Fick en stöt från psu, sjukhus?

Permalänk
Medlem

Du bör åka in ja. Tyvärr får många som fått strömgenomgång dåligt bemötande pga av bristande kunskapen inom vården, speciellt om man för tillfället känner sig okej. Men åk in och kräv att bli undersökt enligt vårdprogrammet, det skadar inte! Bifogar en länk till ett nummer av Elinstallatören här. Där pratar dem lite om just strömgenomgång och hur många bemöts efter det.

Permalänk

Åka in är det som gäller.

Man gör bl.a. tar EKG, gör neurologiska undersökningar och tar prover (ex. hjärtskademarkör, troponin). Värt att nämna att symptom från hjärtat kan uppkomma senare och även andra besvär än hjärtflimmer, finns flertalet olika störningar på hjärtrytmen som kan uppkomma.

Förhoppningsvis ser allt bra ut och det värsta som händer är att du får spendera tid på akuten men om de upptäcker något så är det värt varenda minut.

Visa signatur

Citera mig för svar!

Permalänk
Avstängd

Åk in, det är väl gratis?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Karaff:

Låter bekant, det är 15år sen minst ja hade det där i skolan, det jag ville komma till var att spänningen i nätagget kan vara högre än i väggen.

Primärkondingarna bör åtminstone tidvis hålla toppspänningen, som är effektivvärdet * sqrt2, ungefär 325V i detta fall

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Medlem

Hushållsel? Mm därför man jobbar med spänning på när man fixar i hemmet.
Så nästa gång du ska byta något, bara ta I ledarna och njut.
Räcker med 2 sekunder för man ska dö.

Visa signatur

/SAnDis - Pew pew

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Karaff:

Du verkade inte bli klokare av det heller?

Sen killar tändsystemet en aning men det är inte växelström och innebär inte samma risk med hjärta etc!

Skulle säga jag ligger på samma nivå ;)men har lärt mig att dra ur kontakten när man mekar med 220v är en bra grej och 10-15 sec så är man mör i hela kroppen men bara en smäll av 220v brukar mest vara otrevligt och dom flesta d.i.y människor jag känner har fått det flera gånger utan att få några problem och är man orolig så är det väll bara att kolla upp sig

det stämmer och på cross så vet jag inte hur mycket tändspolen laddar på och kickar man med fingret i killar det lite men med rusande motor i 13000rpm eller så är det inte bara killa utan faktiskt riktigt otrevligt

Visa signatur

i3 6100 - MSI b150m pro-vd - 8gb 2133 ddr4 - GTX 950 GAMING 2G - z400s 120gb ssd - 1tb WD blue - Corsair 500w

Permalänk
Relik 📜

*tråd rensad*

Tog bort en del totalt icke hjälpsamt. Gött tips är att vet ni inte vad ni tjötar om, tjöta inte. Typ.

Till TS: Ring 1177, som flera redan sagt. De kommer hjälpa dig hur du ska gå vidare.

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje #1 -> i5-11400F - B560M-ITX/ac - RTX 3070 - 16 GB DDR4
▪ Nöje #2 -> R5 5600 - Prime B450-Plus - RX 6750 XT - 16 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Steam Deck, Xbox Series S

Permalänk
Medlem
Skrivet av emilakered:

Till TS: Ring 1177, som flera redan sagt. De kommer hjälpa dig hur du ska gå vidare.

1177 gör inget mer än vad du själv kan göra.
Sen är en stöt oftast bara otäckt första gången, när man fått sig rediga doser över tid så lär man sig lite mer om sin kropp.

Ps. Stöt från "tjock-tv" är väldigt... väldigt obehagligt, tar hellre 380v alla dagar i veckan.
Var öm i muskeln i ca 2 veckor

Sen är det strömmens passage å tid samt styrka som deffinerar skadan.
En stöt rätt igenom handen kontra en som går genom hand till hand (passerar hjärta) är två vitt skilda.

När ångesten å ev rädsla har lagt sig. Kräksjuk, illamående, yr, svettninger osv.
Just denna sista rad är det enda som 1177 kommer å efterfråga och om nåt är ja så är svaret. Om du vill kan du...

Fortsätt å lek på, ström i lagoma mängder är en uppfriskande känsla å håller en alert

@lord_vasagos: Tändspole har en spänning på 8-30k volt men ingen ampere = samma sak som elstängsel för djur.

Visa signatur

Det du inte hinner idag hinner du inte imorgon med.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Karaff:

Det roliga är att folk fortfarande säger "hushållsel".

Vad är det?

Vi kör 230V inom industri också, när slutar det vara hushållsel, vid 16A? Vid 125A?

Det räcker ju med några få mA för att stoppa hjärtat så en stöt hemma med 230V avsäkrat 10A kan vara minst lika farligt som att få en kyss från 230V 250A.

Sluta säg hushållsel.
Sluta yttra er om ni inte begriper något, håll istället käft.

230V kan med lätthet döda om det tar "rätt".

Ja, ja har fått några rejäla pärlor utan att åka in, macho? Nä, korkat.
Men jag skulle inte råda någon annan att vara lika dum.

https://www.tv4.se/nyhetsmorgon/klipp/doktorn-om-julens-olyck...

Varför i hela friden blev mitt inlägg borttaget?
Överläkare mindre vetande än er?

Nästan alla elektriker får en stöt i sitt yrkesliv. Det luriga med elolyckor är att dom kan komma med tiden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Glacialend:

Skulle säga in i handen och genom kroppen har ont på nästan hela högra sidan

Skickades från m.sweclockers.com

Hoppas du åkt in, det där är inte att leka med. Man kan få hjärtproblem flera timmar efter händelsen.

Permalänk
Medlem

Åk in och återkoppla med vad de sa. Såna här trådar dyker upp med jämna mellanrum, så vore intressant att se hur sjukvården faktiskt behandlar ärendena.

Att känna påtaglig smärta även lång tid (säg, över en timme) efter incidenten är nytt för mig; aldrig upplevt det själv, och då har jag ändå fått mig en hel del kyssar genom åren.

Som sagt, åk in. Du betalar som mest lite soppapengar och några timmar av din tid, men slipper oro och (i extremt fall) att dö.

Visa signatur

---

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ryzer:

https://www.tv4.se/nyhetsmorgon/klipp/doktorn-om-julens-olyck...

Varför i hela friden blev mitt inlägg borttaget?
Överläkare mindre vetande än er?

Han har kritiserats för dessa påståenden flertalet gånger, bland annat i det som länkats tidigare. Appeal to authority är inte ett giltigt argument. För kuriosans skull så har samma person påstått att det är ofarligt att bli solbränd om man "sprider ut" solningen. Något som inte heller stämmer och han har fått kritik för detta också.

Skrivet av Ryzer:

Nästan alla elektriker får en stöt i sitt yrkesliv. Det luriga med elolyckor är att dom kan komma med tiden.

Helt korrekt, många får stötar och de flesta klarar sig helt utan skador. Det är när man inte klarar sig helt utan skador problemen börjar. Det luriga är att man aldrig kan veta och därför finns det ett vårdprogram utformat för hur man handlägger den här typen av olyckor.

Visa signatur

Intel Core i5 3570K @ 4.2GHz | Hyper 212 EVO | 12 GB DDR3 |GTX 1070 8GB ROG STRIX DC3 | Fractal Design Tesla R2 650W | Fractal Design Define R4 Titanium | 370 GB SSD totalt | ~2TB HDD totalt
+ Acer Predator Helios 300 GTX 1060
Båda kör MS Röj i minst 50 FPS.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MH25:

Han har kritiserats för dessa påståenden flertalet gånger, bland annat i det som länkats tidigare. Appeal to authority är inte ett giltigt argument. För kuriosans skull så har samma person påstått att det är ofarligt att bli solbränd om man "sprider ut" solningen. Något som inte heller stämmer och han har fått kritik för detta också.

Elektrikerförbunden etc kritiserar det ja. Inte sett några läkare göra det.

Skrivet av Gorian:

Åk in och återkoppla med vad de sa. Såna här trådar dyker upp med jämna mellanrum, så vore intressant att se hur sjukvården faktiskt behandlar ärendena.

Att känna påtaglig smärta även lång tid (säg, över en timme) efter incidenten är nytt för mig; aldrig upplevt det själv, och då har jag ändå fått mig en hel del kyssar genom åren.

Som sagt, åk in. Du betalar som mest lite soppapengar och några timmar av din tid, men slipper oro och (i extremt fall) att dö.

Mycket sitter nog i huvudet.

Skrivet av MH25:

Varsågod: https://www.paperton.com/shelf/reader/whitelabel/elinstallato...

För övrigt så klarar sig de flesta med bruten nacke också, det är i många fall inte ens smärtsamt och det påverkar oftast inte funktionen av vare sig nacke eller andra delar av kroppen. Men det betyder inte att man inte ska undersökas och behandlas. För i vissa fall är det skillnaden mellan liv och död, bokstavligt talat.

Från tidningen Elinstallatören, branschtidning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ryzer:

Elektrikerförbunden etc kritiserar det ja. Inte sett några läkare göra det.

Varsågod: https://www.paperton.com/shelf/reader/whitelabel/elinstallato...

För övrigt så klarar sig de flesta med bruten nacke också, det är i många fall inte ens smärtsamt och det påverkar oftast inte funktionen av vare sig nacke eller andra delar av kroppen. Men det betyder inte att man inte ska undersökas och behandlas. För i vissa fall är det skillnaden mellan liv och död, bokstavligt talat.

Visa signatur

Intel Core i5 3570K @ 4.2GHz | Hyper 212 EVO | 12 GB DDR3 |GTX 1070 8GB ROG STRIX DC3 | Fractal Design Tesla R2 650W | Fractal Design Define R4 Titanium | 370 GB SSD totalt | ~2TB HDD totalt
+ Acer Predator Helios 300 GTX 1060
Båda kör MS Röj i minst 50 FPS.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bloopy:

1177 gör inget mer än vad du själv kan göra.
Sen är en stöt oftast bara otäckt första gången, när man fått sig rediga doser över tid så lär man sig lite mer om sin kropp.

Helt fel. 1177 skickar vidare informationen till akuten som då kan prioritera in dig om det är på den nivån.

Visa signatur

NZXT H510 | MSI Z170A KRAIT | Intel i5 6600K @ 4.4 Ghz | Powercolor 5700XT Red Devil | HyperX 16GB DDR4 2133Mhz | EVGA Supernova G2 750W | Samsung 850 Pro 256GB | Samsung 860 EVO 500GB | Corsair H100i Platinum | LG 34GK950F

Permalänk
Medlem
Skrivet av Karaff:

Nä, men det är ju verklige bara bullshit att säga hushållsel, samma dödliga spänning finns i en hushållsmaskin som i en industrimaskin.

Det är ett fullständigt meningslöst uttryck.

Lite som att om någon som ringer in till 112 för att anmäla någon som blivit överkörd av en bil, och man får frågan: "var det en privatbilist eller en yrkesförare som körde?"

Edit: Risken för hjärtflimmer och hjärtstopp är väl hög 24h efter? (eller är det t o m 48h?) Alltså man kan få en pärla och sen ligga hemma o dö natten efter.

Begreppet hushållsel är vedertaget och används för att definiera användningsområde. Det underlättar också för läkare att ställa diagnos och sätta in rätt sorts behandling eller fastighetsskötare att redovisa förbrukning från gemensamma utrymmen (fastighetsel) och lägenheter (hushållsel) separat.

Din jämförelse borde i stället lyda: "Var det en personbil eller en lastbil som körde på er?" och säger kanske lite mer om vad man kan förvänta sig för skador när olycka väl är framme. Det är trots allt skillnad på objekt och storheter.

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Avstängd

Jag antar att det är stor chans att någon dryg kärring försöker prata bort dina problem och därför är det viktigt att du är bestämd om du ska få rätt till den sjukvård du betalar för.

Det kan absolut vara farligt även om chansen är ganska låg men att kolla upp så allt står rätt till gör ingen skada.

Permalänk
Sötast

Rent antagande här, men bör man inte även åka in just för försäkringar och dylikt? (Snackar inte endast om el)

Menar, uppstår problem senare i livet och man kanske behöver/vill söka ersättning så bör det rimligtvis vara lättare om man faktiskt uppsökt vård.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jerban:

Helt fel. 1177 skickar vidare informationen till akuten som då kan prioritera in dig om det är på den nivån.

Seriöst folk sluta med erat klåp nu.

Om det vore på den nivån så varför ringa ens 1177?

Och om inte så vore, varför ta tid på akuten där det behövs för annat än en som kan artigt sitta å vänta på sin kölapp.

1177 är rådgivning. För undersökning eller akuta ärenden så är 1177 helt meningslöst.

Sen att mitt förtroende för talande manualer gör inte saken bättre.
Har nämligen själv ringt dom 2 ggr.
1: Ojdå låter inte bra, far till akuten, väl på akuten så blir jag tillbed att fara till lokalvården som i sin tur skicka mig till akuten :/
2: Gå till apoteket å köp produkt X, väl inne på apoteket tar jag om historien å dom... eh nä du ska absolut inte ha nåt med infektionshämmande medel i "kortison" utan vi rekommendera denna produkt Y.
Kan glatt säga att jag vidhöll vad den goa apotekarien ålder 55+ sa kontra receptionisten då jag hade mina föraningar.
Doserar å allt perfekt några dagar senare.

@Allexz: Försäkringsbolag har kraftigt minskat belopp på skador såtilldengrad att du får sketna tusenlappar för dina fingrar.
Och jag är ytterst tveksam med dagens samhälle där alla försöker exploatera ekonomin på allt, så finns det inte många kronor till övers för tilllägsförsäkringar.

Och ja, helst seriöst har jag pratat med några som aktivt har "råkat" kapa fingrar för att endast ta ut försäkringspengar.
Detsamma gäller även fast materia. De flesta är så j*vla genom ruttna. Från en föredetta arbetskollega till chefer å politiker.

Visa signatur

Det du inte hinner idag hinner du inte imorgon med.

Permalänk
Medlem

Jag kopplade nyligen in ett LED lysrör i köket och eftersom sockeln på ena sida var fel vriden så försökte jag vrida den rätt med en skruvmejsel och fick en rejäl stöt.

Handen kändes lite konstig i några timmar men några smäller får man ta i livet och det är av misstagen som man lär sig.

Nu är jag en norrlänning och då gäller detta, man få int va blödig https://www.youtube.com/watch?v=3HYrE32taAA

Visa signatur

janee

Permalänk
Medlem
Skrivet av janee:

Jag kopplade nyligen in ett LED lysrör i köket och eftersom sockeln på ena sida var fel vriden så försökte jag vrida den rätt med en skruvmejsel och fick en rejäl stöt.

Handen kändes lite konstig i några timmar men några smäller får man ta i livet och det är av misstagen som man lär sig.

Nu är jag en norrlänning och då gäller detta, man få int va blödig https://www.youtube.com/watch?v=3HYrE32taAA

Så bara för att du klarade dig så betyder det per automatik att TS skulle göra det också trots att det verkar skilja sig markant mellan din situation och personen ifrågas samt att personen ifråga verkar ha verk i stora delar av kroppen trots att en tid har gått sedan händelsen? Det handlar inte om att vara blödig utan det handlar om att inte riskera sin hälsa.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bloopy:

Seriöst folk sluta med erat klåp nu.

Om det vore på den nivån så varför ringa ens 1177?

Och om inte så vore, varför ta tid på akuten där det behövs för annat än en som kan artigt sitta å vänta på sin kölapp.

1177 är rådgivning. För undersökning eller akuta ärenden så är 1177 helt meningslöst.

Sen att mitt förtroende för talande manualer gör inte saken bättre.
Har nämligen själv ringt dom 2 ggr.
1: Ojdå låter inte bra, far till akuten, väl på akuten så blir jag tillbed att fara till lokalvården som i sin tur skicka mig till akuten :/
2: Gå till apoteket å köp produkt X, väl inne på apoteket tar jag om historien å dom... eh nä du ska absolut inte ha nåt med infektionshämmande medel i "kortison" utan vi rekommendera denna produkt Y.
Kan glatt säga att jag vidhöll vad den goa apotekarien ålder 55+ sa kontra receptionisten då jag hade mina föraningar.
Doserar å allt perfekt några dagar senare.

@Allexz: Försäkringsbolag har kraftigt minskat belopp på skador såtilldengrad att du får sketna tusenlappar för dina fingrar.
Och jag är ytterst tveksam med dagens samhälle där alla försöker exploatera ekonomin på allt, så finns det inte många kronor till övers för tilllägsförsäkringar.

Och ja, helst seriöst har jag pratat med några som aktivt har "råkat" kapa fingrar för att endast ta ut försäkringspengar.
Detsamma gäller även fast materia. De flesta är så j*vla genom ruttna. Från en föredetta arbetskollega till chefer å politiker.

Jag tänker inte ens bemöta ditt inlägg.

Visa signatur

NZXT H510 | MSI Z170A KRAIT | Intel i5 6600K @ 4.4 Ghz | Powercolor 5700XT Red Devil | HyperX 16GB DDR4 2133Mhz | EVGA Supernova G2 750W | Samsung 850 Pro 256GB | Samsung 860 EVO 500GB | Corsair H100i Platinum | LG 34GK950F

Permalänk
Inaktiv

Skruvade av höljet en gång när jag var yngre för att "modda". Fick en sån stöt att jag blev helt livrädd och skakade. Ont gjorde det också. Har visserligen gjort så att jag har full koll nu men om det hade hänt idag hade jag åkt in och kollat.

Permalänk
Medlem

Väldigt mycket machokultur här. Ta hand om er och ta olyckor seriöst, även hemma. Risken finns att man tänjer på gränserna för att vara så himla tuff och macho, sen sitter man där med större problem för att man inte tog det seriöst nog.

Permalänk
Medlem

Om ni pratar med en elektriker någon gång, istället för någon av skojarna här i tråden, så kommer ni antagligen få höra att sjukvården oftast inte tar elskador på allvar.

Elinstallatören om TV4s "doktor" är en bra läsning av hur yrkesbranschen ser på det.

En jordfelsbrytare löser vid 30mA, för att det är den strömstyrkan som behövs för att orsaka en dödlig utgång.

Vad har du i ett nätaggregat? 4-5 Ampere på AC-sidan?
Räknar vi på 5 Ampere innebär det att det finns 166ggr mer ström tillgänglig på AC-sidan för att kunna ta livet av dig än vad som behövs.
Nu ligger ju ett nätaggregat väldigt sällan på 100% och jobbar, men worst-case-scenario.

Visa signatur

Processor: Intel i7-13700K överklockad + EK vattenblock Moderkort: Asus Z790-E Strix Grafikkort: Nvidia RTX4090 FE + EK vattenblock RAM: G.Skill Trident DDR5 6400MHz CL32 Trident Z5 32GB Systemdisk: Samsung Evo 980 NVME 2TB M.2 Spel SSD: 2 x Kingston NV2 M.2 NVMe Gen 4 2TB Övrigt SSD: Crucial P3 4TB M.2 PCIe Gen 3 NVMe SSD Skärm: Dell Alienware AW3418DW 34" 3440x1440p G-Sync + Dell Alienware AW3423DW 34" 3440x1440p G-Sync Ultimate VR: Valve Index + FBT

Permalänk
Medlem

Farsan jobbar inom telekom och dom har en jävla massa tester för att kolla så inga "dolda" skador finns på hjärta framför allt. Dessa rutiner finns för att folk HAR dött i efterhand av elolyckor.

Att råda nån att "ta det som en man" är ointelligent och fjantigt. Tänk likadant själva då ni bryter ett ben. Varför ta upp tiden på sjukhuset då man kan tejpa och bita ihop?

Åk in på sjukan.

Visa signatur

13700KF, RTX 3080ti, Arctic Freezer 360, 16GB b-die 3866-15-15-15, 1TB 970 Evo+28TB snurrdisk, Phanteks P400a, Samsung 34" Odyssey G5 C34G55T.

Permalänk
Medlem

Du får ju räkningen vare sig du vill eller inte så det är ju bara att åka dit.

Visa signatur

Define XL R2 || CM Silent Pro M1000 || Asus Z490-F || Intel i9 10900k || Noctua NH-D15 || RTX 2080 || 64GB DDR4 || 1TB 970 Evo Plus M.2 + 1.5TB SSD + 2TB HDD || Win10 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Olaeli:

Om ni pratar med en elektriker någon gång, istället för någon av skojarna här i tråden, så kommer ni antagligen få höra att sjukvården oftast inte tar elskador på allvar.

Elinstallatören om TV4s "doktor" är en bra läsning av hur yrkesbranschen ser på det.

En jordfelsbrytare löser vid 30mA, för att det är den strömstyrkan som behövs för att orsaka en dödlig utgång.

Vad har du i ett nätaggregat? 4-5 Ampere på AC-sidan?
Räknar vi på 5 Ampere innebär det att det finns 166ggr mer ström tillgänglig på AC-sidan för att kunna ta livet av dig än vad som behövs.
Nu ligger ju ett nätaggregat väldigt sällan på 100% och jobbar, men worst-case-scenario.

El kan vara livsfarligt. Men din beskrivning ovan stämmer inte alls. Det är ca 30mA genom hjärtat som klassas om farlig gräns (mycket ungefärligt), det stämmer iofs. Men denna ström skapas av en spänning som driver ström genom kroppen. Så det är kombinationen av spänning och kroppens motstånd som avgör strömmen genom hjärtat. T ex fuktiga händer är mycket farligare än snustorra händer pga minskat motstånd.
Hur mycket ström som "finns" i nätagget är inte relevant.

Och man behöver ta i både fas och nolla (eller jord om man saknar jordfelsbrytarek) med olika delar av kroppen för att få en kontinuerlig ström genom kroppen. De flesta som får en stöt får bara ett överslag där kroppen laddas upp som en kondensator jättesnabbt sedan tar det slut eftersom man bara rör vid fas och ej nolla.

Permalänk
Medlem
Skrivet av teejee:

El kan vara livsfarligt. Men din beskrivning ovan stämmer inte alls. Det är ca 30mA genom hjärtat som klassas om farlig gräns (mycket ungefärligt), det stämmer iofs. Men denna ström skapas av en spänning som driver ström genom kroppen. Så det är kombinationen av spänning och kroppens motstånd som avgör strömmen genom hjärtat. T ex fuktiga händer är mycket farligare än snustorra händer pga minskat motstånd.
Hur mycket ström som "finns" i nätagget är inte relevant.

Det du skriver motsäger inte det jag skrev. Eller vice versa.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Processor: Intel i7-13700K överklockad + EK vattenblock Moderkort: Asus Z790-E Strix Grafikkort: Nvidia RTX4090 FE + EK vattenblock RAM: G.Skill Trident DDR5 6400MHz CL32 Trident Z5 32GB Systemdisk: Samsung Evo 980 NVME 2TB M.2 Spel SSD: 2 x Kingston NV2 M.2 NVMe Gen 4 2TB Övrigt SSD: Crucial P3 4TB M.2 PCIe Gen 3 NVMe SSD Skärm: Dell Alienware AW3418DW 34" 3440x1440p G-Sync + Dell Alienware AW3423DW 34" 3440x1440p G-Sync Ultimate VR: Valve Index + FBT

Permalänk
Medlem
Skrivet av Olaeli:

Det du skriver motsäger inte det jag skrev. Eller vice versa.

Skickades från m.sweclockers.com

jo, allt ditt prat om nättagg är helt fel. Det är spänningen (230V) som finns som är relevant och den nämner du inte ens. En 5w mobilladdare är minst lika farlig att pilla med som ett 1000w nätagg.