Permalänk
Medlem

Nytt system exklusive GPU

Hej

Går i tankarna att uppgradera hela mitt system exklusive grafikkort då allt utom mitt gtx 1070 är 5 år gammalt och inte riktigt hänger med längre. Spelar inte allt för mycket längre men spelar nya titlar till och från allt eftersom det släpps intressanta spel på marknaden. Har i nuläget en i5 4670k cpu med 16 gb DDR3 1600 Mhz ram. Upplever datorn som slö och seg till och från vid tung multi-tasking. Kör två stycken 35" ultrawide skärmar och det är inte ovanligt att jag har 15+ fönster öppna i webbläsaren samt en mängd applikationer i bakgrunden med videos och annan skit spelandes.

Är lite sugen på att bygga ett mindre system då jag idag har ett R4 chassi med ATX moderkort i som står och ser fult ut under skrivbordet. Funderar på m-itx som formfaktor, tittat lite på Fractal design nano s. Det jag behöver hjälp med är främst att välja ut ett moderkort som uppfyller mina krav samt klura ut om det är värt att punga ut pengar för en NVME SSD eller ej. Hade tänkt gå ifrån min 1 TB hårddisk som huvudlagring. Har i dagsläget 2 st SSD; 1 st 840 EVO 120 GB (5 år gammal) och en SSD 850 EVO 250 GB (Uppskattningsvis 3 år gammal). Är intresserad av att skaffa en 1 TB som huvudlagring men vet inte om mina nuvarande SSD fortfarande är användningsvara, har hört att SSD har en begränsad livstid. I nuläget säger dock CrystalDiskInfo att deras "hälsa" är "100% good".

Sen har vi RAM där jag vill ha minst 16 GB och så höga hastigheter som möjligt så klart. Mer än så vet jag inte. Det viktigaste antar jag är att moderkortet klarar av att stödja RAM med höga hastigheter samt att det har plats för en NVME SSD och stöd att boota från den om jag skaffar det nu eller i framtiden.

När det kommer till CPU har jag inga preferenser egentligen. Har så klart tittat på 8700k men hört att ny generation kommer snart. Annars är det väl en ryzen eller lite äldre threadripper kanske?

Har ingen direkt budget för allt det här men det ska vara prisvärt och inget skrytbygge. Smärtgränsen går väl någonstans runt 15 000 spänn men gärna en bra bit under det om det inte kan motiveras med markanta prestandaskillnader.

Alla tips och råd är mycket uppskattade!

Permalänk

Tänk på att utrymmet mellan gpu och psu i ett nano s är extremt litet, ca en cm med ett 2slots kort. Sen släpper ju Intel sina nya cpuer nu i höst så hade väntat på recensioner av dem.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@Callekuk: Vad har det lilla utrymmet mellan gpu och psu för konsekvenser för bygget i sin helhet? Dåligt luftflöde?

Permalänk
Skrivet av Chibs:

@Callekuk: Vad har det lilla utrymmet mellan gpu och psu för konsekvenser för bygget i sin helhet? Dåligt luftflöde?

Använder man sig utav ett eftermarknadskort så täcks den ena fläkten = höga temperaturer/ljudnivå

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@Chibs
@Callekuk

Sitter själv och väntar på att köpa nano s till nästa bygge.
Slänger man in ett SFX nätagg så löser sig problemet med avståndet.

https://www.inet.se/produkt/6900046/corsair-sf600-600w

EDIT:

Permalänk
Skrivet av Cadtekniker:

@Chibs
@Callekuk

Sitter själv och väntar på att köpa nano s till nästa bygge.
Slänger man in ett SFX nätagg så löser sig problemet med avståndet.

https://www.inet.se/produkt/6900046/corsair-sf600-600w

EDIT:
http://nsm08.casimages.com/img/2016/10/15//16101501252319544714557875.jpg

Helt rätt! Du behöver dock en förlängare till 24pin atx kabeln, alldeles för kort på ett SF600. (Har testat de). Gäller nog 8pin till moderkortet med.

Skickades från m.sweclockers.com