AMD håller evenemanget "New Horizon" 6 november – kan handla om Zen 2

Permalänk
Melding Plague

AMD håller evenemanget "New Horizon" 6 november – kan handla om Zen 2

På AMD:s webbplats avslöjas evenemanget New Horizon, där det vankas nyheter om 7-nanometersprodukter från AMD. Både Zen 2 och Vega på 7 nm kan stå på menyn.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Avstängd

Zen 2 är man intresserad av.

Visa signatur

-Stäng av snabbstart i ditt Windows.

Permalänk
Medlem

Spännande! Jag hoppas de kommer med skapliga förbättringar också så man har nåt att uppgradera till i vår till vettig peng, för varken Intels eller Nvidias senaste lanseringar har ju varit klockrena...

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Ryzen 7600X - Geforce RTX 4080 - Custom Loop - Samsung 34" Ultra Wide
Intel i7 9700K - Radeon VII

Permalänk

Har blivit allt mer intresserad av AMDs processorer på sistone. Är det någon som sitter på UW(3440x1440) eller 4K som har erfarenhet av Intel och AMD? Vad jag lyckats läsa mig till så tolkar jag det som att det inte är någon större skillnad i så pass höga upplösningar, därför verkar AMD ett attraktivt alternativ (för gaming huvudsakligen alltså).

Permalänk
Medlem

Kanske är en ny GPU med "hela" 3% mer prestanda än föregångaren.😂😏🤔

/Lifooz

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 390!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lifooz:

Kanske är en ny GPU med "hela" 3% mer prestanda än föregångaren.😂😏🤔

/Lifooz

Enligt läckor så är det runt 70% på engineer ex som de benchmarkat. Vi får se dock. Man har ju blivit besviken förr.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Zen2 kommer bli en besvikelse tror jag tyvärr

Visa signatur

Speldatorn: Bärbar Lenovo Legion 5 med i5 10300h, 16gb ram, GTX 1660Ti , 144hz skärm

Permalänk
Medlem

Kommer uppgradera från 7700k till 3700x. 4 cores is so 2016

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

6800 XT - Ryzen 5900x - 32GB G.Skill 3733mhz - Asus Strix X570-E - Noctua NH-D15
WD SN750 1TB - Samsung 960 Evo - 850 Evo 1TB - 750 Evo
Corsair HX750i - NZXT Phantom 630 - LG S2721DGFA
Razer Deathadder 2013 - HyperX Alloy Core - Sennheiser GSP 350

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Luciphear:

Har blivit allt mer intresserad av AMDs processorer på sistone. Är det någon som sitter på UW(3440x1440) eller 4K som har erfarenhet av Intel och AMD? Vad jag lyckats läsa mig till så tolkar jag det som att det inte är någon större skillnad i så pass höga upplösningar, därför verkar AMD ett attraktivt alternativ (för gaming huvudsakligen alltså).

Yes.
Jag har gått från en i5 4670k till en r5 2600 under hösten och jag har en 3440*1440-skärm @60hz. Jag upplever det iaf som att jag uteslutande är begränsad av grafikkortet i nuläget så jag tror inte jag skulle ha mycket att vinna på att välja intel just nu.
Men så har jag också ett r9 390 så där hade det väl behövts lite mer kräm för skärmen oavsett ;).

Skrev lite i en tråd om det tidigare idag:
https://www.sweclockers.com/forum/trad/1535343-uppgraderingsd...

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem

Sjukt spännande! Hoppas de kommer med något riktigt brutalt.

Visa signatur

Råd tas på eget ansvar.

Permalänk
Medlem

Spännande minst sagt! Vi hoppas på en liten teaser för Navi 🤗🥳🥳

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

7900 XTX + 7800X3D

Permalänk
Medlem

Trodde aldrig jag skulle säga det, men det vore inte helt otroligt att min nästa rigg kommer vara AMD hela vägen.
Jag lär däremot invänta Navi och passa på att byta plattform då. Kanske blir lagom till andra generationens Zen 2?
Grafikmässigt är tricket att landa på prestanda strax över vad nästa generations konsoller kommer erbjuda. Då sitter man troligen säkert i minst 5+ år. Lägger max 8000:- på uppgradering. Helst mindre.

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Luciphear:

Har blivit allt mer intresserad av AMDs processorer på sistone. Är det någon som sitter på UW(3440x1440) eller 4K som har erfarenhet av Intel och AMD? Vad jag lyckats läsa mig till så tolkar jag det som att det inte är någon större skillnad i så pass höga upplösningar, därför verkar AMD ett attraktivt alternativ (för gaming huvudsakligen alltså).

Det är utan tvekan skillnad till Intels fördel även på högre upplösningar( beroende på vad du har för grafikkort) men AMD är också utan tvekan det mest prisvärda. Om du inte har en riktigt hög budget för din dator och måste ha de där extra procenten är AMD det man ska köpa. Men ska du ha det absolut bästa oavsett vad det kostar så är det Intel och Nvidia som gäller.

Värt att Notera är ju att 1440pUW är närmare 1440p än 4K.

2560*1440 = 3686400
3440*1440 = 4953600
3840*2160 = 8294400

Så det skiljer ca 1.3m mellan 1440p och 1440pUW medan det är hela 3.3m mellan 1440pUW och 4K.

Så tittar du på reviews så är det viktigare att kolla på 1440p än 4k även om man får förhålla sig lite mellan dem. Om inte de har inkluderat 1440pUW då.

Också värt att notera är att 4k@60fps är ungefär lika många pixlar/sekund som 1440pUW@125fps. Så det är rätt så krävande ändå med 1440pUW.

Visa signatur

Råd tas på eget ansvar.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av hunkaboy86:

Zen2 kommer bli en besvikelse tror jag tyvärr

13% mer IPC en besvikelse?

Visa signatur

New: Asus x370 prime pro, Ryzen 1700 (@3.925ghz) , Ripjaws V 16GB 3600 MHz (@3200mhz 14c). https://valid.x86.fr/curj7r
Radeon VII.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nocto:

Enligt läckor så är det runt 70% på engineer ex som de benchmarkat. Vi får se dock. Man har ju blivit besviken förr.

Skickades från m.sweclockers.com

Jo, det är bara att knäppa händerna och be typ.

/Lifooz

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 390!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!

Permalänk
Skrivet av hunkaboy86:

Zen2 kommer bli en besvikelse tror jag tyvärr

hur tänker du nu?
Förklara gärna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av _Merc_:

13% mer IPC en besvikelse?

Vore nice ! Vet vi det eller är det en bedömning ?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Phanteks P400s | Asus B-350 Strix |Ryzen 1600X @4 Ghz
G.skill 16GB 3.6Ghz CL16 Trident Z RGB | FD Celsius S36
Samsung 960EVO 500GB |Corsair RM750x | Asus Vega 56 Strix

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Patrik356b:

hur tänker du nu?
Förklara gärna.

Han kanske tänker att varje fanboy redan prisar zen2 över skyarna. Tex ”kommer definitivt bli en 3700x” eller ”min nästa rigg kmr nog ha en zen2” osv. Innan ens lanseringen är runt hörnet och det kommit lekas. Varenda AMD fanboy dräglar ju så fort en artikel om AMD dyker upp och spyr över allt som har med Intel att göra.

Med andra ord kanske förväntningarna kommer överstiga det rimliga = besvikelse. Men jag gissar bara.

Visa signatur

FD Meshify C TG | 9600k @ 4800Mhz (1.27v) | Cryorig H7 Quad Lumi
MSI Z390-A PRO | G.Skill 16GB 3200Mhz CL16 | Samsung 860 EVO
Palit RTX 2070 | Seasonic Prime Ultra 750W

Permalänk
Medlem
Skrivet av tilted0113:

Han kanske tänker att varje fanboy redan prisar zen2 över skyarna. Tex ”kommer definitivt bli en 3700x” eller ”min nästa rigg kmr nog ha en zen2” osv. Innan ens lanseringen är runt hörnet och det kommit lekas. Varenda AMD fanboy dräglar ju så fort en artikel om AMD dyker upp och spyr över allt som har med Intel att göra.

Med andra ord kanske förväntningarna kommer överstiga det rimliga = besvikelse. Men jag gissar bara.

Jo det är dumt att ta ut något på förhand. Däremot är det ju mycket lovande att de nu verkar gå över till 7 nm och det medför ju en stor potential till förbättring med avseende på klockfrekvens och strömförbrukning som inte var möjlig mellan zen och zen+. Men vi får se.

Permalänk
Medlem

New HoriZen?

Visa signatur

Tower: ace Battle IV | CPU AMD Phenom II X2 BE unlocked 4cores@3,2GHz | RAM 8GB DDR2@800MHz | MB ASUS M4A785-M | GFK AMD Radeon HD 6850 1GB | HDD Kingston SSD Now 60GB (/) Seagate 2TB(/home) | OS Ubuntu 20.04 LTS
-Numera titulerad: "dator-hipster" då jag har en AMD GPU och dessutom kör Linux.

Permalänk
Medlem

Kan vara lite tidigt att presentera Zen 2 såvida inte förarbetet gått som en oljad smörklick, men det skulle ju kunna röra sig om serverprocessorerna enbart. Eventuellt med lite 7nm Vega för arbetsstationer/beräkning.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Jag menar, de säger datacenter och så. Men förra Horizon eventet handlade till 90% om gaming?
*Geoff Keighley presentatör
*Gaming konsoler (skall även nämna att vid det här laget avsåg de att använda adaptive shading för project scorpio för att utnyttja VR, men Microsoft sköt upp sin VR satsning till nästa generation)
* Speltester
* 3D Artists (i kontexten spelutveckling)
* E-sport streaming
* Visade Vega för första gången körandes Battlefront

Så vi får se om de ändrar tema från förra gången.
Om de väljer att bibehålla temat spel så kan de i princip göra samma saker som de gjorde förra gången.

Nya saker skulle då t.ex vara:
RX590 annonseras (100% sannolikhet).
Nämna att EPYC kommer launchas för Azure inom kort (och vara en del av streamingtjänsten till XBOX)
Zen2 , Vega 7nm ......

Vill de ha ett riktigt brakavslut så visar de upp en prototyp av Navi som kör ett spel. De har faktiskt teasat att de kommer släppa information om Navi inom de närmsta månaderna. Så det är inte omöjligt, men förvänta er inte att det kommer att komma.

Skall bli intressant och se vad de faktiskt säger.

Permalänk
Inaktiv

Hoppas på 12 core @5GHz

Permalänk
Inaktiv

Det känns som tidigt för Zen 2. Hårdvara åt de lite större tjejer och grabbar brukar lanseras på ett annat sätt, även om Nvidia hade det om deras Quadro.
I vilket fall tror jag presentationen kommer handla om Zen 2.
Orsak till varför är att när Geforce RTX skulle lanseras så var förväntan stor och det var hur tittare som helst, de babblade om det ena och andra och en stor skara gav upp och stängde av skiten. I efterhand fick de veta att de ej missade något, då inga benchmarking visades.

Liknande misstag bör inte AMD, att hur många som helst kollar och under hela presentationen så visar de inte en enda pryl som ens är billigare än bostaden som de flesta bor i. Jag tror då de inte blir så glada.

Angående zen 2 så blir den nog som förväntad och det de flesta tror, även om vissa har väldigt höga förväntningar. Det stora problemet nu på datorsidan är ramminnespriserna och inte cpu för en gångs skull.

Permalänk
Avstängd

@Bulan75: det är vad ryktena säger ifrån engineering sample och en klockfrekvensen på 4.0ghz till 4.5ghz

Visa signatur

New: Asus x370 prime pro, Ryzen 1700 (@3.925ghz) , Ripjaws V 16GB 3600 MHz (@3200mhz 14c). https://valid.x86.fr/curj7r
Radeon VII.

Permalänk
Medlem

Finns det någon information om Zen2 kommer att fungera på nuvarande 450/ 470 moderkort?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mindboggle:

Finns det någon information om Zen2 kommer att fungera på nuvarande 450/ 470 moderkort?

Ska vara AM4 kompatibel med BIOS uppdatering. Ny sockel kommer 2020 tillsammans med DDR5.

Visa signatur

| ASUS ROG Crosshari VIII Dark Hero | AMD Ryzen 5950X | Noctua D15 Chromax | G.Skill TridentZ Royal Gold 32GB DDR4 @ 3600Mhz CL14 | Palit GeForce RTX 2080 Ti 11GB GamingPro OC | 2x WD SN850 1TB @RAID 0 + 2x Samsung 860 EVO 1TB @RAID 0 | Corsair HX 1000W | Corsair Obsidian 1000D | LG 34'' 34GN850 |

Monitor Audio Platinum PL100 II + Advance Paris X-P500 + Advance Paris X-A160
Klipsch R-115SW
Sennheiser HD650

Permalänk
Medlem

Mjo men även om den passar fysiskt i moderkortet finns det någon information från AMD som säger att Zen2 kommer att funka i nuvarande moderkort med BIOS-uppdatering?

Permalänk
Medlem
Skrivet av _Merc_:

13% mer IPC en besvikelse?

Vad jag såg i ett klipp på tuben så var dock inte 13% inklusive spelprestanda som fortfarande är okänt tror jag? men hoppas kan man ju göra.

Visa signatur

Coca Cola missbrukare Förbjuden dryck för mig pga diabetes
AMD älskare
Katt älskare

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mindboggle:

Mjo men även om den passar fysiskt i moderkortet finns det någon information från AMD som säger att Zen2 kommer att funka i nuvarande moderkort med BIOS-uppdatering?

Amd har sagt att de kommer köra AM4 till 2020, och med tanke på hur de använt sina tidigare socklar finner jag ingen anledning att tro att de kommer bryta stödet redan nu till Zen2. Största begränsningen är snarare om du har ett moderkort med för klen strömförsörjning för att klara av eventuellt fler kärnor

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Ryzen 7600X - Geforce RTX 4080 - Custom Loop - Samsung 34" Ultra Wide
Intel i7 9700K - Radeon VII