Nytt Amiga 3000-stilat chassi på Kickstarter

Permalänk
Medlem

Nytt Amiga 3000-stilat chassi på Kickstarter

Jag vill bara tipsa om att Brittiska Checkmate har nu lagt ut sitt Amiga 3000-stilade chassi på Kickstarter.

Desktop-lådan ska passa innanmäten från Amiga 500, 600, 1200, miTX och mATX ... och jag tror att den skulle ha haft stöd för Raspberry Pi också.
Den kommer i två varianter med olika bakpanel för Amiga och PC, och varje sådan i antingen "Oyster White" eller svart. Frontpaneler ska kunna läggas till ordern senare, liksom stöd för att höja upp lådan så att man ska kunna skjuta in ett kompakt tangentbord under (som på Amiga 1000).

Den som nedan vill klaga på priset: låt bli! Det som är dyrast här är injektions-formarna för frontpanelen i UV-beständig plast. Gjutformar för injektionsgjutning kostar multum och man måste komma upp i stora volymer för att det ska bli billigt — och stora volumer räknar man inte med.
Men är man fantast så är man van vid att lägga ut pengar på custom-grejer.
Sen kostar chassit nästan hälften av vad Cryorig Taku skulle ha gjort.

Själv känner jag nostalgi till Amiga 3000 och tycker att den var den snyggaste och viktigaste Amigan. Jag hade inte råd att köpa en sån i tonåren, och sen gav jag upp Amigan när jag köpte min första PC.
Jag kommer nog inte att köpa en sån här själv: jag har redan ett par gamla lådor av annat slag från 90-talet som vill ha case-mods i framtiden.

Visa signatur

“It is difficult to get a man to understand something, when his salary depends upon his not understanding it!”

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Oh. 20 timmar kvar, och den ser ut att bli av!

Visa signatur

“It is difficult to get a man to understand something, when his salary depends upon his not understanding it!”

Permalänk
Medlem

Kickstartern blev bekostad (är det det man säger?) ! Najs... Grattis till er som slagit till!

Checkmate tar inte pre-orders, utan om man nu missat kickstartern får man vänta tills i Maj 2019 efter att första omgången har blivit avklarad.

Visa signatur

Permalänk

Var sugen men jag har ingen Amiga 3000 att stoppa i och PC versionen tog bara mini-itx kort. Hoppades att jag skulle kunna ta delar jag hade och stoppa i men jag har bara atx moderkort.

Visa signatur

i7 4770k @4.3GHz | Asus z87-pro | Asus 1080 | 16GB RAM | Samsung 840 Pro 256GB | 3TB HDD| Corsair RM850
Thinkpad x60 tablet | 3GB RAM | Crucial M4 128GB
Amiga 500+, Commodore 64/128D

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blupparen:

Var sugen men jag har ingen Amiga 3000 att stoppa i och PC versionen tog bara mini-itx kort. Hoppades att jag skulle kunna ta delar jag hade och stoppa i men jag har bara atx moderkort.

Skrivet av Findecanor:

Desktop-lådan ska passa innanmäten från Amiga 500, 600, 1200, miTX och mATX

Jag tror att Amiga 3000-innanmäte är just det som den inte stödjer. Det hade annars varit något, för den här stödjer två 5¼-enheter i bredd i fronten istället för två 3½"-enheter som 3000:an gjorde.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Findecanor:

Jag vill bara tipsa om att Brittiska Checkmate har nu lagt ut sitt Amiga 3000-stilade chassi på Kickstarter.

Desktop-lådan ska passa innanmäten från Amiga 500, 600, 1200, miTX och mATX ... och jag tror att den skulle ha haft stöd för Raspberry Pi också.
Den kommer i två varianter med olika bakpanel för Amiga och PC, och varje sådan i antingen "Oyster White" eller svart. Frontpaneler ska kunna läggas till ordern senare, liksom stöd för att höja upp lådan så att man ska kunna skjuta in ett kompakt tangentbord under (som på Amiga 1000).

Den som nedan vill klaga på priset: låt bli! Det som är dyrast här är injektions-formarna för frontpanelen i UV-beständig plast. Gjutformar för injektionsgjutning kostar multum och man måste komma upp i stora volymer för att det ska bli billigt — och stora volumer räknar man inte med.
Men är man fantast så är man van vid att lägga ut pengar på custom-grejer.
Sen kostar chassit nästan hälften av vad Cryorig Taku skulle ha gjort.

Själv känner jag nostalgi till Amiga 3000 och tycker att den var den snyggaste och viktigaste Amigan. Jag hade inte råd att köpa en sån i tonåren, och sen gav jag upp Amigan när jag köpte min första PC.
Jag kommer nog inte att köpa en sån här själv: jag har redan ett par gamla lådor av annat slag från 90-talet som vill ha case-mods i framtiden.

Jag gillade Amiga 1000, tyckte inte alls lika mycket om den Amiga 500+ som ersatte den hemma hos oss.

Visa signatur

Burk:Ryzen 2700X~Asus Prime X470-Pro~G.Skill Flare X 16GB 3200 | Dark Rock Pro 4 | Asus GTX 970 | 3SSD+1HDD | Fractal Design R6 | AW3418DW | Logitech G810~Logitech G502 | argon C1~Argon DA1
Unraid:Xeon E3-1275~Supermicro X11SSH-LN4F~32GB Crucial DDR4 ECC | JBOD 12TB