Funderar på att dumpa mitt Fractal Design R5 mot något mindre.... vad rekommenderas?

Permalänk
Medlem

Funderar på att dumpa mitt Fractal Design R5 mot något mindre.... vad rekommenderas?

Är inte missnöjd på något vis, men det chassit känns bara väldigt stort numera. Köpte det mycket pga många diskplatser men behöver egentligen bara 3 numera, om ens det, och SSD.

https://www.fractal-design.com/home/product/cases/define-seri...

Samtidigt är det skönt att ha utrymmet för att komma åt grejorna utan att ha för stora händer samt lätt att dra kablar, jag är nog inte jättebra på det.

Skall behålla

• fullstort grafikkort (för närvarande Asus Strix Geforce GTX 1060)

• MicroATX moderkort (för närvarande ASUS ROG Strix X470-F Gaming)

• CPU är Ryzen 5 2600X med AMD's stock cooler, ingen extrahöjd på den

• CD/DVD spelare (ett 5'25 behövs, kanske, har en USB variant)

• Kanske 3 st 3'5" hade behövts

• Ingen vattenkylning men någon extrafläkt

Ni andra som "bytt ner" er, vad ha ni tagit? Det har ju blivit lite av en trend med allt mindre chassin, men jag skall alltså inte gå över till Mini-ITX och vill ha lite luft runt grejorna trots allt. Kanske ett KUB eller HTPC, men inget Midi. Skall försöka ställa det ovanför golvet, på ett bord eller bänk, efter 25 år av dammråttor på golvet.

Ifall ni vill ha mått så borde djupet ligga på max 40cm, det är väl det enda måttet som jag vet om just nu. Man kan ju lägga ett chassi lite hursom egentligen, sålänge luften går fri.

Gillar Node 804, men man kanske kan komma ner lite i höjd?

Visa signatur

Proud AMD customer since 1998!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Homdax:

Är inte missnöjd på något vis, men det chassit känns bara väldigt stort numera. Köpte det mycket pga många diskplatser men behöver egentligen bara 3 numera, om ens det, och SSD.

https://www.fractal-design.com/home/product/cases/define-seri...

Samtidigt är det skönt att ha utrymmet för att komma åt grejorna utan att ha för stora händer samt lätt att dra kablar, jag är nog inte jättebra på det.

Skall behålla

• fullstort grafikkort (för närvarande Asus Strix Geforce GTX 1060)

• MicroATX moderkort (för närvarande ASUS ROG Strix X470-F Gaming)

• CPU är Ryzen 5 2600X med AMD's stock cooler, ingen extrahöjd på den

• CD/DVD spelare (ett 5'25 behövs, kanske, har en USB variant)

• Kanske 3 st 3'5" hade behövts

• Ingen vattenkylning men någon extrafläkt

Ni andra som "bytt ner" er, vad ha ni tagit? Det har ju blivit lite av en trend med allt mindre chassin, men jag skall alltså inte gå över till Mini-ITX och vill ha lite luft runt grejorna trots allt. Kanske ett KUB eller HTPC, men inget Midi. Skall försöka ställa det ovanför golvet, på ett bord eller bänk, efter 25 år av dammråttor på golvet.

Ifall ni vill ha mått så borde djupet ligga på max 40cm, det är väl det enda måttet som jag vet om just nu. Man kan ju lägga ett chassi lite hursom egentligen, sålänge luften går fri.

Gillar Node 804, men man kanske kan komma ner lite i höjd?

Jag beställde Fractal Meshify C nyligen. Känns liten men ordentlig och har fått bra reviews =]

Permalänk
Medlem

Jag hade ett Fractal Define c tg chassi. Va väldigt nöjd med det. Det uppfyller inte alla dina "krav" dock. Det har 2st 3,5" och 2st 2,5" platser, och ingen 5,25" plats.

Men jag hade 2st 140mm fläktar fram och mitt Asus rog strix 2070 kort. Det va precis så det fick plats, men plats fick det.

Visa signatur

[Fractal Design Define S2]-[Asus CrossHair Hero X670E]-[Ryzen 9 7900x]-[Corsair Dominator Platinum 6000mhz 32gb]-[Asus Tuf RTX 3090]-[Corsair Mp510 960gb]-[2x Samsung Evo 860 500gb ssd Raid 0]-[AOC CU34G2X 144hz][AOC 24G2U 144hz]

Permalänk
Medlem

Hum, Define C och Meshify är väl klassade som MiniTower?

Båda är runt 44 cm höga... ville komma ner lite där... även om Meshify är snyggt.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Jag gick från ett Define XL-R2 till ett Define S & har inte ångrat mig en sekund!

Visa signatur

ASUS Prime RX 9070 XT 16GB OC | AMD Ryzen R7 5700X3D | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury 2x16GB 3600 CL 16 Renegade | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Corsair Frame 5000D | Xiaomi G34WQi | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair HS65 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Homdax:

Hum, Define C och Meshify är väl klassade som MiniTower?

Båda är runt 44 cm höga... ville komma ner lite där... även om Meshify är snyggt.

Japp, Meshify C-TG är 44 cm hög. Den klassas som Midtower.
Sen har vi Meshify Mini C. Den är klassad som Minitower

Permalänk

define c och meshify bygger väl på samma stomme? enda skillnaden är fronten?

Permalänk
Medlem
Visa signatur