Vindsfyndet, nostalgispeldator årsmodell 1997

Permalänk
Medlem

Kul! Min första PC var ungefär likadan (fast Fujitsu), 200MMX och 32MB minne med Windows 98 som jag förtvivlat försöke uppgradera till 64MB för att kunna köra Windows XP vettigt. Men det gick inte, Inet kunde inte hitta minnen som funkade, fick nöja mig med typ 48MB. Snacka om tider som flytt, stegen till Pentium II och sedan III var ju enorma hastighetsmässigt. Som tidigare Amigaägare med en 40MHz 68030 i min A500 kändes ju Pentium 200MMX och Windows som ren sirap, men behövde för studierna.

Visa signatur

ASUS P8Z68-v Pro i7 2600K@4.5, 32GB RAM, RX 580, 4K Samsung u24e590, Intel SSD, Seagate SSHD, LG BH16NS55 BD/RW, MacOS Monterey, Win 10+11, Linux Mint

Macbook Pro 2009, 8GB RAM, SSD, MacOS Catalina + Windows 7

Permalänk
Hedersmedlem

Efter en massa kvällar och helger med på tok för mycket att göra har det äntligen blivit tid över till lite datorskruvande och kanske en chans att svara på alla inlägg här.

Just nu verkar det mesta rulla på ganska bra, datorn står inne i hobbyrummet i full färd med att kopiera en hög med gamla mer eller mindre roliga spel tillsammans med lite bra-att-ha-program från ungefär samma tidsperiod.

Konfigurationen har ändrats en aning sen sist, S3 Savage-kortet åkte ut och ersattes med ett Voodoo 2, ljudkortet har uppgraderats en aning och ett nätverkskort har hittat in i datorn. Mer om detta senare

En någorlunda tidstypisk arbetsplats ska ordnas, dvs ett gammalt köksbord undanskuffat i ett hörn i källaren. Mysfaktorn lär i alla fall bli hög

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM || oskar@sweclockers.com || OSkar000.se || Fototråden ||
|| Gundeman || Bartonofix || GundemanX2 || Obelinux || Nexofix || Filofix || Ircofix ||
|| Tillse att hjärnan är inkopplad innan fingrarna vidrör tangentbordet ||
|| D300 | D700 | 24/2,8 | 28/2,8 | 35/2 | 50/1,8 | 55/2,8 | 85/1,8 | 105/2,5 | 200/4 | 300/4,5 | 10-20 | 24-70/2,8 | 75-150/3,5 | 80-200/2,8 ||

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Svensktiger:

Gillar de gamla desktop lådorna !
Letar själv med ljus och lykta efter en Compaq Deskpro med en pentium pro 200

Kan f.ö varmt reka en CF-IDE adapter.
Gamla diskar har ett mysigt knatter men man tröttnar snart på prestandan

Jag har nån form av hat-kärlek till gamla desktoplådor. Tower har ju ofta ansetts vara häftigare och därför så sparade jag dumt nog inte något av alla gamla desktoplådor som jag hade tillgång till för sisådär 15 år sedan. Några av dem hade varit riktigt kul att bygga nostalgidator i nu

Jag var inne på att köra CF-kort i denna men nu efter ett par dagars användande så får det ändå fortsätta vara hårddiskar i den. Det är ju ingen dator som ska användas till något tidskritiskt. Lite hårddiskknatter är skönt bakgrundsljud och lite väntetid hit eller dit ger bara mer tid för att sitta och snacka skit med kompisarna eller sambon.

Skrivet av pa1983:

Se om du kan fixa 64Mb ram till (ser ut som du postar den med 160Mb på bilden dock), jag hade 96Mb i en Pentium 166Mhz och det gjorde att Quake 2 laddade om banan på 2 sekunder istället för typ 30 sekunder om man dog.

Voodoo2 är nice att ha i med om man nu vill köra spel tex men som du säger vissa S3 modellerna klarar Texture komprimering i alla fall och har stöd i några spel och på billder jag sett ska UT99 se riktigt bra ut, stor skillnad.
Dock är processorn lite väl slö för det MEN kan du överklocka den till 233Mhz så bör det fungera.

S3 texturer finns på CD2 till UT99 och får installeras separat sedan kanske du kan använda Metal API (ska inte förväxlas med Apples "NYA" metall, fråga mig inte varför dom döpte det till samma som S3 gamla API) också, finns drivers för vissa S3 kort till UT för det, googla S3 och Metal.

Mitt S3 kort är ett Unicrome dock dock från VIA då dom köpte upp S3 så det sägs klara Metal men finns typ inget spel som stödjer mitt kort, har testat i UT99 utan framgång.

Själv föredrar jag Sata om möjligt i mina retroburkar.
Ett Sil3114 kort flashat med 5.0.44 IDE bios fungerar fint i min Athlon burk och diskarna ses som IDE diskar av moderkortets BIOS men vist lite nyare så det är delvis upp till moderkortets bios hur den hanterar PCI kontroller kort.
Inte ens säkert den vill boota av någon form av kontrollerkort och i vissa fall ses dom som SCSI vilket skapar problem med behov av DOS drivisar för boot.

Fördelen med Sata är dock att man kan köra nya och gamla diskar och även SSD och liknande så många möjligheter och det är klart rappare än PATA tycker jag, mer som SCSI då jag har det i en burk.

Quake 2 flyter helt okej nu när jag fått i ett Voodoo 2 i datorn. S3-kortet kräver lite mer cpu-kraft bakom sig för att vara vettigt att använda till spel. Saknar dock möjligheten att köra 1024x768 i 32bits färg nu då det integrerade grafikkortet bara har 2mb minne. Suck...

Angående minnesmängden så plockade jag ur en 32mb modul idag för att komma ner på 128mb så den kan cacha allt minne. Sis 5581 klara visserligen upp till 384mb men bara 128mb cachat.

Skrivet av EDC:

Ser att du saknar ett voodoo 1 kort i den pjäsen. Voodoo 2 gjorde sig bättre med de p2 or som kom men går väl alltid mula i ett v2 kort om bygget inte skall vara tidsenligt spelar det ingen roll ju tex som s4 kortet

En ide-ssd är kul o vågar man som rekommenderat CF med ide-adapter … lite mer känsliga men billigare o dra en backup går snabbt - bara klona kortet om det läggs någon större tid påt. Trevligt med retrobyggen …. lite sugen på att sätta igång själv … vet bara inte om det är voodoo1 / 2 el 3 eran jag ska bygga för

Lycka till hur som

Voodoo 2 känns mer tidstypiskt för mig och hur det såg ut i min bekantskapskrets. Jag körde P133 med Voodoo 2 (samma kort som trillat ner i HPn nu förövrigt) och flera kompisar körde Pentium MMX med Voodoo 2. Minns jag rätt så var de korten inte så vansinnigt dyra under 1998-1999 vilket gjorde dem till en ganska vettig uppgradering till många Hem-PC som oftast var en Pentum MMX eller en ganska slö P2 (233-300mhz) under den första tiden. Köpte mitt i februari 1999 för 1500kr (varför minns jag sånthär?)

Skrivet av Ratatosk:

@OSkar000: Apropå nostalgi, är det en gammal Husqvarna symaskin på golvet.

Nope, det är en gammal Singer som står där. Har dock en lite nyare Husqvarna men den finns inte med på bild.

Skrivet av Sineira:

Gammal dator? Allting är relativt antar jag.

Gammal och gammal... Det här är vad jag satt och drömde om när jag gick på högstadiet (1997-2000) så det är den bästa och värsta delen av mina tonår samlade i en enda dator

Körde själv 386 DX 33 fram till slutet av 1998 och sen Pentium 133 i något halvår innan det blev en K6-2 450.

Men ska jag köra gammal dator på riktigt så får jag dra fram en gammal IBM 386... Mer om den någon annan gång

Skrivet av Json_81:

Beroende på chipset är det inte så mycket idé att trycka i mer än 64MB ram.
Det över blir mycket långsammare pga cachehanteringen.

Kollade upp detta och om inte internetet ljuger så ska SIS 5581 klara av 128mb ram cachat.

Skrivet av serverfel:

Detta är sjukt kul! Va det inga dåliga kondensatorer då? Fan jag blir så jävla trött på att alla har sådant jävla flyt! Jag har letat efter en retro-pc hur länge som helst men det enda folk har erbjudit har varit typ 2000-tals grejjer.

You are a lucky man, sir.

Inget som jag har sett i alla fall. Inte ens batteriet var kass på denna.
Vi får se hur den mår när den har gått några år till

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM || oskar@sweclockers.com || OSkar000.se || Fototråden ||
|| Gundeman || Bartonofix || GundemanX2 || Obelinux || Nexofix || Filofix || Ircofix ||
|| Tillse att hjärnan är inkopplad innan fingrarna vidrör tangentbordet ||
|| D300 | D700 | 24/2,8 | 28/2,8 | 35/2 | 50/1,8 | 55/2,8 | 85/1,8 | 105/2,5 | 200/4 | 300/4,5 | 10-20 | 24-70/2,8 | 75-150/3,5 | 80-200/2,8 ||

Permalänk
Medlem

Nu blev jag sugen på att hämta ner min gamla ”hem-pc” från vinden. Minns att jag bytte/moddade alltsom gick (dubbla voodoo 2 mm) innan den ställdes undan. Kanske blir en egen tråd😊
Fråga: bytte du batteri bios/mob innan du startade upp din?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Hedersmedlem

Känns som jag ignorerat denna tråd länge nog nu. Tyvärr lite dåligt med datorskruvartid senaste månaderna.

Skrivet av krigelkorren:

*Windows 98 Plus! är ju ett måste för allt onödigt extra bling från den eran, Active Desktop någon? -naturligtvis skämtar jag men det finns en hel del kul retro program och teman i Plus!-versionerna.

Rekommenderas för en Windows 98 SE installation, tycker själv att min retro-burk lirar fint med uppdateringar av det nyare slaget:
https://www.majorgeeks.com/files/details/unofficial_windows98_se_service_pack.html

Installera helst en engelsk Windows 98 SE version om du vill testa ovan länkade Service pack, Windows versionerna från den tiden var rejält petiga med språket där allt annat än Engelska versionerna var åsidosatta. Man kan gå miste om många trevliga finesser om man kör med en gammal hederlig Svensk version...

Finns även inofficiella Service packs för Windows 95, om än något mer begränsade beroende på om man kör A, B eller C version, men jag skulle anta att din burk kanske rullar fint med W98 SE också.

Här finns säkert något kul till din Vectra också: (även Compaq's drivrutiner)
ftp://ftp.hp.com/pub/

Ifall minnet sviker kommer här en kort lista över lite programversioner som (fortfarande) fungerar på W98 SE:
*Zip-program: 7z465.exe, winrar260.exe
*Disk-mountare: daemon347.exe, setup_magicdisc105.exe
*Direct-X: dxwebsetup.exe
*Webbrowser: Firefox Setup 2.0.0.20.exe
*CD-brännar program: SetupImgBurn_2.5.8.0.exe
*Musikprogram: winamp223.exe
*FTP/SFTP program: winscp419setup.exe, winscp436setup.exe
*Nyttoprogram för en mjukare pekdonskänsla: PS2RATE.EXE
*Retro-grafikkortens evige tämjare: PowerStrip 3.2.exe

Tack för tipsen! Fanns en del matnyttigt där som inte fanns på mina gamla install-skivor som brändes nån gång kring millenieskiftet. Otroligt att de gick att läsa fortfarande

Skrivet av Petterk:

Gillar utseendet på HP Vectra-serien rent generellt.

Har kvar min gamla hem-PC från 98, en DELL XPS med 440BX, P2 350, ATI Rage Pro och (som jag inte har kvar tyvärr) Aureal Vortex. Kul att ha den kvar, men chassit är någon generisk produkt 20 andra tillverkare använde. Skärmen från den maskinen (17") använde jag nog fram till 2004. Körde 98, och ett gäng GNU/Linux-distar på maskinen – mest Red Hat, Slackware och Debian. Maskinen fungera bra med Linux ganska tidigt, förutom Winmodem-kortet då. Fungerar fortfarande utmärkt att köra GNU/Linux-distros på som fortfarande byggs för "686" då. 440BX är ju en legend som t.o.m. användes tillsammans med MIPS-processorer och liknande. Var min första maskin med ACPI också, så man slapp stänga av med knappen

Kom ihåg att dra ner några Perrra/Mircwar-MP3or till maskinen!

Undrar vad man kan köra på ett Savage-kort, ATI Rage fick i.a.f. bara en OGL-drivare som jag satt och spela Q2 på

Har två Dell XPS stående här också, det blir nästa bygge. En P2 400 och en 450 så det är rätt bra datorer att bygga vidare på. Måste dock få tag i några vettiga grafikkort eller i alla fall se vad som finns i samlingarna här.

Savage-kortet ligger numera på hyllan i väntan på bättre användningsområde.

Perrra och Mircwar var det första som spelades efter att winamp hade kopierats

Skrivet av SAnDis:

Fy fan! Längesedan man fick sån ångest..
Var har tiden tagit vägen?!?!

Bring me back!

Jag är fortfarande övertygad om att det är år 2000 och jag precis fyllt 17... en del dagar i alla fall

Skrivet av krille_AMD:

Såg ut att vara ett fräsigt tangentbord. Fonten och knapparnas form ser ut som Cherry.

Yes, det är ett Cherry men det är gjort med samma färgschema som Facit hade på sina hemdatorer. De var långt före sin tid.. ljusgrå istället för beige

Har ett likadant tangentbord till min vanliga dator också, det har tjänstgjort i drygt 27 år nu.

Brytarna är MX Clear för den som undrar.

Skrivet av mijiha:

Nu blev jag sugen på att hämta ner min gamla ”hem-pc” från vinden. Minns att jag bytte/moddade alltsom gick (dubbla voodoo 2 mm) innan den ställdes undan. Kanske blir en egen tråd😊
Fråga: bytte du batteri bios/mob innan du startade upp din?

Skickades från m.sweclockers.com

Jag körde bara igång den och hoppades på det bästa. Batteriet kan dock vara bytt tidigare.

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM || oskar@sweclockers.com || OSkar000.se || Fototråden ||
|| Gundeman || Bartonofix || GundemanX2 || Obelinux || Nexofix || Filofix || Ircofix ||
|| Tillse att hjärnan är inkopplad innan fingrarna vidrör tangentbordet ||
|| D300 | D700 | 24/2,8 | 28/2,8 | 35/2 | 50/1,8 | 55/2,8 | 85/1,8 | 105/2,5 | 200/4 | 300/4,5 | 10-20 | 24-70/2,8 | 75-150/3,5 | 80-200/2,8 ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av krigelkorren:

*Windows 98 Plus! är ju ett måste för allt onödigt extra bling från den eran, Active Desktop någon? -naturligtvis skämtar jag men det finns en hel del kul retro program och teman i Plus!-versionerna.

Rekommenderas för en Windows 98 SE installation, tycker själv att min retro-burk lirar fint med uppdateringar av det nyare slaget:
https://www.majorgeeks.com/files/details/unofficial_windows98_se_service_pack.html

Installera helst en engelsk Windows 98 SE version om du vill testa ovan länkade Service pack, Windows versionerna från den tiden var rejält petiga med språket där allt annat än Engelska versionerna var åsidosatta. Man kan gå miste om många trevliga finesser om man kör med en gammal hederlig Svensk version...

Finns även inofficiella Service packs för Windows 95, om än något mer begränsade beroende på om man kör A, B eller C version, men jag skulle anta att din burk kanske rullar fint med W98 SE också.

Här finns säkert något kul till din Vectra också: (även Compaq's drivrutiner)
ftp://ftp.hp.com/pub/

Ifall minnet sviker kommer här en kort lista över lite programversioner som (fortfarande) fungerar på W98 SE:
*Zip-program: 7z465.exe, winrar260.exe
*Disk-mountare: daemon347.exe, setup_magicdisc105.exe
*Direct-X: dxwebsetup.exe
*Webbrowser: Firefox Setup 2.0.0.20.exe
*CD-brännar program: SetupImgBurn_2.5.8.0.exe
*Musikprogram: winamp223.exe
*FTP/SFTP program: winscp419setup.exe, winscp436setup.exe
*Nyttoprogram för en mjukare pekdonskänsla: PS2RATE.EXE
*Retro-grafikkortens evige tämjare: PowerStrip 3.2.exe

Fin lista !
Fyller på med lite jag själv tycker är bra att ha:

Boot Log Analyser: BLA.EXE, rotar igenom senaste bootloggen och presenterar det i en form som människor kan läsa.
nusb33e.exe och nusb36e.exe, fixar så att vanliga W98 kan läsa USB minnen, behövs inte till 98SE.
Microsofts egna register fixare/rensare: REGCLEAN.EXE, i stort en styggelse men kan vara bra ibland.
HZtool, ta enkelt kontrollen över upplösningar och frekvenser.
Pcilist.exe, listar enheter efter IRQ, oumbärligt om någonting strular.
Och såklart Microsofts egna "Powertoys" eller tweakui som det ibland kallas, har mängder av inställningar som är trevliga.

Permalänk
Hedersmedlem

Det börjar bli dags att gräva upp den här tråden igen...

Bråkade med den här datorn en hel del under hösten/vintern och nu börjar den närma sig rätt status även om det säkert kan bli några hårdvarubyten till om jag känner mig själv rätt.

Fuskade lite och stoppade i ett Silicon Image 0680 hårddiskkontrollerkort vilket gör att den nu klarar av att hantera större diskar utan problem. Därav är orginaldisken ersatt av en 120gb vilket gör att den här datorn numera får agera filserver och MP3-spelare i retro-hörnan.

Grafikkortet är det integrerade S3 Trio 64v med 2mb minne. Det är inget speciellt spännande kort men det gör sitt jobb. Ett Voodoo II sitter även i datorn men jag tror det ska få flytta över till en annan dator där det gör bättre nytta inom kort.

Nuvarande konfiguration:
CPU: Intel Pentium MMX 200 MHz
Moderkort: HP
Minne: 128mb PC100 sdram
Grafikkort: S3 Trio 64v, 2mb
Ljudkort: SoundBlaster 64
Nätverk: 3Com 905B-TX
CD: Hitatchi 24x CD, Nec CD-RW
Hårddisk: Western Digital 120gb
Operativssystem: Win98SE

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM || oskar@sweclockers.com || OSkar000.se || Fototråden ||
|| Gundeman || Bartonofix || GundemanX2 || Obelinux || Nexofix || Filofix || Ircofix ||
|| Tillse att hjärnan är inkopplad innan fingrarna vidrör tangentbordet ||
|| D300 | D700 | 24/2,8 | 28/2,8 | 35/2 | 50/1,8 | 55/2,8 | 85/1,8 | 105/2,5 | 200/4 | 300/4,5 | 10-20 | 24-70/2,8 | 75-150/3,5 | 80-200/2,8 ||

Permalänk
Medlem

minnesstorlek

@GuessWho: eftersom en del av processorns minnesadresseringsrymd reserveras för ROM (och annat) så
kan inte en 32 bitar (Socket 7 är om man ska tro wikipedian enbart för IA-32 dvs 32 bitar adressrymd)
Pentium adressera så mycket RAM.

Många desktop maskiner från mitten av 1990 talet (som exv Dell Dimension maskiner) är
begränsade (med avsikt ??) dvs enbart 3 SIMM platser och styrkretsarna vill enbart prata med som störst 128MB moduler.