Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!
Första Windows 98/ MS-Dos bygget
Visa signatur
Jag har tillslut efter många års velande bestämt mig för att bygga en Windows 98 och eller DOS dator. Hittade ett paket med en hel hög blandade delar som anlände igår. Paketet innehöll en hel hög Pentium 3:or Socket 370 i 733mhz, 933mhz och 1,26ghz varianter. En Pentium 2 slot 1 på 266mhz och 3 Pentium 3 Slot 1 på 500 respektive 600mhz. I grafikkortsväg var det 4 Savage4 8mb ett Nvidia Vanta 16mb ett Matrix av oklar modell med minnesexpansion och ett Ati Rage 128 PRO. En hel hög SDRAM på 64, 128 och 256mb. Ett Turtle Beach Santa Cruz ljudkort och diverse processorkylare och lite sladdar. Vad hade ni byggt av dessa delar? Är det någon mer specifik del ni hade letat efter bortsett det självklara som moderkort, lagring och CD/Floppy läsare? Jag har byggt dator en gång i mitt liv och det var en ny maskin 2008 så alla tips, trix och kommentarer mottages tacksamt.
Det säger ju sig själv att det är nån slags Slot1-bygge, och i förlängningen 440BX, som blir aktuellt. Vill du köra det chipsetet inom specs är det någon propp med 100MHz FSB som gäller, men de flesta senare 440BX-moderkort klarar 133MHz FSB utmärkt också. Nackdelen är att du kommer köra AGP-porten överklockad till 89 MHz eller vad det blir (2/3*133). Tidiga Geforcekort brukar i allmänhet klara det utmärkt, körde exempelvis mitt GF 4600 på 100MHz AGP i flera månader utan minsta problem, hade råkat sätta AGP-dividern till 1/1 Man ska dock inte vara säker på att vilket grafikkort som helst fixar det.
Det enda jag tycker man ska hålla järnkoll på när man letar 440BX-moderkort är att man får tag på nåt som är VRM 8.4 guidelines-kompatibelt. Vill du köra Coppermine eller Tualatin-proppar i det behöver du spänningar under 1.8 volt.
Grafikkorten du listar är inget jag skulle använt till ett retrobygge, de är egentligen inte särskilt bra på något. Gillar att ha nåt mellan GF 256 och GF4 i AGP-porten i slot1-byggen, eventuellt kompletterade med ett eller ett par Voodoo2 för GLide-kompatiblitet. GF4200 går att få tag på relativt enkelt och billigt, och de är jäkligt vassa. GF MX440 är ett bra snikalternativ, marknaden kryllar av dem nästan gratis, och de är i alla relevanta hänseenden väldigt lika ett GF2.
Santa Cruz-kortet är utmärkt för ljud i Windows. Det har jäkligt bra EAX- och A3d-stöd, skulle nog vilja påstå att det är bästa möjliga för tidiga DX-spel. I DOS vill du dock köra något SB-kompatibelt ISA-kort. ESS Audiodrive är riktigt bra, och går fortfarande att få tag på för småpengar. Kortens utgångar kan du koppla till samma ingång på förstärkare/aktiva högtalare via en mixer, så slipper du klabba med att växla ingångar manuellt beroende på vilket kort du använder. Att slänga ihop en passiv mixer är bokstavligen gjort på några minuter för den som kan hantera en lödkolv, resistorer och kontaktdon till det kostar några tior.
256 MB RAM är mer än tillräckligt för allt du kan tänkas vilja göra på en Slot1-maskin med W98.
Annars vettetusan. Retroburkar blir man aldrig riktigt klar med, och det är väl en del av charmen. Det går alltid att förbättra. Just 440BX och Slot1 är nog min favoritplattform. Den är otroligt flexibel, i och med att det är så lätt att byta CPU, och möjligheten att köra med slotket och styra FSB-frekvens och spänning från den gör att det egentligen inte spelar någon större roll vad man kan göra från BIOS eller ej. Hastighetsmässigt kan du köra allt från Tualatin 1.4GHz i slotket, ner till Via C3 Ezra, som du via mjukvara kan få att gå i allt mellan ungefär PIII 500MHz och 286-hastigheter. Jäkligt användbart till gamla hastighetskänsliga spel.
Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!
Tackar för det oerhört utförliga jag kom också fram till att grafikkorten jag hade inte var mycket att hänga i julgranen så ett GeForce MX400 och ett 6800gt, har även köpt ett Sounblaster live och ett moderkort det är dock inte ett 440bx utan ett matsonic ms7191sm som kan ta både slot1 och socket 370. Har hittat väldigt lite om chipsetet men hoppas det ska fungera.
Spelnyheter från FZ
Copyright © 1999–2025 Geeks AB. Allt innehåll tillhör Geeks AB.
Citering är tillåten om källan anges.