Vad göra med massa 250gigs diskar?

Permalänk
Medlem

Vad göra med massa 250gigs diskar?

Har ett 20 tal 250 gigs diskar som jag vetifanken vad jag ska göra av.
Alla fungerar och är 3.5 sata 7200rpm så skulle kunna prova nån megaraid eller nått kanske.

Tips?

Visa signatur

"NO! I dont wanna die. There are still too many things I don't own..."
I7 13700K | Asus Prime z690-a | 32GB DDR5 | Asus 3080ti | Samsung 970 m.2 250 + 2000 + några 1tb 870s | 3 x Asus 27´ 1440p 165hz
NAS Synology DiskStation DS920+ 4x12TB WDred / Ender 3 PRO / Ender 3 S1

Permalänk
Medlem

Ebay eller Swec marknad

Visa signatur

R7-3700X, B450M Mortar MAX, 32GB DDR4 @ 3200, RTX 2080, Corsair CX650M Rev2

Permalänk
Medlem

@Darkie: Skruva upp de och plocka ut skivorna, de kan man tex göra skulpturer och prydnader av, håller man på med sportskytte kan man ha de som mål, gillar man pyssel kan man tex göra riktantenner för wifi..

Man kan ha de till mycket, lagring av data är det nog sista jag skulle försöka med med dessa antika diskar, om det nu inte är nått retro bygge man vill ha de till..

Dock själv skulle jag bara slänga dom på närmsta sopställe....
Eller sälja alla för en femhundring.

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem

@Darkie:
Inget direkt använbart kanske, utan kanske mest en kul grej att prova.
Läste någonstans att 4st diskar i RAID 0 med just 250GB diskar kan få enorm prestanda om man lyckas hitta den snabbaste delen på diskarna.

Visa signatur

Det är bättre att fråga och verka dum än att inte fråga och förbli det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Belzader:

@Darkie:
Inget direkt använbart kanske, utan kanske mest en kul grej att prova.
Läste någonstans att 4st diskar med just 250GB diskar i RAID 0 kan få enorm prestanda om man lyckas hitta den snabbaste delen på diskarna.

Nja enorm var nog att ta i, ungefär i bästa fall prestanda som en (1) modern snurrdisk...dock med mycket sämre access tider på quad 0 raid.
Det du läste var nog en ganska gammal artikel skulle jag tro

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem
Skrivet av ggustavsson:

Nja enorm var nog att ta i, ungefär i bästa fall prestanda som en (1) modern snurrdisk...dock med mycket sämre access tider på quad 0 raid.
Det du läste var nog en ganska gammal artikel skulle jag tro

Ja, det är typ 6-8 år sedan, men prestandan om man lyckas hitta och skapa en partition på den biten, kan (vad jag läste) liknas vid en SSD från den tiden.

Visa signatur

Det är bättre att fråga och verka dum än att inte fråga och förbli det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xeno88:

Ebay eller Swec marknad

Får inget för dem, har provat.

Skrivet av Belzader:

@Darkie:
Inget direkt använbart kanske, utan kanske mest en kul grej att prova.
Läste någonstans att 4st diskar i RAID 0 med just 250GB diskar kan få enorm prestanda om man lyckas hitta den snabbaste delen på diskarna.

Är 4 diskar max i raid?

Visa signatur

"NO! I dont wanna die. There are still too many things I don't own..."
I7 13700K | Asus Prime z690-a | 32GB DDR5 | Asus 3080ti | Samsung 970 m.2 250 + 2000 + några 1tb 870s | 3 x Asus 27´ 1440p 165hz
NAS Synology DiskStation DS920+ 4x12TB WDred / Ender 3 PRO / Ender 3 S1

Permalänk
Medlem
Skrivet av Darkie:

Är 4 diskar max i raid?

Nej, men priset för kablar och hårdvaran du behöver för att koppla ihop en massa diskar i RAID kommer inte vara värt det då får ut av det hela i detta fall.

Visa signatur

Maximus X Hero - 8700k @5.1GHz - H115i - 32GB LPX@3466MHz - MSI 980Ti Gaming - EVGA SuperNova 750 G2 - Asus vg248qe - FD R5

Permalänk
Medlem
Skrivet av Darkie:

Är 4 diskar max i raid?

Precis som Elghinnarisa skriver nej det är inte max, men för just det "experiment" jag skrev om så är det 4st diskar som gäller.

Visa signatur

Det är bättre att fråga och verka dum än att inte fråga och förbli det.

Permalänk
Medlem

Hårddiskar innehåller neodymmagneter och dom är sjuuuukt starka

Så skruva isär dom o ta ut dom, och använd dom kreativt!

Har själv ett stort gäng på verktygstavlan t e x funkar super.

(testa o kasta en på kylskåpsdörren, och prova om du får loss den med enbart fingrarna )

Visa signatur

Pc 1--> [AsRock DualSata2][AMD4600+X2][7800GT] [Intel SSD X-25 80GB G2][1TB F3][750GB IDE][4GB XMSCorsiar]Pc 2--> [Asus Crosshair] [AMD 4800+X2] [2st 8800GT i SLI] [RAID 0 2x250GB] [6GB XMSCorsair] [Corsair HX750]Pc 3-->[HP Microserver 12TB]Pc 4--> AsRock P67 Extreme 4,i7 2600K @ 4.0 GHz,830 256GB,16GB 1600MHz, R9 290X Foto [Nikon D7000][70-300/35 1,8/18-55 [Skärmar=24",24",24" Eyefinity]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Darkie:

Är 4 diskar max i raid?

Om du har nog med SATA portar kan du bli kreativ...

6 st diskar i RAID 0 (Moderkortet)
+
6 st diskar i RAID 0 (kontrollerkort)

Ta båda dessa till Windows/Linux och gör en RAID 0

Raid 00

(RAID storleken är typ bara begränsad i hur många SATA portar du har som du kan sätta diskar i)

Permalänk
Avstängd

Tradera? Några kronor bör du väl få. Att ta isär dem skulle kännas fel tycker jag då den ändå fungerar. Det beror på hur länge de gått förstås...

Skrivet av skog1s:

Hårddiskar innehåller neodymmagneter och dom är sjuuuukt starka

Så skruva isär dom o ta ut dom, och använd dom kreativt!

Har själv ett stort gäng på verktygstavlan t e x funkar super.

(testa o kasta en på kylskåpsdörren, och prova om du får loss den med enbart fingrarna )

Jag har såna lite överallt: hörlurshängare på en lampa, skruvsmejselmagnetiseringen vid skrivbordet, gemhållare på ett element... De är sjukt praktiska.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Darkie:

Har ett 20 tal 250 gigs diskar som jag vetifanken vad jag ska göra av.
Alla fungerar och är 3.5 sata 7200rpm så skulle kunna prova nån megaraid eller nått kanske.

Tips?

Förutom ovanstående och vad andra skrivit:
Systemdiskar om man vill testa med olika operativsystem mm.
Backupper av systempartitioner. (ev offsite)
Bootdiskar för miningriggar/Nas:ar.
Perfekt bootdisk om man vill köra med > 2 TB diskar på äldre burk som bara klarar boota från MBR partition.

Permalänk
Medlem
Skrivet av skog1s:

Hårddiskar innehåller neodymmagneter och dom är sjuuuukt starka

Så skruva isär dom o ta ut dom, och använd dom kreativt!

Har själv ett stort gäng på verktygstavlan t e x funkar super.

(testa o kasta en på kylskåpsdörren, och prova om du får loss den med enbart fingrarna )

Kasta inte på kylskåpet om du inte vill riskera fula märken är inte direkt tjock plåt.
De ger även "roliga" effekter på CRT TV och skärmar.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem

Är det diskar från företagsdatorer så skall du nog inte sälja dem iaf.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jOnÄTÄn:

Kasta inte på kylskåpet om du inte vill riskera fula märken är inte direkt tjock plåt.
De ger även "roliga" effekter på CRT TV och skärmar.

Nu ska man ju inte kasta iväg den som en baseboll direkt

Har kastat många magneter på "vanligt vit standardkyl" och inte en repa /märke har uppstått.

Effekter på CRT TV och skärmar låter roligt Ska pranka lite vänner o ha roligt kanske!

Visa signatur

Pc 1--> [AsRock DualSata2][AMD4600+X2][7800GT] [Intel SSD X-25 80GB G2][1TB F3][750GB IDE][4GB XMSCorsiar]Pc 2--> [Asus Crosshair] [AMD 4800+X2] [2st 8800GT i SLI] [RAID 0 2x250GB] [6GB XMSCorsair] [Corsair HX750]Pc 3-->[HP Microserver 12TB]Pc 4--> AsRock P67 Extreme 4,i7 2600K @ 4.0 GHz,830 256GB,16GB 1600MHz, R9 290X Foto [Nikon D7000][70-300/35 1,8/18-55 [Skärmar=24",24",24" Eyefinity]

Permalänk
Avstängd
Skrivet av skog1s:

Har kastat många magneter på "vanligt vit standardkyl" och inte en repa /märke har uppstått.

Däremot har jag lyckats repa ett kylskåp när jag skulle ta bort en.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av skog1s:

Nu ska man ju inte kasta iväg den som en baseboll direkt

Har kastat många magneter på "vanligt vit standardkyl" och inte en repa /märke har uppstått.

Effekter på CRT TV och skärmar låter roligt Ska pranka lite vänner o ha roligt kanske!

https://www.youtube.com/watch?v=4Nv9DBFUbRU Blir dock inte riktigt så med de små magneterna från hårddiskar.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Tower: ace Battle IV | CPU AMD Phenom II X2 BE unlocked 4cores@3,2GHz | RAM 8GB DDR2@800MHz | MB ASUS M4A785-M | GFK AMD Radeon HD 6850 1GB | HDD Kingston SSD Now 60GB (/) Seagate 2TB(/home) | OS Ubuntu 20.04 LTS
-Numera titulerad: "dator-hipster" då jag har en AMD GPU och dessutom kör Linux.

Permalänk
Medlem

Skulle precis länka samma

edit: här kanske finns lite andra inspirationer hehe https://www.makeuseof.com/tag/projects-make-old-hard-drive/

Permalänk
Medlem

Kör 1 250 gb och 400 gb som torrent disk slit å släng grejor bara. Dock är dessa enterprice diskar så dem får rulla tills dem dör.

Visa signatur

Fractal r4 5volt. Amd 965 3.4 ghz Noctua DH 14 Asus M4N68T LE
Ssd diskar Samsung 850pro/intel 730 /320 Crucial m4 /8 tb mx500
Nätagg Corsair vx 450 = Seasonic m12d

Permalänk
Medlem
Skrivet av pompa_kumla:

Enterprise = SAS - för mig är det så då det inte finns några SATA som kan kallas enterprise på riktigt även om HD-tillverkare som WD försöker övertyga om detta på sina SATA-diskar (men det beror också på att WD inte har någon SAS i sin sortiment, tills kanske nu när man döper om HGST-diskar till WD och åker HGST:s patent och licensdelning med Seagate för SAS)

Varför WD inte har/hade några SAS-diskar är av historiska skäl då WD var ena stora parten bakom den hemska (P)ATA-gränssnittet inklusive den katastofdåliga elektriska gränssnittet och CHS-adresseringen som förlamade dataindustrin i ett årtionde med en massa extra krångel - den senare LBA-adresseringen som WD-tvingades att definiera in i ATA-protokollet i och med CD/DVD-skivorna, som bara hade 1 cylinder, 1 header men väldigt många sektorer - långt mer än vad CHS-adresseringen kunde hantera, kommer från SCSI-världen (och därmed från Seagate/IBM) och man kan säga att Seagate och WD var på varsin sida i HD-gränssnittskriget...

Skrivet av Darkie:

Har ett 20 tal 250 gigs diskar som jag vetifanken vad jag ska göra av.
Alla fungerar och är 3.5 sata 7200rpm så skulle kunna prova nån megaraid eller nått kanske.

Tips?

Kruxet med så många diskar är att få fram tillräckligt med SATA-anslutningar och så förstås palla upp dem på något sätt anständig välventilerat och kanske med fläkthjälp för att hålla ned temperaturen samt ström till alla dessa.

en eller 2 HBA-kort (typ 8 SATA-anslutningar styck) för att ansluta - vet inte hur det med RAM-minneslösa HBA-kort, men även med en antik hpa-P400 (tyvärr ej möjlig att köra i IT-mode) mot 7 st 2.5" 300 GB sas-diskar och BTRFS mjukvaru-raid5 (testrigg och inga incidenter hittills med btrfs i RAID5) så kan man trycka på ca 650 MB/s kontinuerligt vid läsning och lite lägre vid skrivning.

nu skall man ha klart för sig att SAS-diskar har en hel del fördelar gentemot SATA-diskar - då det var en rätt sorglig upplevelse när man stoppade in en SATA-disk med ungefär samma storlek och överföringshastighet i ovanstående RAID-5 - i princip satt SAS-diskarna och väntade på att SATA-disken hela tiden skulle bli klar någon gång och farten gick ned till runt 200 MB/s på 7 diskar, så något gör man betydligt bättre med SAS-protokollet än med SATA-protokollet - den saken är helt klart...

nu skall sägas att det inte är säkert att det blir samma handikapp om man har uppsättning med ren SAS eller ren SATA på sin HBA, men blandat i en RAID var definitivt ingen hit...

Permalänk
Medlem
Skrivet av xxargs:

så något gör man betydligt bättre med SAS-protokollet än med SATA-protokollet - den saken är helt klart...

Det beror på att SAS (Serial Attached SCSI) är en uppgradering av SCSI (Small Computer System Interface) vilket på sin tid "piskade" alla andra protokoll/anslutningar.

Visa signatur

Det är bättre att fråga och verka dum än att inte fråga och förbli det.

Permalänk
Medlem

Antingen sälj eller skapa RAID

Permalänk
Trollfabrik 🫶🏻

@Darkie Om du har ett öga för detaljer kanske ett moddningsprojekt vore något?

Från galleriet:

Visa signatur

Kontaktas enklast via PM. Önskas svar i forumet citera mina inlägg eller pinga @Jacob. Finns även på Twitter.

"Science and technology have progressed to the point where what we build is only constrained by the limits of our own imaginations." – Justin R. Rattner

Permalänk
Avstängd

Har samma “problem“ men med 320gb dkskar och har nog 10-15st och har iof en gammal burk med i7 960 som har moderkort med 10 sata och fulltower men lät drygt at raida och har ssd i den 😋

backup kanske man kan ha dom till elller göra musik med dom fast ska väll egentligen köra floppy då och med disk kan jag tänka mig ide är bättre för är väll trassel med sata och arduino

Visa signatur

i3 6100 - MSI b150m pro-vd - 8gb 2133 ddr4 - GTX 950 GAMING 2G - z400s 120gb ssd - 1tb WD blue - Corsair 500w

Permalänk
Medlem
Skrivet av skog1s:

Nu ska man ju inte kasta iväg den som en baseboll direkt

Har kastat många magneter på "vanligt vit standardkyl" och inte en repa /märke har uppstått.

Effekter på CRT TV och skärmar låter roligt Ska pranka lite vänner o ha roligt kanske!

Är inte så smart att köra med magneter på CRT-skärmar, du kan skada skärmen permanent.

Permalänk
Medlem

@Dunde:

Ingen fara

Känner ingen som har CRT skärmar, inte ens mina vänners vänner vänner

Visa signatur

Pc 1--> [AsRock DualSata2][AMD4600+X2][7800GT] [Intel SSD X-25 80GB G2][1TB F3][750GB IDE][4GB XMSCorsiar]Pc 2--> [Asus Crosshair] [AMD 4800+X2] [2st 8800GT i SLI] [RAID 0 2x250GB] [6GB XMSCorsair] [Corsair HX750]Pc 3-->[HP Microserver 12TB]Pc 4--> AsRock P67 Extreme 4,i7 2600K @ 4.0 GHz,830 256GB,16GB 1600MHz, R9 290X Foto [Nikon D7000][70-300/35 1,8/18-55 [Skärmar=24",24",24" Eyefinity]