Netflix: "EU:s innehållskvot kommer endast få negativa konsekvenser"

Permalänk
Melding Plague

Netflix: "EU:s innehållskvot kommer endast få negativa konsekvenser"

I sin senaste kvartalsrapport kritiserar Netflix EU:s innehållskvot för strömningstjänster, och menar att en sådan lösning är fel väg att gå för att främja filmskapande i regionen.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

All form av kvotering är dåligt.

Visa signatur

Jag ser ner på folk som särskriver!

Permalänk
Medlem

EU gör ännu ett självmål, så förvånande.

Permalänk
Medlem

Givetvis är det en dålig idé.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem

Många kommer med motargumentet att Netflix redan har typ 30% EU-producerat innehåll så att det inte kommer ha negativa effekter. Men tänk er 2019 när Disney planerar att lansera sin streamingtjänst, de kommer troligen ha svårare att nå kvoten och kanske inte får sändas i EU.

Permalänk
Medlem

Utbudet av den Svenska Netflix och Amazon Prime är redan riktigt urusla.

Visa signatur

🟧 Aruba - Certified Edge Professional, ACSP, ACMP & ACDP
🌐 Cisco - CCNA R&S
🧱 Palo Alto Networks - PCNSA

Permalänk
Medlem

Jag har svårt att se att denna vägen ska leda till något gott... enda lär väl bli att i slutändan har vi färre val bland tjänster

Visa signatur

Citera om du vill ha svar :)

Permalänk
Medlem

Får se vilket håll det går, "not available in your region" eller en massa billiga EU B-filmer djupt ner i menyerna nånstans.

Permalänk
Medlem

Att Netflix kallar det en gålig idé vet jag inte om jag tar som opartisk info dock. Det är som att Facebook skulle säga att det är en dålig idé att inte få sälja användares data vidare till annonseringsbolag. Sure, dåligt för dem kanske...

Visa signatur

Huvudriggen är en Gigabyte Aorus Xtreme | 128gb DDR5 6000 | Ryzen 7950X | 3080Ti
Utöver det är det för många datorer, boxar och servar för att lista :P

Permalänk
Medlem

Sen är ju 30% satans högt. Samtidigt måste det väl vara ganska billigt att slänga dit all skit som redan går på t.ex. svensk TV.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av aholman:

Sen är ju 30% satans högt. Samtidigt måste det väl vara ganska billigt att slänga dit all skit som redan går på t.ex. svensk TV.

Eller bara ta bort innehåll som inte är från EU tills man möter kvoten... Att ha en kvot i procent är ren och skär idioti, det gör att den blir helt meningslös när det gäller att främja filmskapande.

Permalänk
Medlem

Tråkigt att dom går med på det. Skulle vara intressant att se reaktionen om dom bara happ då skippar vi eu. Känns som att denna lag skulle dras in illa kvickt då. Om inte annat för lynch mobben som skulle jaga dom ansvariga

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem

SKönt det ställs lite krav på Amerikanska mega företag!

Visa signatur

7800X3D - 4090 FE

Permalänk
Medlem

Det kanske kan rädda det finska språket

Jag tycker dock inte att det enbart bör ses negativt.
Bara vi undviker: "not available in your region" och kassa produktioner...

Permalänk
Medlem

Detta är bara strunt tycker jag... Jag vill inte se en massa franskt,ryskt .. m.m.. skit på netflix ,, fast dom kan ju kanske komma undan med att köpa in en massa gamla polska barnprogram så får dom upp procenten....

Visa signatur

"That Rally Guy"

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Pelle:

Jag har svårt att se att denna vägen ska leda till något gott... enda lär väl bli att i slutändan har vi färre val bland tjänster

Fy fan vad skönt om detta var resultatet. Är så trött på fragmenterandet av streamingtjänsterna, varför kan inte allt bara finnas på ett ställe?

Permalänk
Medlem

Nog för jag gillar diversitet när det gäller filmer och serier men VARIFRÅN en serie eller en film kommer ifrån är ju inte lika med bra/intressant underhållning. Slovakisk såpopera någon? spyr på EU. Vi ska se hur detta påverkar Netflix utbudet här hemma, ifall det blir sämre än idag så säger vi upp skiten. Kanske man borde kolla på VARFÖR ingen vill kolla på nån artsy-fartsy fransk independent film istället för att trycka ner den i halsen på folk. Jag är uppväxt primärt med amerikanska filmer och serier och ingen tvångsmatning med euro-trash dito kommer att ändra på det. Först blockas torrent-siterna och nu får man inte ens se det man vill med laglig, betald streaming längre, suck överförmyndarsamhälle. EU blir mer och mer som Sovjet för varje dag som går och ändå har de där megabyråkraterna i Bryssel mage att peka på Trump och kalla honom protektionistisk, vad gör de nu själva? "Titta bara på Europeiska produktioner, make EU great again!" Man slipper undan Sverige i Finland men EU slipper man aldrig....

Permalänk
Medlem
Skrivet av TheBodyLotion:

Utbudet av den Svenska Netflix och Amazon Prime är redan riktigt urusla.

Risken är väl att man helt enkelt fortsätter med att i ännu högre grad hålla tillbaka icke europeiskt material för att håll sig på rätt sida om kvoten.

Permalänk

snart kommer det fler kvoter....10% måste vara riktade till de svarta, 10% till homosexuella, 10% minst för varje religion, 10% som är baserade på sanna historier, 10%...... bara för att

Det blir väl så att det blir 70/30 exakt men att producera dessa kommer det att kosta 90/10%. DVS=mera skit i rutan (naturligtvis behöver man inte se på dem)

Bättre skulle bli en gemensam plan/överkommelse/vad publiken vill betala för, än att bara tvinga fram en siffra.

Permalänk
Medlem

Jag har alltid varit emot nationer och för en globalare värld. EU har ju börjat bra i många aspekter så det kan ha blivit något positivt långsiktigt. Men det blir självklarare och självklarare att EU är helt fel organ att följa och bygga vidare på. Ett nytt Skandinaviskt samarbete som kan visa vägen för resterande blir mer och mer tilltalande. EU är on par lika värdelösa som amerikanska senaten, pinsamt fan. Lägg ner direkt!

Visa signatur

Nämen, tjena.

Permalänk
Medlem

Förstår inte hur man med sunt förnuft kan argumentera fram detta förslag, och sedan rösta igenom det är vansinne. Avundsjuka "politiker" som sneglar på Hollywood. Kom in i matchen Frankrike, Spanien, Tyskland. Låt alla europeiska barn lära sig engelska från grundskolan SÅ löser vi problemet. Gubbarna i Bryssel är det försent för. Är för sammarbete men börjar fan luta åt swexit.

Visa signatur

Kids, always eat your vegetables and ALWAYS check run as administrator.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ziddie:

Många kommer med motargumentet att Netflix redan har typ 30% EU-producerat innehåll så att det inte kommer ha negativa effekter. Men tänk er 2019 när Disney planerar att lansera sin streamingtjänst, de kommer troligen ha svårare att nå kvoten och kanske inte får sändas i EU.

Bara jag som Inte blir ledsen om Disney's tjänst inte kommer till EU?
Vem vill egentligen ha en till streamingtjänst?
Jag tror inte Disney's streamingtjänst kommer minska risken för gamnackar hos barn direkt...
"FÅR JAG KOLLA PÅ DISNEY?!" *lägger paddan i knät på ungen*

/bitter människa

Visa signatur

🖥️ - R7 3800X ◾ 5700XT ◾ B450M ◾ 32GB 3800MHz 16-19-12-36 @1,4V
🖥️ - Synology DiskStation DS1817+ 28TB
⌨️ - Corsair Gaming K95 Cherry MX Red / 🖱️ - Logitech G903 Lightspeed

Permalänk
Hedersmedlem

Själv ser jag två sidor av myntet här.

Först och främst. Innehållskvotering för privata medieföretag tycker jag i grunden låter dumt. Det ska vara fritt fram för privata aktörer hur stor andel av innehållet som är nyheter, dokumentärer hur stor andel som är dubbad, hur mycket barnprogram man har och var innehållet är producerat.
Vill någon annan sälja in europeiska produktioner så för all del. Gör det. Starta en tjänst för det då. Företagandet är fritt.
Det här gäller i allra högsta grad när det kommer till något så banalt som underhållning i form av film/serier. Varför i hela friden ska detta innehållet styras av staten för privata företag?

I den andra vågskålen då?
Ja det vi ser är väl att lokalt kulturskapande blir jämnad med marken när de möter exempelvis netflix. Jag vill påstå att det inte bara är produktionskvalitén som är bättre här. Tvärt om kan jag faktiskt känna ibland till och med. Eller deras genomslag tycker jag iaf inte definieras av kvalitén på produktionerna. Istället är det paketeringen som är avgörande här (vill jag påstå). Netflix som koncept med utbud och tillgänglighet är oerhört välförpackat och fungerar på en stor bred enheter. Den delen är tuff att konkurrera mot med små produktioner på nationell nivå. Vill man ta del av europeiskt innehåll så finns det liksom inte att tillgå på samma sätt för det saknas förpackning och distribution även om kvalitén på produktionerna kan vara bra. Så det handlar väl om en typ av protektionism där man är beredd att offra lite av netflix mediautrymme för att ha kvar lite europeisk produktion som fått det tufft att hävda sig marknadsföringsmässigt.

Vad tycker jag då?
Jag tycker ändå det verkar vara en dålig idé att styra över det här på statlig nivå.
En lösning på det hela då? Jag tänker likt netflix att man på EUnivå i så fall stimulerar nå projekt att samla Europeisk media lite mer under ett annat varumärke. Om man nu vill göra något från EUs håll alltså. Säg lite isländska, norska, danska tyska och franska filmer och serier. Exempelvis.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem

Hur många företag kommer att dyka upp vars syfte är att pumpa ut "Generic show #48" som är helt meningslös och bara där för att fylla kvoterna?

Visa signatur

Raven RV02-e // 2500k@4.5GHz // 16GB 1866MHz // Sapphire 390// AX1200 // Silver Arrow // AsRock p76 E4 Gen 3 // Majestouch 2, bruna // 128GB Crucial m4 som systemdisk, 2TB WD Green som lagring och BX100 250GB för spel // ATH-m50x

AW 14
"Citera" för svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Haziza:

SKönt det ställs lite krav på Amerikanska mega företag!

Hur kan du tycka det här är något bra?

Visa signatur

Citera för svar!

CPU: i9-9900K + Be Quiet! Dark Rock Pro 3. Moderkort: ASUS ROG Z390-F. Minnen: Corsair Vengeance DDR4 2x8GB 3000MHz. GPU: GigaByte RTX 3080 Gaming OC. SSD: Corsair MP510 500GB. HDD: WD Blue 3TB Nätagg: EVGA SuperNova G2 850W. Chassi: Corsair 4000D Airflow.

Permalänk
Medlem
Skrivet av AppleMuffin:

Fy fan vad skönt om detta var resultatet. Är så trött på fragmenterandet av streamingtjänsterna, varför kan inte allt bara finnas på ett ställe?

Den stora risken är väl att det blir precis tvärtom?
- Whoops, vi har bara 20% EU-producerat material.
- Hepp, bort med icke-EU-producerat tills andelen är 30%.

Dvs. utbudet av EU-producerat behöver inte öka som följd av detta beslut, det kan lika gärna bli minskning av annat för att uppnå sin kvot. Leder bara till sämre utbud för slutkunden och att man måste ha ännu fler tjänster där t.ex. Netflix har ett vist icke-amerikansk utbud, HBO ett annat och Amazon Prime ett trejde. Allt för att alla skall kunna hålla sig till sina 30%.

Visa signatur

Silverstone FT-02 Silver | Seasonic Platinum 1200W | Ryzen 9 5900X | MSI X570 Tomahawk | G.Skill Trident Z Neo RGB 32GB @ 3600/16/16/16/36 | ASUS TUF 3080 OC V2 | 1TB SSD WD SN850 | Noctua NH-D14 | Win 11 Professional | QPad MK-95 Pro | Logitech G903 | Acer X34P | Asus Xonar Essence STX | Beyerdynamic A1 | QPad QH-1339 | Beyerdynamic T1 | Fanatec CSWv2 + CSP | Thrustmaster Warthog | MFG Crosswind v3 | Xbox 360 | Xbox One | PS3 | PS4 | PS VITA | Nintendo Switch

Permalänk
Inaktiv

Netflix och HBO har knappast något intresse av att främja den europeiska filmindustrin. Man kan ju inte låta jänkarna härja som de vill.

Permalänk
Inaktiv

Alltså de som har fattat beslut är personer som inte har kompetens att spela upp filmer från Netlex, HBO, youtube etc.
Argument att dessa tjänster (bortsett från youtube) blir sämre är för dessa fullständigt irrelevant. Det politikerna är ute efter är att öka filmtillverkning i EU och protektionism är nu ett populärt sätt

Permalänk
Medlem

Hela kvoteringen kring Netflix är bara så fel. Låt marknaden bestämma istället. Om majoriteten ville kolla på franska såpor så skulle det efterfrågas och utbudet skulle öka. Jag har inget emot om Netflix får fler udda och regionala serier och filmer men det skall inte kvoteras in. Trots allt så är Netflix ett företag och de skall kunna bestämma vad de vill sända. Om sedan marknaden gillar eller inte gillar det märks på deras bokslut och då får de avgöra vad de behöver ändra på osv... Att ha en massa klåfingriga politiker som försöker förändra marknaden genom regler kommer bara förstöra hela marknaden och göra företagen rädda att gå in med en produkt eller tjänst då de vet att politiker kommer bara lägga sig i deras business.

Permalänk
Medlem

Förutom brittisk komedi(vilka jobbar för att lämna), finns det någon bra europeisk produktion?
(Helt medveten om att det är en fråga om personlig smak, se det mer som kommentar än fråga)

Visa signatur

Main: 5800X3D | Arctic Freezer III 360 | ROG STRIX B550-I | 32 GB DDR4@3600 MHz | Asus RTX 4080 Super TUF | Corsair RM850e | Fractal Design Define S