Permalänk
Medlem

Ny dator - installera windows?

Kan någon ge mig en punktlista på stegen som man tar när man byggt ny dator? om det är windows installation först osv..

Permalänk
Medlem

Lyckas komma in i BIOS.
Ladda ner Windows till USB.
Installera Windows.
Installera drivrutiner.
Installera uppdateringar.

Permalänk
Medlem

@Sinery: om man inte har windows på usb då?

Permalänk
Medlem
Skrivet av zedrex:

Sätt i skivan och installera bara

Visa signatur

Intel i9 10900K | H150i PRO XT | Asus Rog Strix Z490-E Gaming | Asus Strix 3090 OC | G.Skill Trident Z Royal 4x8GB 3600MHZ CL17 | Corsair Force MP600 1TB | Asus Rog Swift PG278QE | EVGA Supernova T2 1600W

Permalänk
Medlem

@rinosaur: om man köper windows 10 men inte har CD läsare hur gör man då?

Permalänk
Medlem
Skrivet av zedrex:

Då lär du köra via USB

Visa signatur

MSI B650 Tomahawk Wifi, Ryzen 7 9800X3D, Hellhound 7900 XTX, 64GB Kingston Fury, SoundBlaster Z, Corsair HX1200i

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av zedrex:

Skrivet av zedrex:

Du köper Windows på det installationsmedium du råkar ha möjlighet att köra. Smidigt eller hur?

Permalänk
Medlem

@Kilrah: förlåt för min okunskap men hur fungerar det då? Vad får man när man köper nytt windows, i vilken form?

Permalänk
Medlem

@zedrex: Tror man brukar få det på USB om man köper fysiskt i butik nuförtiden. Köper du digitalt får du en nedladdningskod, laddar ner till .iso och installerar på egen usb-sticka.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av pålis:

@zedrex: Tror man brukar få det på USB om man köper fysiskt i butik nuförtiden. Köper du digitalt får du en nedladdningskod, laddar ner till .iso och installerar på egen usb-sticka.

Det är bra att be om USB-versionen, för CD/DVD säljs fortfarande, så man vet med säkerhet att man får den som man vill ha. Har själv råkat ut för det men insåg redan vid kassan att dom tog fram fel medium i mitt fall.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av zedrex:

@Kilrah: förlåt för min okunskap men hur fungerar det då? Vad får man när man köper nytt windows, i vilken form?

Det finns tre former av Windows du kan köpa.

1. Licensen utan installationsmedium.
I det här fallet får du själv ladda ner Windows 10 ifrån den officiella siten, och så slår du bara in licensen när du blir ombedd. Rufus är ett bra program för att skapa en bootbar USB-pinne, men det kräver tillgång till en fungerande Windows dator.

2. Licens och Installationsfiler på USB pinne.
Du pluggar in den i datorn, och väljer att boota ifrån USB pinnen.

3. Licens och Installationsfiler på CD/DVD
Du sätter i Skivan och pluggar in den i datorn och väljer att boota ifrån CD/DVD.

Permalänk
Medlem

@Louwsy Shroom: perfekt tack