Permalänk

Reparera eller köpa ny?

Halloj, tyvärr så har min galaxy s7 edge gått i marken och fått en spricka i det övre högra hörnet, skärmen blinkar till med en massa konstiga färger och tar ett par försök innan skärmen kommer igång. Touchen funkar inte på den nedersta halvan av skärmen så jag kan inte låsa upp den nu heller. Jag har aldrig förstört någon av mina mobiler innan så jag vet inte riktigt hur man ska gå tillväga.

Vad är billigast eller smartast, reparera eller köpa ny? Eftersom touchen inte funkar som den ska tänker jag att det kanske inte skulle åtgärdas med ett simpelt skärmombyte.

Visa signatur

MSI B450 Tomahawk Max
RTX 4070 DUAL OC
Ryzen 7 5800X3D
Corsair 32GB @ 3600MHz
NZXT H510

Permalänk
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av deadprince:

Halloj, tyvärr så har min galaxy s7 edge gått i marken och fått en spricka i det övre högra hörnet, skärmen blinkar till med en massa konstiga färger och tar ett par försök innan skärmen kommer igång. Touchen funkar inte på den nedersta halvan av skärmen så jag kan inte låsa upp den nu heller. Jag har aldrig förstört någon av mina mobiler innan så jag vet inte riktigt hur man ska gå tillväga.

Vad är billigast eller smartast, reparera eller köpa ny? Eftersom touchen inte funkar som den ska tänker jag att det kanske inte skulle åtgärdas med ett simpelt skärmombyte.

Jag hade ett liknande problem med min oneplus, då byttes bara skärmpaketet.

Det är dock värt att nämna att vid ett skärmbyte så byts mer än bara skärmen i sig. Generellt sett sitter skärmen, glaset och digitizer i ett och samma paket. Digitizern är den komponent som läser av dina fingrar.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

| PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem

Ofta är skärm, glas och digitizer (touch) ett paket som man köper som reservdel så det är bara kolla vad det skulle kosta att göra i en lokal butik som lagar smartphones. Eller kolla själv på nätet vad det kostar att köpa delarna och sedan värdera tiden som det tar för dig att göra det. Men jag tyckte det var rätt dyrt på s7 edge vs iphone

Permalänk
Medlem

https://www.teknikdelar.se/mobilreservdelar/samsung/galaxy-s7...

Här har du priset för enbart delen du behöver från en svensk butik, ganska saftigt pris

Piratskärmarna från kina börjar på runt 500-600kr på ebay och hittade som billigast alternativ i sverige för runt 1300kr på mytrendyphone men rekommenderar verkligen inte en piratskärm då kvaliteten på glaset brukar vara horribel och touchen brukar vara densamma.

Visa signatur

R7 5800X3D / RTX 4070 / 32GB Ram / 1 + 2 TB M.2 SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.