Thor Zone lanserar ultrakompakta chassit Mjolnir I på Kickstarter

Permalänk
Melding Plague

Thor Zone lanserar ultrakompakta chassit Mjolnir I på Kickstarter

Efter ett år av feedback sjösätter svenska Thor Zone sitt ultrakompakta chassi Mjolnir I på Kickstarter, med lådvolym på 9,7 liter och precisionsgjuten aluminiumstomme.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Jag tycker det är helt fantastiskt att intresset ökar för dessa ultrakompakta system, men å andra sidan kan jag känna att företagen behöver skilja sig lite mer från mängden. Varför skulle någon välja detta chassi utöver exempelvis Ghost S1? Personligen tror jag att många är intresserade av dessa chassin, men kan tänka sig en lite billigare variant då alternativen som finns är ganska exklusiva och dyra. Varför inte börja i den änden?

Permalänk
Medlem

Saftig prislapp. Håller med ovan gällande Ghost S1. Framför allt med tanke på att det finns möjlighet att expandera med hattarna vid behov.

Visa signatur

MB:Asus B550-I Gaming ROG Strix CPU:Ryzen 5600X RAM:G.Skill Trident Z 32gb@3200 SSD:Samsung 970 EVO Plus 1TB GPU:3080 FE PSU:Corsair SF600 CASE:Louqe ghost s1

Permalänk
Medlem

Vad erbjuder detta chassi som exempelvis, tidigare nämnda, Ghost S1 ej gör?

Visa signatur

Ryzen 5600x (Noctua NH-D15) || Kingston Fury 32GB 3600MHz
ASUS Prime X470 PRO || ASUS GeForce RTX 3080 Tuf OC
Fractal Design Define S (6x chassifläktar) || Corsair RM750X v2
FURY Renegade 2TB || WD Blue 1TB M.2 || LG C2 42" + XB271HUA

Permalänk
Medlem
Skrivet av jH0Ni:

Jag tycker det är helt fantastiskt att intresset ökar för dessa ultrakompakta system, men å andra sidan kan jag känna att företagen behöver skilja sig lite mer från mängden. Varför skulle någon välja detta chassi utöver exempelvis Ghost S1? Personligen tror jag att många är intresserade av dessa chassin, men kan tänka sig en lite billigare variant då alternativen som finns är ganska exklusiva och dyra. Varför inte börja i den änden?

Designen skiljer ju sig rätt mycket mot Ghost S1.
Outer panels är imo asläckert.

Dock så undrar jag hur man startar datorn.. samt om det kommer finnas några främre i/o paneler.

Permalänk
Medlem

Ghost S1 ser intressant ut. Finns det att köpa i någon fysisk butik om man vill klämma på den eller finns den bara via http://www.louqe.com/ ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yorgo_:

Designen skiljer ju sig rätt mycket mot Ghost S1.
Outer panels är imo asläckert.

Dock så undrar jag hur man startar datorn.. samt om det kommer finnas några främre i/o paneler.

Visa signatur

MB:Asus B550-I Gaming ROG Strix CPU:Ryzen 5600X RAM:G.Skill Trident Z 32gb@3200 SSD:Samsung 970 EVO Plus 1TB GPU:3080 FE PSU:Corsair SF600 CASE:Louqe ghost s1

Permalänk
Medlem

@jH0Ni: Misstänker att det är svårt att få ekonomi i ett billigt chassi inom ramen för kickstarterprojekt.

Men märkligt att ingen etablerad tillverkare försöker ge sig in i segmentet.

Permalänk
Medlem

Väldigt trevligt chassi, och väldigt kul med fler chassin på marknaden! Tycker dock att priset är lite väl högt (3350 kr utan RGB, 3920 kr med RGB!). Lite snål max CPU kylar höjd med avseende på volymen (57mm, 9.7l vs Louqe Ghost S1 MKII 8.2l som har plats för upp till 66mm höga CPU kylare) vilket gör att man blir nog tvungen att köpa en AIO kylare om man planerar att överklocka.

Men i övrigt, väldigt intressant koncept! Detta ska följas!

Visa signatur

12c/24t 4.0GHz (Zen2) • 2x16GiB 3200MHz C14 • RTX 2080 FE 1965MHz 7000MHz • X570 I PW • Ghost S1 MKII

Permalänk
Avstängd

Gillar små chassin men har aldrig förstått varför man köper en produkt som inte finns speciellt chassin som man måste vänta på vilket försenar hela bygget.

Permalänk
Medlem

Jag tycker det här chassit är mycket snyggare än Ghost, bra med mer konkurrens i segmentet, och om jag läste rätt i feedbacktråden finns det plats för chassifläktar på 120mm i det här.

Till tillverkarna, jättekul att ni fick ut det på kickstarter! Lycka till med finansieringen, och om ni lyckas blir det itx i nästa bygge och då ska jag ha den här lådan högst upp på önskelistan.

Permalänk
Medlem

Snyft var är Mjölnir loggan?

Visa signatur

There is grandeur in this view of life, with its several powers, having been originally breathed into a few forms or into one; and that whilst this planet has gone cycling on according to the fixed law of gravity, from so simple a beginning endless forms most beautiful and most wonderful have been, and are being, evolved.

Permalänk
Medlem
Skrivet av gabriel15:

Gillar små chassin men har aldrig förstått varför man köper en produkt som inte finns speciellt chassin som man måste vänta på vilket försenar hela bygget.

Crowdfunding gör det möjligt att finansiera tillverkningen av något som annars aldrig skulle blivit till. Visst kan det vara dryga leveranstider men är man genuint intresserad av produkten så är det bättre än att den aldrig lämnar idéstadiet.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Var mycket stiligare än Ghost, som dock helt plötsligt framstår som billigt.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk

Ja, jag är på ☝🏻😃💯

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

---CPU---Intel Core 2 QUAD Q9550 2.83GHz 12MB FSB1333
---RAM---DDR2 PC2-8500 1066MHz CL5-5-5-15
---MOBO---Maximus II GENE ( P45/ICH10R , Dual-channel, DDR2 1300)
---PSU----Corsair HX520W ---GPU--- Radeon HD6850

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yorgo_:

Designen skiljer ju sig rätt mycket mot Ghost S1.
Outer panels är imo asläckert.

Dock så undrar jag hur man startar datorn.. samt om det kommer finnas några främre i/o paneler.

Baksidan, på nedre delen av chassit. Såg det när nån frågade på instagram.

Visa signatur

ASUS ROG Crosshair X670E Gene| AMD Ryzen 9 7800X3D Delidded | Custom EK Watercooling| WD Black SN850X 1TB + WD Black SN850X 2TB| Corsair Vengeance, DDR5-6600 64GB (2 x 32GB) @6400MHz CL 30-38-38-76| AMD Radeon RX 7900 XTX| LG UltraGear 45GR95QE OLED| MSI MPG A1000G PCIE5 1000W| Lian Li O-11 EVO|

Permalänk
Medlem

Dom får sänka priset med ett par tusenlappar och en halv så blir det nog en storsäljare.

Visa signatur

| Fractal Design Define Mini C | MSI Z490M MPG GAMING EDGE | Corsair RM750X 750W v2 | Intel Core i5 10600K |
|GIGABYTE RTX 3070 AORUS Master |Corsair 32GB DDR4 3200MHz CL16 |
| Asus Strix Raid DLX | Acer 27" Predator XB271HK G-Sync 4K IPS | Tobii 4C |
| LG OLED55B6V | nVidia Shield V2 |

Permalänk
Medlem

Ser ju OK ut men jag vet inte riktigt varför man skulle välja detta istället för t.ex någon av Raijinteks små modeller för 1/3 av priset?

Permalänk
Medlem

Om en h100i radiator får plats i chassit så kan man modda dit 4st aluben med gummibussning så inte vibration går ner i bordet (om man tex har glasskrivbord) 30mm ben å sätta rgb fläktarna under chassit.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

BlackJava - Svart bälte i kundkorg ;) :P

Permalänk
Moderator
Forumledare

*tråd lätt rensad*

Har tagit bort en diskussion som inte hörde hemma i den här nyheten

Visa signatur

Forumets regler | Har du synpunkter på hur vi modererar? Kontakta SweClockers/moderatorerna

Jag stavar som en kratta

Gillar lök på discord

Permalänk
Medlem

Ser ut som om att grafikkort kan andas bra. /Sarkasm

Permalänk
Medlem
Skrivet av RVX:

Var mycket stiligare än Ghost, som dock helt plötsligt framstår som billigt.

Skickades från m.sweclockers.com

Jag tycker precis tvärtom, denna saknar den minimalistiska känslan jag får av mitt Ghost Louqe S1. Detta känns mer åt gamer p12 hållet. Känns som den försöker se häftig ut. Men jag förstår att andra uppskattar den framför Ghost

Visa signatur

VR: Oculus Rift CV1 + Touch
Dator: Ryzen 2600X | 16GB 2933 MHz | RTX 2070 FE | 2 x Samung 850 SSD 250GB | Corsair SF600 | Louqe Ghost S1 | Noctua L12
Server: HP ProLiant MicroServer G7 N54L

Permalänk
Medlem
Skrivet av ehallq:

Jag tycker precis tvärtom, denna saknar den minimalistiska känslan jag får av mitt Ghost Louqe S1. Detta känns mer åt gamer p12 hållet. Känns som den försöker se häftig ut. Men jag förstår att andra uppskattar den framför Ghost

Det jag framförallt gillar med detta är intagen på framsidorna, nu har jag förvisso inte hängt med i tråden ang chassit men det är vad jag antar det är till för?
Men ja, är ju tur att alla har olika smak

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem

Först tänkte jag "Wow, 1,5 miljoner kronor? Det går aldrig!"

Nu ser jag dock att det är typ två och ett halv chassi.

Permalänk
Skrivet av Icte:

Väldigt trevligt chassi, och väldigt kul med fler chassin på marknaden! Tycker dock att priset är lite väl högt (3350 kr utan RGB, 3920 kr med RGB!). Lite snål max CPU kylar höjd med avseende på volymen (57mm, 9.7l vs Louqe Ghost S1 MKII 8.2l som har plats för upp till 66mm höga CPU kylare) vilket gör att man blir nog tvungen att köpa en AIO kylare om man planerar att överklocka.

Men i övrigt, väldigt intressant koncept! Detta ska följas!

Det tillkommer även frakt på 400 kr!

Jag var på håret att pledga men frakten gjorde att det gick över smärtgränsen. Hoppas dock kickstartern går i hamn då det är positivt med fler SFF-chassin på marknaden.

Visa signatur

Case: Louqe Ghost S1 Limestone w/o TopHat Motherboard: ASRock Z390 Phantom Gaming-ITX/ac CPU: Intel Core i7 9700K 4,0GHz @ 1,01V RAM: Ballistix Sport AT DDR4 3000MHz 2x8GB GPU: INNO3D GeForce RTX 2080 X2 OC SSD: Samsung 970 EVO 500GB + Crucial MX500 2TB PSU: Corsair SF600 v2 Heatsink: Noctua NH-L12 Monitor: Asus ROG Swift PG279Q Keyboard: CM Storm Quickfire Rapid (Cherry MX Red) Mouse: Razer Deathadder Laptop: MacBook Air 13" mid-2012 Phone: iPhone SE

Permalänk
Medlem

Kanske är det bara jag, men att fortsätta köra på ATX-/SFX-nätagg känns verkligen bakåtsträvande. Om man nu har som mål att bygga ett så kompakt system som möjligt så måste ett specialgjort nätagg vara att föredra. Det går att göra mindre, och kablarna kan måttanpassas och dras i förväg.

Permalänk
Medlem

Jag är intresserad av formfaktorn men avstår tills priserna blir rimliga..

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

13700K & GTX 3070

Permalänk
Medlem
Skrivet av sebstr:

Jag är intresserad av formfaktorn men avstår tills priserna blir rimliga..

Skickades från m.sweclockers.com

Ja ett extremt premium chassi i låg upplaga är ju inte till den som vill ha något prisvärt. Så rätt det ju.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Monarchy:

Ja ett extremt premium chassi i låg upplaga är ju inte till den som vill ha något prisvärt. Så rätt det ju.

Mb, menar att jag väntar på ett chassi i denna formaktor som inte är extremt premium utan har ett normalt pris.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

13700K & GTX 3070

Permalänk
Medlem
Skrivet av sebstr:

Mb, menar att jag väntar på ett chassi i denna formaktor som inte är extremt premium utan har ett normalt pris.

Skickades från m.sweclockers.com

Exakt. Det jag menar. Det finns det redan. Det inte så fina ut men billigare är dom verkligen .