Smart plug importerad från Kina?

Permalänk
Medlem

Smart plug importerad från Kina?

Jag har kollat på en smart plug som kopplas upp via wifi och kan styras med Google home. Den är CE och RoHS certifierad så innebär det att den är godkänd att användas i Sverige? Märket är Waza. Fått väldigt bra omdömen på amazon mm.

Permalänk

Jag har själv samma fundering. Beställde iaf dessa . Får se om det kan vara något bra

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Är det värt att chansa när IKEA säljer för en hundring (när de väl finns i lager)?
Du behöver visserligen en trådfri gateway, men ändå billigt om man köper flera.

Permalänk

tycker också det känns dumt att chansa för att spara futtiga kronor.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem

I mitt fall handlar det inte om att spara kronor utan det är själva designen som säljs i Sverige som inte är tilltalande i mitt fall. Då dessa har ett mycket smidigare format så satsade jag på dessa, beställde 9st. Jag har nu läst både omdömen och rescensioner och efter det så känner jag mig inte orolig. Har även hittat ett youtube-klipp på en som tar isär en plugg och där ser man isolationsavstånd, komponentplacering mm.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av ice cube:

I mitt fall handlar det inte om att spara kronor utan det är själva designen som säljs i Sverige som inte är tilltalande i mitt fall. Då dessa har ett mycket smidigare format så satsade jag på dessa, beställde 9st. Jag har nu läst både omdömen och rescensioner och efter det så känner jag mig inte orolig. Har även hittat ett youtube-klipp på en som tar isär en plugg och där ser man isolationsavstånd, komponentplacering mm.

har du någon bild på dessa pluggar?

Visa signatur

Går det bra, eller går det som vanligt?

Permalänk
Skrivet av ice cube:

I mitt fall handlar det inte om att spara kronor utan det är själva designen som säljs i Sverige som inte är tilltalande i mitt fall. Då dessa har ett mycket smidigare format så satsade jag på dessa, beställde 9st. Jag har nu läst både omdömen och rescensioner och efter det så känner jag mig inte orolig. Har även hittat ett youtube-klipp på en som tar isär en plugg och där ser man isolationsavstånd, komponentplacering mm.

Får gärna länka videon jag hittar bara videos där de visar insidan på USA plugg versionen vilket har andra regler om banavstånd och liknande än de här i EU.

Skrivet av vargeEEEEn:

har du någon bild på dessa pluggar?

tror det är dessa det handlar om.
https://www.aliexpress.com/item/2018-WAZA-Wifi-Smart-Plug-EU-...

men är skeptisk till CE och ROHS märkningen. kineserna är ju inte kända för att alltid stämpla korrekt detaljer på sina prylar... (dessa ser inte ut att ha någon CE eller ROHS stämpel präglad öht på sig dessutom men kanske inte är ett krav är osäker om detta.)

finns ju en anledning till att de pluggar som säljs i sverige är större troligen för att de inte kan skilja högspännings banorna tillräckligt från lågspännings sidan för att klara den riktiga CE märkningen i det lilla utrymmet.

samt om det är äkta CE märkning ska det finnas ett dokument som talar om exakt vilka delar av CE reglerna den klarar då det är hundratals olika paragrafer i en CE märkning där inte alla behöver uppfyllas samtidigt utan mer beroende på ändamålet de är tänkta att användas för. och jag har iaf inte lyckats sniffa upp något dokument för dem.

sen huru vida den är mer passande eller ej är väl en smaksak och delvis hur dina eluttag är designade. i mina uttag här hemma är jag tveksamt om jag kan få i 2 st i samma eluttag då de ligger så nära varandra att jag skulle tro de kommer trycka mot varandra och att de kommer få sitta snett i uttagen för att äns "typ" passa.

de med elektroniken i en klump på sidan är i mitt fall bättre då jag ofta kan rikta klumparna åt varsit håll i eluttaget så att den smala kanten är mot mitten på eluttaget.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows