Tråden för hörlursgalningar! Lurar, förstärkare, dacs, pads osv osv It´s all here!

Permalänk
Medlem

THX 789 ampen var korrekt sammansatt. Gått runt några varv med JVC DX 1000, Focal Elear, Sennheiser HD 800S och Audeze LCD-2 och fantastisk allrounder.

Kommer inte nära Focal Elear på Trafomatic Audio head one men solklar tvåa även om bra distanserad.

JVC DX 1000 där är de Goldpoint Headphone Pro och där går de diskutera.
Audeze LCD-2n fortfarande osäker gällande RDS-440n men känns som jag kan vänja mig vid mer lyxigt digital och mindre naturlig ton

Sennheiser HD 800S här imponerar den mest av allt. Trodde att Trafomatic Audio Head One skulle ta hem priset men det är något med hur 789 på något vis rullar av kanterna på ljudvågorna eller något den låter fylligare än jag är van vid. Hjälper HD 800S mest av de lurar jag har. Ofta mycket transparent men fortfarande något med tonen som inte känns helt naturlig.

Den gör samma sak med alla hörlurar jag testat kanske något mer försvinner för att få så brutal SNR? IRL är det ju sällan absolut svärta så man är ju van ha lite biljud konstant kanske bara något sånt?

RME Dacen hemma. Väldigt subtila skillnader mot Audio GD Reference 9 knappt ens värt att nämna av de jag testat så jag är nöjd.

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk

Efter att mina hörlurar gått i backen och har blivit utsatta för hårt slitage letar jag efter nya till pendling. Skall främst användas ihop med en iPhone. Skall vara over ear, bekväma och slutna. Bruss reducering är jag inte direkt imponerad utav. Vill gärna kunna höra ingivelsen. Orkar inte direkt lägga allt för mycket pengar. Runt 3k som max. Skall försöka se om man kan få prova lite. Har knappt tid. Vore fint med lite tips.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Funderar på trådlöst. Vad tror folket utav följande
Sennheiser PXC50 eller nya Grado trådlösa
Sennheiser ser ut att vara sluten medan Grado har jag inte riktigt koll på. Någon som kanske har PXC50 och kanske kan säga hur de fungerar. Annars kanske jag tänker mig ett par Beyerdynamic Custom One. Vet att Beyer är ett säkert kort eftersom jag har haft det för fast annan modell.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av oqvist:

THX 789 ampen var korrekt sammansatt. Gått runt några varv med JVC DX 1000, Focal Elear, Sennheiser HD 800S och Audeze LCD-2 och fantastisk allrounder.

Kommer inte nära Focal Elear på Trafomatic Audio head one men solklar tvåa även om bra distanserad.

JVC DX 1000 där är de Goldpoint Headphone Pro och där går de diskutera.
Audeze LCD-2n fortfarande osäker gällande RDS-440n men känns som jag kan vänja mig vid mer lyxigt digital och mindre naturlig ton

Sennheiser HD 800S här imponerar den mest av allt. Trodde att Trafomatic Audio Head One skulle ta hem priset men det är något med hur 789 på något vis rullar av kanterna på ljudvågorna eller något den låter fylligare än jag är van vid. Hjälper HD 800S mest av de lurar jag har. Ofta mycket transparent men fortfarande något med tonen som inte känns helt naturlig.

Den gör samma sak med alla hörlurar jag testat kanske något mer försvinner för att få så brutal SNR? IRL är det ju sällan absolut svärta så man är ju van ha lite biljud konstant kanske bara något sånt?

RME Dacen hemma. Väldigt subtila skillnader mot Audio GD Reference 9 knappt ens värt att nämna av de jag testat så jag är nöjd.

Google Translate?

Permalänk

Efter ett hyfsat antal timmar med HiFiman HE4XX är jag beredd att säga att de är bättre än mina gamla HE-400i. Jag upplever det som om den lite skärande toppen rundats och basen fått mer nyans. Ljusa röster låter faktiskt helt OK med dessa! Tycker också lurarna har bättre rumslighet och samtidigt minst lika mycket detalj. Att de till på köpet är mycket bekvämare gör ju inte saken sämre heller. Nu har jag parat dessa lurar med en något "varm" förstärkare på jobbet. Kör jag dom hemma med NuPrime Dac-10H så vinner de lite detalj men känns faktiskt något "skrikigare". Jag tycker faktiskt HE4XX är roligare än HD650. Jag skulle nog välja dom alla dagar förutom vid typ bakfyllelyssning. Måste säga att de är grymt prisvärda, även med frakt och moms från Massdrop.

Visa signatur

Ananda - T5.3 - A2C - Sine
Burson Soloist 3XP

Permalänk
Medlem

Tjo! Har ett par begagnade HD800 på väg men earpads verkar något slitna. Har någon erfarenhet med aftermarket-pads? Budget är max 1000:- med frakt inräknad. Sneglat något på läder men velour känns bättre mot huvudet tycker jag, särskilt när Sennheiser-lurar är kända för deras clamping force. Påverkas ljudsignaturen negativt?

Visa signatur

Gamingrig | Intel Core i7-6700K @ 4.2 GHz | Nvidia GeForce GTX 980 Ti | ASUS ROG Maximus VIII Formula | 16GB 2133MHz HyperX DDR4 | SSD: Samsung 850 Pro 512GB + Intel 535 480GB + Samsung 840 Pro 256GB | HDD: 2x WD Black 2TB + 2x WD Green 4TB | Creative Sound Blaster ZxR+Sennheiser HD650 | Corsair RM1000 | Corsair H100i V2 | Phanteks P400S Tempered glass | Asus ROG Swift 1440p 165Hz + Asus 1440p PLS | Retina Macbook Pro | i7-3820QM | 8GB RAM | MS Surface Pro 3&4 | Intel i5 | 8GB RAM | 256GB SSD |

Permalänk
Medlem
Skrivet av XFTality:

Tjo! Har ett par begagnade HD800 på väg men earpads verkar något slitna. Har någon erfarenhet med aftermarket-pads? Budget är max 1000:- med frakt inräknad. Sneglat något på läder men velour känns bättre mot huvudet tycker jag, särskilt när Sennheiser-lurar är kända för deras clamping force. Påverkas ljudsignaturen negativt?

Köp original som inte påverkar signaturen något. HD800 är väldigt bekväma med lågt tryck mot huvudet, till skillnad från HD5XX/HD6XX-serien.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av XFTality:

Tjo! Har ett par begagnade HD800 på väg men earpads verkar något slitna. Har någon erfarenhet med aftermarket-pads? Budget är max 1000:- med frakt inräknad. Sneglat något på läder men velour känns bättre mot huvudet tycker jag, särskilt när Sennheiser-lurar är kända för deras clamping force. Påverkas ljudsignaturen negativt?

Original kuddarna eller Dekoni pads, jag skaffade Dekoni till mina HD6XX. De passar bra och sitter perfekt på mitt huvud numera.

Permalänk
Medlem
Skrivet av XFTality:

Tjo! Har ett par begagnade HD800 på väg men earpads verkar något slitna. Har någon erfarenhet med aftermarket-pads? Budget är max 1000:- med frakt inräknad. Sneglat något på läder men velour känns bättre mot huvudet tycker jag, särskilt när Sennheiser-lurar är kända för deras clamping force. Påverkas ljudsignaturen negativt?

Skaffa originalkuddarna. De är designade för hörluren i fråga så de är alltid säkrast. HD 800 och HD 800S har ingen klämma ala hd 650 det är närmast ett problem åt andra hållet. Jag har svårt få mina att sitta vettigt. De är så stora också och så tunna kuddar så de följer inte skallen riktigt men de klämmer ingenstans så de går inte påstå de är obekväma känns bara lite off hela tiden och det finns så många möjliga fits man är alltid osäker om man hittat sweetspot.

Det är tydligen en ny drop av THX AAA 789 om man orkar vänta till februari. Den ampen räddade min HD 800S.

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk

Jag skulle behöva lite råd, eller kanske tips? Det gror en tanke om att skaffa ett par nya slutna lurar. Bakgrunden är den att jag ofta lyssnar med min iPad. Använder den mycket privat men har även börjat använda plattan jobbmässigt på resa och jag reser kanske 2 dagar per vecka. Har använt en vanlig padda med ett par Audeze Sine + cipherkabel till detta. Funderar nu på nya iPad Pro som då har USB-C. Mina Sine passar helt enkelt inte. Känns också som om det skulle vara roligt att passa på och levela lite.

Tanken är då ett par slutna som gärna får låta bättre/större än Audeze Sine. Tanken är väl också en OK DAC till detta som funkar med batteridrift.

Lurar jag finderar på är:
MrSpeakers Aeon Flow Closed
MrSpeakers Ether CX om dom skulle öppna dropen igen..
Focal Elegia
Audeze LCD- Closed (rätt tunga och kanske mörka men jag gillar vanliga LCD-2)

Driva med:
Mojo? Finkar på USB-C/iPad?
Ifi idxd? Samma?
Andra inte allt för dyra lösningar?

Åsikter kring detta? Kör för tillfället LCD-2 på en NuPrime Dac-10 hemma men har samtidigt blivit förvånad kring hur mycket jag gillar ljudet från HiFiman HEXX på en lite varmare AMI Musik DDH-1 på jobbet?

Som sagt, tips och råd mottages gärna kring vad som kan funka på resande fot.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Ananda - T5.3 - A2C - Sine
Burson Soloist 3XP

Permalänk
Medlem

@Lizardman: Mojo fungerar bra iaf med lightning till iPhone, så ser inte varför den inte skulle funka på en iPad. Gillar du LCD-2 skulle jag nog titta på XC. De anses väl inte mäta speciellt bra, men jag har gillat dem alla gånger jag lyssnat på dem. Bra pris nu också om man kan avvara bärväskan. Focal Elegia har väl fått urusel kritik? Inte hört dem dock. Jag kör på ett par E-Mu Teak när jag är ute på resande fot. Tycker de låter väldigt bra, speciellt med Mojo, och är mycket bekväma. Inte riktigt i samma prisklass som det du tänkt dig däremot.

Permalänk

@oatp1b1 Jag har funderat på LCD-XC men dom verkar ju vara både tunga och svårtransporterade. Har aldrig lyssnat på dom heller men alltid varit väldigt sugen. Samtidigt skulle basen kunna få vara lite stramare än på LCD-2. Alltså, egentligen skulle drömluren vara typ en sluten HD800S med lite höjd bas och något lägre spik där på höjden. Tänker mig att kanske Ether CX är lite så men frågan är om det ens är lönt att försöka få tag på dom.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Ananda - T5.3 - A2C - Sine
Burson Soloist 3XP

Permalänk
Medlem

Mah new babies

Att det alltid ska bli så här.. Man funderar på om inte hörlur X skulle vara intressant att prova. Och så dyker det upp en bra deal på nätet så man bara _måste_ slå till. Enter ZMF Eikon:

Tröttnade lite på att mina Audio Technica A1000Z och A2000Z lät så tunna i jämförelse med Stax lurarna. Behöver ha en bra sluten lur också, så jag började kolla runt på vad som fanns. Har läst mycket gott om ZMF, så jag drogs till deras Eikon och Atticus.

Positivt: tonalitet, basfundament, ljudet har betydligt mer kropp än vad AT kunde leverera. Diskanten är aldrig påträngande eller uttröttande. Jag upplever inte dessa som mörka.

Negativt: vikten i viss mån, de är ganska tunga. En svacka i frekvensregistret som gör att röster inte låter lika nära och tydliga som de gjorde hos AT lurarna. Kanske kunde önska mig en aning större ljudbild, men de är inte dåliga på det, bara en skillnad mot lurar som är ännu bättre på det.

Jobbigt: jag tror de spelar bättre med min Torpedo amp än med Questylen (CMA400i), som kostade 4 ggr mer... grrr...

Permalänk
Medlem

Lcd-2 har ju snortight bas bara den får sina watt. HD 800s har inte alls samma predtanda där. Har ingen koll på Sine så vet inte om det är en uppgradering men Mobius är rätt kul att lyssna på även om den inte matchar lcd-2. Men relativt lätt och enkel att transportera. Trådlös dessutom.

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Skrivet av oqvist:

Lcd-2 har ju snortight bas bara den får sina watt. HD 800s har inte alls samma predtanda där. Har ingen koll på Sine så vet inte om det är en uppgradering men Mobius är rätt kul att lyssna på även om den inte matchar lcd-2. Men relativt lätt och enkel att transportera. Trådlös dessutom.

Jo, LCD-2 funkar utmärkt med DAC-10H (som är stark pch lite ljus/analytisk) men inte lika bra på mina bärbara grejor. Sine låter förvånansvärt bra. En grej skulle vara atr skaffa over-earpads från t ex Vesper Audio men nu har ju senaste iPaden USB-C och jag tycker den luren behöver cipherkabeln (med lightningkontakt) och lite EQ för att inte låta för mörk. Var på väg att skaffa Mobius men fick rådet att avstå från Audeze då de menade att de ljudmässigt låg efter Sine. Har nån här testat Ether C Flow eller Aeon Flow och har något och säga kring dom?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Ananda - T5.3 - A2C - Sine
Burson Soloist 3XP

Permalänk
Medlem

Jag la precis in en beställning på ett par Sennheiser HD58x via Massdrop. Någon som har beställt dessa hörlurar därifrån tidigare?

Visa signatur

Fractal Design Define R5 | ASUS Strix Z370-F | ASUS Rog Strix 2080 Ti

i7 8700K | Noctua NH D15 | Corsair 32GB/3200MHz/DDR4 | M.2 NVME 1000gb | SSD 250gb + 500gb | Corsair RM750X

Fidelio X2 | Sennheiser HD 58X | Mayflower ARC | Vortex Pok3r | Logitech G Pro Wireless | Asus PG279Q

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lizardman:

@oatp1b1 Jag har funderat på LCD-XC men dom verkar ju vara både tunga och svårtransporterade. Har aldrig lyssnat på dom heller men alltid varit väldigt sugen. Samtidigt skulle basen kunna få vara lite stramare än på LCD-2. Alltså, egentligen skulle drömluren vara typ en sluten HD800S med lite höjd bas och något lägre spik där på höjden. Tänker mig att kanske Ether CX är lite så men frågan är om det ens är lönt att försöka få tag på dom.

Skickades från m.sweclockers.com

Sennheiser HD820 är ju ungefär din drömlur då
Jag är otroligt nöjd med mina, de låter som HD800S med lite mer bas och slutna.

Visa signatur

Asus ROG STRIX Z590-E GAMING WIFI, Streacom BC1 Röd, Intel i7 10700KF, Noctua NH-D15 chromax.black, AMD Radeon RX 6900 XT Phantom Gaming D 16G OC, Samsung m.2 NVMe 960 Pro 1TB, Corsair Dominator DDR4 3200MHz 16GB.
Går tyst och ganska kall =)

Permalänk
Skrivet av Conny_St:

Sennheiser HD820 är ju ungefär din drömlur då
Jag är otroligt nöjd med mina, de låter som HD800S med lite mer bas och slutna.

Hörlurar för 20k då får man vara lite crazy. Gå runt med lurar som är lika stora som en hjälm

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Buddaz112:

Hörlurar för 20k då får man vara lite crazy. Gå runt med lurar som är lika stora som en hjälm

Skickades från m.sweclockers.com

Varför? Har man ingen stereo ser jag inget konstigt i det.

Permalänk
Skrivet av Conny_St:

Sennheiser HD820 är ju ungefär din drömlur då
Jag är otroligt nöjd med mina, de låter som HD800S med lite mer bas och slutna.

Jag har förstått att det finns en del som är rätt nöjd med den luren fast den också fått sisådär reviews. Bäst är väl att skaffa sig en uppfattning själv då de faktiskt finns i STHLM för provlyssning. Samtidigt kan jag tycka att den är lite för dyr med tanke på allt annat som finns. Ta t ex LCD-XC då som går att få för 13:-. Jag har inte hört den själv men folk jag litar på säger att den låter underbart med rätt förstärkning. Ska väl vara något neutral jämfört med märkets signatur men samtidigt lite rundare och djupare än kristallklara lurar. Då finns också mer utrymme för en bra bärbar batteristärkare.. Det som tar emot är att LCD-XC känns "minst portabel" av typ alla slutna jag kan komma på förutom de fina ZMF som visades nyss här i tråden..

Mest troligt är väl att jag letar upp ett par Aeon Closed och börjar där. Men jag är lite orolig att jag kommer tycka de är lite varma/mörka. På kurvor ser den där Ether CX lite trevligare ut jämfört med mina preferenser. Har tyvärr inte särskilt stor möjlighet till provlyssning av några lurar alls där jag bor. Därav detta forumtjat..

Visa signatur

Ananda - T5.3 - A2C - Sine
Burson Soloist 3XP

Permalänk
Skrivet av oatp1b1:

Varför? Har man ingen stereo ser jag inget konstigt i det.

Förstår nog inte vad som är själva charmen med så dyra lurar. Säkert bra. Själv har man inte råd till så dyrt. Säkert skoj. Skall försöka komma till skott och köpa nya lurar till vardagspendling. Funderar på trådlösa så kanske man inte råkar ut för samma sak igen. Vet bara inte vad man kan få för runt 2-3k som sitter bra runt öron och huvud. Har möjlighet att köpa samma som innan. Tycker det kan bli lite trist. Mega bas boost är inte riktigt min melodi så måste hitta något som har bra register.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av Buddaz112:

Hörlurar för 20k då får man vara lite crazy. Gå runt med lurar som är lika stora som en hjälm

Skickades från m.sweclockers.com

Brukar tänka lite så här; För bara nån hundralapp i månaden finns nästan 100 år av världens musikaliska arv tillgängligt. Fatta vad mycket svett, hjärta och själ som är nedlagt i det. Det vore en synd att inte försöka få det att låta så bra som möjligt.

Sedan lägger vi ju gladeligen massor med pengar på andra apparater/intressen. Det kan vara allt från mobiltelefoner till snöskotrar, cyklar, hästar eller resor. Ett par lurar kanske jag använder 4h per arbetsdag i 200 dager/år. Mina polares cyklar kostar säg 80000 och används i bästa fall en gång per vecka. Vissa saker får kosta och ses som status tom. Jag tycker inte den audiofila hobbyn sticker ut otroligt mycket jämfört med andra kostnadsintensiva intressen.

Olika intressen och prioriteringar bara.

Visa signatur

Ananda - T5.3 - A2C - Sine
Burson Soloist 3XP

Permalänk
Medlem
Skrivet av Buddaz112:

Hörlurar för 20k då får man vara lite crazy. Gå runt med lurar som är lika stora som en hjälm

Skickades från m.sweclockers.com

Ja jag ser det såhär, för det första går jag inte omkring med dem, för det andra är datorer och ljud är mina hobbys,
jag röker inte, jag super inte, går inte på krogen så ofta numera heller men mina datorer och hifigrejer använder jag många timmar varje dag så i längden är de rätt billiga

Visa signatur

Asus ROG STRIX Z590-E GAMING WIFI, Streacom BC1 Röd, Intel i7 10700KF, Noctua NH-D15 chromax.black, AMD Radeon RX 6900 XT Phantom Gaming D 16G OC, Samsung m.2 NVMe 960 Pro 1TB, Corsair Dominator DDR4 3200MHz 16GB.
Går tyst och ganska kall =)

Permalänk
Medlem

Går att ruinera sig på de flesta hobbys. Sen är nog ljud över medel i ormoljebransch förvisso.
Men ex datorelektronik börjar närma sig med stormsteg

Jag har iof ett pelican case men jag kommer närmast aldrig på tanken på att släpa med mig min LCD-2 någonstans. Audeze Mobius där går nog min gräns för vad jag kan tänkas släpa med mig. Det går in i befintlig väska behöver ingen egen. Man är ju lite bekväm av sig. Sen har man kontorsjobb och sitter hukad och inte tillbakalutad med nackstöd så skulle jag gå för något lättare på skallen.

Sen så skulle jag iof bli förvånad om XC är mer referens. Stängda lurar har ju rätt mycket handikapp ändå att ta igen mot öppna lurar som har lättare bekämpa resonanser.

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Medlem
Skrivet av Buddaz112:

Efter att mina hörlurar gått i backen och har blivit utsatta för hårt slitage letar jag efter nya till pendling. Skall främst användas ihop med en iPhone. Skall vara over ear, bekväma och slutna. Bruss reducering är jag inte direkt imponerad utav. Vill gärna kunna höra ingivelsen. Orkar inte direkt lägga allt för mycket pengar. Runt 3k som max. Skall försöka se om man kan få prova lite. Har knappt tid. Vore fint med lite tips.

Skickades från m.sweclockers.com

Har du tittat på Sony WH-1000XM3?
Jag är otroligt nöjd med mina och även om du inte skriver att du gillar brusreducering så är det otroligt bra på både Sony WH-1000XM2 och Sony WH-1000XM3.
Sony WH-1000XM3 kostar runt 3600 med lite rabbat och Sony WH-1000XM2 går ju få tag på för runt 2500.
Den stora skillnaden på dem två som jag upplever är att Sony WH-1000XM3 har bättre komfort.

Visa signatur

Blank

Permalänk
Skrivet av Conny_St:

Ja jag ser det såhär, för det första går jag inte omkring med dem, för det andra är datorer och ljud är mina hobbys,
jag röker inte, jag super inte, går inte på krogen så ofta numera heller men mina datorer och hifigrejer använder jag många timmar varje dag så i längden är de rätt billiga

Själv jobbar jag mest så jag hinner knappt heller. Hemma står en ok rigg som kostade pengar som jag använder varje dag.
Har avverkat en del lurar, både over och in ear däremot ser jag inte direkt intresset att lägga 10k och uppåt på lurar. Därför jag frågar/reagerar. De som gick o backen nyligen har kostat mig mest.
Har lyssnat lite kort på dyra hörlurar och där om jag hade varit intresserad så hade jag med enkelhet sparat ihop till Simaudio superdyra dac/hörlursförstärkare och sedan ett par Beyer T1.
Har även lyssnat på superdyra högtalare ihop med superdyr elektronik och kan förstå att man har en hobby. Frågan är mer om det är värt pengarna.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av lasseTM:

Har du tittat på Sony WH-1000XM3?
Jag är otroligt nöjd med mina och även om du inte skriver att du gillar brusreducering så är det otroligt bra på både Sony WH-1000XM2 och Sony WH-1000XM3.
Sony WH-1000XM3 kostar runt 3600 med lite rabbat och Sony WH-1000XM2 går ju få tag på för runt 2500.
Den stora skillnaden på dem två som jag upplever är att Sony WH-1000XM3 har bättre komfort.

Skall se. Har just nu bestämt mig för inte allt för dyra. Känns inte värt när de skall användas till pendling. Skall se om jag hinner klämma på ett par. Brusreducering är inget jag direkt prioriterar.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Buddaz112:

Själv jobbar jag mest så jag hinner knappt heller. Hemma står en ok rigg som kostade pengar som jag använder varje dag.
Har avverkat en del lurar, både over och in ear däremot ser jag inte direkt intresset att lägga 10k och uppåt på lurar. Därför jag frågar/reagerar. De som gick o backen nyligen har kostat mig mest.
Har lyssnat lite kort på dyra hörlurar och där om jag hade varit intresserad så hade jag med enkelhet sparat ihop till Simaudio superdyra dac/hörlursförstärkare och sedan ett par Beyer T1.
Har även lyssnat på superdyra högtalare ihop med superdyr elektronik och kan förstå att man har en hobby. Frågan är mer om det är värt pengarna.

Skickades från m.sweclockers.com

Prisvärt?
Tja, man kommer ju fram lika bra med en Dacia som med en dyr bil, men folk lägger otroliga summor på bilar som de knappt använder så jag vet inte vad som är prisvärt men för mig så är det ok om än inte prisvärt kanske att lägga pengar på dyr hifi och dyra datorer.

Visa signatur

Asus ROG STRIX Z590-E GAMING WIFI, Streacom BC1 Röd, Intel i7 10700KF, Noctua NH-D15 chromax.black, AMD Radeon RX 6900 XT Phantom Gaming D 16G OC, Samsung m.2 NVMe 960 Pro 1TB, Corsair Dominator DDR4 3200MHz 16GB.
Går tyst och ganska kall =)

Permalänk
Skrivet av Conny_St:

Prisvärt?
Tja, man kommer ju fram lika bra med en Dacia som med en dyr bil, men folk lägger otroliga summor på bilar som de knappt använder så jag vet inte vad som är prisvärt men för mig så är det ok om än inte prisvärt kanske att lägga pengar på dyr hifi och dyra datorer.

Sådan djungel att hitta något för humant pris. Provade lite smått på Sony lurarna. De satt obekvämt medan Beoplay satt bättre däremot lite obekväma kuddar på huvudet. Har gått runt med ett par KEF Space One trådade. Finns svarta trådlösa KEF. Känner att jag vill prova annat. Budget ligger på 3k. Haft Beyer T70p som jag gillade. Jag är inte direkt intresserad att lägga 8k på Amiron trådlösa. Som sagt jag är också intresserad utav ljud fast till human nivå.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Fyndjägare
Skrivet av Deepy:

Att det alltid ska bli så här.. Man funderar på om inte hörlur X skulle vara intressant att prova. Och så dyker det upp en bra deal på nätet så man bara _måste_ slå till. Enter ZMF Eikon:

https://i.imgur.com/ceBye04.jpg

Tröttnade lite på att mina Audio Technica A1000Z och A2000Z lät så tunna i jämförelse med Stax lurarna. Behöver ha en bra sluten lur också, så jag började kolla runt på vad som fanns. Har läst mycket gott om ZMF, så jag drogs till deras Eikon och Atticus.

Positivt: tonalitet, basfundament, ljudet har betydligt mer kropp än vad AT kunde leverera. Diskanten är aldrig påträngande eller uttröttande. Jag upplever inte dessa som mörka.

Negativt: vikten i viss mån, de är ganska tunga. En svacka i frekvensregistret som gör att röster inte låter lika nära och tydliga som de gjorde hos AT lurarna. Kanske kunde önska mig en aning större ljudbild, men de är inte dåliga på det, bara en skillnad mot lurar som är ännu bättre på det.

Jobbigt: jag tror de spelar bättre med min Torpedo amp än med Questylen (CMA400i), som kostade 4 ggr mer... grrr...

Intressant! Torpedon har ju rör och ZMF ska väl gilla OTL rörhäckar
Vill se bilder på Torepedon!!

Visa signatur

Front Audio porten på ditt mobo = bättre hörlursförstärkare! Bra att veta->Headphone Amp & Impedance, Apple har en 95kr DAC, Hörlursgrafer hos Squig.link, HeadphoneDatabase, In-Ear Fidelity, AudioDiscourse.
Hörlursrigg: Audeze LCD-2.2/XC/Sine, Hifiman HE-500/560/Edition X, Focal Clear, HD6XX, TH-X00 PH, AH-D2000, Ether C Flow, Fidelio X2, B&W P7, UM 30 Pro, Andromeda, Ikko OH10, EAH-AZ60, Simgot EA500 + 20 DAC/AMP - SS och rör. Och en stereo + hemmabio.