Dagens fynd — Diskussionstråden

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Lodisen:

Efter jag läst på så måste jag säga att jag hade fel.
Det verkar gälla allt utanför EU.

Det jag läst tidigare var att det bara var från Kina pga subvenstionen FN ger.

Kina-paketen undantogs tidigare på grund av postsubventionerna.

Om du beställer något från ett land utanför EU ska du enligt svensk lag betala följande:
* För varor värda under 1 500 kronor: moms (25 procent) på hela köpbeloppet inkl. fraktkostnaden. Du måste dessutom betala Postnords momshanteringsavgift (75 kronor).
* Varor värda minst 1 500 kronor: eventuell tull (varierar kraftigt, men kan även vara noll) samt moms (25 procent) på hela köpbeloppet inkl. fraktkostnad och tull. Du måste dessutom betala Postnords momshanteringsavgift (125 kronor).

(Du kan faktiskt även få betala full svensk moms om du beställer från vissa platser inom EU eftersom dessa inte med i EU:s momsunion. Det handlar oftast om ögrupper, t.ex. Åland och brittiska kanalöarna, och gamla frihandelsområden som Gibraltar.)

Om du har tur slinker paketet genom tullen, men det är inget du kan räkna med.
Min egen erfarenhet säger att ju snabbare frakt, desto större risk att du får betala avgifterna. Långsammare försändelser (t.ex. via USPS – amerikanska posten – välj den om du beställer från USA) slinker oftare genom tullen.
Om tullen har mycket att göra kan dina saker även bli liggande där en tid. Vid ett tillfälle trodde jag att ett paket från Kanada hade försvunnit men det dök upp efter nästan två månader. Stämplarna på paketet visade att det hade blivit liggande hos svenska tullen i sex veckor ...

Det är detta som gör att det är så smidigt att handla från andra EU-länder. Frakten funkar som inrikesfrakt och paketet blir inte liggande någonstans i väntan på moms-/tulldeklaration. Det värsta som kan hända är att du får betala svensk moms (som måste tas ut av företag som säljer för över ett visst belopp till Sverige) i stället för säljarlandets moms. Då går priset upp med ungefär fyra procent om du handlar från Storbritannien och fem procent om du handlar från Tyskland.

Permalänk
Medlem

Är det fler än jag som blir irriterade över "deals" där ev. tull och ivf frakt äter upp marginal mot Svenska handlare? en undran, ingen inbjudan till upplopp i tråden.

Amerikansk import bör räknas med moms och samtliga fraktavgifter, oddsen att någon faktiskt sitter på en kod eller en person som kan fulimportera är tämligen små. Samma sak med Amazon eller är det alltid fri frakt om man har Prime?

Jag tänker på reglerna att omdömen och frakt inte ska spela in, men om man sparar några % eller en hundring från en utländsk handlare och sen ev. trassel om posten eller produkten strular

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

[ CPU: Ryzen 9 3900X || MB: ASUS X470-F || Mem: Corsair 2x16GB 3600c14 || GPU: MSI RTX 2080 Gaming X Trio || PSU: Fractal Newton R3 600W || HD: Samsung 970 EVO 1TB + SATA SSDs || Chassi: Fractal Define R6 ]

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av rbt:

Är det fler än jag som blir irriterade över "deals" där ev. tull och ivf frakt äter upp marginal mot Svenska handlare? en undran, ingen inbjudan till upplopp i tråden.

Amerikansk import bör räknas med moms och samtliga fraktavgifter, oddsen att någon faktiskt sitter på en kod eller en person som kan fulimportera är tämligen små. Samma sak med Amazon eller är det alltid fri frakt om man har Prime?

Jag tänker på reglerna att omdömen och frakt inte ska spela in, men om man sparar några % eller en hundring från en utländsk handlare och sen ev. trassel om posten eller produkten strular

Skickades från m.sweclockers.com

Att köpa billiga småsaker från länder utanför EU kan bli dyrt i slutändan på grund av alla avgifter (framför allt Postnords momshanteringsavgift – se mitt inlägg ovan).
Det enda som är intressant för att göra en jämförelse är totalpriset inklusive ALLA avgifter (frakt, ev. tull, moms och postens momsavgift) vare sig du handlar från utlandet eller i Sverige.
Fri frakt är trevlig, men det har du oftast inte ens i Sverige.

Möjligheten att reklamera är viktig och om du behöver skicka något till USA för reklamation måste det tulldeklareras vid både dit- och returfrakten. Du kan i värsta fall dessutom behöva tjafsa med tullen som vill förtulla varan igen när den kommer tillbaka till Sverige (been there – done that). Räkna även med att det kan ta lång tid.
Att skicka något för reklamation inom EU är mycket enklare – det är inte krångligare än att skicka ett inrikespaket – och du skyddas dessutom av den europeiska konsumentlagstiftningen (https://www.konsumenteuropa.se/sv/amnesomraden/e-handel/). Vissa företag, t.ex. Amazon, är dessutom snabba och duktiga när det gäller reklamationer.

Småändringar ...
Permalänk
Inaktiv
Skrivet av CrepSek69:

https://cdon.se/hemelektronik/acer-27-led-xf270hu-freesync-ga...

ACER XF270HU 4444kr

Ni har alla tur som hinner plocka upp denna 144hz 1440p, IPS, Freesync, Ultra low motion blur setting. 1 millisekund respons, overdrive setting(low/medium/high). 27 tum. Semi glossy.

Köpte samma fast med Gsync begagnat för 3.3 efter intensiv budgivning. BOKSTAVLIGT NOLL backlight bleed/glow på min med allra maxade kontrast och brightness. Enda downside är att den bara har 1 uttag som är display port, men vem behöver något annat?(konsoll spelare?). De säljer troligen ut denna modell eftersom XB271HU existerar och inte längre produceras.

Varsågoda allihopa.

Bara så att du vet så köpte jag den skärmen för ett år sedan för samma pris. CDON har regelbundet kört detta pris på 4444kr under hela det gångna året. Anledningen till att den är billigare är för att den kommer med FreeSync istället för G-Sync.
Men det är fortfarande en extremt prisvärd skärm. Trots att den endast kostar 4444kr så är den en av de absolut snabbaste 1440p IPS-erna på marknaden.

Permalänk

Någon som har länken till dit där man kunde köpa Lenovos VR set för 1999,50kr?

Visa signatur

CPU: Intel Core i7 3820 3.6 GHz GPU: ASUS GeForce GTX 770 2GB DirectCUII OC SLI
Minne: Crucial Ballistix Elite 16GB DDR3 1866mhz MB: ASUS SABERTOOTH X79 - ATX / X79
PSU: Corsair AX 1200W 80+ Gold Chassi: Cooler Master Storm Trooper
HDD: Corsair Force LS SSD 240 GB Kylare: Hydro i100

Permalänk
Medlem
Skrivet av RedbullF1:

Någon som har länken till dit där man kunde köpa LGs VR set för 1999,50kr?

Tror tänker på Lenovo och inte LG. Tyvärr är den kampanjen slut, men det kommer säkert någon under julkalender-reorna.

Visa signatur

[ CPU: Ryzen 9 3900X || MB: ASUS X470-F || Mem: Corsair 2x16GB 3600c14 || GPU: MSI RTX 2080 Gaming X Trio || PSU: Fractal Newton R3 600W || HD: Samsung 970 EVO 1TB + SATA SSDs || Chassi: Fractal Define R6 ]

Permalänk

Ja sorry Lenovo. Fick aldrig mitt bekräftelsemail från dem nämligen...Måste kontakta kundservice. Har vi länken dit?

Skrivet av rbt:

Tror tänker på Lenovo och inte LG. Tyvärr är den kampanjen slut, men det kommer säkert någon under julkalender-reorna.

Visa signatur

CPU: Intel Core i7 3820 3.6 GHz GPU: ASUS GeForce GTX 770 2GB DirectCUII OC SLI
Minne: Crucial Ballistix Elite 16GB DDR3 1866mhz MB: ASUS SABERTOOTH X79 - ATX / X79
PSU: Corsair AX 1200W 80+ Gold Chassi: Cooler Master Storm Trooper
HDD: Corsair Force LS SSD 240 GB Kylare: Hydro i100

Permalänk
Skrivet av anon12433:

Bara så att du vet så köpte jag den skärmen för ett år sedan för samma pris. CDON har regelbundet kört detta pris på 4444kr under hela det gångna året. Anledningen till att den är billigare är för att den kommer med FreeSync istället för G-Sync.
Men det är fortfarande en extremt prisvärd skärm. Trots att den endast kostar 4444kr så är den en av de absolut snabbaste 1440p IPS-erna på marknaden.

Det finns inga andra val med samma specs i samma prisklass, har inte funnits tidigare heller. Så tycker det är galet bra. Vet att Gsync gillar att lägga till en extra 1000+kr pga att det är hårdvara baserat men ändå. Minst ett par tusentals XB271HU såldes för 6000 ca under black friday helgen. Kunde lika gärna tagit denna för 1500 billigare. Perfekt för den som tyckte XB271HU var alldeles för mycket t.o.m på Rea.

Föredrar foten eller vad det kallas på XB/F270HU extremt mycket mer ocskså personligen

Permalänk

@anon290132:
Jag köpte hörlurarna du föreslog, det funkar kanon! Tack.

Permalänk
Inaktiv

@Mr pewpew: Kul att höra!

Permalänk
Medlem
Skrivet av RedbullF1:

Totalt gick orden på typ 25$. Vad kan man få för tulavgoft på det?

Har aldrig betalt för tullavgift från dem, senaste beställde jag 3 wraps till OnePlus 6.
Innan dess till en OnePlus 3.
Så tror inte mitt köp av XL Musmatta med Batman, behövs tulla

Sen frågade ngn om det var ett seriöst företag. Har aldrig haft problem med dem.
Ett skydd gick sönder efter en dag på OnePlus 3, skickade bild bevis och de skickade en ny, samt en till som plåster
Antar det är puckon som inte vet hur man ska sätta på skyddet. Som klagar etc.

Skyddet till OnePlus 3 hade jag ett år utan problem, lossnade inte. Men blev ju lite smutsig då o då på färgen, vit.

BTW min order gick på 20$ i måndags Hade 70%
Nu har de 60% ifall ngn är sugen

https://www.slickwraps.com/

Visa signatur

Fractal R6 Blackout TG - ASUS TUF X670E Plus - Ryzen 7600X / H150i Elite LCD - Corsair 32GB DDR5 @6000 - 7900XT OC TUF - Gigabyte nVme 500GB OS-PRG - Kingston NV2 2TB - 4TB HDD x 2 - SteelS Apex 7 + Razer Viper Ultimate - SoundBlasterX G6 + Sennheiser HD 660S - AOC 34" CU34G2X
*SERVER: HP MicroServer Gen8 - Xeon E3-1220L V2 - 16GB - 4x4TB* - PLEX - AdGuard
*MOBIL: Google Pixel 7 Pro 256GB

Permalänk
Medlem

Vad skillnaden mellan dessa två startpaket på Philips Hue White and Color Ambiance Starter, de verkar vara identiska bortset från prisskillnad på 200kr?
https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=4504209
https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=4013105

Permalänk
Medlem
Skrivet av Krona:

Vad skillnaden mellan dessa två startpaket på Philips Hue White and Color Ambiance Starter, de verkar vara identiska bortset från prisskillnad på 200kr?
https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=4504209
https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=4013105

Det framför av bilderna, ena paketet innehåller dimmern.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk

Köpte Lenovos VR set. Fick inte något bekräftelsemail. När jag tittade på transaktionen stod det PREL 1999,50kr på kontot. Idag är den försvunnen? Någon annan som det hänt samma sak för?
Kontaktat Lenovo men de e supersega på att svara....

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

CPU: Intel Core i7 3820 3.6 GHz GPU: ASUS GeForce GTX 770 2GB DirectCUII OC SLI
Minne: Crucial Ballistix Elite 16GB DDR3 1866mhz MB: ASUS SABERTOOTH X79 - ATX / X79
PSU: Corsair AX 1200W 80+ Gold Chassi: Cooler Master Storm Trooper
HDD: Corsair Force LS SSD 240 GB Kylare: Hydro i100

Permalänk
Medlem
Skrivet av RedbullF1:

Köpte Lenovos VR set. Fick inte något bekräftelsemail. När jag tittade på transaktionen stod det PREL 1999,50kr på kontot. Idag är den försvunnen? Någon annan som det hänt samma sak för?
Kontaktat Lenovo men de e supersega på att svara....

Skickades från m.sweclockers.com

Har fått från Lenovo att mina är skickade i alla fall.

Visa signatur

ASUS ROG MAXIMUS HERO Z690 | Core i9 12900K | Corsair iCUE H150i ELITE LCD | Corsair 64GB (4x16GB) DDR5 5600MHz CL36 Dominator Platinum RGB | Samsung 980 Pro 2TB, Crucial P5 Plus 2TB, Kingston NV1 2TB M.2 NVMe, Samsung 870 QVO 4TB | MSI Geforce RTX 4090 SUPRIM Liquid X | Sound Blaster AE-9 | Corsair HX1500i | Logitech Z906 | DeepCool Quadstellar Infinity | Aorus FV43U + Ergotron LX | LG OLED42C2 + Ergotron LX | ACER Predator XB323U | LG UltraGear 27GP850 | Asus PG279Q | LG32GK850G-B | AOC U3277FWQ | 3xAOCQ3279VWF | Philips BDM4065UC

Permalänk
Medlem

Är det någon som fått hem nån telefon skickad från tele2 än?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Wahoo

Permalänk
Medlem
Skrivet av deques:

Är det någon som fått hem nån telefon skickad från tele2 än?

Skickades från m.sweclockers.com

Ligger på posten sedan i tisdags, blir att hämta idag och ringa och säga upp abonnemanget.

Visa signatur

[Moderkort: Asus TUF X570-Plus Gaming] [Nätagg: Corsair AX 750W]
[Minne: G.Skill Trident Z Neo DDR4 3600MHz 2x16GB] [Grafikkort: ASUS RTX 2070S]
[Processor: AMD Ryzen 7 3700X] [Hårddisk: Corsair Force Series MP510 960GB + SSDs + lagringsdiskar]

Permalänk
Medlem
Skrivet av deques:

Är det någon som fått hem nån telefon skickad från tele2 än?

Skickades från m.sweclockers.com

Samma här fick den i tisdag

Visa signatur

AMD Ryzen 3900X, Gigabyte X570 AORUS ELITE,
G.Skill Flare X 32GB 3200MHz, FOCUS GX 850W, SSD 125 och 500GB, HDD 2tb, Gainward GeForce RTX 4090 Phantom
Laptops:MSI GT73VR 6RE Titan

Permalänk
Medlem

Hämtade ut min P20 Pro från Tele2 idag och sa upp abonnemanget nu. De har 30 dagars öppet köp på abonnemang så var inga konstigheter alls, väldigt trevlig kundtjänst och surade inte över det hela.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

[Moderkort: Asus TUF X570-Plus Gaming] [Nätagg: Corsair AX 750W]
[Minne: G.Skill Trident Z Neo DDR4 3600MHz 2x16GB] [Grafikkort: ASUS RTX 2070S]
[Processor: AMD Ryzen 7 3700X] [Hårddisk: Corsair Force Series MP510 960GB + SSDs + lagringsdiskar]

Permalänk
Medlem
Skrivet av AxxT:

Har aldrig betalt för tullavgift från dem, senaste beställde jag 3 wraps till OnePlus 6.
Innan dess till en OnePlus 3.
Så tror inte mitt köp av XL Musmatta med Batman, behövs tulla

Sen frågade ngn om det var ett seriöst företag. Har aldrig haft problem med dem.
Ett skydd gick sönder efter en dag på OnePlus 3, skickade bild bevis och de skickade en ny, samt en till som plåster
Antar det är puckon som inte vet hur man ska sätta på skyddet. Som klagar etc.

Skyddet till OnePlus 3 hade jag ett år utan problem, lossnade inte. Men blev ju lite smutsig då o då på färgen, vit.

BTW min order gick på 20$ i måndags Hade 70%
Nu har de 60% ifall ngn är sugen

https://www.slickwraps.com/

Jag åkte på cirka 120kr i tull här om veckan på ett litet paket från dbrand. 30$ gick min order på om det har någon betydelse.

Visa signatur

7800X3D || 4080S || 32GB || Formd T1

Permalänk
Medlem
Skrivet av deques:

Är det någon som fått hem nån telefon skickad från tele2 än?

Skickades från m.sweclockers.com

Nope, beställde torsdag kväll och har inte fått något ännu.

Beställde Sony XZ3

Visa signatur

Main: i5-6600k - 2x8GB DDR4-3200 - AMD FURY Tri-X - Corsair MP510 960 GB M.2
pfSense: GA-J1900N-D3V - SK Hynix 2x2gb
unRAID: Xeon E3-1230v2 - 16 GB DDR3 (ECC) - Dell PERC H310 - 8x4TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av EagiZ:

Hämtade ut min P20 Pro från Tele2 idag och sa upp abonnemanget nu. De har 30 dagars öppet köp på abonnemang så var inga konstigheter alls, väldigt trevlig kundtjänst och surade inte över det hela.

Skickades från m.sweclockers.com

Saken är den att det är väldigt stor skillnad på att säga upp ett abonnemang och att ångra.

Säger du upp ditt abonnemang så kommer du få en slutfaktura resterande 23 månaders betalningar.

Ångrar du det så behöver du inte betala något, men måste således skicka tillbaka telefonen också (Enligt tele2.se)

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Borked:

Saken är den att det är väldigt stor skillnad på att säga upp ett abonnemang och att ångra.

Säger du upp ditt abonnemang så kommer du få en slutfaktura resterande 23 månaders betalningar.

Ångrar du det så behöver du inte betala något, men måste således skicka tillbaka telefonen också (Enligt tele2.se)

Det är ingen bindningstid på abbonemanget

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av deques:

Är det någon som fått hem nån telefon skickad från tele2 än?

Fick min Huawei redan i måndags. Sonyn är inte ens skickad.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Borked:

Saken är den att det är väldigt stor skillnad på att säga upp ett abonnemang och att ångra.

Säger du upp ditt abonnemang så kommer du få en slutfaktura resterande 23 månaders betalningar.

Ångrar du det så behöver du inte betala något, men måste således skicka tillbaka telefonen också (Enligt tele2.se)

Varför skriva saker som inte alls stämmer? Om de nu inte ändrat allt idag.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Borked:

Saken är den att det är väldigt stor skillnad på att säga upp ett abonnemang och att ångra.

Säger du upp ditt abonnemang så kommer du få en slutfaktura resterande 23 månaders betalningar.

Ångrar du det så behöver du inte betala något, men måste således skicka tillbaka telefonen också (Enligt tele2.se)

Jag får behålla mobilen och kommer inte få någon faktura för abonnemanget enligt kundtjänsten. Inga konstigheter alls lät det som. Skulle jag få faktura för första månaden av abbonemanget så kommer den fakturan skrivas av enligt kundtjänst. Du får gärna citera sidan eftersom du hävdar att det jag gjort inte är möjligt.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

[Moderkort: Asus TUF X570-Plus Gaming] [Nätagg: Corsair AX 750W]
[Minne: G.Skill Trident Z Neo DDR4 3600MHz 2x16GB] [Grafikkort: ASUS RTX 2070S]
[Processor: AMD Ryzen 7 3700X] [Hårddisk: Corsair Force Series MP510 960GB + SSDs + lagringsdiskar]

Permalänk

Samma här haha. Är du nöjd? Har inte hunnit öppna mina..

Skrivet av Blade@LCD:

Har fått från Lenovo att mina är skickade i alla fall.

Visa signatur

CPU: Intel Core i7 3820 3.6 GHz GPU: ASUS GeForce GTX 770 2GB DirectCUII OC SLI
Minne: Crucial Ballistix Elite 16GB DDR3 1866mhz MB: ASUS SABERTOOTH X79 - ATX / X79
PSU: Corsair AX 1200W 80+ Gold Chassi: Cooler Master Storm Trooper
HDD: Corsair Force LS SSD 240 GB Kylare: Hydro i100

Permalänk
Medlem
Skrivet av Borked:

Saken är den att det är väldigt stor skillnad på att säga upp ett abonnemang och att ångra.

Säger du upp ditt abonnemang så kommer du få en slutfaktura resterande 23 månaders betalningar.

Ångrar du det så behöver du inte betala något, men måste således skicka tillbaka telefonen också (Enligt tele2.se)

Så mycket skit i en enda post kan man bara se på flashback.
Inget du sa stämmer.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Ryzen 7 2700 @ 4.0Ghz, X470 Taichi, 16gb ram @ 3200 mhz, GTS V8 Cpu Cooler, Gigabyte 5700XT.

Permalänk
Medlem
Skrivet av EagiZ:

Hämtade ut min P20 Pro från Tele2 idag och sa upp abonnemanget nu. De har 30 dagars öppet köp på abonnemang så var inga konstigheter alls, väldigt trevlig kundtjänst och surade inte över det hela.

Vad är det du betalar då? Känns så himla skumt att man kan säga upp deras abonnemang. De tjänar väl ingenting på det då?..

Permalänk
Skrivet av EagiZ:

Jag får behålla mobilen och kommer inte få någon faktura för abonnemanget enligt kundtjänsten. Inga konstigheter alls lät det som. Skulle jag få faktura för första månaden av abbonemanget så kommer den fakturan skrivas av enligt kundtjänst. Du får gärna citera sidan eftersom du hävdar att det jag gjort inte är möjligt.

Skickades från m.sweclockers.com

Det du har gjort är helt enligt riktlinjerna och inga konstigheter alls. Han som påstod något annat har noll koll och borde inte yttra sig.

Det var många år sedan abonnemang och hårdvara hängde ihop. Idag är detta två skilda ting och kan sägas upp bäst som man vill. Ångra abonnemang är något dom inte får uppmuntra vid köp men kan informera tydligt om att det inte är bindningstid och öppet köp/ångerrätt.

Man kan ringa in och säga så fort systemet har registrerat ordern, man behöver inte vänta på hårdvaran. Efter ett par timmar, nästa dag. Inga konstigheter alls.