Oculus medgrundare Brendan Iribe lämnar Facebook – "Rift 2" uppges vara nedlagd
Ja vi leker med tanken att du ska ha motsvarande upplevelse som en 4k skärm i 120fps, gissar att du behöver två st skärmar på 12k vardera, låst till 120fps antagligen en trimmad intel processor då spel är bättre single trådat idag, som minst 2st GTX RTX 2080 TI Turbo (tror inte att VR fungerar i SLI så det behöver lösas). Lägg till att speltillverkare bör ha byggt upp spelet för VR vill man bli insluten så vill du ju inte springa omkring i ett bild montage, gäller ju att rörelsecontroller och room-scale fungerar bra (samt att det finns objekt i världen att leka med) lite atmosfär gräs/träd som rör sig av vinden eller annat.
EDIT: Glömde bort att allt detta ska kunna köras trådlöst utan lagg eller med bibehållen kvalitet samt några timmars batteritid utan att det väger någonting.
Personligen tror jag att en del av Nintendos spel bibliotek skulle passa för VR (WindWaker, Metroid Prime, Paper Mario, Super Mario Galaxy, osv utöver det finns det ju motion controls till Wii redan) det är snygga/tidlösa spel som körs på relativt klen hårdvara.
Problemen med VR är många. Ett av de större problemen är hur man ska lösa förflyttning i spelvärlden. För genres med en sittande karaktär (bil-, flyg-, rymd-simulatorer osv) är det inga problem. Men ta ett spel som Super Mario Galaxy där karaktären springer och hoppar runt på olika små planeter med sin egen gravitation. Hur tusan ska man lösa det i VR utan att:
1. Skapa illamående
2. Behöva dedikera ett omöblerat rum där spelaren kan hoppa runt
Bortsett från simulatorer är dagens spel inte anpassade för VR. I traditionella spel styr vi en avatar på en skärm medans i VR är det vi som är avataren. Inte ens ett spel som Metroid Prime, som man annars skulle kunna tänka sig vore perfekt för VR, blir helt oproblematiskt. I spel strafe:ar vi ofta, alltså tittar åt ett håll men går åt ett annat. I verkligheten är det mycket ovanligt att man rör sig på det viset. Därför "känns" det fel att strafe:a i VR och det har säkert du upplevt om du testat ett sånt spel i VR.
Problemen med VR är många. Ett av de större problemen är hur man ska lösa förflyttning i spelvärlden. För genres med en sittande karaktär (bil-, flyg-, rymd-simulatorer osv) är det inga problem. Men ta ett spel som Super Mario Galaxy där karaktären springer och hoppar runt på olika små planeter med sin egen gravitation. Hur tusan ska man lösa det i VR utan att:
1. Skapa illamående
2. Behöva dedikera ett omöblerat rum där spelaren kan hoppa runt
Bortsett från simulatorer är dagens spel inte anpassade för VR. I traditionella spel styr vi en avatar på en skärm medans i VR är det vi som är avataren. Inte ens ett spel som Metroid Prime, som man annars skulle kunna tänka sig vore perfekt för VR, blir helt oproblematiskt. I spel strafe:ar vi ofta, alltså tittar åt ett håll men går åt ett annat. I verkligheten är det mycket ovanligt att man rör sig på det viset. Därför "känns" det fel att strafe:a i VR och det har säkert du upplevt om du testat ett sånt spel i VR.
Att man skulle vilja spela ett spel som Mario Galaxy i VR med first person view känns ganska osannolikt, man behöver inte bli en Ninja bara för att man vill spela VR.
3rd-person fungerar faktiskt riktigt bra i VR och att tvinga alla spel som släpps i VR att vara i first person är ju bara fånigt.
Traditionella spel är inget problem och om du vill titta åt det hållet du går, så går det att göra det i VR(om du inte har en stel nacke, då kan ju motspelarna få fördel).
Det är ganska tråkigt för dom som inte hanterar att titta åt ett annat håll än åt det hållet hen går, men jag tycker att det är löjligt att det skulle ses som någon begränsning för en spelintresserad.
I verkliga livet så sitter jag inte i en rullstol som jag styr med X-box kontroll eller annat styrdon men det ser inte jag som någon begränsning i när jag spelar(med eller utan VR).
Det är ju som att begära att man måste vara stålmannen när man spelar, annars så duger det inte.
Jag blir trött på när folk problematiserar ny teknik och skyller på bagateller.
VR behöver inte vara room-scale för att vara spelbart.
VR behöver inte spotta ut grafik i 4K bara för att man vill ha 4k i pixlar på displayen.
VR behöver inte köras i 60Hz bara för att det är low-end.
VR behöver inte vara anpassat för VR från början.
VR behöver inte ha spel från det aktuella året för att det ska vara värt det eller vara kul.
Problemen med VR är många. Ett av de större problemen är hur man ska lösa förflyttning i spelvärlden. För genres med en sittande karaktär (bil-, flyg-, rymd-simulatorer osv) är det inga problem. Men ta ett spel som Super Mario Galaxy där karaktären springer och hoppar runt på olika små planeter med sin egen gravitation. Hur tusan ska man lösa det i VR utan att:
1. Skapa illamående
2. Behöva dedikera ett omöblerat rum där spelaren kan hoppa runt
Bortsett från simulatorer är dagens spel inte anpassade för VR. I traditionella spel styr vi en avatar på en skärm medans i VR är det vi som är avataren. Inte ens ett spel som Metroid Prime, som man annars skulle kunna tänka sig vore perfekt för VR, blir helt oproblematiskt. I spel strafe:ar vi ofta, alltså tittar åt ett håll men går åt ett annat. I verkligheten är det mycket ovanligt att man rör sig på det viset. Därför "känns" det fel att strafe:a i VR och det har säkert du upplevt om du testat ett sånt spel i VR.
Enligt dom som har testat Metroid Prime så skapar hjälmen en fixerad punkt och är som gjort för VR, övriga spel som jag tog upp har också stark rekommenderats/passar för VR förutom då kamera problemet med Mario Galaxy i dolphinVR ,varför ska du springa omkring och hoppa det är ett tredjepersons spel med motion control du hoppar eller rör dig inte i spelet via dig själv det hanteras via "emulerade wii motes"
Att man skulle vilja spela ett spel som Mario Galaxy i VR med first person view känns ganska osannolikt, man behöver inte bli en Ninja bara för att man vill spela VR.
3rd-person fungerar faktiskt riktigt bra i VR och att tvinga alla spel som släpps i VR att vara i first person är ju bara fånigt.
Traditionella spel är inget problem och om du vill titta åt det hållet du går, så går det att göra det i VR(om du inte har en stel nacke, då kan ju motspelarna få fördel).
Det är ganska tråkigt för dom som inte hanterar att titta åt ett annat håll än åt det hållet hen går, men jag tycker att det är löjligt att det skulle ses som någon begränsning för en spelintresserad.
I verkliga livet så sitter jag inte i en rullstol som jag styr med X-box kontroll eller annat styrdon men det ser inte jag som någon begränsning i när jag spelar(med eller utan VR).
Det är ju som att begära att man måste vara stålmannen när man spelar, annars så duger det inte.
Jag blir trött på när folk problematiserar ny teknik och skyller på bagateller.
VR behöver inte vara room-scale för att vara spelbart.
VR behöver inte spotta ut grafik i 4K bara för att man vill ha 4k i pixlar på displayen.
VR behöver inte köras i 60Hz bara för att det är low-end.
VR behöver inte vara anpassat för VR från början.
VR behöver inte ha spel från det aktuella året för att det ska vara värt det eller vara kul.
Hemskt vad irriterad du verkar vara på mig Jag pratar om första personsspel eftersom det är det enda jag kört i VR. Du säger att VR fungerar utmärkt för tredjepersonsspel men jag är skeptisk. Jag säger inte att du har fel men bara att jag är skeptisk. Skulle du säga att det förhöjer spelupplevelsen att spela tredjepersonspel i VR? Jag skäms inte för att medge att jag inte går runt i verkliga livet och strafe:ar Tycker du synd om mig för det så får det vara så. Allt beror på vilken typ av VR-upplevelse man är ute efter.
Jag vet inte hur jag ska bemöta din liknelse med en rullstol och en x-boxkontroll, eller din långa punktlista.
Enligt dom som har testat Metroid Prime så skapar hjälmen en fixerad punkt och är som gjort för VR, övriga spel som jag tog upp har också stark rekommenderats/passar för VR förutom då kamera problemet med Mario Galaxy i dolphinVR ,varför ska du springa omkring och hoppa det är ett tredjepersons spel med motion control du hoppar eller rör dig inte i spelet via dig själv det hanteras via "emulerade wii motes"
Jag har bara testat förstapersonsspel på event och hos vänner. Jag blir nyfiken på att testa tredjepersonsspel nu när du säger att det fungerar så bra Jag vet dock inte om jag ska gå in i VR nu eller vänta på nästa generation?
Hemskt vad irriterad du verkar vara på mig Jag pratar om första personsspel eftersom det är det enda jag kört i VR. Du säger att VR fungerar utmärkt för tredjepersonsspel men jag är skeptisk. Jag säger inte att du har fel men bara att jag är skeptisk. Skulle du säga att det förhöjer spelupplevelsen att spela tredjepersonspel i VR? Jag skäms inte för att medge att jag inte går runt i verkliga livet och strafe:ar Tycker du synd om mig för det så får det vara så. Allt beror på vilken typ av VR-upplevelse man är ute efter.
Jag vet inte hur jag ska bemöta din liknelse med en rullstol och en x-boxkontroll, eller din långa punktlista.
Jag har bara testat förstapersonsspel på event och hos vänner. Jag blir nyfiken på att testa tredjepersonsspel nu när du säger att det fungerar så bra Jag vet dock inte om jag ska gå in i VR nu eller vänta på nästa generation?
Det är inte dig personligen, men jag är besviken på VR och typ från 2012 så hade jag hoppats på mer.
Bitcoin, karteller, försäljare och folks förväntningar har varit svåra att bearbeta.
Tänk dig Zelda: Breath of the wild i 3rd person där du inte är begränsad av hur stor tv du har, bara det är väl positivt?
Folk köper tv-apparater som ger sken (lysande lampor) bakom tv:n men med vr så är du inne i spelet istället.
VR är en r:evolution ifall marknaden tillåter det.
Jag tror att vi behöver 4k med bra paneler/linser, hög Hz och intressant material innan den stora massan kommer att vara intresserad.
Intressant material behöver inte vara det senaste spelet i avancerade texturer, inte till att börja med i alla fall.
- Adware i populära Crystaldiskinfo6
- Läkare varnar för riskerna med att använda AI52
- Tråden om PlayStation 5 | Slim | PRO20k
- Kivra testar att ta betalt för tjänsten169
- Nya dyra leksaker!18
- Installera SSD laptop8
- Rabbel.se - Ett dagligt ordspel2,3k
- Övriga fynd (bara tips, ingen diskussion) — Läs första inlägget först!1,6k
- Nytt Grafikkort från Inet, funkar ej?!!19
- Vågar man köpa ännu en mobil från Google?47
- Säljes Samsung 34 Odyssey G8 OLED WQHD (1800R) 175HZ
- Säljes Asus 1070 dual, vitt
- Säljes Microsoft Surface Pro 7 (i7,16Gb,256SSD,Win11Pro)
- Säljes Oanvänd Samsung Galaxy Watch8 Classic 46mm
- Köpes Legion Go
- Säljes LG G2 65” OLED Evo – Gaming-TV i Absolut Toppklass!
- Säljes Samsung Galaxy Tab S6 Lite (2024) 4GB 10.4" 64GB Grå
- Säljes ASUS RTC 3060 Dual OC V2 12GB
- Säljes ASUS M32CD-K - i5-7400, 16 gb, 256 ssd, 1060 3 gb
- Köpes Köper: AM5 ryzen 7/9 X3d CPU+ram+moderkort
- Navigera rätt i grafikkortsdjungeln92
- Telia kan köpa Bredband243
- Adware i populära Crystaldiskinfo6
- Säkerhetsbrist hos Gigabyte-moderkort berör över 240 modeller15
- Kivra testar att ta betalt för tjänsten169
- Quiz: Känner du igen programmen på ikonerna?96
- Steams nya publiceringsregler kan drabba "vuxenspel"42
- Läkare varnar för riskerna med att använda AI52
- Nvidias nya processor uppskjuten till sent 20268
- Razer lanserar eGPU-kabinett med Thunderbolt 520
Externa nyheter
Spelnyheter från FZ
- Klart! Netflix-serien Assassin's Creed får grönt ljus idag
- 18.00 i kväll – Häng med på Donkey Kong Bananza-stream! idag
- Steams nya regler ger betaltjänster makt över "vuxenspel" idag
- FZ High Score – Sista chansen! Tippa Killing Floor 3 och Wuchang igår
- HBO:s The Last of Us tillbaka 2027 – kan avslutas med tredje säsongen igår