Permalänk
Medlem

55" OLED vs. 65" LED

Hejsan,

Eftersom att min gamla TV har gått sönder så tänkte jag köpa en ny på "Singles day" eller Black Friday och jag skulle behöva Er hjälp.

Jag tänker använda TVn till att kolla filmer och spela Tv-spel. Jag sitter ca. 3,5 meter och jag funderar antingen på 55" OLED eller 65" LCD. Min budget är ca. 10 000:-

Jag har spanat in Philips 55'' OLED 4K UHD Smart TV 55POS9002, den har "bra" ljusstyrka (750nits), starka färger, OLED och ambilight, med andra ord verkar den vara perfekt för mitt Netflix tittande och småspelande.. Men kan det vara en aning för liten eftersom att jag sitter så långt ifrån TVn?

När det kommer till 65" har jag inte hittat någon speciell TV inom min budget som verkar lockande, har ni några förslag?

Permalänk
Medlem

Allt är relativt, för inte så länge sedan var 42" rätt stort för de som satt 3-4 meter från TVn... idag räknas 55" som standard alla dagar i veckan känns det som.

Vi har 49" som alldaglig 'TV' för slötittande från 3-4 meters håll, funkar utmärkt men inget jag skulle vilja ha för en häftig filmupplevelse... Då är det filmduken som åker ner, så visst är 65" mer lämpligt för wow-känslan vs en 55, ingen fråga om den saken.

Vad gäller OLED vs 'LED' (vilket bara är hur LCD-panelen är belyst, och säger i princip noll om dess prestanda) är en helt annan femma. Vi sitter på en Samsung VA-panel och det duger bra åt oss tills vidare. IPS-panelerna däremot brukar jag vilja undvika till film då dess kontrast är bristande för film i min mening.

Visa signatur

The cookie goes *crumble*.

Permalänk
Medlem

Precis som du säger så känns det som att standardstorleken ökar hela tiden.. Visst att 65” ger en mer WOW-känsla än en 55”. Men ska man kompromissa på kvalité eller storlek? Jag har varit inne på olika elektronikkedjor och jag måste säga att OLED är verkligen en klass för sig..

Permalänk
Medlem

Vad tror ni om LG OLED55C7V? (Förutsatt att den går ner ett par tusen under Black Friday). Den har visserligen inte ambilight, men den har Dolby Vision och Dolby Atmos, vilket (vad jag har läst) ger en bättre filmupplevese.

Vad är skillnaden på Dolby Vision och 4K? Finns det 4K-filmer som är Dolby Vision & Dolby atmos? Eller kallas de HDR? Jag förstår ingenting..

Permalänk
Medlem

Hittar du en oled för 10000? Jag har haft svårt att hitta en under 20000.

Visa signatur

Ducati Streetfighter 848, -2013
Yamaha FZR 1000, -1987

Permalänk
Skrivet av daskedennis:

Hittar du en oled för 10000? Jag har haft svårt att hitta en under 20000.

Närmare 10.000kr kan du hitta:
https://www.netonnet.se/art/ljud-och-bild/tv/55-60tum/lg-oled...

LG skulle jag ta alla dagar i veckan "VARFÖR" dom tillverkar sina egna paneler. LG är en klass för sig själva. Däremot finns en Philips också på netonnet. Testa och sen lämna tillbaka. Dom har ju öppet köp med testa hemma i sin grej. Skitbra om du inte vet vad du vill ha. Men jag skulle tagit LG:n

Här är länken till Philipsen:
https://www.netonnet.se/art/ljud-och-bild/tv/55-60tum/philips...

hoppas det hjälper:)

Visa signatur

The Breath of True

Permalänk
Medlem
Skrivet av djdennistm:

Närmare 10.000kr kan du hitta:
https://www.netonnet.se/art/ljud-och-bild/tv/55-60tum/lg-oled...

LG skulle jag ta alla dagar i veckan "VARFÖR" dom tillverkar sina egna paneler. LG är en klass för sig själva. Däremot finns en Philips också på netonnet. Testa och sen lämna tillbaka. Dom har ju öppet köp med testa hemma i sin grej. Skitbra om du inte vet vad du vill ha. Men jag skulle tagit LG:n

Här är länken till Philipsen:
https://www.netonnet.se/art/ljud-och-bild/tv/55-60tum/philips...

hoppas det hjälper:)

Det är antingen Philips eller LG som jag kommer att köpa. Men hur mycket ska man värdera ljusstyrkan? Hur kommer det sig att LG TVn endast har 350 nits?

Permalänk
Medlem
Skrivet av daskedennis:

Hittar du en oled för 10000? Jag har haft svårt att hitta en under 20000.

Det finns 55" OLEd för ca 13-15TKR och under black Friday (med 30-50%) REA kan det med stor sannolikhet landa på under 10TKR.

Permalänk
Skrivet av Proluial:

Det är antingen Philips eller LG som jag kommer att köpa. Men hur mycket ska man värdera ljusstyrkan? Hur kommer det sig att LG TVn endast har 350 nits?

Skulle testa och se. Vet att min vän har LG:n den är fantastisk. Kopplar man sen in datorn kan du köra 120hz också ascoolt. Svärtan är en klass för sig. Spelade DOOM hemma hos honom och var helt såld. Nu vill man ha råd med en sån nu:)

Prova med netonnet. Ta hem en sån testa ett par dagar lämna tillbaks om du inte är nöjd. Men ljusstyrkan är grym på den knäcker min qled samsung som är väldigt ljusstark

Visa signatur

The Breath of True

Permalänk
Medlem

Välj alltid större TV. Alltid! Ja större desto bättre

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av djdennistm:

Skulle testa och se. Vet att min vän har LG:n den är fantastisk. Kopplar man sen in datorn kan du köra 120hz också ascoolt. Svärtan är en klass för sig. Spelade DOOM hemma hos honom och var helt såld. Nu vill man ha råd med en sån nu:)

Prova med netonnet. Ta hem en sån testa ett par dagar lämna tillbaks om du inte är nöjd. Men ljusstyrkan är grym på den knäcker min qled samsung som är väldigt ljusstark

Om jag inte misstar mig så kan man koppla in datorn i Philips TVn och få 120hz.

Permalänk
Skrivet av Proluial:

Om jag inte misstar mig så kan man koppla in datorn i Philips TVn och få 120hz.

Jo det är det som är OLED panelerna ska funka med 120hz har inte testat PHILIPS. Bara sett LG i action. Med det sagt kanske philips kan vara skoj att testa först och se sen lämna tillbaks och ta LG:n.

Alltid dock varit fan över ambilighten som philips har ger en skön känsla i spel och film:) Så kör

Visa signatur

The Breath of True

Permalänk
Medlem
Skrivet av djdennistm:

Närmare 10.000kr kan du hitta:
https://www.netonnet.se/art/ljud-och-bild/tv/55-60tum/lg-oled...

LG skulle jag ta alla dagar i veckan "VARFÖR" dom tillverkar sina egna paneler. LG är en klass för sig själva. Däremot finns en Philips också på netonnet. Testa och sen lämna tillbaka. Dom har ju öppet köp med testa hemma i sin grej. Skitbra om du inte vet vad du vill ha. Men jag skulle tagit LG:n

Här är länken till Philipsen:
https://www.netonnet.se/art/ljud-och-bild/tv/55-60tum/philips...

hoppas det hjälper:)

"närmare" 10k och länkar en för 15k.... 50% över budget... "ok"

Skrivet av Proluial:

Det finns 55" OLEd för ca 13-15TKR och under black Friday (med 30-50%) REA kan det med stor sannolikhet landa på under 10TKR.

Lycka till.

Visa signatur

Ducati Streetfighter 848, -2013
Yamaha FZR 1000, -1987

Permalänk

@daskedennis: Jag länkade något som var närmare 10.000kr än 20.000kr. LG:n kostar 14990kr alltså närmare 10.000kr än 20 papp.

Sen finns Philipsen som kostar 12990kr men ska du ha en OLED för 10.000kr så kan man hitta på blocket för den summan. Inte ofta men ibland.

Visa signatur

The Breath of True

Permalänk
Medlem
Skrivet av Proluial:

Det är antingen Philips eller LG som jag kommer att köpa. Men hur mycket ska man värdera ljusstyrkan? Hur kommer det sig att LG TVn endast har 350 nits?

Hej !

Det är troligtvis samma panel i båda om inte Philipsen tom har en generation äldre panel som kan vara ljussvagare. Anledningen till olika angivna ljusstyrkor har nog med mätmetoden att göra beroende på om man mäter Peak ljusstyrka på endast en liten del utav skärmen eller på hela respektive delar utav skärmen. Tv klarar av att höja ljusstyrkan över det "nominella" värdet som gäller för vit helskärm vilken man ändå aldrig tittar på. Bla därför upplever man inte att tv är ljussvagare än en LCD vid normal användning.
Jag har själv en 65B7 och den lyser upp hela rummet vid ljusa scener ... så inga problem i praktiken

/Bulan

Visa signatur

Phanteks P400s | Asus B-350 Strix |Ryzen 1600X @4 Ghz
G.skill 16GB 3.6Ghz CL16 Trident Z RGB | FD Celsius S36
Samsung 960EVO 500GB |Corsair RM750x | Asus Vega 56 Strix

Permalänk
Medlem
Skrivet av djdennistm:

@daskedennis: Jag länkade något som var närmare 10.000kr än 20.000kr. LG:n kostar 14990kr alltså närmare 10.000kr än 20 papp.

Sen finns Philipsen som kostar 12990kr men ska du ha en OLED för 10.000kr så kan man hitta på blocket för den summan. Inte ofta men ibland.

Men snälla nån, varför inte då länka en Oled för 54990kr? Är ju närmare 10K än 100k. Du får ju skriva närmare vad, eller ska folk gissa vad du menar?

OLED är fortfarande en ny teknik, tror knappast att du kommer hitta dugliga modeller under 10k ens på black friday tyvärr. Även om det suttit fint såklart.

Visa signatur

Ducati Streetfighter 848, -2013
Yamaha FZR 1000, -1987

Permalänk
Skrivet av daskedennis:

Men snälla nån, varför inte då länka en Oled för 54990kr? Är ju närmare 10K än 100k. Du får ju skriva närmare vad, eller ska folk gissa vad du menar?

OLED är fortfarande en ny teknik, tror knappast att du kommer hitta dugliga modeller under 10k ens på black friday tyvärr. Även om det suttit fint såklart.

Men snälla nån om du inte är nöjd med svaret behöver du fan inte svara. Ville bara försöka hjälpa till men alltid ska någon klanka ner och märka ord. Blev du ledsen att spaden försvann från hinken på dagis eller? Du märker ord i onödan. Och ditt svar är så onödigt och tar upp tråden till skit.

Visa signatur

The Breath of True

Permalänk
Medlem
Skrivet av djdennistm:

Jo det är det som är OLED panelerna ska funka med 120hz har inte testat PHILIPS. Bara sett LG i action. Med det sagt kanske philips kan vara skoj att testa först och se sen lämna tillbaks och ta LG:n.

Alltid dock varit fan över ambilighten som philips har ger en skön känsla i spel och film:) Så kör

Eftersom att jag tänkte köpa TVn under Black Friday så kan det vara svårt att köpa en TV för att sedan lämna tbx och köpa den andra. Jag vill gärna ha kommit fram till ett beslut innan BF

Permalänk
Medlem
Skrivet av daskedennis:

Men snälla nån, varför inte då länka en Oled för 54990kr? Är ju närmare 10K än 100k. Du får ju skriva närmare vad, eller ska folk gissa vad du menar?

OLED är fortfarande en ny teknik, tror knappast att du kommer hitta dugliga modeller under 10k ens på black friday tyvärr. Även om det suttit fint såklart.

Philips POS9002 kostar i dagsläget 12 990:- Enligt Elgiganten så sänker de varorna mellan 30-50% (DETTA GÄLLER GIVETVIS INTE ALLT!) men om de skulle sänka priset med 20% (vilket är väldigt troligt) så kostar TV'n ca 10300:-

Permalänk
Skrivet av Proluial:

Eftersom att jag tänkte köpa TVn under Black Friday så kan det vara svårt att köpa en TV för att sedan lämna tbx och köpa den andra. Jag vill gärna ha kommit fram till ett beslut innan BF

Håller med dig. Kolla i butiker. Media markt visar sina tv apparater. Dock varning här. Oftast är dom i demo läge. Det ger inte teven rättvisa. Det ger överdriven kontrast, brightness och annat onödigt som motion (ser ut som en såpa på teven typ glamour)

Be dom sätta på mer rättvis settings. Film läget brukar vara det som funkar okej ur förpackning. Det ska kalibreras vilket dom också erbjuder.

Men som sagt läs reviews i massor. LG:n vet jag med mig själv att den är grym. Men smaken är som baken delad

Visa signatur

The Breath of True

Permalänk
Medlem
Skrivet av djdennistm:

Håller med dig. Kolla i butiker. Media markt visar sina tv apparater. Dock varning här. Oftast är dom i demo läge. Det ger inte teven rättvisa. Det ger överdriven kontrast, brightness och annat onödigt som motion (ser ut som en såpa på teven typ glamour)

Be dom sätta på mer rättvis settings. Film läget brukar vara det som funkar okej ur förpackning. Det ska kalibreras vilket dom också erbjuder.

Men som sagt läs reviews i massor. LG:n vet jag med mig själv att den är grym. Men smaken är som baken delad

Om jag inte har kommit fram till ett beslut innan Black Friday så får jag ta det som är billigast

Permalänk
Medlem

Är Dolby Vision & Dolby Atmos bättre än 4K material?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Proluial:

Är Dolby Vision & Dolby Atmos bättre än 4K material?

Dolby Vision är en låst HDR standard och är inte lika stort som den öppna standarden HDR10.
Dolby Atmos är ett ljudformat. Men ja dom kommer att höja upplevelsen av 4K material om man har ett ljudsystem som klarar det och källmaterial som stödjer Dolby Vision och Dolby Atmos.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 2700 3.2 GHz | ASUS ROG STRIX B450-I GAMING
Corsair SF600 | 2x8GB G.Skill 16GB DDR4 3200MHz Trident Z RGB
MSI GeForce GTX 980 Ti | Samsung 970 EVO 250GB | Samsung 860 EVO 500GB M.2 | Noctua NH-L9a-AM4 | DAN Cases A4-SFX v2 | Winows 10

Permalänk
Medlem
Skrivet av daskedennis:

Hittar du en oled för 10000? Jag har haft svårt att hitta en under 20000.i

blir nog svårt å hitta en för 10000. Köpte min lg b7 för 12990 å då fick man med elgiganten garanti tillägg på 5år

Visa signatur

Fractal r4 5volt. Amd 965 3.4 ghz Noctua DH 14 Asus M4N68T LE
Ssd diskar Samsung 850pro/intel 730 /320 Crucial m4 /8 tb mx500
Nätagg Corsair vx 450 = Seasonic m12d

Permalänk
Medlem
Skrivet av pompa_kumla:

blir nog svårt å hitta en för 10000. Köpte min lg b7 för 12990 å då fick man med elgiganten garanti tillägg på 5år

När köpte du den för 12 990? Förra Black Friday?

Philips OLED TV kostar ju 12 990:- ordinariepris. Priset borde väl gå ner en aning under BF, tycker man ju!

Permalänk
Medlem
Skrivet av BengaBang:

Dolby Vision är en låst HDR standard och är inte lika stort som den öppna standarden HDR10.
Dolby Atmos är ett ljudformat. Men ja dom kommer att höja upplevelsen av 4K material om man har ett ljudsystem som klarar det och källmaterial som stödjer Dolby Vision och Dolby Atmos.

Jaha.. Med andra ord stödjer LG TV'n inte Xbox One S HDR10?? Det känns ju surt.

Permalänk
Medlem

Vilken 65" TV är mest prisvärd runt 10TKR klassen?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Proluial:

När köpte du den för 12 990? Förra Black Friday?

Philips OLED TV kostar ju 12 990:- ordinariepris. Priset borde väl gå ner en aning under BF, tycker man ju!

oj i sommras skulle jag tro tror dem inte tillverkas längre var väll för nya b8 modellen precis kom. Var slut i örebro så fick ta svängen till karlstad.

Ja kanske det lika bra å vänta å se

Visa signatur

Fractal r4 5volt. Amd 965 3.4 ghz Noctua DH 14 Asus M4N68T LE
Ssd diskar Samsung 850pro/intel 730 /320 Crucial m4 /8 tb mx500
Nätagg Corsair vx 450 = Seasonic m12d

Permalänk
Medlem

@Proluial: Jo det gör den, HDR10 är den öppna HDR standarden som alla HDR tv apparater klarar av att visa. Så det enkla svaret är klarar tv;n Dolby Vision så klarar den HDR10.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 2700 3.2 GHz | ASUS ROG STRIX B450-I GAMING
Corsair SF600 | 2x8GB G.Skill 16GB DDR4 3200MHz Trident Z RGB
MSI GeForce GTX 980 Ti | Samsung 970 EVO 250GB | Samsung 860 EVO 500GB M.2 | Noctua NH-L9a-AM4 | DAN Cases A4-SFX v2 | Winows 10

Permalänk
Medlem

Sony xf9005 är ju också ett alternativ om priset skulle sjunka mycket

Visa signatur

Fractal r4 5volt. Amd 965 3.4 ghz Noctua DH 14 Asus M4N68T LE
Ssd diskar Samsung 850pro/intel 730 /320 Crucial m4 /8 tb mx500
Nätagg Corsair vx 450 = Seasonic m12d