läst en del att dom tar medlåntagare endast med studenter men det börjar ses över ganska mycket tycker jag.

Min sambo har jobbat snart ett år på samma jobb, dock som timmar.

Man kanske inte får ta lån för att köpa bostad i en annan stad sedan hitta jobb. (vilket är förståeligt) Men tänkte om man hade med en medlåntagare också på det. Annars får jag jobba kvar i staden vi bor i nu.

Permalänk
Medlem

Lånelöfte beviljad hos Swedbank, och vi vann drömhuset! Nu försöker jag ställa bankerna mot varandra och man blir putt av att de andra bankerna inte vill bevilja bolån just på en enda grund, att man är provanställd(!). Sambon är fastanställd sedan många år och vi har tillgångar på 2,3 miljoner i bostad såsom värdepapper utan några som helst lån, kredit eller krusiduller. Huset kostar 2.8 miljoner och jag jobbar inom ett yrke som fullkomligt exploderar och har väldigt bra lönetrappa, gissa? IT såklart!

Vi funderar på att gå vidare med Swedbank men endast lyfta maximalt 60% lån och byta bank till Avanza direkt, då de verkar bara bry sig om lånegraden och att det finns beviljat bolån? Tips? Någon som är i samma situation?

vh

Permalänk
Medlem

@Särimner: hade jag varit i din sits så hade jag tagit lånet på Swedbank och inte bundit räntan. När din provanställning övergår till tillsvidareanställning är det enklare att ta diskussionen med andra banker. Den eventuella merkostnaden i ränta på dessa månaderna är inte så stor.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Inteno:

Vin har lagt cirka 50.000kr just nu. Det enda som är kvar är att byta golv. Så du menar att jag bör vänta eller skall jag kontakta en mäklare

Skickades från m.sweclockers.com

Menade mest att om ni kanske ”bara” lägger 50-70 tkr på renovering så gör det nog ingen magisk skillnad på värderingen. En ny mäklad bankvärdering kostar ändå säkert 2000 kr.

Skrivet av Sweina:

bygga nytt hus på västkusten.
hus ca 5milj, tomt ca 1milj
tomten på 1 milj är betald.

när vi har pratat och fått "muntligt" lånelöfte från en lokal "sparbank" har han pratat om ca 1.5% i ränta. Hur bra/dåligt är detta? Hur mycket kan man ligga på för att försöka få ner räntan? Vad vill banken att man ska muta med för att få ner räntan? Endast ha pengaflöde(lönekonto osv) på deras bank, eller något annat?

Det är väl OK om det är vanligt bolån (även om jag tror ni kan få skapligt mycket bättre) och bra om det är en byggnadskredit. Helkund och sparade pengar på den banken ni har lånet till är vägen till bättre ränta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av milkab:

@Kakann
Hur svårt är det att få ett bolån om den ena har skulder hos kronofogden?
I vårt fall har vi båda anställningar och betalar i dagsläget mer än vi skulle göra om vi skulle köpa en bostad, så kalkylen går ihop dock har sambon obetalda skulder...

Är det någon mening att försöka?
Inget sparande att prata om, förutom till barnen.
Skulle en borgenär kunna vara aktuellt?

I princip omöjligt, speciellt om det idag också finns ett aktivt skuldsaldo. Det är i så fall hos tex Bluestep och liknande banker.

Skrivet av babbelfisk:

Vi köpte en villa nyligen, där vi fick den för mycket billigare än de flesta i området. Mest pga att säljaren inte bott där på 1 år och dom hade inte städat innan visningen, korten var dåliga och vi hade mycket tur.

När vi köpte den visste vi att det var mycket att fixa med, och vi har påbörjat och slutfört arbeten för minst 250k och ville nu ta och utöka bolånet med 150k för att renovera ena badrummet. Mäklaren som sålde kom och tittade på huset lite snabbt och värderade det 600k mindre än när vi köpte det med argumentet att "vi fick det billigt" och att han kunde skriva upp en värdering med 190k för vara snäll.

Dock sa han att om han gör det kommer det påverka räntorna negativt för oss och att det blir låst i 5 år vid en sån värdering, även om vi inte skulle utöka bolånet. Jag kan inte se hur en värdering av fastigheten på något sätt skulle kunna påverka de lån vi har redan, enbart eventuella lån vi tar utöver det i framtiden. Hur ligger det till?

Vi bad även en annan mäklare att värdera fastigheten, utan då berätta inköpspris utan kolla på fastigheten och värdera hur han tror värdet skulle ligga vid en försäljning beroende på skicket, och denne mäklare värderade det 700k över mäklaren vi köpte det via.

Hur bör man göra för få till ett lån och sen baka in det i bostadslånet för renoveringen? Byta bank är absolut ett alternativ, men vi har fått helt OK ränta med 1.43% efter förhandlingar och kan vara svårt att få ner det till liknande nivåer med annan bank.

Bra att ni pratade med en mäklare till, det som blir låst är ert amorteringsgrundande värde. Alltså den värdering som er belåningsgrad beräknas utifrån, den blir låst endast om ni lånar ”nya” pengar. Oavsett om det är 10 kr eller 1 miljon. Inte ska ni behöva bank för det, ring och säg att ni har renoverat en massa och att ni vill låna till det på bostaden.

Skrivet av klisk:

Hur ser ni på att ha blancolån till kontantinsatsen?
Får ihop kalkylen om jag kollar på "hur mycket får jag låna" på swedbank t.ex.

Det tas som tidigare nämnts med i kalkylen och beroende på hur stark kalkyl ni har så får ni olika svar, jag kräver i regel ganska stort överskott i kalkylen om jag ska bevilja blanco till hela eller delar av insatsen. Detta för att det ska finnas utrymme för mer blanco om något går åt skogen med bostaden och det behövs pengar pronto.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Särimner:

Lånelöfte beviljad hos Swedbank, och vi vann drömhuset! Nu försöker jag ställa bankerna mot varandra och man blir putt av att de andra bankerna inte vill bevilja bolån just på en enda grund, att man är provanställd(!). Sambon är fastanställd sedan många år och vi har tillgångar på 2,3 miljoner i bostad såsom värdepapper utan några som helst lån, kredit eller krusiduller. Huset kostar 2.8 miljoner och jag jobbar inom ett yrke som fullkomligt exploderar och har väldigt bra lönetrappa, gissa? IT såklart!

Vi funderar på att gå vidare med Swedbank men endast lyfta maximalt 60% lån och byta bank till Avanza direkt, då de verkar bara bry sig om lånegraden och att det finns beviljat bolån? Tips? Någon som är i samma situation?

vh

Som någon sa ovan, ta det hos Swedbank och lägg det rörligt. Kolla sedan runt igen när ni bägge har fasta jobb.

Permalänk
Medlem

Har köpt ett hus för en rätt bra bit under marknadsvärde och har precis över 50% belåning på det. Finns det någon fördel med att få det värderat i samråd med banken för att sänka belånings%.

Köpte det för 800,000 med lån på 413,000 och liknande hus i närheten har sålts för mellan 1,3 och 1,7 miljoner.

Permalänk
Medlem

Kan man förhandla om sin 3mån ränta när som helst eller bara när det håller på att gå ut?
Och vad bör man kunna få idag utan problem?
Har idag 1.55%, ca 2mille i lån.

Visa signatur

Intel NUC8i5BEH - Iris Plus 655, i5 8259U 2,3GHz
MSI GE620DX-291NE - GT 555M, i5 2410M 2,3GHz
iPad Mini 4 & Macbook early 2011

Permalänk
Medlem

Någon här som har lån via Avanza?
Jag har i dagsläget ca 50% belåning på lägenheten och har ett hyfsat sparande på Avanza redan så jag uppfyller kraven för att få 1,28% ränta hos dom.

Detta är betydligt bättre än det jag har idag på SEB. Dock kommer jag behöva börja amortera lite på lånet om jag flyttar. Har helt amorteringsfritt för tillfället (dumt egentligen... men det är skönt med lite extra pengar till annat sparande).

Är det några andra risker med att flytta till Avanza mot för en vanlig bank?
Är det likt tex Enkla där det är risker om de inte får fortsatt "funding" för sin fond?

För jag gissar att det inte är många banker som kan matcha 1,28? Försökt några gånger med SEB att byta detta men de är ganska hårda och säger att de inte "kan" gå under 1,53 som jag har idag..

Visa signatur

And Jesus said "Come forth and I will grant you eternal life!" I came fifth and won a blender.
| MSI X99A Raider | i7-6850K | 32GB Corsair Vengeance DDR4 3000MHz | Palit GTX 1080 Super Jetstream | ASUS ROG Swift PG279Q |

Permalänk
Medlem
Skrivet av SunQ:

Jag har i dagsläget ca 50% belåning på lägenheten och har ett hyfsat sparande på Avanza redan så jag uppfyller kraven för att få 1,28% ränta hos dom.

Detta är betydligt bättre än det jag har idag på SEB. Dock kommer jag behöva börja amortera lite på lånet om jag flyttar. Har helt amorteringsfritt för tillfället (dumt egentligen... men det är skönt med lite extra pengar till annat sparande).

Är det likt tex Enkla där det är risker om de inte får fortsatt "funding" för sin fond?

För jag gissar att det inte är många banker som kan matcha 1,28? Försökt några gånger med SEB att byta detta men de är ganska hårda och säger att de inte "kan" gå under 1,53 som jag har idag..

SBAB borde kunna matcha det beroende på lånebelopp såklart. Funderar själv på att byta dit och skulle få 1,2%, vet inte om jag orkar hålla på dock.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av SunQ:

Jag gjorde det som du funderar på. Tröttnade på SEB och bytte till Stabelo via Avanza. Det gick igenom i juli och första betalningen sker i september. Bytet fungerade bra, var några vändor med papper hit och dit men gick ganska snabbt och Stabelo verkade seriösa under hela resan.

Som jag har förstått det är Stabelo en bolånefond på samma sätt som Enkla men Stabelos lån löper på 30 år och Enkla på 3 år. Så hos Enkla så måste du vart tredje år få nytt avtal hos dem eller flytta lånet och då är det ju beroende på hur din ekonomi ser ut då och om du är frisk, har jobb etc. Men båda är godkända av Finansinspektionen. Samtidigt är det väl lite högre risk än en stabil bank antar jag.

Jag tror inte du behöver amortera om du flyttar ett tidigare taget bolån utan att utöka lånet men ring och kolla med med dem.

Jag önskar man kunde se mer info om sitt lån på Avanza och göra ändringar - som det är idag måste man ringa eller maila.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SunQ:

Danske bank har 1,29 bundet i 2 år för alla nya kunder

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aktsu:

SBAB borde kunna matcha det beroende på lånebelopp såklart. Funderar själv på att byta dit och skulle få 1,2%, vet inte om jag orkar hålla på dock.

Skrivet av anon9908:

Jag gjorde det som du funderar på. Tröttnade på SEB och bytte till Stabelo via Avanza. Det gick igenom i juli och första betalningen sker i september. Bytet fungerade bra, var några vändor med papper hit och dit men gick ganska snabbt och Stabelo verkade seriösa under hela resan.

Som jag har förstått det är Stabelo en bolånefond på samma sätt som Enkla men Stabelos lån löper på 30 år och Enkla på 3 år. Så hos Enkla så måste du vart tredje år få nytt avtal hos dem eller flytta lånet och då är det ju beroende på hur din ekonomi ser ut då och om du är frisk, har jobb etc. Men båda är godkända av Finansinspektionen. Samtidigt är det väl lite högre risk än en stabil bank antar jag.

Jag tror inte du behöver amortera om du flyttar ett tidigare taget bolån utan att utöka lånet men ring och kolla med med dem.

Jag önskar man kunde se mer info om sitt lån på Avanza och göra ändringar - som det är idag måste man ringa eller maila.

Skrivet av logrell:

Danske bank har 1,29 bundet i 2 år för alla nya kunder

Tack så mycket för svar!
Ska kolla upp både Danske Bank + SBAB.
Sen undersöka lite närmre med Avanza. Väldigt informativt inlägg @anon9908 Precis vad jag ville höra. Nu måste jag bara värdera om lägenheten för att verkligen på papper få min 40-50% lånegrad, Har nämligen inte värderat om lägenheten sen jag köpte den 2010 och det har ju hänt en del i området

Visa signatur

And Jesus said "Come forth and I will grant you eternal life!" I came fifth and won a blender.
| MSI X99A Raider | i7-6850K | 32GB Corsair Vengeance DDR4 3000MHz | Palit GTX 1080 Super Jetstream | ASUS ROG Swift PG279Q |

Permalänk
Medlem

Såg ovan att det du skrev om extra bolån var felaktigt.
Bor i villa i bromma i stockholm, vi har lån på 2,7 miljoner i 2 bundna lån.
Huset är värt ca 7 miljoner.
Jag kontaktade seb i höstas för att låna 200.000 kr för att renovering av badrummet.
Dom sa att jag gärna får låna pengarna men det kan inte bakas in i huslånet, att det måste bli ett
seperat lån som måste betalas på avbetalning inom 10 år, pga dom nya regler regeringen infört.
Jag vill veta vem som har fel, TS eller SEB?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Neo1:

Såg ovan att det du skrev om extra bolån var felaktigt.
Bor i villa i bromma i stockholm, vi har lån på 2,7 miljoner i 2 bundna lån.
Huset är värt ca 7 miljoner.
Jag kontaktade seb i höstas för att låna 200.000 kr för att renovering av badrummet.
Dom sa att jag gärna får låna pengarna men det kan inte bakas in i huslånet, att det måste bli ett
seperat lån som måste betalas på avbetalning inom 10 år, pga dom nya regler regeringen infört.

Om inte regeringen smygt in något vansinne obemärkt senaste tiden så har SEB fel.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Neo1:

[...] det måste bli ett

Fel och fel, om man utökar ett befintligt bolån kan man antingen lägga om hela lånet till den nya modellen (med amorteringskrav) eller ta den nya biten på 10 år. Vilket det blir är en förhandlingssak mellan låntagaren och banken.

Visa signatur

Det finns bara två sorters hårddiskar: de som har gått sönder och de som skall gå sönder.

Permalänk
Medlem
Skrivet av zarkov:

Fel och fel, om man utökar ett befintligt bolån kan man antingen lägga om hela lånet till den nya modellen (med amorteringskrav) eller ta den nya biten på 10 år. Vilket det blir är en förhandlingssak mellan låntagaren och banken.

Fast det som beskrivs är långt under 50% belåning och ska inte behöva amorteras alls.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Json_81:

Fast det som beskrivs är långt under 50% belåning och ska inte behöva amorteras alls.

Lagen (eg Finansinspektionens föreskrift) säger bara att bolån överstigande 50% av säkerhetens värde måste amorteras, den säger inget om att mindre lån inte behöver amorteras. Om banken anser det befogat av en eller annan anledning kan de alltså kräva amortering även på lån långt under 50%.

Utökade lån behandlas antingen enligt huvudregeln att det nya och det gamla lånet läggs ihop och totalsumman omfattas av de nya reglerna eller enligt alternativregeln, att det nya lånet betalas av på 10 år. Vilken regel som skall användas är en förhandlingssak mellan låntagaren och banken.

Visa signatur

Det finns bara två sorters hårddiskar: de som har gått sönder och de som skall gå sönder.

Permalänk
Medlem

Känns ju inte riktigt som jag än så länge fått ett klockrent svar. Jag vill ju låna 200.000kr på huset, utan att varken amortera eller avbetala. SEB säger att jag får göra ett nytt lån 200.000 och måste avbetala på 10 år. Amorterar ingenting i dagsläget, (dock amorterade jag 100.000 som en klumpsumma förra året) korkad som jag är.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Neo1:

Känns ju inte riktigt som jag än så länge fått ett klockrent svar. Jag vill ju låna 200.000kr på huset, utan att varken amortera eller avbetala. SEB säger att jag får göra ett nytt lån 200.000 och måste avbetala på 10 år. Amorterar ingenting i dagsläget, (dock amorterade jag 100.000 som en klumpsumma förra året) korkad som jag är.

Det går att baka in de 200’ du vill låna i bostadslånet, kommer du fortfarande under 50% av värdet för bostaden behöver du inte amortera, detta är enligt nya amorteringsreglerna.
Alternativt är att låna utterligare på bostaden utanför det befintliga lånet, för att inte låta det läggas om enligt de nya reglerna. Men då blir det en avbetalningsplan på max 10år

Men verkar som att SEB endast vill ge dig det senare alternativet? Det är SEB som egentligen beslutar hur de vill låna pengar till dig, så antingen får ni förhandla om det eller byta bank.

Permalänk
Medlem
Skrivet av zarkov:

Lagen (eg Finansinspektionens föreskrift) säger bara att bolån överstigande 50% av säkerhetens värde måste amorteras, den säger inget om att mindre lån inte behöver amorteras. Om banken anser det befogat av en eller annan anledning kan de alltså kräva amortering även på lån långt under 50%.

Utökade lån behandlas antingen enligt huvudregeln att det nya och det gamla lånet läggs ihop och totalsumman omfattas av de nya reglerna eller enligt alternativregeln, att det nya lånet betalas av på 10 år. Vilken regel som skall användas är en förhandlingssak mellan låntagaren och banken.

Men om du läser så hävdar SEB att det måste amorteras vilket lagen/föreskriften du hänvisar till inte kräver.
Att SEB själva kräver det är ju en sak, men det var inte vad som påstods.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Json_81:

Men om du läser så hävdar SEB att det måste amorteras vilket lagen/föreskriften du hänvisar till inte kräver.

Nej om lånet fortfarande understiger 50% med utökningen på befintligt bostadslån finns inget lagkrav på amortering.

Men om det utökade lånet inte handlar om att läggas ihop med det befintliga utan läggs bredvid skall det betalas av på 10 år, där har SEB rätt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Json_81:

Nej, det är @Neo1 som hävdar att SEB sagt det. Ingenstans har SEB deltagit i diskussionen och förklarat sin syn på saken. Det kan vara så men det kan också vara så att Neo1 missuppfattat saken eller gjort ett annat ordval när han/hon skrev sitt inlägg ovan.

Vilken av reglerna som skall användas är en förhandlingssak i varje enskilt fall.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fextreme_fa:

Nej om lånet fortfarande understiger 50% med utökningen på befintligt bostadslån finns inget lagkrav på amortering.

Men om det utökade lånet inte handlar om att läggas ihop med det befintliga utan läggs bredvid skall det betalas av på 10 år, där har SEB rätt.

Glöm inte att det även finns ett krav på amortering om lånet överstiger 4,5 gånger bruttoinkomsten också numera.