Permalänk

Råkade dra knät i datorn : (

Jag hade ställt min stora värstingdator utanför skrivbordet för att fixa med en grej men sen glömde jag att den stod där när jag skulle gå på toaletten och drog knät ganska rejält i datorns bakre överkant. Det gör mig orolig för att någon känslig komponent kan ha lossnat eller rubbats något. Med det syftar jag inte på grafik- och ljudkort (lätt att åtgärda) utan t ex processorn och andra små saker som inte gillar smällar. Även mekaniska hårddiskar kan väl påverkas?

Min fråga är hur tåliga eller känsliga stationära datorer är överlag?

Visa signatur

Mobo: Asus X299-E Gaming II, PSU: i7-8700 (Coffee Lake), GPU: Asus GTX 1080 TI OC 11 gb, RAM: 32 Gb, Diskar: "Kort"-SSD

Permalänk
Medlem

@Grafikante: Överlag är dom ganska tåliga, tänk bara hur många som fraktar sina datorer i bilen när dom skall på LAN.
Att något skulle ha rubbats/lossnat kanske kan hända, men knappast gått sönder.
Kolla snabbat att minne, grafikkort och kylare sitter som det skall, sen är det bara att starta den.

Processorn är väl det sista som skulle rubbats, den sitter ordentligt klämd i sin sockel.
Mekaniska diskar kan vara lite känsliga för stötar, men då pratar vi att tappa disken i marken från iaf över en meter.

Permalänk
Medlem

Den stora frågan är väl fungerar den så är det inga problem. Fungerar den inte då kan något ha gått sönder.

Visa signatur

Chassi: Corsair 4000D AIRFLOW | Moderkort: ASUS Prime Z790-P WIFI | Processor: Intel Core i7 13 700k 3.4 GHz | Processorkylare: Arctic Liquid Freezer II 280 A-RGB | RAM: DDR5 Corsair Vengeance 32 GB 5600 MHz | Grafikkort: Gigabyte GeForce RTX 4080 Gaming OC - 16 GB | Nätaggregat: NZXT GOLD C 1000 W | Hårddisk | WD Black SN850X 2 TB Gen 4

Permalänk
Medlem

Som ovan har sagt är mekaniska diskar känsligast.
Speciellt om datorn var igång och de var under användning.
Tror inte du behöver vara rädd för något om datorn inte välte.

Permalänk
Avstängd

Har slagit i min ganska ordentligt några gånger och den funkar ännu...
Har man otur kan det ibland bli ett hack på skivminnen, men är det bara en lätt skada brukar det gå att markera området som skadat med mjukvara och fortsätta att använda den, men har du inget märkt nu så bör den ha klarat sig.

Processorn tål väldigt mycket, den är i princip bara en kiselskiva som ligger mycket väl fixerad i en hållare, den är som regel fixerad med gjutmassa i botten, den är inte alls som gamla radiokristaller som har en löst hängande ultratunn mineralskiva, de kan däremot gå sönder om man tappar dem men jag har aldrig hört att det hänt med datorkomponenter.

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number

Permalänk

Brukar sparka på min dator när den vibrerar (nån plåt som inte sitter helt som den ska) men har inte haft några bekymmer med att nåt slutat funka (haft datorn i 4 år)

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

RT 5600 | RTX 3070 | 32GB 3600Mhz ddr4
i7 8650u | UHD 620 | 16gb ddr3

Permalänk

Tusen tack för era lugnande kommentarer. Jag råkade förresten välta min äldre värstingdator under gång vid ett tillfälle så att den slog i parketten rejält. Det gjorde mig nästan panikslagen men den funkade faktiskt helt utan problem efter det.

Visa signatur

Mobo: Asus X299-E Gaming II, PSU: i7-8700 (Coffee Lake), GPU: Asus GTX 1080 TI OC 11 gb, RAM: 32 Gb, Diskar: "Kort"-SSD

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av gylldevik:

Brukar sparka på min dator när den vibrerar (nån plåt som inte sitter helt som den ska) men har inte haft några bekymmer med att nåt slutat funka (haft datorn i 4 år)

Skickades från m.sweclockers.com

Hahaha,, Jag läste ditt inlägg och tänkte "huh, jag sparkar också min dator. är det ett dfine R4 kanske" sen läste jag din signatur

Permalänk
Medlem

Det låter som att du borde skruva fast dem XD

Permalänk

@CooingPendulum:

Ja eller nita fast dem vid golvet ; )

Visa signatur

Mobo: Asus X299-E Gaming II, PSU: i7-8700 (Coffee Lake), GPU: Asus GTX 1080 TI OC 11 gb, RAM: 32 Gb, Diskar: "Kort"-SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon228747:

Hahaha,, Jag läste ditt inlägg och tänkte "huh, jag sparkar också min dator. är det ett dfine R4 kanske" sen läste jag din signatur

Är det något med Fractal Design-chassin eller? Sätter jag på min framkåpa börjar hela skiten brumma. Haha.

Visa signatur

Ryzen 5600x (Noctua NH-D15) || Kingston Fury 32GB 3600MHz
ASUS Prime X470 PRO || ASUS GeForce RTX 3080 Tuf OC
Fractal Design Define S (6x chassifläktar) || Corsair RM750X v2
FURY Renegade 2TB || WD Blue 1TB M.2 || LG C2 42" + XB271HUA

Permalänk
Skrivet av frong:

Är det något med Fractal Design-chassin eller? Sätter jag på min framkåpa börjar hela skiten brumma. Haha.

Jag har ett Fractal Define R5 som beter sig precis likadant, ofta man får trycka till framkåpan, för att få den att sluta vibrera/låta.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av frong:

Är det något med Fractal Design-chassin eller? Sätter jag på min framkåpa börjar hela skiten brumma. Haha.

Skrivet av oxygenial:

Jag har ett Fractal Define R5 som beter sig precis likadant, ofta man får trycka till framkåpan, för att få den att sluta vibrera/låta.

Jag har hittat tre platser vibrationerna sker: övre hårddiskburen (plockade ur den). Fläktfiltret i botten och främre kåpan.

Permalänk
Medlem

Kan du röra på benet? Känns det brutet? Är du tveksam bör du fixa en remiss för en röntgen. Kan vara att du bara har stukat knät.

Visa signatur

Dator 1: | i9 9900k | MSI RTX 4080 Ventus 3x OC | ASUS ROG STRIX Z390-F Gaming | Corsair LPX DDR4 32 GB 3200Mhz | FD define S | Samsung 850 EVO 1TB | Samsung 980 NVMe M.2 1TB | Noctua NH-U12S | Corsair RM750x 750W | Windows 11
Skärm 1: ASUS 27" ROG SWIFT PG279Q 1440p @ 165Hz/IPS/G-Sync
Skärm 2: ASUS 27" TUF VG27AQ1A 1440p @ 170Hz/IPS/G-Sync/HDR

Permalänk
Skrivet av anon228747:

Jag har hittat tre platser vibrationerna sker: övre hårddiskburen (plockade ur den). Fläktfiltret i botten och främre kåpan.

Hårddisk buren går o dämpa, men måste vara nån annan dum plåt som sitter kasst.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

RT 5600 | RTX 3070 | 32GB 3600Mhz ddr4
i7 8650u | UHD 620 | 16gb ddr3

Permalänk
Skrivet av frong:

Är det något med Fractal Design-chassin eller? Sätter jag på min framkåpa börjar hela skiten brumma. Haha.

Jadåå.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

RT 5600 | RTX 3070 | 32GB 3600Mhz ddr4
i7 8650u | UHD 620 | 16gb ddr3

Permalänk
Medlem

Det är mekaniska hårddiskar eller optiska enheter som har snurrande skiva i sig som främst kan ta skada av sådana misstag.

I andra hand är det om du lyckas smälla i så hårt att något kort krupit ur sin sockel, inte speciellt sannolikt då dagens datorer knappt använder instickskort som man gjorde förr, tunga grafikkort däremot är väl mer de som kan hoppa ur lite om man dänger i REJÄLT.

Slår du i datorn riktigt hårt kan CPU kylare flytta sig ur sitt läge.

Slår du i RIKTIGT RIKTIGT KRAFTIGT så är det väl sprickor i moderkort eller så när allt flexar.

Jag sparkade under ett vredesutbrott till en dator så hårt en gång att det blev kortis i nätagget, strömmen gick i förrådet som jag bodde i (inrett förråd när man bodde hemma) och den datorn gick inte använda mer. Kändes rätt lyckat.

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk

@xcluzive:

Knät överlevde men frågan är om datorn är helt återställd ; )

Visa signatur

Mobo: Asus X299-E Gaming II, PSU: i7-8700 (Coffee Lake), GPU: Asus GTX 1080 TI OC 11 gb, RAM: 32 Gb, Diskar: "Kort"-SSD

Permalänk

@Karaff:

Frågan är om information på den mekaniska hårddisken kan ha försvunnit av smällen men då måste det väl ändå till en sjuhelsikes smäll för att det ska gå så pass illa?

En annan fråga är om någon liten lödtråd på moderkortet kan lossna av en relativt stark smäll?

Visa signatur

Mobo: Asus X299-E Gaming II, PSU: i7-8700 (Coffee Lake), GPU: Asus GTX 1080 TI OC 11 gb, RAM: 32 Gb, Diskar: "Kort"-SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av Grafikante:

@Karaff:

Frågan är om information på den mekaniska hårddisken kan ha försvunnit av smällen men då måste det väl ändå till en sjuhelsikes smäll för att det ska gå så pass illa?

En annan fråga är om någon liten lödtråd på moderkortet kan lossna av en relativt stark smäll?

Har du problem med datorn menar du?

Sen är det inte så att du bankar ur lite data ur skivorna med en smäll, det är läshuvudet som kan studsa ner i skivytan och leka svarv eller göra en grop, då får du först dåliga sektorer på det drabbade stället, sedan troligen över hela disken när dammet sprider sig inne i disken, detta märker du troligen rätt omgående vid en diskkontroll.

Men har du inga problem med datorn så förstår jag inte vad du nojjar över?

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Grafikante:

@Karaff:

Frågan är om information på den mekaniska hårddisken kan ha försvunnit av smällen men då måste det väl ändå till en sjuhelsikes smäll för att det ska gå så pass illa?

En annan fråga är om någon liten lödtråd på moderkortet kan lossna av en relativt stark smäll?

Nej och Nej.

En HDD funkar inte på det viset, antingen överlever den eller så går de rörliga delarna sönder och disken är kass.
Informationen ligger liksom inte lös på disken
Att något som är lödat på moderkortet skulle lossna av en sådan "omskakning" är inte troligt, då har det i så fall varit "löst" redan innan.