Fractal Design Define R6

Permalänk
Medlem

Det som för mig representerar Sweclockers i ett nötskal. När Jonas når den biten av sin recension där han yttrar de magiska orden "Sådär, då har vi monterat in komponenter i" Jag vågar påstå att det är något av en "catchphrase"

Visa signatur

Teknik är en drog..
Förövrigt anser jag att Carthago borde ödeläggas.

Permalänk
Medlem

En uppdaterad version av Define C skulle vara grymt!

Visa signatur

Thermaltake P3 | Asus Z270| Corsair Force Series MP510 960GB| Crucial MX300 750 GB SSD | Western Digital 4TB | EVGA SuperNOVA G2 750W
Intel Core i7 7700K (Delidded) | Nvidia Geforce GTX 1080 Ti| 2x8GB Corsair DDR4

Permalänk
Skrivet av Wiley:

En uppdaterad version av Define C skulle vara grymt!

Och en variant i vitt!

Visa signatur

Stationär: Meshify C Vit TG || ROG B550-F || 5800X+NH-D15 || 4070ti || Vengeance LPX 32GB || KC3000 M.2 || FD Newton R3 600W Ljud: RX-V781, Dynavoice LCR-5, FX-4, Velodyne SPL-1000 Ultra || DacPort Slim || Tennmak IEM

Permalänk

Jag ser faktiskt inte vad detta ska vara för uppgradering från ett R5. Det är en massa bling och saker som jag själv är helt ointresserad av. Dock vet jag många som verkligen vill ha ett seriöst sidofönster till R5:an. Jag har byggt otaliga till vänner i den lådan. Men acrylfönstret är ju ett skämt tyvärr. Så tips på var dem kan köpa det skulle vara uppskattat.

Fläktarna man får med är ju det första man skruvar ur burken. Så känns onödigt att behöva köpa med dem. :/ sen att behöva köpa till HDD platser känns som en felräkning.

Visa signatur

Fractal Design R5 - Asus Maximus ix Code - Intel 7700K - Cryorig H7 - Samsung 960 Pro - Corsair RM750 V2- Asus ROG Strix 2060 - AOC Q3277PQU - NAD D3020 - Shure Aonic 50 - Dali Evidence 470 - Monitor Audio Bronze BR5 - Denon Rcd-M40 - XTZ 8.17 - Mionix Zibal 60 - Mionix Naos 3200 - Tangent Amptser BT 2 - Wharfedale Diamond 210 - Sen några fler datorer - Hörlurar - Och vettefan vad man har dragit på sig under åren. Dessa är iaf. dem primära jag använder mest.

Permalänk
Medlem

@Ortovox: Har gett upp med vattenkylning då jag inte pallar med pumpljudet. Det här med PWM-hubben i R6an känns ju riktigt intressant då jag vill få ner ljudnivån. Finns det billigare modeller som också har det?

Permalänk
Medlem

Skaplig miss med den vita varianten.
Svart front ? sabbar ju helt utseendet.

Och FD nämner inte om R6 fortfarande bara har en front LED, mycket irriterande "feature" på resten av serien.
Vissa FD modeller har ju 2 så vi kan ju hoppas att dom fattat sans.

Permalänk

jag tänkte först köpa ett Define XL R2 men det föll på att luckan i fronten bara gick at öppna åt ett håll.
hoppades på att det skulle komma ett XL R3 snart men för en vecka sedan beställde jag ett Define R5, kände som många andra "vafan" när R6 nu kommit, men i stort föredrar nog även jag R5, i alla fall nu när R6 blev dyrare, men det hade varit trevligt med härdat glas i dörren

Visa signatur

Asus WS X299 SAGE/10G | i9-10980XE | 6700XT | Samsung G9 | Dark Power Pro P8 900W | Define R5 Limited Gold | WD Black SN750 1TB NVMe | 8x Micron M500 960GB RAID 0

Asus Rampage IV | Xeon E5 1680 V2 | 64GB 1866MHz | GTX 980 Ti | NEC MultiSync FE2111SB (CRT) | Fractal Edison 750W | Define R2 | Liteon 512GB NVMe | 4x Micron M500 960GB RAID 0

Permalänk
Medlem

@Exxovion: Men det är väl som Jonas nämner i testet, mer tänkt om man kör ett snyggt plexiblock på sin GPU inte luftkylning.

Priset va rätt saftigt dock. R5 brukar man få tag rätt "billigt" på Reor. Köpte mitt R5 förra året på black friday och betalade 799 kr ink frakt.

Visa signatur

Skärm: Acer XB271 HU, Keyboard: Corsair k95
Moderkort: Asus Prime-A Z690, GPU: RTX 4080
CPU: Intel i7 13700k, Ram: 32Gb DDR5 6000Hz
Chassi: Lian Li Lancool 3, Högtalare: ALTEC LANSING 5.1 THX
Disk 1: WD 850x 1Tb, Disk 2: WD 850x 2Tb,PSU: Seasonic Prime 1000w

Permalänk
Medlem

@justabit:
Vad jag har sett så är PWM endast på de lite mer påkostade modellerna. Men med ett vettigt moderkort så har man oftast möjlighet att styra 3 chassifläktar där hastigheten går efter temp på cpu eller moderkort. Jag kör med de 2 orginalfläktarna kopplade till moderkortet och de kyler lådan bra och riktigt tyst så har inte kännt behov för en PWM hub

Permalänk
Medlem

Kanske man skulle byt upp sig från ett antec 1200 snart, det är frågan. Rädd för att det kommer bli trångt med så många hdds samt cf + 280s radiator. Har varit sugen sen R2an hehe. En ny xl variant kanske inte vore fel

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Spel-|i7 2600k| Hydro H110 | P8Z68V-pro | MSI r9 280x/ 7970 Crossfire | DDR3 8GB 1600MHZ | 840 EVO | RM 850 |
TV-|i5 2500k| Hydro H100 | P8Z68V-pro | tx650w | DDR3 8GB 1600MHZ

Permalänk
Medlem

Blev ett köp, nu åker komponenterna ut ur mitt R2 som hängt med i 8 år. Fått grym support av fractal som skickat nya skruvar, frontpanel, hörlur uttag mm gratis under åren. Köper denna som ett tack till fractal för helt enastående service genom åren.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

i5-12600K med Noctua 12A | MSI z690 d4 | 2x16 corsair ddr4 lpx 3200mhz | evga 3060ti xc | samsung 980 m2 | LG 27" GP850 | xfx pro 850w | fractal design r6

Permalänk
Skrivet av pi:

Blev ett köp, nu åker komponenterna ut ur mitt R2 som hängt med i 8 år. Fått grym support av fractal som skickat nya skruvar, frontpanel, hörlur uttag mm gratis under åren. Köper denna som ett tack till fractal för helt enastående service genom åren.

Skickades från m.sweclockers.com

hur har du lyckats ha sönder allt det där? många LAN?
mitt R2 är fortfarande i nyskick

Visa signatur

Asus WS X299 SAGE/10G | i9-10980XE | 6700XT | Samsung G9 | Dark Power Pro P8 900W | Define R5 Limited Gold | WD Black SN750 1TB NVMe | 8x Micron M500 960GB RAID 0

Asus Rampage IV | Xeon E5 1680 V2 | 64GB 1866MHz | GTX 980 Ti | NEC MultiSync FE2111SB (CRT) | Fractal Edison 750W | Define R2 | Liteon 512GB NVMe | 4x Micron M500 960GB RAID 0

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cordinator:

hur har du lyckats ha sönder allt det där? många LAN?
mitt R2 är fortfarande i nyskick

Testa att skaffa barn.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

i5-12600K med Noctua 12A | MSI z690 d4 | 2x16 corsair ddr4 lpx 3200mhz | evga 3060ti xc | samsung 980 m2 | LG 27" GP850 | xfx pro 850w | fractal design r6

Permalänk
Skrivet av pi:

Testa att skaffa barn.

Skickades från m.sweclockers.com

okej jag förstår

https://www.dropbox.com/s/3bfas0w371doerc/2017-12-16%2014.46....
https://www.dropbox.com/s/kjst38z29ymlxkq/2017-12-16%2021.03....

Visa signatur

Asus WS X299 SAGE/10G | i9-10980XE | 6700XT | Samsung G9 | Dark Power Pro P8 900W | Define R5 Limited Gold | WD Black SN750 1TB NVMe | 8x Micron M500 960GB RAID 0

Asus Rampage IV | Xeon E5 1680 V2 | 64GB 1866MHz | GTX 980 Ti | NEC MultiSync FE2111SB (CRT) | Fractal Edison 750W | Define R2 | Liteon 512GB NVMe | 4x Micron M500 960GB RAID 0

Permalänk
Medlem

@anon12433:
Ja sova till Jonas videos ibland, ganska entonig, men Hardware Canucks är på dålig engelska och han älskar bara glass och dålig ventilerad chassi, föredrar JayzTwoCents, ScienceStudios och Gamers Nexus.
Jag skulle helst har detta chassi med Meshify front. Eller jag köpa den på andrahandsvärde och gör en ventilationsmod. Annars perfekt till costum vattenkyling.

Visa signatur

My Rig https://classic.prisjakt.nu/list.php?ftg_check=on&exclude_ftg...
Fel av mig! Men sjutton vad snabba ni är på att kommentera vad andra gör och inte gör rätt och fel... :/

Permalänk

Bra chassi, bra anmälan !

Vilket trevligt - om än dyrt - chassi ! Och vilken proffsig, väl genomförd och resonerande anmälan från Jonas sidan, utan en massa reklam (jag stördes in av den där SweClockers gubben som dök upp i bakgrunden i bland) eller störande musik i bakgrunden ! Beröm till Fraktal Design och Jonas !...

Henri

Permalänk
Skrivet av Etherhawk:

Det som för mig representerar Sweclockers i ett nötskal. När Jonas når den biten av sin recension där han yttrar de magiska orden "Sådär, då har vi monterat in komponenter i" Jag vågar påstå att det är något av en "catchphrase"

Jag utgår ifrån att det finns anledning till att sådant inte ingår, men ibland tycker jag att det vore kul att se vissa komponenter monteras och kablarna dras, hellre än att det viftas med en trollpinne och allt plötsligt finns inmonterat. I mitt tycke skulle det säga mycket mer om hur det är att jobba med chassit....

Henri

Permalänk
Medlem

Fan den var läcker!

Visa signatur

| Intel i5 6600k | MSI Z170M MORTAR | Gigabyte RX VEGA 64 Gaming OC 8GB | 16Gb 2666mhz DDR4 | SSD Samsung 850 250gb | EVGA SuperNOVA G1+ 850Watt 80+ Guld | WD 1TB 7200rpm SATA 6Gbit/s | Corsair Hydro H80i GT | Asus 24" | Acer XF270HUA 27"

Permalänk
Medlem

E-ATX gör det möjligt att införskaffa R6an, 11 diskar + att det finns möjlighet för 2+2+1 st hdd platser till gör det hela ännu bättre.
Allt i ett chassi stort för ATX.

Sneglar lätt åt första generationen av FD XL <_< som man har ståendes på golvet.

Inget ont om XL som chassi dock*

Visa signatur

Ett härligt gäng med div. elektronik.
Marknadsreferenser | Rabattkoder | Dagens fynd | Övriga fynd

"The mediocre teacher tells, The good teacher explains, The superior teacher demonstrates but the great teacher inspires."

Permalänk
Skrivet av Zezo:

E-ATX gör det möjligt att införskaffa R6an, 11 diskar + att det finns möjlighet för 2+2+1 st hdd platser till gör det hela ännu bättre.
Allt i ett chassi stort för ATX.

Sneglar lätt åt första generationen av FD XL <_< som man har ståendes på golvet.

Inget ont om XL som chassi dock*

Fördelen är väl att du har möjlighet till betydligt fler diskar i ditt XL om du bara installerar fler av fractals egna hdd-burar? Jag tror det går in 4+4+4+5 som max i det. Nedanstående bilder har jag sparat för jag står i tankar att uppgradera hemmservern.

Define R5 med en extra bur tar väl ungefär lika många diskar som R6 som kräver extra vaggor.

Permalänk

Trodde att när R6 börja rulla ut i marknaden så skulle priset på R5 gå ner, men verkar inte som att det har varit fallet? kanske lite för tidigt?

Permalänk
Medlem

Hur bra är det att ha fötterna på detta chassi? Funderar på att uppgradera från mitt begagnade R3 men jag har fötterna ganska ofta ovanpå den.. tänkte om moduvent grejerna lossnar eller böjs eller så?

Visa signatur

13600KF, RTX 4070 FE, B760I, 32GB DDR4, NR200P

Permalänk
Medlem

@lambdan:
Har nyss byggt mitt
Gummi fötterna är av en tjocka mjuk material med cylindrical metall runtom. Väldigt elegant. Men denna svårt att drar på arbetsbordet, den fastna...

Visa signatur

My Rig https://classic.prisjakt.nu/list.php?ftg_check=on&exclude_ftg...
Fel av mig! Men sjutton vad snabba ni är på att kommentera vad andra gör och inte gör rätt och fel... :/

Permalänk
Medlem

Om man flyttar i plåten som täcker hårddiskvaggorna, behåller man 5,25" platsen då eller försvinner den också?

Visa signatur

Fractal Design Define C TG | ASUS Z370-A | Intel i7 9700K | ASUS Strix ROG GeForce GTX 1070 8GB OC | Samsung EVO 970 500GB M.2 system | Samsung EVO 850 500GB storage | WD Blue SN550 M.2 1TB spel | Noctua Nh-DH15 Black | Corsair 2x8GB DDR4 3000Mhz Vengeance LPX | Corsair RM650x | ASUS PCE-AC55BT AC1200 nätverkskort | Asus ROG Strix Flare

Permalänk
Medlem

Idag skulle jag installera USB-C porten (connect d1) men fick till min förvåning powerknappens ena kabel i handen då jag plocka isär den, tänkte det är väl bara till att löda in den så jag tog bort plastlimmet och såg till min förvåning hur dåliga lödningarna var: https://ibb.co/YDbwr8n

Enligt mig ska man tvinna kardelerna innan man löder så de inte spretar åt all håll och kan ge kortslutning men det verkar inte som de vet om det

Har nu tagit kontakt med leverantören och de ska se hur de ska göra, skickar uppdatering hur det gått senare...

Permalänk
Medlem
Skrivet av looopy:

Idag skulle jag installera USB-C porten (connect d1) men fick till min förvåning powerknappens ena kabel i handen då jag plocka isär den, tänkte det är väl bara till att löda in den så jag tog bort plastlimmet och såg till min förvåning hur dåliga lödningarna var: https://ibb.co/YDbwr8n

Enligt mig ska man tvinna kardelerna innan man löder så de inte spretar åt all håll och kan ge kortslutning men det verkar inte som de vet om det

Har nu tagit kontakt med leverantören och de ska se hur de ska göra, skickar uppdatering hur det gått senare...

Fick idag en komplett uppsättning av front med alla kablar (USB-C Gen2) från leverantören, dock har jag inte haft tid att kolla på lödningarna ännu får se om jag gör det senare men än så länge är jag nöjd

Permalänk
Medlem

Kul att se hur mycket som hänt med Define. Har fortfarande Define-modellen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av markuse1:

Om man flyttar i plåten som täcker hårddiskvaggorna, behåller man 5,25" platsen då eller försvinner den också?

Undrar också det.

Visa signatur

I5 12600K 3,7GHz, Asus Prime Z690-A, Fury Beast DDR5 4800MHz 16GB, Kingston NV2 M.2 SSD 1TB, WD Black SN770 NVMe SSD 2TB, WD Blue WD40EZRZ 64MB 4TB, Gigabyte GeForce RTX 3070 Ti, EK Waterblocks EK-AIO 240, Phanteks Enthoo Pro M, Corsair RM750X 750W, AOC CU34G2X 34"