Permalänk
Medlem

20xx - en besvikelse?

Som många andra har jag väntat på nästa generations grafikkort.

Men som man ser nu så försöker Nvidia sälja på oss kort som kostar en förmögenhet och som presterar ca 15-20% bättre än förra generationen?
Sen allt detta snack om raytracing. Helt ärligt så om man kollar på deras demo av vissa spel så ser raytracing inte snyggare ut än icke-raytracing (i vissa fall bättre, i andra bara annorlunda och inte helt klart bättre).
Tekniken känns förutom detta mest som något som liknar nvidias "hairworks" som mest är en cool liten grej vid sidan om och som endast ett fåtal spel kommer utnyttja sig av.

Vet inte om jag förväntade mig mer än 20% FPS increase eller bara att priserna skulle hamna där förra generationen låg, vilket jag inte tycker är helt orimligt?

Vad gör man nu? De som köpte 1080 kort vid release måste känna sig rätt glada att se att det fortfarande står sig både fps- och värdemässigt mot den nya generationen.

Kommer AMD med något svar tror ni? Just nu är jag mer sugen på att vänta tills NÄSTA generation...

Permalänk
Medlem

Värre kommer det bli när Nvidia släpper 7nm kort, troligtvis under 2019, som antagligen kommer betyda att det är pengarna i sjön vad gäller dessa första RTX kort och de kommer glömmas bort snabbt.

Permalänk
Medlem

@Lallo: Lyckades lägga händerna på ett Asus 1080 Ti strix OC innan grafikkorten blev snuskigt dyra (Tror jag köpte det på Black friday förra året för 7799:- ) Så jag är rätt nöjd och känner inte alls att det skulle vara värt att uppgradera!

Visa signatur

MSI Tomahawk z690 || Intel I9 12900KS
32Gb G.skill 3600 Mhz
Gigabyte RTX 3080Ti Aorus Master|| Acer Predator XB271HU x2
Samsung 970 EVO 500Gb M.2 NVME SSD
Kingston A2000 M.2 1Tb x2 || Samsung 860 QVO 1Tb

Permalänk
Medlem

Ray-tracing ska vara enklare att arbeta med om man är spelutvecklare, då traditionell ljussättning kräver mycket mer jobb att få till det ungefär lika bra som ray-tracing.

För oss konsumenter så dröjer det nog minst en eller två generationer tills ray-tracing är normen, när tekniken är tillräckligt billig för dem flesta.

Visa signatur

Ryzen 9 5900X @ +100MHz & CO -23.5 | RTX 3070 @ 2GHz 16Gbps 956mV | 32GB @ 3600MT/s CL14

Permalänk
Medlem
Skrivet av Decster:

Ray-tracing ska vara enklare att arbeta med om man är spelutvecklare, då traditionell ljussättning kräver mycket mer jobb att få till det ungefär lika bra som ray-tracing.

För oss konsumenter så dröjer det nog minst en eller två generationer tills ray-tracing är normen, när tekniken är tillräckligt billig för dem flesta.

Finns ingen speltillverkare som kommer att släppa ett spel med ljussättning som endast funkar med RTX-kort.

Visa signatur

42? Seven and a half million years and all you can come up with is 42?!
► FD Define R2 | Win10Pro | i7-3770K | Hyper212+ SP120PWM | P8P67 PRO | CML8GX3M2A1600C9 | 1080 Ti | AX750 | Asus VG27WQ | Eizo S2100 | HP Z24n |► OnePlus 6 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av xfade:

Finns ingen speltillverkare som kommer att släppa ett spel med ljussättning som endast funkar med RTX-kort.

True.. med ljussättning och RT är inte samma sak. Så skulle inte förvåna mig om det blir som Hairworks osv i början.

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Inaktiv

2000-serien är en flopp i mina ögon, jag köpte ett 1080Ti för 6790kr istället och har samma prestanda som det mycket dyrare RTX 2080. RTX-korten är enligt flera bedömare en kraftigt framstressad produkt för att Nvidia ville vara först ut på marknaden med raytracing i spel samt få de som väntat med inköp av GPU under Pascalperioden att köpa nytt.

Nvidia vill för tillfället inte sälja 2000-serien utan de vill sälja slut på Pascal först utan att sänka priserna. Om RTX korten kommer sjunka i pris senare återstår att se men jag skulle inte förvänta mig det så länge Nvidia dominerar marknaden.
Detsamma gäller Intels 9000-serie som till nuvarande priser är ett dåligt köp. Tack och lov så har AMD vettiga alternativ på CPU-sidan.

Permalänk
Medlem

Nvidia hade ganska mycket problem med tillverkningen och Turing skulle egentligen ha byggts på Samsungs 10nm wafers men de fick problem med yield skulle jag gissa.

https://www.techpowerup.com/247657/nvidia-gtx-1060-and-gtx-10...

Hade allt gått som planerat hade nog Turing varit betydligt bättre, nu känns det som en "stop-gap" innan man förhoppningsvis går över till 7nm. Fast man kan ju undra hur lätt det blir att få 7nm att funka om 10nm är ett problem.

Permalänk
Medlem

Läste också att en av deras "tech-demos", FFXV nu annuleras. Undrar varför hmmm?

Permalänk
Medlem
Skrivet av xfade:

Finns ingen speltillverkare som kommer att släppa ett spel med ljussättning som endast funkar med RTX-kort.

Jag trodde faktiskt att till exempel Battlefield V och Metro Exodus använde sig av Microsoft DXR som stöds av Nvidias RTX.

Så om AMD släpper ett kort med DXR support så kan man spela båda spelen likväl på AMDs kort.

Visa signatur

I5 9600k@stock / Cooler Master Evo 212 / Gigabyte Z390 Gaming X / Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 3000MHz / MSI RTX2070 Gaming Z / EVGA 550 BQ / Asus VG27BQ 27" 165Hz

Ryzen 5 5600x@stock / Asus Rog Strix X570-E Gaming / Corsair Vengeance RGB Pro 16GB 3600MHz CL18 / MSI RTX3070 Suprim X / BeQuiet Pure Power 11 600W / Asus VG278Q 27" 144Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av scara:

Läste också att en av deras "tech-demos", FFXV nu annuleras. Undrar varför hmmm?

Det verkar enbart vara för att Square Enix har ekonomiska svårigheter just nu. De har tydligen gjort en brakförlust ekonomiskt (runt 300miljoner vad jag läst), och att då lägga resurser på en plattform som PC där försäljningen av JRPG inte kommer att blomstra känns ganska dumt.

Visa signatur

I5 9600k@stock / Cooler Master Evo 212 / Gigabyte Z390 Gaming X / Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 3000MHz / MSI RTX2070 Gaming Z / EVGA 550 BQ / Asus VG27BQ 27" 165Hz

Ryzen 5 5600x@stock / Asus Rog Strix X570-E Gaming / Corsair Vengeance RGB Pro 16GB 3600MHz CL18 / MSI RTX3070 Suprim X / BeQuiet Pure Power 11 600W / Asus VG278Q 27" 144Hz

Permalänk
Avstängd

@Lallo: Det vore kul om Swec började presentera ett pris/prestanda mått i statistik och recentioner. För prissättningen är löjlig. Och det kommer bara sprida sig (har väl redan gjort det) pga att serierna på hårdvara till stationära förutses att sjunka. Och då gör tillverkarna som bensinbolagen: höjer först, frågar sen. Och är sega på att sänka när oljepriset (minnespriset) sjunker. Helt plötslig kan de presentera vansinning vinstmarginal för ägarna och så blir det guldfeber. Alla höjer priserna samtidigt men eftersom minskningen av försäljningen inte är lika stor så mångdubblas vinsten. Folk köper ändå. Tillverkarna säljer alltså mindre antal med större total vinst. Och vi får lida för det. Om vi inte reagerar. Se bara på "Nvidia stop being dicks"-kampanjen. Det går faktiskt att göra något åt det här tramset.

Permalänk
Medlem
Skrivet av CubaCola:

Det verkar enbart vara för att Square Enix har ekonomiska svårigheter just nu. De har tydligen gjort en brakförlust ekonomiskt (runt 300miljoner vad jag läst), och att då lägga resurser på en plattform som PC där försäljningen av JRPG inte kommer att blomstra känns ganska dumt.

Ah ok. Låter vettigt. Får lägga ner foliehatten

Permalänk
Quizmaster Malmö 22

Jag känner likadant. Ett dåligt (och jäkligt dyrt) skämt.
Kommer inte köpa 20xx till dessa priser.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

[Gigabyte EP35-DS4][Intel Core 2 Duo E8400 3.0 Ghz][2x2GB Corsair XMS 2][Gainward GTX 570][Sandisk Extreme II 480GB][Corsair HX 620W][Fractal Design Define XL R4][Acer GD245HQBID]

Permalänk
Medlem

mm själv är jag ute efter ett 1080ti för ett bra pris istället. Men så börjar man höra att tillgången är dålig.. Istället är det tänkt att man ska köpa 20x serien? No way alltså.. för dessa priser...Dom får fan sänka ner 2080 till 7000kr nivån som standard isåfall..
Åhhh vad jag väntar på att AMD ska presentera alternativ.. Kolla bara vad som hänt på CPU fronten senaste tackvare AMD.

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem

Tekniken, prestandaökningarna och kortet ur hårdvaru perspektiv är ingen besvikelse alls.

Det enda som är en besvikelse är priset.

Hade Nvidia släppt dess till samma priser i samma klass - dvs 2070 vid 1070 pris, 2080 vid 1080 pris och 2080ti vid 1080ti pris så hade dom *totalt dominerat* med 20 serien. 30-40% prestanda ökning i varje segment och helt slagit ut det lilla AMD har kvar i "prestanda" segmentet (dvs Vega).

Permalänk
Inaktiv

Köpte sista Asus strix 1080 8gb på webbhallen för 1 månad sen, betalade 6790:-, är nöjd, byggde ny dator i sommras och ett 1080 duger gott för mig.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av Wicker:

@Lallo: Lyckades lägga händerna på ett Asus 1080 Ti strix OC innan grafikkorten blev snuskigt dyra (Tror jag köpte det på Black friday förra året för 7799:- ) Så jag är rätt nöjd och känner inte alls att det skulle vara värt att uppgradera!

Jag köpte 6 st 1080ti kort för en månad sedan för 5999 kr styck. Inget jag ångrar med tanke på prestandan jag får ut prismässigt jämfört med om jag hade köpt rtx 2080ti kort.

Permalänk
Medlem

Tycker att priserna på 1070 och 1080 bör gå ner rejält strax,.

Permalänk
Avstängd

Förvånar mig alltid hur folk enns vill lägga ner mer än det dubbla i pengar för 15-20% bättre prestanda och en teknik som inte är mogen och inte finns tillgänglig.
Nog för att AMDs features måste implenteras av utvecklarna själv oftast, men nvidia tar steget längre och gör en gpu dör i majoriteten av fallen så är ytan död och nyttjas inte. För att det finns inget för det att göra.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

New: Asus x370 prime pro, Ryzen 1700 (@3.925ghz) , Ripjaws V 16GB 3600 MHz (@3200mhz 14c). https://valid.x86.fr/curj7r
Radeon VII.

Permalänk
Medlem

6000-14000 för ett grafikkort säger jag nej tack till. Så viktigt är det inte att spela dator för mig. De är total brist på vettiga casual kort om man inte vill ha några år gamla prestandanivåer då. Det fick bli ett begagnat 970, duger till att spela det jag vill när jag får lust till det.

2000kr är lagom för ett nytt grafikkort, 3000 om jag satsar lite extra.
Jag hade hoppas på ett 2060 på den prisnivån men det ser ut att dröja.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paralog:

@Lallo: Det vore kul om Swec började presentera ett pris/prestanda mått i statistik och recentioner. För prissättningen är löjlig. Och det kommer bara sprida sig (har väl redan gjort det) pga att serierna på hårdvara till stationära förutses att sjunka. Och då gör tillverkarna som bensinbolagen: höjer först, frågar sen. Och är sega på att sänka när oljepriset (minnespriset) sjunker. Helt plötslig kan de presentera vansinning vinstmarginal för ägarna och så blir det guldfeber. Alla höjer priserna samtidigt men eftersom minskningen av försäljningen inte är lika stor så mångdubblas vinsten. Folk köper ändå. Tillverkarna säljer alltså mindre antal med större total vinst. Och vi får lida för det. Om vi inte reagerar. Se bara på "Nvidia stop being dicks"-kampanjen. Det går faktiskt att göra något åt det här tramset.

Minns när jag slog till å köpte det värsta av det värsta år 2008, ett 4870X2. Kostade 4 790kr....

Visa signatur

CHASSI - BeQuiet Dark Base 900 Pro - CPU - Delidded Intel i7 8700K OC 5000Mhz @ 1,375V LLC 6 - MOBO - ASUS Z370 ROG Strix E-Gaming - GPU - EVGA RTX 3070 - RAM - 16GB G.Skill DDR4 3000Mhz - PSU - Seasonic 750W 80+ GOLD - AIO - NZXT Kraken X62 280mm - SSD - 1TB + 500GB Samsung 970 EVO Plus - MONITOR 25" ASUS ROG Swift PG258Q 1080p 1ms 240Hz - CHAIR - Maxnomic Chief Pro TBE - MISC - Corsair K70 LUX - Steelseries QcK Heavy - BENQ Zowie EC2-B - Sennheiser GAME ONE

Permalänk
Medlem

För min del ligger besvikelsen mest i priset men hade ju gärna sett bättre prestanda också där 2070 kunde ligga lite över 1080Ti. Vi får väl se med strålspårning och dlss eller vad det heter men eftersom vi knappt vet något mer än tidiga demos och ett syntetiskt benchmark är det svårt att säga varken bu eller bä om det än. Jag är fortfarande försiktigt optimistisk eftersom jag verkligen hoppas på dlss.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Pepsifree:

Jag köpte 6 st 1080ti kort för en månad sedan för 5999 kr styck. Inget jag ångrar med tanke på prestandan jag får ut prismässigt jämfört med om jag hade köpt rtx 2080ti kort.

Får man fråga vad du har 6 kort till?

Visa signatur

Jag stavar som en kratta och jag vet det, jag lovar att jag gör mitt yttersta för att det ska bli rätt varje gång!

Permalänk

Det blir ingen Ray tracing förrän Microsoft implementerat stödet i Windows .
Blev ju lite strul med senaste win releasen med filer som raderades .
1080ti känna som en vinnare tills något nytt kommer. Inte 2000 serien då..😀

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Kostar å ligga på topp

Rubriken säger allt

Visa signatur

ASRock Z390 Taichi Ultimate
i9 9900K
G.Skill 2x8G 4000 mhz
ASUS RTX 2080 Ti

Permalänk
Keeper of The Nvidia Drivers

Ja! Vilken skit 2080ti är! Det är bara lika snabbt / snabbare än 1080 sli som jag körde innan. 2st 1080 kostade ca 15.000kr när de släpptes med. Men fy fan vad dyrt ett 2080ti för att vara så genom ruttet som det är! [ Sarkasm /]

Visa signatur

AMD FX53 939 | MSI nForce4 939 | Ati Radeon x1800XT OC PE | 2*1024mb G-Skill 1-2-3-2-5 | Comhem 10/1 | Frölunda Indians SM GULD!!!
In Hoc Signo Vinces!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ragnarok:

Ja! Vilken skit 2080ti är! Det är bara lika snabbt / snabbare än 1080 sli som jag körde innan. 2st 1080 kostade ca 15.000kr när de släpptes med. Men fy fan vad dyrt ett 2080ti för att vara så genom ruttet som det är! [ Sarkasm /]

Okej. Så det presterar lika bra/lite bättre för ungefär samma pris du betalade för drygt 2 år sedan alltså.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Keeper of The Nvidia Drivers
Skrivet av ClintBeastwood:

Okej. Så det presterar lika bra/lite bättre för ungefär samma pris du betalade för drygt 2 år sedan alltså.

Skickades från m.sweclockers.com

Med ett kort ja, istället för två.

Visa signatur

AMD FX53 939 | MSI nForce4 939 | Ati Radeon x1800XT OC PE | 2*1024mb G-Skill 1-2-3-2-5 | Comhem 10/1 | Frölunda Indians SM GULD!!!
In Hoc Signo Vinces!

Permalänk
Medlem

Väntar till nästa generation för att byta ut mina 1070 och gå på ett kort istället.
Om dom inte blir ännu dyrare dvs än 20XX serien, vilket inte skulle förvåna mig det minsta.

Visa signatur

Main : AMD Ryzen 5900X @ 4.55 | NZXT Kraken X73 | 32 GB DDR4 Gskill 3600mhz @ 3800 CL16 | Asus ROG STRIX B550-A GAMING | Sapphire Radeon 7900 XT nitro+ | Samsung 970 evo 1TB | Windows 10 | Lian Li PC-O11 Dynamic EVO | Corsair RM 750 | AOC cu34g2x + Dell u3415w / 1st 24"
Htpc / server : Intel G3258 | Nvidia GTX 670 | 12 GB | 6TB lagring | Fractal design Node 804 | Win 10+Kodi