Uppgradera grafikkort eller processor?

Permalänk
Inaktiv

Uppgradera grafikkort eller processor?

Hej,

Jag vill uppdatera datorn, har ingen direkt budget utan köper det jag vill ha. Men vill ändå att det ska bli prisvärt, vad skulle ni föreslå?

Jag har just nu 8 GB ram, AMD 1500X och AMD 480 för att köra det kort och gott.

Vilket alternativ är bäst?

1. Köpa en Intel 9600K och moderkort och behålla mitt 480
2. Köpa ett nVidia 2070 och behålla min 1500x?

Det blir ungefär samma pris, vad tror ni jag får mest FPS-ökning från? Eller har ni andra förslag jag kan satsa på?

Kör mest Rainbow Six: Siege, World of Warcraft samt Warhammer II: Total War

Permalänk

Det där beror lite på vad du vill göra med datorn. Är det spel du pratar om så beror det fortfarande lite på vilka spel. I de flesta fall skulle säkerligen grafikkortsuppgradering ge det bättre resultatet men även här finns ju undantag i form av spel som förlitar sig mer på en kraftig cpu än gpu.

Edit: Missade att du skrivit spel. Jag höftar fortfarande på att grafikkortet är en bättre uppgradering i detta fall. Nån mer insatt får gärna rätta mig. Ps. Upplösning spelar även det roll.

Visa signatur

CPU:Intel i9 9900k RAM:16gb Corsair 3200mhz GPU: Msi RTX 2070 Armor MB: MSI z390-A PRO SSD: Adata sp900 256gb HDD: WD red 3tb(lagring), Toshiba 2tb(mer lagring) Chassi: Fractal design define R2 XL PSU: Corsair RM650 CPU Kylning: Noctua NH-D15

Permalänk
Hedersmedlem

Det fina med AM4 är att den ju ska stödjas långt framåt. Eftersom Zen 2 som kommer i början av nästa år ryktas komma med stora prestandaförbättringar bör du kunna köpa en sån och sätta i ditt nuvarande moderkort.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Om jag hade varit i din sits skulle jag uppgradera grafik nu och uppgradera till Zen 2 när de lanseras under nästa år.

Visa signatur

Das Haus, det bästa inom House.

| Asrock X670 SL | Ryzen 7800X3D | 32GB 6000mhz CL30 | Radeon 6950XT Red Devil | Kingston KC3000 2tb M.2 | 20tb+ HDD | Dell UP3017 30" 2560x1600 |

Permalänk
Medlem

Som @kokkojambo skrev så hade jag köpt ett nytt grafikkort nu och köpt nya zen 2 och mer minne när zen 2 kommer.

Sen kan du ju överclocka cpun nu också.

Visa signatur

Grafikkort: RTX 3080 TI RAM: Corsair vengeance 16GB 3200Mhz
Nätagg: Corsair RM750 Moderkort: Asus prime Z370-A
SSD: Intel 660P 1TB CPU: Intel 8700k

Permalänk
Inaktiv

Tack alla för svar!

Kör för övrigt 2 skärmar i 1080p (144hz)