Bahnhofs könsdiskriminerande reklam

Permalänk

Bahnhofs könsdiskriminerande reklam

Bahnhof har blivit fällda av fällda av reklamombudsmannen (RO) för att i en rekryteringskampanj använt en välkänd meme.
Bahnhof själva kommenterar detta på sin facebook sida:

"Syftet var att illustrera en situation som visar att Bahnhof är en attraktiv arbetsgivare och att du som har en något tristare arbetsplats skulle kunna vara intresserad av oss. Det var alltså den situationen som illustrerades i denna meme.
Alla som är anhängare av både internet och memekulturen vet att det är just så meme används och tolkas..."

Mossigheten i den här domen är ju kul att diskutera, men främst hur 15 privatpersoner ska diktera vad som är gångbar reklam.
Jag tycker att själva andemeningen i reklamen var självklar och ej sexistiskt samt att har man så pass tunt skinn att man uppfattar detta som sexism så bör man rycka ut internetsladden och förse sig med skygglappar för att inte utsättas för sånt i framtiden.

Agerade RO rätt som fällde den för sexism?

Bilden i fråga.

Permalänk
Medlem

memer är ju olagligt trotsallt.

Permalänk
Medlem

@Terrell: inte ännu?
det var bara ett förslag som lagts på bordet men inte är klart. om jag har fel får du gärna länka källa.

Visa signatur

"I awoke, only to see the rest of the World was still asleep" - Leonardo Da Vinci

Permalänk
Medlem

Helt galet..

Visa signatur

MB:Asus B550-I Gaming ROG Strix CPU:Ryzen 5600X RAM:G.Skill Trident Z 32gb@3200 SSD:Samsung 970 EVO Plus 1TB GPU:3080 FE PSU:Corsair SF600 CASE:Louqe ghost s1

Permalänk
Medlem
Skrivet av Terrell:

memer är ju olagligt trotsallt.

Memes olagliga? Va?

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem

Det som är mest stört i detta ärende eller vad man nu kan kalla det, är att endast Bahnhof har blivit anmälda/fällda för att ha använt just den bilden. Att företag som Delicato, och även Livrustkammaren också använt den men inte blivit anmälda, det tycker jag är dubbelmoral så det skriker om det.
Sen är jag så pass gammalmodig att jag tycker att det är trams när folk blir kränkta för det minsta lilla samt tar så mycket som inte har med dem att göra så jäkla personligt. Att mina skattepengar ska gå till att lappa ihop folks känslor är för mig helt obegripligt. Det daltas för mycket här i Sverige, jag skyller på värdegrund- och genustramset.

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Marianne Åbyhammar
ordförande

Övriga ledamöter: Amjad Aloul, Tobias Eltell, Sara Haraldsson, Christina Knight, Christina Nylander, Frida Stjernholm och Helena Westin.
Föredragande: Gunilla Welander

RIGGED

Visa signatur

Intel Core i7-11700K / Asus ROG Strix Z590-F / Asus 1070 Dual OC / G.Skill Trident Z RGB 32GB (4x8) 3200MHz CL14 / Corsair RM750x / Samsung 980 PRO 1TB / Lian Li PC-O11 Dynamic EVO / custom loop 3x360 / Asus ROG Swift PG278Q / Ducky Shine 5 RGB MX Red / Sennheiser HD660S / FiiO E10K / Audio-Technica AT2020USB+

Permalänk
Medlem

Så man får inte tycka att tjejer är snygga längre?
Vi män kanske ska gå runt och hulka istället när vi ser en snygg tjej?
Lättkränktheten når nya höjder, väldigt tråkigt.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Sötast

Bu för bahnhof! Sånt här vill vi inte veta av!

Vill helst se svartvita små annonstexter längst ner på annonssidan på valfri 90-tals tidning!

Att de har mage att använda sig av ett skämt! Tänk dessa stackars kvinnor som låst in sig minst en vecka på ett rum med mörka självskadetankar pga denna hetsiga och hemska reklam

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mocka:

Memes olagliga? Va?

Tror han syftar på den nya länklagen som ev. kommer träda i kraft efter att EU-röstade för den. Då kommer allt länkat material att copyrigt-skyddas. Kommer bli väldigt märkligt. Kan tex. bli olagligt att filma på fotbollsmatcher etc.´Vi får se hur det går. Hoppas fortfarande att det inte går igenom.

Visa signatur

🧠i9-10900k @ 3,7GHz 📹3080Ti STRIX OC 12GB 📼Corsair Vengeance 64GB
📰MSI MEG z490 Unify 💽Samsung 970 EVO plus 500GB/1TB 📺Asus PG348Q 34"

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av St3amer:

Det som är mest stört i detta ärende eller vad man nu kan kalla det, är att endast Bahnhof har blivit anmälda/fällda för att ha använt just den bilden. Att företag som Delicato, och även Livrustkammaren också använt den men inte blivit anmälda, det tycker jag är dubbelmoral så det skriker om det.

Dubbelmoral - av vem?
Anmälaren är väl inte reklamombudsmannen?
Det kan väl vara vem som helst som anmäler. Inte säkert att personen som anmält banhofs reklam sett de andra reklamerna och därmed inte kunnat anmäla dem i brist på kännedom. Själv har jag inte sett denna meme i någon reklam so far så det är väl inte helt otänkbart.
Det kan ju faktiskt vara så enkelt att ingen anmält exempelvis delicato helt enkelt. Därför har inte den reklamen prövats och därför har de inte fällts. Eller?

Skrivet av St3amer:

Sen är jag så pass gammalmodig att jag tycker att det är trams när folk blir kränkta för det minsta lilla samt tar så mycket som inte har med dem att göra så jäkla personligt. Att mina skattepengar ska gå till att lappa ihop folks känslor är för mig helt obegripligt. Det daltas för mycket här i Sverige, jag skyller på värdegrund- och genustramset.

Här skulle jag nog säga att det är lite dumt att dra allt över en kam.
Finns mängder med viktiga frågor som behöver lyftas i området. Det gör inte att allt som lyfts inom området är av relevans.
Tycker exempelvis själv att det är lite banjsnödigt att fälla denna reklam

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Allexz:

Att de har mage att använda sig av ett skämt! Tänk dessa stackars kvinnor som låst in sig minst en vecka på ett rum med mörka självskadetankar pga denna hetsiga och hemska reklam

Här låter det som att du missförstått vad det är man vill komma åt ;).
Det är givetvis ingen som får självskadetankar av reklamen. Problemområdet handlar istället om vad man väljer att normalisera och där bedöms objektifiering som en sådan sak som inte ska normaliseras.

Det här kan vara lite lurigt att greppa så jag får väl dra fram ett exempel som jag tror fler kan relatera till.

Man skulle kunna använda sig av reklam som slentrianmässigt och lite skämtsamt använder sig av barnaga. Nu är det såklart ett brott i sig vilket inte objektivifering är. I know i know. But bare with me.
Problemet att visa reklam med barnaga är att det normaliseras.
Min poäng här är följande:
Det handlar här inte om att barn som kan tänkas se reklamen kommer låsa in sig på sitt rum med självmordstankar. Det är inte så problembilden ser ut. Problemet ligger på ett annat ställe. Alltså att barnaga normaliseras.

På samma sätt gäller det alltså med objektifieringen i reklamen. Det är normaliseringen snarare än risken att folk blir olyckliga av reklamen som man vill komma åt.

Med det sagt så vill jag poängtera att jag i det här inlägget inte tar ställning för om rådande regler som reklamombudsmannen går efter är rätt avvägda eller ej.
Jag ville mest tydliggöra att problembilden kanske inte riktigt ser ut som du framställde den.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem
Skrivet av St3amer:

Sen är jag så pass gammalmodig att jag tycker att det är trams när folk blir kränkta för det minsta lilla samt tar så mycket som inte har med dem att göra så jäkla personligt. Att mina skattepengar ska gå till att lappa ihop folks känslor är för mig helt obegripligt. Det daltas för mycket här i Sverige, jag skyller på värdegrund- och genustramset.

Dags att läsa på.

Citat:

Stiftelsen Reklamombudsmannen är näringslivets självreglering som verkar för en hög etisk nivå i all kommersiell marknadskommunikation riktad mot den svenska marknaden. Det sker genom prövning om reklam följer Internationella Handelskammarens (ICC:s) Regler för Reklam och Marknadskommunikation samt genom information, utbildning och vägledning.

Reklamombudsmannen instiftades år 2009 av näringslivet på initiativ av Sveriges Annonsörer och Näringslivets delegation för marknadsrätt. De prövande instanserna är Reklamombudsmannen (RO) och Reklamombudsmannens opinionsnämnd (RON).

Citat:

Finansiärer
En väl fungerande självreglering förutsätter att företagen tar eget ansvar för att reklamen håller en hög etisk nivå. Stiftelsen Reklamombudsmannen finansieras på frivillig väg genom en årlig avgift från marknadens aktörer som exempelvis annonsörer, reklamproducenter och medier.

Inga skattepengar alltså.

Permalänk
Sötast
Skrivet av Söderbäck:

Här låter det som att du missförstått vad det är man vill komma åt ;).
Det är givetvis ingen som får självskadetankar av reklamen. Problemområdet handlar istället om vad man väljer att normalisera och där bedöms objektifiering som en sådan sak som inte ska normaliseras.

Det här kan vara lite lurigt att greppa så jag får väl dra fram ett exempel som jag tror fler kan relatera till.

Man skulle kunna använda sig av reklam som slentrianmässigt och lite skämtsamt använder sig av barnaga. Nu är det såklart ett brott i sig vilket inte objektivifering är. I know i know. But bare with me.
Problemet att visa reklam med barnaga är att det normaliseras.
Min poäng här är följande:
Det handlar här inte om att barn som kan tänkas se reklamen kommer låsa in sig på sitt rum med självmordstankar. Det är inte så problembilden ser ut. Problemet ligger på ett annat ställe. Alltså att barnaga normaliseras.

På samma sätt gäller det alltså med objektifieringen i reklamen. Det är normaliseringen snarare än risken att folk blir olyckliga av reklamen som man vill komma åt.

Med det sagt så vill jag poängtera att jag i det här inlägget inte tar ställning för om rådande regler som reklamombudsmannen går efter är rätt avvägda eller ej.
Jag ville mest tydliggöra att problembilden kanske inte riktigt ser ut som du framställde den.

Gillat, bra mycket mer intelligent inlägg än mitt! Jag är bäst på att ragea ^^

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Här låter det som att du missförstått vad det är man vill komma åt ;).
Det är givetvis ingen som får självskadetankar av reklamen. Problemområdet handlar istället om vad man väljer att normalisera och där bedöms objektifiering som en sådan sak som inte ska normaliseras.

Det här kan vara lite lurigt att greppa så jag får väl dra fram ett exempel som jag tror fler kan relatera till.

Man skulle kunna använda sig av reklam som slentrianmässigt och lite skämtsamt använder sig av barnaga. Nu är det såklart ett brott i sig vilket inte objektivifering är. I know i know. But bare with me.
Problemet att visa reklam med barnaga är att det normaliseras.
Min poäng här är följande:
Det handlar här inte om att barn som kan tänkas se reklamen kommer låsa in sig på sitt rum med självmordstankar. Det är inte så problembilden ser ut. Problemet ligger på ett annat ställe. Alltså att barnaga normaliseras.

På samma sätt gäller det alltså med objektifieringen i reklamen. Det är normaliseringen snarare än risken att folk blir olyckliga av reklamen som man vill komma åt.

Med det sagt så vill jag poängtera att jag i det här inlägget inte tar ställning för om rådande regler som reklamombudsmannen går efter är rätt avvägda eller ej.
Jag ville mest tydliggöra att problembilden kanske inte riktigt ser ut som du framställde den.

Värdelöst exempel, barnaga är olagligt. Att kolla in brudar är inte det, inte än iaf.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Allexz:

Gillat, bra mycket mer intelligent inlägg än mitt! Jag är bäst på att ragea ^^

Stort! Point to you dude. Like tillbaka på den

Skrivet av abn:

Värdelöst exempel, barnaga är olagligt. Att kolla in brudar är inte det, inte än iaf.

Hehe. Jag tar upp den delen själv i exemplet.
Huruvida endera handlingär laglig eller ej är ovidkommande för min poäng ;).

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Avstängd

Äh sluta.
Sen när är det fel att kolla på en tjejs rumpa?
Alla killar tycker att det är okej, sen att vissa kvinnor inte tycker det är väl en annan sak?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Hehe. Jag tar upp den delen själv i exemplet.
Huruvida endera handlingär laglig eller ej är ovidkommande för min poäng ;).

Fortfarande ingen vettig poäng att göra, kommer alltid att vara någon som irriterar sig. Allt kommer att bli förbjudet till slut.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av abn:

Fortfarande ingen vettig poäng att göra, kommer alltid att vara någon som irriterar sig. Allt kommer att bli förbjudet till slut.

Fortfarande ingen vettig poäng säger du...
Vad är det som saknar vett i den poängen?
Förklara för mig.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem

Clownsverige

Permalänk
Medlem

Får bli till att anmäla de som använder den memen..
Den är ju könsdiskriminerande genom att den utmålar alla män som sexistiska svin!

Går alltid tolka allt på mer än 42 sätt...

Edit: missade sista stycket.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Main: 5800X3D | Arctic Freezer III 360 | ROG STRIX B550-I | 32 GB DDR4@3600 MHz | Asus RTX 4080 Super TUF | Corsair RM850e | Fractal Design Define S

Permalänk
Medlem

Folk blir ju kränkta av allt nuförtiden. Sicket PK-samhälle vi lever i. Så himla tråkigt att det blivit såhär

Visa signatur

Core i7 7700K | Titan X (Pascal) | MSI 270I Gaming Pro Carbon | 32 GiB Corsair Vengeance LPX @3000MHz | Samsung 960 EVO 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Problemet att visa reklam med barnaga är att det normaliseras.

Jag är så trött på dessa typer av påståenden som konstant dyker upp om att "å nej X kan vi inte visa/säga för då blir det normaliserat". Lika falskt som påståenden att våldsamma spel, filmer osv skulle göra dess tittare våldsamma och "normalisera" detta. Media skribenter använder ju ofta detta begrepp utan någon som helst bevisföring för att stötta detta, vad jag skulle vilja kalla, för skitsnack.

Tro det eller ej men reklam är knappast någonting som styr över vad som är socialt acceptabelt att göra.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Nätälskare:

Jag är så trött på dessa typer av påståenden som konstant dyker upp om att "å nej X kan vi inte visa/säga för då blir det normaliserat". Lika falskt som påståenden att våldsamma spel, filmer osv skulle göra dess tittare våldsamma och "normalisera" detta. Media skribenter använder ju ofta detta begrepp utan någon som helst bevisföring för att stötta detta, vad jag skulle vilja kalla, för skitsnack.

Tro det eller ej men reklam är knappast någonting som styr över vad som är socialt acceptabelt att göra.

Det här håller jag inte med om för 5 öre. Givetvis påverkas vi av vår omvärld. Allt i vår omvärld påverkar hur vi skapar vår uppfattning av omvärlden. Precis allt har påverkan. Populärkultur påverkar, spel påverkar reklam påverkar och nyheter påverkar. Sociala medier likaså och även alla samtal vi har med alla i vår omgivning. Allt det här bidrar till att skapa vår världsbild. Att tro att man själv gjort alla val i livet är lite naivt. Det är inte utan anledning att din vardagsklädsel inte består av traditionella sydkoreanska giftemålskläder (antar att det inte är ditt val av vardagsmode iaf ).
Med det sagt så säger jag absolut inte att man blir våldsam av spel. Det är på intet sätt samma sak. Man blir inte våldsam av att lyssna på musik heller. Man blir inte homosexuell av att gå i en prideparad och man blir inte heller sömmerska bara för att man gillar modekläder. Så funkar det helt enkelt inte. Agreed.
Men jo, omvärlden är med och skapar våra normer. Normerna som råder i samhället trillade inte ner från gud en dag utan de skapas från olika influenser. Influenserna kan vara en så enkel sak som att "på torsdagar äter man ärtsoppa" eller "på fredagar äter man kyckling" och liknande. Men det finns också mer subtila trender som har väldigt stor inverkan som vi inte är lika aktivt medvetna om.
Tro det eller ej men vi är människor och vi påverkas av vår omgivning vilket även inkluderar vad som är socialt accepterat. Allt är inte medfött.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem
Skrivet av Spretcher:

Får bli till att anmäla de som använder den memen..
Den är ju könsdiskriminerande genom att den utmålar alla män som sexistiska svin!

Går alltid tolka allt på mer än 42 sätt...

Skickades från m.sweclockers.com

Och hade du läst nämndens uttalande så...

Citat:

Nämnden finner vidare att framställningen av mannen - genom det sätt han, trots att han promenerar med sin flickvän, vänder sig om och tittar uppskattande på en annan kvinna - förmedlar en stereotyp bild av att män ser på kvinnor som att de är utbytbara på samma sätt som ett byte av arbetsplats, vilket är nedvärderande. Reklamen är därför även könsdiskriminerande mot män och den strider även i detta avseende mot artikel 4 första stycket i ICC:s regler.

Permalänk
Medlem
Skrivet av filbunke:

Och hade du läst nämndens uttalande så...

Missade helt sista stycket, hela texten kändes väldigt rörig.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Main: 5800X3D | Arctic Freezer III 360 | ROG STRIX B550-I | 32 GB DDR4@3600 MHz | Asus RTX 4080 Super TUF | Corsair RM850e | Fractal Design Define S

Permalänk
Inaktiv

I vissa länder kämpar de för att få mat för dagen, i sverige så tävlar vi i att vara mest lättkränkta.
Jag själv mig kränkt att det heter reklamombudsmannen, det ger en antydan om att det bara är män som klarar av denna uppgift

Nå Reklembudsmannen har då bra uppgifter och det är att granska vilseledande reklam, detta borde de fokusera mer på för det är ett stort problem.

Permalänk
Medlem

"rap"

Visa signatur

Vedeldad 486:dx. Jag klockar o jag klockar... allt laggar ändå.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Fortfarande ingen vettig poäng säger du...
Vad är det som saknar vett i den poängen?
Förklara för mig.

Jag anser din "poäng" saknar "vett". Att känna attraktion är kodat i vårat DNA och handlar inte objektifiering. Att slå barn oavsett anledning grundar sig i många fall på ett dysfunktionell beteende. Att likställa dessa två vilt skilda företeelserna ter sig väldigt bisarrt i min mening. Så förklarar gärna det vettiga i din poäng för den går mig helt förbi...

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net