Permalänk
Medlem

Förslag till wifilösning

Hej

Ska bygga ett wifi i nya bostaden.

Ska täcka ett hus på 140 kvm. Större delen har öppen planlösning, stort vardagsrum och kök i ett, ett loft i den öppna delen.
Under loft finns wc & gästrum, vid sidan om denna en utbyggnad med ett sovrum och ett mindre rum.
På framsidan en stor altan. Tänk husformen som ett grovt "T" som ligger ned.

Har spånat på Mesh-system

https://www.kjell.com/se/sortiment/dator-natverk/natverk/trad...

Alternativt ha min Netgear R7500 med inkopplad utomhusantenn till typ.

https://www.computersalg.se/i/3417110/mikrotik-mantbox-19s-19...

Vilket blir enklast?
Blir det Mesh-puckar kommer jag troligen ändå att dra kablar mellan dom för att få ut mest fart.

Permalänk

kör själv med 2 såna,täcker heeela huset samt gården, även köpt till en cloudkey samt deras 8 port switch me 60w poe

Visa signatur

MSI Z790 GAMING CARBON WIFI | Intel Core i7 14700K | EK nuclear AIO 360 | Corsair 32GB (2x16GB) DDR5 5600MHz CL36 Vengeance | MSI Geforce RTX 4070 | Samsung 990 PRO 2TB M.2 | ASUS 34" ROG Swift PG34WCDM OLED WQHD

Permalänk
Medlem

@ARAGON_GVD:

Okej
Hur har du kopplat ihop dom? Lina in till router lina till switch lina till mesh 1, & sedan trådlöst mesh 2?
Eller hur har du kopplat?

Permalänk

router>lina>switch>därifrån lina till båda AP som drivs via poe,15 m kabel till varje dragen via vägg/tak
stängt av wifi i router och kör bara via unifi kontroller med cloudkey,men den behövs inte om man inte vill styra trafik etc.

så 2 ap samt en switch från unifi

detta e inget mesh utan accesspunkter=)

Visa signatur

MSI Z790 GAMING CARBON WIFI | Intel Core i7 14700K | EK nuclear AIO 360 | Corsair 32GB (2x16GB) DDR5 5600MHz CL36 Vengeance | MSI Geforce RTX 4070 | Samsung 990 PRO 2TB M.2 | ASUS 34" ROG Swift PG34WCDM OLED WQHD

Permalänk

Kan du dra kabel snyggt till olika platser i taket så skulle jag satsa på en ap lösning som föreslås ovan.
Om du inte kan dra kabel så är ett färdigt mesh paket en väldigt bra lösning.
Asus lyra är en av dom bättre lösningarna med eget bakband som är dedikerat för trafik mellan enheterna.

Permalänk
Medlem

Låter vettigt

@ARAGON_GVD:

Låter vettigt.

Då blir det troligen en sådan lösning, jag kan dra kabel snyggt som tur är.
Jag tror att det kan bli bra lösning, kanske blir en AP till för sidoutbyggnaden, ev. gräver jag ner en lina till ett gästhus 20 m bort också så wifi:t funkar även där.

Permalänk
Medlem

Har du testat om du har bra täckning med centralt monterad AP? Testa tillfälligt med att ställa nuvarande router mitt i huset och se om det räcker. Sen monterar du en AP i taket där.
Det fungerar sällan perfekt med roaming mellan flera AP, så räcker det med en är det bästa lösningen.

Permalänk
Medlem

Du kan ju mäta täckningen med din befintliga router. Men har du inget internet där ännu är det svårare att mäta hastigheten. Så du vet hur många accesspunkter som behövs.

Du kan satsa på accesspunkter typ ubiquity. Om du ändå ska renovera så är det inte så mycket dyrare att sätta tre accesspunkter än bara en eller två. Du får stabilare och högre hastighet.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Jag har inte tillgång till huset ännu. Men när det är dax så är det ngt. man vill ha fort.
Ser ljust på era förslag. 😊

Tackar såhär långt!

Permalänk
Skrivet av teejee:

Har du testat om du har bra täckning med centralt monterad AP? Testa tillfälligt med att ställa nuvarande router mitt i huset och se om det räcker. Sen monterar du en AP i taket där.
Det fungerar sällan perfekt med roaming mellan flera AP, så räcker det med en är det bästa lösningen.

aldrig haft problem me roaming mellan AP:s, men att börja mäta och se är ju en bra början istället för att köpa på sig flera AP:s och inte behöva dom sen.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av ARAGON_GVD:

aldrig haft problem me roaming mellan AP:s, men att börja mäta och se är ju en bra början istället för att köpa på sig flera AP:s och inte behöva dom sen.

Ett välkonfigurerat system av AP's med bra placering, rätt vald signalstyrka och lämpliga kanaler på varje AP brukar fungera problemfritt, så det är nog därför det funkar bra för dig
Men det är många som har något av detta fel. De nya mesh-lösningarna har nog hyfsad automatik vad gäller kanaler och signalstyrka antar jag iofs.

Permalänk
Medlem

AP om du vill få ut det mesta av det, Mesh om du vill göra det enkelt för dig.

Permalänk
Medlem

Sitter och funderar på vad skillnaden på trådbundna meshpunkter och trådbundna ap blir i resultat 🤔

Permalänk
Medlem
Skrivet av Falo-01:

Sitter och funderar på vad skillnaden på trådbundna meshpunkter och trådbundna ap blir i resultat 🤔

meshsystemen är mer begränsade. De är främst tänkta för de som ska köra det trådlöst och som vill komma igång enkelt