Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Hur länge/många är "ett par minuter" osv ?

Permalänk
Avstängd

@Erik_T:

Jadu, själv går jag efter logiken vilket de flesta i detta land inte verkar göra.

Visa signatur

*Inlägg med reservation för eventuell censur av admin ;-)

Permalänk
Medlem

Ett par minuter är 2-4, 5 minuter är fem till 9 minuter, 10 minuter är tio minuter, en kvart är 15 osv...

Visa signatur

Dator 1. MSI Z370 GAMING PRO CARBON, Intel Core i7 8700K 3.7 GHz 12MB, Gigabyte AORUS GeForce GTX 1080 Ti 11GB, Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 3000Mhz CL15 Vengeance, passivt vattenkyld.

Dator 2. MK MSI X79A-GD45, Intel i7-3820 @ 4,0 GHz, EVGA 980Ti med vattenblock, 16 Gig DDR3, vattenkyld

Specialskärm: ~124 tum 3840 X 1080, 178° FOV (2 x BenQ 1070+)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kiirozu:

@Erik_T:

Jadu, själv går jag efter logiken vilket de flesta i detta land inte verkar göra.

Detta beror på att människor inte är strikt logiska varelser - och de som förväntar sig att andra alltid skall bete sig logiskt blir oftast besvikna.
Naturliga språk (som svenska, engelska, osv) har en massa ologiska konstruktioner. Det är bara att konstatera och acceptera.

I det här fallet så är det helt enkelt så att "ett par" inte alltid betyder "två stycken". Rent logiskt kanske det borda vare betydelsen, men så funkar det inte.

Permalänk
Avstängd

@Erik_T:

Givetvis blir man besviken, det är därför jag anser mig inte kunna lita på andra människor då de inte uttrycker sig på ett förståeligt sätt i vissa sammanhang. Jag har t ex inte något emot att folk är långsamma, men de ska inte underminera sig själva genom att säga att de strax är på plats om så inte kommer att vara fallet. Min halvbror är ett typexempel för det här, går aldrig att lita på människan vad gäller att passa tider.

Visa signatur

*Inlägg med reservation för eventuell censur av admin ;-)

Permalänk
Medlem

"Ett par" tolkar jag som en låg kvantitet relativt hur stor kvantitet man normalt talar om.
Minuter, exempelvis, talar man sällan om i breda termer (undantaget om man är väldigt specifik) i större kvantitet än 45, för då börjar man tala "timmar" i stället. En låg kvantitet minuter är då markant mindre än hälften av "max", så jag skulle säga att "ett par minuter" rör sig om 2-10 minuter generellt sett, men är det något man inte kan förvänta sig ska ta mer än 10-15, ja då rör vi oss snarare mot 2-4 minuter.
Samma sak med öl ... ett par öl för mig handlar då om ganska exakt två då det sällan blir fler än 6 vid enskilt tillfälle, så färre än 3 men ändock i plural, så 2 ...

En lös term helt enkelt, men ändock har vi en god uppfattning om vad det innebär givet sammanhanget.

Visa signatur

Desktop: AMD 3950X, 64 GB RAM, Nvidia 4070 ... (Windows 11)
Serverdesktop: AMD 5600G, 64 GB RAM (Proxmox)
Labbmiljö: Supermicro SC825 X9DRi-F 2xE5-2667v2 64GB RAM
Kamera: Canon R5, Canon RF 100-500, Laowa 100mm f/2.8, Canon RF 24-70 f/2,8

Permalänk
Medlem
Skrivet av Utrymningsplan:

Jag tycker att begrepp som; snart, på ett tag, ett ögonblick osv alltid är på obestämd längd.
Jag har väntat på en kompis i 7 år nu, han skulle komma efter 10. Can’t blame him. Det är ju ännu efter 10.😊

Detta är ju dock skillnad, snart, på ett tag, ett ögonblick, några m.m, de är ju just obestämda, men ett par, är ju två.

Visa signatur

*Citera för svar*
Work smart, not hard.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kiirozu:

Jadu, själv går jag efter logiken vilket de flesta i detta land inte verkar göra.

Problemet är att du har minst 500 år av svenskt språkbruk emot dig när du väljer att tolka "ett par" som att alltid vara två, se mitt tidigare inlägg i tråden med citat från SAOB. Så vad är mest logiskt? Att använda din egen definition som majoriteten av alla svenskar kommer missförstå, eller att rätta dig efter normalt språkbruk?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Akerhage:

Ändå märkligt att kalla det för ett par bara för att det är två ben?
Själva plagget är ju enskilt. Är ju samma sak med glasögon.

En tisha har ju två ärmar, inte säger man ett par tshirt till det.

En tröja/jacka/t-shirt är till för en kropp (bål) så kanske det är därför det är singularis i det fallet.

Visa signatur

Intel i7-3770K@4,5GHz 1,275V - ASRock P67 Pro3 REV B3 - Corsair Vengeance Pro DDR3 2133MHz 2x8GB - MSI GTX 1080 Gaming X - Samsung 840 EVO 120GB - WD Caviar Black 6TB - Seagate SV35 2TB - Noctua NH-C12P SE14 - LG DVD+-RW - Seasonic Focus+ Gold 750FX - Antec One Hundred - Dell 25" UltraSharp U2515H 1440p

Permalänk
Medlem

Varför heter det i engelskan "a par of scissors" men i svenskan en sax?

Visa signatur

"The following statement is false: The previous statement is true! Welcome to our corner of the universe"

Permalänk
Avstängd
Skrivet av perost:

Problemet är att du har minst 500 år av svenskt språkbruk emot dig när du väljer att tolka "ett par" som att alltid vara två, se mitt tidigare inlägg i tråden med citat från SAOB. Så vad är mest logiskt? Att använda din egen definition som majoriteten av alla svenskar kommer missförstå, eller att rätta dig efter normalt språkbruk?

Jag använder logiken för att tolka språket, vad andra anser vara rätt har mindre betydelse för mig. Om en person säger åt mig att han kommer över "om ett par minuter" och sen behagar att dyka upp om 5 - 10 minuter, ja då anser jag han komma försent enligt det han sagt till mig. Om man inte vet när man i det här fallet ska komma över, säg då inget som är en exakt angivelse så är problemet löst. Detsamma så är det värdelöst när någon säger "vid sjutiden", då kan det variera från 7.00 - 7.59.

Visa signatur

*Inlägg med reservation för eventuell censur av admin ;-)

Permalänk
Medlem
Skrivet av sp1k3n:

Varför heter det i engelskan "a par of scissors" men i svenskan en sax?

Man kan säga "ett par saxar" på svenska också, men det förkortas ofta till enbart sax. På samma sätt kan du på engelska använda "scissors" istället för "pair of scissors", med skillnaden att scissors på engelska alltid använder pluralformen av ordet.

Permalänk
Medlem

Min sambo använder ordet "sen" på ett helt annat sätt än mig om man nu ska prata tidsrymd. Pratar hon till exempel med någon i telefon så kan ett samtal avslutas med -vi kan väl höras sen. Och då kan det hänvisas till någon annan dag. Sen för mig är mera några timmar typ

Visa signatur

Citera mig gärna så jag hittar tillbaka :-)

| CPU: I5 4670K | MB: Gigabyte Z97MX-Gaming 5 | RAM: Corsair 16GB VengeanceLP | GPU: Sapphire Rx570 mini med påmoddad Noctua NF-A12 | PSU: Corsair RM550x | Cpukylare: Noctua NH-L12 | Chassifläkt: Noctua NF-S12B | Chassi: Fractal Design Node 605 | SSD: Kingspec SSD M.2 256GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kiirozu:

Jag använder logiken för att tolka språket, vad andra anser vara rätt har mindre betydelse för mig.

Använder du logik så kommer du ha väldigt svårt att leva xD Språk utvecklas, ibland till det sämre och ibland till det bättre.
Skulle någon säga "ett ögonblick bara", skulle du få panik efter någon sekund?

OnT: Ett par betyder som i pollen "En obestämd låg siffra". Sen kan det ju betyda 3,4 eller 5 i golf.

Visa signatur

Dator 1: | i9 9900k | MSI RTX 4080 Ventus 3x OC | ASUS ROG STRIX Z390-F Gaming | Corsair LPX DDR4 32 GB 3200Mhz | FD define S | Samsung 850 EVO 1TB | Samsung 980 NVMe M.2 1TB | Noctua NH-U12S | Corsair RM750x 750W | Windows 11
Skärm 1: ASUS 27" ROG SWIFT PG279Q 1440p @ 165Hz/IPS/G-Sync
Skärm 2: ASUS 27" TUF VG27AQ1A 1440p @ 170Hz/IPS/G-Sync/HDR

Permalänk
Medlem

Det beror på kontext.
Två personer i ett partnerskap kallas för "ett par"; men det är ju i kontexten av vår kultur av monogami. "Par" i kortspel utgår ifrån hur spelet spelas, där par (två homogena kort) innehar en speciell funktion. Somliga liknande exempel existerar, men i övrigt är det ett odefinierat lågt tal.

I sann lingvistisk anda behöver man se till hur begreppet populärt används, snarare än att börja rota i de gamla ordböckerna.

Visa signatur

---

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av tintinj:

Alltid intressant när liknande saker kommer upp och hur folk vill tolka det olika
Det är ingen definitionsfråga egentligen. "Ett par" är alltid två, fler än två kan uttryckas som "några" istället, varför är det så svårt?

Det är skrämmande hur man rycker på axlarna angående vikten att kunna sitt eget språk men blir bindgalna när vägarbeten tar för lång tid, bensinen går upp några futtiga ören eller vi tar emot flyktingar från krig, svält och förföljelse.

Istället för att envisas med att vilja kunna pissa på svenska språket så kan man väl lära sig olika ords betydelse och sen använda orden vid rätt tillfälle

Citat:

4) i uttr. ett par l. en par l. ensamt par, övergående i bet. av ett adj. l. obestämt pronomen, betecknande ett litet, ungefärligt antal, som utgöres av minst två (stundom, i fråga om måttsenheter som äv. bruka anges i bråkdelar, närmar sig två) o. som man icke kan (l. bryr sig om att) exakt ange l. som man tänker sig på ett obestämt sätt; ofta liktydigt med: några (få), ”två tre stycken”; förr ngn gg betecknande ett exakt antal o. liktydigt med: två; jfr 1 g ε.

Källa: https://www.saob.se/artikel/?unik=P_0001-0518.gW3R&pz=3

Hur var det nu med kunskapen om det egna språket?

Permalänk
Medlem

Har ni som sitter hittar på egna definitioner på ett par inte orkat och se avsnittet av Fråga lund eller skiter ni helt enkelt i vad som sägs där?

Permalänk
Medlem

Beror på vem som säger det, kan vara allt ifrån 2-8 minuter till aldrig

Men "ett par minuter" bör väl fan aldrig tas bokstavligt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon12433:

Källa: https://www.saob.se/artikel/?unik=P_0001-0518.gW3R&pz=3

Hur var det nu med kunskapen om det egna språket?

Tja, jag vet ju den riktiga skillnaden mellan en, ett par och några i alla fall...

På samma sätt som lagboken förvrider saker tills folk kan gå fria för hur vidriga brott som helst så gör saob samma sak. Ett mord är ett mord, om någon medvetet skjuter mot någon annan som dör ska personen åtalas för mord och aldrig för vållande till annans död, dråp eller annat. Gick man i grundskolan så fick man tidigt lära sig skillnaden mellan en, ett par och några.

Byråkrati och fjanterier med att allt ska passa alla (även de som inte orkar lära sig) förgör vårt land. Det är bara att läsa folks förkortningar av normala ord i textform och inse att vårt språk inte är allvarligt nog att lära sig. Hellre kunna blogga, twittra och snapchatta än att läsa och skriva.

Permalänk

Jag anser att det är en stund, typ en kvart högst. För min kambodjanska fru är det väl upp till 2 dagar.

Visa signatur

Das Ideapad

Permalänk
Medlem

Ett par är två.

Det är en kortare tidsrymd än "några minuter" men eftersom den här typen av tidsuppskattningar oftast är väldigt oexakta så blir det i praktiken nästan samma sak. Dvs, en kort tidsperiod.

"Jag är nästa hemma hos dig, jag är där om ett par minuter." Enligt ovan
"Kommer du håg den där festen vi var på för ett par veckor sedan?" Jag har dålig tidsuppfattning så om någon säger "ett par" när det i själva verket var tre veckor sedan så är inte jag den som är den.
"Ska vi gå ner till krogen och ta ett par bira?" Snarlikt som tid. Poängen här är att intentionen inte är att bli drängfull, exakt antal öl är inte så petnoga
"Kan du köpa med dig ett par tomater på vägen hem." Det här är två tomater. Varken mer eller mindre

Permalänk
Medlem

Skulle säga att det är under 5min, annars säger jag bara till den jag pratar med att jag kommer om ungefär 5min.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem

@ToddTheOdd: Nu handlar ju dock tråden om vad man själv anser menas med ''ett par...''. Tror du alla människor håller sig till regelboken i talspråk?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kiirozu:

Jag använder logiken för att tolka språket,

Då gör du fel.
Naturliga språk är inte strikt logiskt uppbyggda, och försöker man tolka dem strikt logiskt så gör man fel.
Ords betydelse definieras av hur människor använder dem, inte efter vad de rent logiskt borde betyda.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tintinj:

Gick man i grundskolan så fick man tidigt lära sig skillnaden mellan en, ett par och några.

Och har man gått på gymnasiet och universitet så har man lärt sig att det mesta man fick lära sig i grundskolan var kraftigt förenklat, nästintill felaktigt i vissa fall.

Permalänk
Medlem

Ett par minuter är 2 minuter, uppenbart.
Att det skulle tolkas som "några minuter" eller liknande verkar inte vara fallet häromkring. Ofta säger folk "ett par tre minuter", alltså 2-3 minuter.
Möjligtvis att yngre börjat använda det mer luddigt och i samma betydelse som "några".

Säger någon "ett par minuter" förväntar jag mig 2-3 minuter.

Visa signatur

▐ AMD Ryzen 5 5600X @4,725GHz 1,285V▐ PNY GeForce RTX 3070 8GB XLR8 @2,12GHz▐
▐ MSI MPG B550 Gaming Plus▐ Corsair Vengeance LPX DDR4 32GB (2x16GB) @3800MT/s▐
▐ Transcend 128GB SSD▐ Intel SSD 660p 1TB▐ 2,5" SSD 1,5TB▐ Fractal Design Integra M 650W▐

Permalänk
Medlem

Saken med minuter är att de mäter tid, som gärna flyter på, och då kan det av förståeliga skäl vara svårt att i förväg precisera exakt ental minuter, så "ett par minuter" får betyda en kort stund som kan bli några minuter. När det gäller fysiska varelser och föremål som är klart uppdelade och separerade skulle jag nog vara mindre benägen att låta ett par vara fler än två, eftersom personen rimligtvis måste veta att det är fler än två som avses om det är tre eller fler, och då finns ju ordet "några". Men människor och andra biologiska varelser kan vara otillförlitliga, så det är väl bara att anpassa sig om de visar sig vara mindre nogräknade än en själv.

Visa signatur

I'm a slacker, hear me snore...

Permalänk
Medlem

Om exet skulle fixa sig på toan så tog det oftast bara "ett par minuter" 30-minuter senare. Eller när man ska njuta det där morgonkaffet och ta en cigg "ett par minuter" 3e koppen senare.
Så kunde inte rösta på något av alternativen, för mig har "ett par minuter" alltid varit betydligt mer än så i flesta sammanhang.
Något enstaka fall så har "ett par minuter/öl/whatever" faktiskt också varit det, främst alkohol relaterat då. Ett par öl är 2-4st för mig, inte 20-30.

Visa signatur

Star Citizen ❤

Permalänk
Medlem
Skrivet av Akerhage:

Och varför heter det "ett par byxor", "ett par kalsonger" när det endast är ett plagg?

Annars är "ett par minuter" under tio minuter för mig.

Skrivet av PlogarN97:

För att det är två ben.

- - -
Jag tycker det beror på sammanhang

”Dom är ett par” det tolkar jag som att det är två stycken som är tillsammans (någon form av kärleksrelation)

”Ett par minuter” det tolkar jag som 5 min plus minus 3 min.

”Ett par handskar” två handskar som hör ihop.

”Ett par ägg” två ägg.

- - -
Det finns många ord i svenskan som har fler än en betydelse. Det kanske mer ovanliga är att båda varianterna i detta fall syftar på en mängd.

Annars så är det inte så stor skillnad mot
”Är soppan klar?” - är soppan genomskinlig?
”Är soppan klar?” - är soppan färdig?
(Finns något bättre exempel, jag drog bara något ur hatten).
Skickades från m.sweclockers.com

För att det är två armar
Ett par t-shirt
Ett par jacka
Ett par tröja

Permalänk
Medlem
Skrivet av tintinj:

Tja, jag vet ju den riktiga skillnaden mellan en, ett par och några i alla fall...

På samma sätt som lagboken förvrider saker tills folk kan gå fria för hur vidriga brott som helst så gör saob samma sak. Ett mord är ett mord, om någon medvetet skjuter mot någon annan som dör ska personen åtalas för mord och aldrig för vållande till annans död, dråp eller annat. Gick man i grundskolan så fick man tidigt lära sig skillnaden mellan en, ett par och några.

Byråkrati och fjanterier med att allt ska passa alla (även de som inte orkar lära sig) förgör vårt land. Det är bara att läsa folks förkortningar av normala ord i textform och inse att vårt språk inte är allvarligt nog att lära sig. Hellre kunna blogga, twittra och snapchatta än att läsa och skriva.

Svenska är ett levande språk som bevakas och utvecklas beroende på hur det används ingenting som SAOB bestämmer. https://www.sprakochfolkminnen.se/sprak/dialekter/fragor-och-...

Jag kan fortfarande inte läsa för långa texter när ordet "hen" uppkommer flera ggr, känns ju som att det har gått för kort tid eller så har det fått tillräcklig spridning i sociala medier och media så att dom flesta vet vad det betyder https://www.sprakochfolkminnen.se/om-oss/nyheter-och-press/ny... , googla är ju ett annat exempel https://www.sprakochfolkminnen.se/sprak/nyord/nyord/aktuellt-...

Permalänk
Medlem

Använder det i princip alltid som två. 3 och uppåt är "några". Närmar det sig tio och uppåt så specifierar jag närmre.

Visa signatur

Raven RV02-e // 2500k@4.5GHz // 16GB 1866MHz // Sapphire 390// AX1200 // Silver Arrow // AsRock p76 E4 Gen 3 // Majestouch 2, bruna // 128GB Crucial m4 som systemdisk, 2TB WD Green som lagring och BX100 250GB för spel // ATH-m50x

AW 14
"Citera" för svar