Ghost S1 - prestanda, format, community

Permalänk

Fick hem mitt Sf600 v2 idag, verkligen ett litet nätagg och allting bara skriker kvalitet. De sleevade kablarna känns sköna men är mycket smalare än custom kablar. Känns inte stela och är riktigt snygga. Fläkten ska gå igång vid 240W för SF600, och 180W för SF450.

Visa signatur

Ghost S1 MkII | ASUS B450-I GAMING | Ryzen 5600x | Noctua NH-L12 | 16GB Trident Z CL14 3200 mhz | Samsung NVME 970 Pro 500GB | EVGA 3080 XC3 | Corsair SF600 Plat | ASUS VG248QE 144hz |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jaycobicious:

Fick hem mitt Sf600 v2 idag, verkligen ett litet nätagg och allting bara skriker kvalitet. De sleevade kablarna känns sköna men är mycket smalare än custom kablar. Känns inte stela och är riktigt snygga. Fläkten ska gå igång vid 240W för SF600, och 180W för SF450.

Känns bra att höra! Beställde ett i går och det bör komma i morgon enligt DHL. Ska bli riktigt kul att få hem alla delar, och sen börja sätta tänderna i chassit !

Visa signatur

-~=| Louqe Ghost S1 MKII, Ryzen 5800X3D, Nvidia 4070 FE, Linux |=~-

Permalänk
Administrativ avgift

Har vi inte fått någon statusuppdatering?

Var det så att Sverige försändelsen anlände förra veckan? Fortfarande november som är planen? Har de sagt något?

"Slack buggar för mig"

Visa signatur

Jonsbo i100| 7950x3D | B650-i | 2x16GB DDR5 CL30@6000 | 2TB m.2 | 4090 TUF | SF600 | Samsung G9 49 OLED | Quest Pro | Noctua fans | Custom loop

Permalänk
Medlem
Skrivet av andra94:

Var det så att Sverige försändelsen anlände förra veckan? Fortfarande november som är planen? Har de sagt något?

"Slack buggar för mig"

Läs inlägget på föregående sida, det är senaste

Skrivet av Jaycobicious:

Hmm kanske ska man sälja av sitt v1 för att införskaffa v2. Kablarna till denna är riktigt tröga och stela..

Visa signatur

MB:Asus B550-I Gaming ROG Strix CPU:Ryzen 5600X RAM:G.Skill Trident Z 32gb@3200 SSD:Samsung 970 EVO Plus 1TB GPU:3080 FE PSU:Corsair SF600 CASE:Louqe ghost s1

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dekkan:

Läs inlägget på föregående sida, det är senaste

Hmm kanske ska man sälja av sitt v1 för att införskaffa v2. Kablarna till denna är riktigt tröga och stela..

Eller gör du nya egna eller köper custom kablar istället. Så får du dom korrekt längd dessutom. Känns som bättre att spendera pengarna på det.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av andra94:

"Slack buggar för mig"

Nyaste idag från Patrik Michalski 3:33 PM

"My best guess is that they will reach the distributor next week, if they manage to start shipping them next week we will have to wait and see"

Visa signatur

Chassi: Ssupd Meshroom S V2, Moderkort: Gigabyte Aorus X570I Pro Wifi, Processor:Ryzen 7 5800X3D , Cpu kylare: EK-AIO Elite 280 D-RGB Minnen Gskill Ripsaw 16 Gb Cl16 3600 mhz,Startdisk:SSD Samsung 970 Evo plus 1 TB , Grafikkort:PNY RTX4070TI Super Verto Oc PSU: Corsair SF850L Skärm: ASUS ROG Swift PG278Q Tillbehör: Logitech G903 & Funk KB460 , Logitech Z520 datorhögtalare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jonas79:

Nyaste idag från Patrik Michalski 3:33 PM

"My best guess is that they will reach the distributor next week, if they manage to start shipping them next week we will have to wait and see"

De har alltså fortfarande inte lämnat tullen...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Skonky:

De har alltså fortfarande inte lämnat tullen...

Enligt Patrik är dom fortfarande kvar i Tullen.

Tidigare i veckan på Slack så sa Stargyzer som är Mod att han trodde dom skulle anlända Arlanda Ons/Tors denna vecka och vara nere i Göteborg Fre/Lörd och att vi skulle få tracking info i början av nästa vecka.

Sedan får Patrik reda på att direct shipments ej gått ut ännu och gör ett uttalande att dessa antingen går ut på fredag eller början av nästa vecka. Men han vet inte orsaken till förseningen.

Dessa har gått med 1 arbetsdags mellanrum i planeringen ända från början mot Eu försändelsen, sedan tog dom bort ETA Estimates igår för att dom ej stämmer längre och bättre att fråga Patrik direkt enligt Stargyzer.

Visa signatur

Chassi: Ssupd Meshroom S V2, Moderkort: Gigabyte Aorus X570I Pro Wifi, Processor:Ryzen 7 5800X3D , Cpu kylare: EK-AIO Elite 280 D-RGB Minnen Gskill Ripsaw 16 Gb Cl16 3600 mhz,Startdisk:SSD Samsung 970 Evo plus 1 TB , Grafikkort:PNY RTX4070TI Super Verto Oc PSU: Corsair SF850L Skärm: ASUS ROG Swift PG278Q Tillbehör: Logitech G903 & Funk KB460 , Logitech Z520 datorhögtalare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jonas79:

Enligt Patrik kommer dom vara kvar i tullen till Tisdag-Torsdag nästa vecka om dom knappt hinner ner till Göteborg nästa vecka och ej hinner skickas vidare.

Tidigare i veckan på Slack så sa Stargyzer som är Mod att han trodde dom skulle anlända Arlanda Ons/Tors denna vecka och vara nere i Göteborg Fre/Lörd och att vi skulle få tracking info i början av nästa vecka.

Sedan får Patrik reda på att direct shipments ej gått ut ännu och gör ett uttalande att dessa antingen går ut på fredag eller början av nästa vecka och gör detta uttalande. Men han vet inte orsaken till förseningen.

Dessa har gått med 1 arbetsdags mellanrum i planeringen ända från början mot Eu försändelsen, sedan tog dom bort ETA Estimates igår för att dom ej stämmer längre och bättre att fråga Patrik direkt enligt Stargyzer.

Tack.

Blir intressant om de fortsätter med samma fabrik efter batch 2.

De verkar göra en bra produkt, men fabriken verkar inte veta vad det är att hålla deadlines.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jonas79:

Enligt Patrik är dom fortfarande kvar i Tullen.

Inte förvånande att dom sitter fast i tullen en längre tid... Kan säkert sitta där i flera veckor, i värsta fall.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mack4285:

Inte förvånande att dom sitter fast i tullen en längre tid... Kan säkert sitta där i flera veckor, i värsta fall.

Men att redan igår kunna planera att dom ska vara kvar i tullen till mitten slutet av nästa vecka kan man tolka hur man vill.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jaycobicious:

Trevligt! 😀

Rapportera gärna igen när du fått S1:an och monterat det.

Visa signatur

macOS: Mac mini [M4 Pro 14-core/24GB/1TB/10GbE], MacBook Air 13" [M1/16GB/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32GB/512GB]
Windows: Microsoft Surface Pro 11 [Snapdragon X Elite/16GB/1TB/OLED], Microsoft Surface Laptop 7 13" [Snapdragon X Plus/16GB/512GB], HP Omnibook X 14" [Snapdragon X Elite/16GB/1TB], HP OmniBook Ultra 14" [Ryzen AI 9 HX 375/32GB/1TB]
iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 10 46mm [LTE]
HT: LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB], Intel NUC [Core i5/8GB/256GB]

Permalänk
Medlem

@Jonas79: Normalt sett så brukar man väl få en estimerad tid. Typ som när man skickar vanliga paket inrikes. Ska det genom tullarna så beror det ju helt på hur mycket de har att göra, precis som att PostMord får svårt att leverera i tid om de har mycket att göra.

Känns i alla fall bra att chassit verkar vara på väg nu Kunde ha varit värre.

Permalänk
Medlem

Kanske dags att beställa grejor nu. Chassiet borde dyka upp i början på november. Bara beställt Seasonic Focus SGX 650W än så länge.

Permalänk
Medlem

Jag tänkte likadant igår så jag beställde ett SF600V2 från Corsairs sida. Skickades från Amsterdam och levereras till utlämningsställe idag, snabba puckar!

Visa signatur

WS: AMD 7800X3D | ASUS Rog Strix B650E-I | 32GB G.Skill Flare X5 6000 | MSI RX 6800 | Samsung PM981a 1TB | Louqe Ghost S1
Laptop: ASUS UX32LN | i7-4510U | 12GB DDR3 | 13.3" FHD | 256GB SSD
Server: Intel Xeon E5-2660 | 32GB DDR3 | UnRaid

Permalänk
Medlem
Skrivet av pellen:

Jag tänkte likadant igår så jag beställde ett SF600V2 från Corsairs sida. Skickades från Amsterdam och levereras till utlämningsställe idag, snabba puckar!

Hm, står enbart "find a retailer" för mig:

https://www.corsair.com/eu/en/Categories/Products/Power-Suppl...

Är jag på fel sida?

Hursomhelst - riktigt bra nätagg! Har haft mitt V1 sedan ca 6 månader efter release och det fungerar hur bra som helst. Fläkten går inte ens igång under load med mitt 5675C @ 4.2GHz och temporära GTX 780; tyst och svalt

Finns det f.ö. något bra skäl till att byta ut sitt SF600 V1 mot V2 utöver Platinum-stämpeln? Sleevade SF600 kablarna har jag redan (köpte dessa från Webhallen under en rea för ynka 150 kr) men kanske finns något annat jag missat?

Visa signatur

12c/24t 4.0GHz (Zen2) • 2x16GiB 3200MHz C14 • RTX 2080 FE 1965MHz 7000MHz • X570 I PW • Ghost S1 MKII

Permalänk
Medlem
Skrivet av Icte:

Är jag på fel sida?

Hursomhelst - riktigt bra nätagg! Har haft mitt V1 sedan ca 6 månader efter release och det fungerar hur bra som helst. Fläkten går inte ens igång under load med mitt 5675C @ 4.2GHz och temporära GTX 780; tyst och svalt

Finns det f.ö. något bra skäl till att byta ut sitt SF600 V1 mot V2 utöver Platinum-stämpeln? Sleevade SF600 kablarna har jag redan (köpte dessa från Webhallen under en rea för ynka 150 kr) men kanske finns något annat jag missat?

Nej då finns det nog ingen direkt vettig anledning att byta skulle jag säga.

Visa signatur

DAN Cases A4-SFX | AMD Ryzen 7 9800X3D | Thermalright AXP90-X47 Full Copper |
INNO3D GeForce RTX 4070 Ti SUPER 16GB Twin X2 | Kingston 32GB (2x16GB) DDR5 6000MHz CL30 | ASUS ROG Strix B650E-I Gaming WIFI | Samsung 960 EVO 1TB | Corsair SF-600

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nioreh83:

Nej då finns det nog ingen direkt vettig anledning att byta skulle jag säga.

Ja det är det jag tror också, ser inga riktigt nämnvärda uppgraderingar utöver Platinum-stämpeln och de medföljande sleevade kablarna. Har dock ett RTX 2080 och en AMD 2600 som ska in i Ghosten men dessa bör mitt nätagg kunna driva utan problem

Visa signatur

12c/24t 4.0GHz (Zen2) • 2x16GiB 3200MHz C14 • RTX 2080 FE 1965MHz 7000MHz • X570 I PW • Ghost S1 MKII

Permalänk
Medlem

Ja precis, ingen anledning att byta. Jag köper det främst för att jag har ett A4-SFX med SF450V1 i nu, och det går vidare till frugan medan jag kör vidare med Ghost och SF600V2

Visa signatur

WS: AMD 7800X3D | ASUS Rog Strix B650E-I | 32GB G.Skill Flare X5 6000 | MSI RX 6800 | Samsung PM981a 1TB | Louqe Ghost S1
Laptop: ASUS UX32LN | i7-4510U | 12GB DDR3 | 13.3" FHD | 256GB SSD
Server: Intel Xeon E5-2660 | 32GB DDR3 | UnRaid

Permalänk
Medlem
Skrivet av Icte:

Är jag på fel sida?

Jag hade samma problem till att börja med.

Du hittar den här.

Bara att klicka add to cart.

Med frakt och allt inräknat sparar du enbart ca 100 kr jämfört med att köpa från Svensk retailer. Bara så du vet.

Däremot får du den snabbare kanske...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Skonky:

Jag hade samma problem till att börja med.

Du hittar den här.

Bara att klicka add to cart.

Med frakt och allt inräknat sparar du enbart ca 100 kr jämfört med att köpa från Svensk retailer. Bara så du vet.

Däremot får du den snabbare kanske...

Ah, där ja! Tack

Nej men jag kommer nog att avvakta med detta köp då jag redan har SF600 Gold, inte så stor skillnad mellan Gold och Platinum versionerna:

1) Sleevade kablar medföljer Platinum versionen (har detta!)
2) Platinum rating istället för Gold (https://www.corsair.com/eu/en/blog/80-plus-platinum-what-does-it-mean-and-what-is-the-benefit-to-me - ganska liten skillnad)
3) 92mm fläkten är PWM istället för DC -> inte lika högljudd vid låga belastningar (dock är min fläkt helt avstängd förrän jag kliver upp till ca 400W)

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Icte:

Ah, där ja! Tack

Nej men jag kommer nog att avvakta med detta köp då jag redan har SF600 Gold, inte så stor skillnad mellan Gold och Platinum versionerna:

1) Sleevade kablar medföljer Platinum versionen (har detta!)
2) Platinum rating istället för Gold (https://www.corsair.com/eu/en/blog/80-plus-platinum-what-does-it-mean-and-what-is-the-benefit-to-me - ganska liten skillnad)
3) 92mm fläkten är PWM istället för DC -> inte lika högljudd vid låga belastningar (dock är min fläkt helt avstängd förrän jag kliver upp till ca 400W)

Jo jag har SF450 v 1. Funderar på att uppgradera, men vet inte om jag verkligen behöver det. Bestämde mig först, men blev sen tveksam. Den jag har fungerar väldigt bra, och man kommer inte se kablarna i alla fall. Kanske lika gärna i så fall kan beställa customkablar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Skonky:

Jo jag har SF450 v 1. Funderar på att uppgradera, men vet inte om jag verkligen behöver det. Bestämde mig först, men blev sen tveksam. Den jag har fungerar väldigt bra, och man kommer inte se kablarna i alla fall. Kanske lika gärna i så fall kan beställa customkablar.

Så länge som den funkar bra med de komponenter du planerar att använda så är det ju bara att behålla! Hade det varit ett nyköp så hade jag nog slagit till på Platinum modellen, mestadels p.g.a. de bättre medföljande kablarna och PWM fläkten istället för DC. Men är ditt nätagg tyst och fungerar bra så är det nog bättre att hålla i pengarna

Visa signatur

Permalänk
Medlem

@Skonky: Jag har v.1 av SF600 och kommer inte byta, känns inte värt besväret för lite finare kablar jag aldrig kommer se (och en finare fläkt osv... Men vad tusan )

Permalänk
Medlem

Ang SF600 V2/Platinum: fick precis besked att min förhandsbeställning är klar för hämtning. Så det börjar röra på sig. Nu får vi hoppas på att spöket dyker upp i rimlig tid, så man kan börja laborera lite

Permalänk
Medlem

Om man har en Ryzen 7 1800X och ett Vega 56/64 skulle det då räcka med Corsairs SF600 V2 Platinum? Har kört på PSU kalkylator och det verkar räcka med lite marginal.. dock osäker. Har förövrigt 2x 8GB DDR4 Ram, 2 fläktar, 1 M.2 SSD. Överväger en pump för custom vattenkylning också i min Ghost längre fram...

Permalänk
Medlem
Skrivet av CooingPendulum:

Om man har en Ryzen 7 1800X och ett Vega 56/64 skulle det då räcka med Corsairs SF600 V2 Platinum? Har kört på PSU kalkylator och det verkar räcka med lite marginal.. dock osäker. Har förövrigt 2x 8GB DDR4 Ram, 2 fläktar, 1 M.2 SSD. Överväger en pump för custom vattenkylning också i min Ghost längre fram...

Via BeQuiets PSU calculator, med följande inställningar får jag det till 554W:

https://www.bequiet.com/en/psucalculator

CPU: Ryzen 7 1800x
GPU: Radeon RX Vega 64 Liquid
Drives: S-ATA 1x, P-ATA 0x
RAM: 2x
Fans: 2x
Water cooling: 1x Pump, 1x Fan
Overclocked: Yes

Grovt innebär detta att under 100% CPU & GPU load, med alla pumpar och fläktar på 100% samt allt i överklockat läge så drar hela systemet som max ca 554W. Själv har jag märkt att i ett riktigt scenario, med överklockade komponenter och t.ex. under spel, så drar mitt system i regel ca 100-200W mindre än vad PSU calculators räknar med.

Med detta sagt - 600W kommer vara mer än tillräckligt för dig, även om du senare planerar att installera några fler fläktar och hårddiskar/SSD:er Bara att slå till!

Visa signatur

Permalänk
Medlem

@Icte: Tack så mycket!

Hur resonerar ni kring byte av GPU? Vill köpa en Ultra-Wide skärm, 30"+, 1080p eller 1440p med Freesync. Därav vill jag byta till AMD (G-Sync är så dyra). Är det värt att byta till 580 8GB eller Vega eller bör man avvakta till en ny release..?

Eventuellt avvakta till Black Friday kanske?

Finns ett Sapphire 580 8GB för 200 euro to Amazon.fr :
Sapphire 580 8GB

Ska bli så otroligt gött att maxa detta bygge! =D

Permalänk
Medlem

@CooingPendulum: Det beror väl lite på vad du spelar. Det kommer ju en refresh på 580 snart, Vega byts väl inte ut förrens Navi kommer?

Dock så får väl endast vega referens plats i Ghosten, i alla fall när jag kollade senast. Jag är dock nöjd med Vega 56 och skärm med freesync, det duger alldeles utmärkt till det jag spelar.

Permalänk
Medlem

@evirob: Förstår ditt resonemang. Tänker att "590?" är en refresh och prestera ~+10% gentemot 580, så då kanske 580 är en prisvärd GPU för 2000kr... Vet inte vad 590 kan tänkas säljas för men 3000-4000kr? Vet dock inte om varken 580 eller 590 pallar med att driva dessa spel med en sådan skärm och ifall då Vega skulle vara det enda rimliga alternativet. Vet inte när Navi lanseras?

Jag vill spela spel som t.ex. Destiny 2, World of Warcraft, Fallout, DOOM.

Edit: Metro Exodus är ju på G för tusan...!