Permalänk
Medlem

Dreamhack 1999

Underbart spel, programmering och illegal kopiering

Är det nån medlem här som känner igen sig själv på filmen

Visa signatur

Min dator är Cat-säker.
Hakuna Matata

Permalänk
Medlem

Jag var där 98, men känns som samma

Visa signatur

/SAnDis - Pew pew

Permalänk
Medlem

Lavalampa hajp!

Var där 2004, crt-skärm på flygbussen, aldrig igen. haha

Permalänk
Medlem
Skrivet av SAnDis:

Jag var där 98, men känns som samma

Inga rekommendationer på att man inte fick ha med sig egen stereo på den tiden inte

Visa signatur

Min dator är Cat-säker.
Hakuna Matata

Permalänk
Medlem
Skrivet av crew seven:

https://www.youtube.com/watch?v=SAwoXrQPsT8

Var där 2000

Visa signatur

🧠i9-10900k @ 3,7GHz 📹3080Ti STRIX OC 12GB 📼Corsair Vengeance 64GB
📰MSI MEG z490 Unify 💽Samsung 970 EVO plus 500GB/1TB 📺Asus PG348Q 34"

Permalänk
Medlem
Skrivet av griid:

Var där 2000

Kommer du ihåg vad du hade med dig för dator?

Visa signatur

Min dator är Cat-säker.
Hakuna Matata

Permalänk
Medlem

2002 eller 3 tror jag var mitt första. Tror jag hade en celeron på 900mhz. ^^

Visa signatur

Mainrigg: InWin S-Frame - MSI Z170a Gaming M7 - i7 6700k@4,6GHz 1,29V - EVGA GTX 1080ti Black Edition - 4x8GB Corsair Vengeance Red LED 3200MHz - Corsair RM1000 - Intel 530 3x240GB 1x480GB - AOC Agon AG352UCG

Permalänk
Medlem
Skrivet av crew seven:

Inga rekommendationer på att man inte fick ha med sig egen stereo på den tiden inte

Folk hade med sig de sjukaste högtalarna och spelade på max 24/7.
Fattar inte hur folk sov.

Vi körde till Malmö, sov i 16 timmar i sträck efter vi kom hem
. Haha. 16år och finnig.

Visa signatur

/SAnDis - Pew pew

Permalänk
Medlem
Skrivet av crew seven:

Kommer du ihåg vad du hade med dig för dator?

ganska säker på att det var en pentium 2. dock osäker om det var min 120MHz eller om det var 450 MHz

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av griid:

ganska säker på att det var en pentium 2. dock osäker om det var min 120MHz eller om det var 450 MHz

Pentium II fanns inte i något 120MHz-utförande, så är du säker på att det var en PII lär det i sådana fall varit en 450. Din 120-MHz-propp var med stor sannolikhet en Pentium

1999 var en P120 dessutom en väldigt trött dator, det hände sjukt mycket på kort tid med prestandan där kring sekelskiftet.

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Medlem
Skrivet av SAnDis:

Folk hade med sig de sjukaste högtalarna och spelade på max 24/7.
Fattar inte hur folk sov.

Vi körde till Malmö, sov i 16 timmar i sträck efter vi kom hem
. Haha. 16år och finnig.

Tro mig... har du suttit vaken 24+ timmar så sover du... oavsett vad.
Vet hur djupt jag kan sova efter 36 timmars spelande hemma bara. Gjorde inte mycket roll att grannen borrade...

Skrivet av kaput:

Pentium II fanns inte i något 120MHz-utförande, så är du säker på att det var en PII lär det i sådana fall varit en 450. Din 120-MHz-propp var med stor sannolikhet en Pentium

1999 var en P120 dessutom en väldigt trött dator, det hände sjukt mycket på kort tid med prestandan där kring sekelskiftet.

120 hade väl inte MMX heller? Kom väl med 133 vill jag minnas. Och denna instruktion blev ju snabbt använd i allt från musikspelare (winamp) till spel. Vet jag satt o lekte med min gamla 200Mhz, icke MMX, och satan vad den segade efter pga den saknade det.

Och man köpte inte PII... man köpte Celeron 300A @ 450Mhz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddanx:

Tro mig... har du suttit vaken 24+ timmar så sover du... oavsett vad.
Vet hur djupt jag kan sova efter 36 timmars spelande hemma bara. Gjorde inte mycket roll att grannen borrade...

120 hade väl inte MMX heller? Kom väl med 133 vill jag minnas. Och denna instruktion blev ju snabbt använd i allt från musikspelare (winamp) till spel. Vet jag satt o lekte med min gamla 200Mhz, icke MMX, och satan vad den segade efter pga den saknade det.

Och man köpte inte PII... man köpte Celeron 300A @ 450Mhz

Njae, första [kommersiella] MMX-proppen var på 166 MHz. Skulle isf vara om det möjligen fanns någon utvecklingsmodell på 133?

Hehe, byggde en burk med PII 233 för muckarbidraget. Moderkortet brann dock ett år senare, och tog med sig CPU:n. Ersattes med ett Asus P2B och en Celeron 300A. Som du är inne på, helvete vad den klockade. Även jag körde min i 450 MHz (100MHz FSB) på luftkylning i många år

Minns jag det rätt, så hade jag dessutom i alla fall tillfälligt den där proppen uppe i 504 MHz stabilt med hemmameckat vattenkylningssystem

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Medlem

Martin Öjes, fan va kul...var inte igår man såg det där var där, jobbade också många år på deras event när de flyttade till Jönköping.

Permalänk
Medlem

1999? Så modernt, jag var där 1997.
Jag blev ganska trött efter två dagar, så jag lämnade alla mina prylar och gick hem och sov. Vaknade upp och hämtade upp min dator precis innan stängning sista dagen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kaput:

Njae, första [kommersiella] MMX-proppen var på 166 MHz. Skulle isf vara om det möjligen fanns någon utvecklingsmodell på 133?

Ganska säker på att det fanns. För jag hade en innan jag gick till 300A
https://ark.intel.com/products/49963/Intel-Pentium-Processor-...

Skrivet av kaput:

Hehe, byggde en burk med PII 233 för muckarbidraget. Moderkortet brann dock ett år senare, och tog med sig CPU:n. Ersattes med ett Asus P2B och en Celeron 300A. Som du är inne på, helvete vad den klockade. Även jag körde min i 450 MHz (100MHz FSB) på luftkylning i många år

Minns jag det rätt, så hade jag dessutom i alla fall tillfälligt den där proppen uppe i 504 MHz stabilt med hemmameckat vattenkylningssystem

Ja, 450Mhz var inga problem, och pga dens cache var i sync med CPUn så kunde den trots 128kB (vs P2 512kB, halv frekvens) hänga med och tom slå P2 450Mhz rätt ofta. En vän till mig köpte PII 350Mhz, så jag blev sugen på att uppgradera, och då lanserades 300A processorn. Tänkte inte mer på det tills jag kollade ett enda test, av misstag på den, istället för 450Mhz PII.

Sen var det ganska uppenbart vilken man valde när man tittade vidare

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddanx:

Ganska säker på att det fanns. För jag hade en innan jag gick till 300A
https://ark.intel.com/products/49963/Intel-Pentium-Processor-...

Ja, 450Mhz var inga problem, och pga dens cache var i sync med CPUn så kunde den trots 128kB (vs P2 512kB, halv frekvens) hänga med och tom slå P2 450Mhz rätt ofta. En vän till mig köpte PII 350Mhz, så jag blev sugen på att uppgradera, och då lanserades 300A processorn. Tänkte inte mer på det tills jag kollade ett enda test, av misstag på den istället för 450Mhz PII.

Sen var det ganska uppenbart vilken man valde när man tittade vidare

Fast det där är ju en mobilprocessor, och om jag minns det rätt kom den efter P166MMX i desktoputförande Minns du vad du hade för moderkort? Om jag inte missminner mig, så var det inte helt självklart att man kunde köra mobilproppar i desktopmoderkort. Ett kort som klarar en P266MMX - som bara finns i mobilutförande - skulle vara något av en helig graal, då P55C är extremt flexibel nedåt, med lite klockfrekvens- TR12- och cachemanipulering kan man få den att spänna över hela registret mellan långsam 386 och vilken prestanda man nu råkar kunna överklocka ur sitt exemplar. En mobilpropp som grejar 266 MHz stock kunde vara minst sagt användbar, om det finns moderkort som klarar av den.

Ja, det där snacket minns jag, en annan grej var att man kunde nå jäkligt höga klockfrekvenser utan problem tack vare stock-FSB-frekvens som låg långt under 440BX maxspec, kontrat med hög multiplier. För att överklocka en PII på 100MHz FSB var man tvungen att gå utanför chipsetets (och i förlängningen AGP-portens) spec, vilket kunde ställa till en del problem. Man började ju på regel multiplierlåsa processorerna i den vevan, det är väl bara några av de första Klamath-PII:orna som inte är det.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Hehe, bra minnen ifrån en svunnen tid.
Var där då de spelade in filmen 1999, kommer ihåg att strömmen gick i halva Borlänge centrum för att nått geni tände i taket för att det skulle bli lättare o filma

Visa signatur

| AMD Ryzen 7 9800X3D | Gigabyte X870 Aorus Elite Wifi7 ICE | NZXT Kraken Elite RGB V2 240mm | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte GeForce RTX 5080 16GB Aero OC | Fractal Design North Chalk White TG | LG C4 42" | Razer Naga Pro | Logitech G915 TKL | Razer Nommo Chroma | Astro A50 | MSI GS65 Stealth Thin GTX 1070 MQ

Permalänk
Medlem
Skrivet av kaput:

Fast det där är ju en mobilprocessor, och om jag minns det rätt kom den efter P166MMX i desktoputförande Minns du vad du hade för moderkort? Om jag inte missminner mig, så var det inte helt självklart att man kunde köra mobilproppar i desktopmoderkort. Ett kort som klarar en P266MMX - som bara finns i mobilutförande - skulle vara något av en helig graal, då P55C är extremt flexibel nedåt, med lite klockfrekvens- TR12- och cachemanipulering kan man få den att spänna över hela registret mellan långsam 386 och vilken prestanda man nu råkar kunna överklocka ur sitt exemplar. En mobilpropp som grejar 266 MHz stock kunde vara minst sagt användbar, om det finns moderkort som klarar av den.

Minns tyvärr inte det. Det var något en bekant byggde ihop åt mig, då min kunskap om datorer på den tiden var rätt lågt. Kanske var något knep han gjorde med mobil processor då, eller så hade han fått tag i någon udda sak. Det var udda bygga... typ SFF med separat floppy kort och känslig som fan med RAM. Minns vi köpte nytt RAM till den och det gick inte pga de 60/70ns skillnaderna.

Celeron 300A var den första jag helt betalade själv med 3D GPU och hela köret. Allt annat innan var ju föräldrar som stod för mer eller mindre. Så det var först då jag vågade pilla helt själv och började lära mig. Det man förstörde fick man ju själv betala för så att säga...

Vet att en vän till mig hade 166MMX, så du har helt rätt att den fanns. Och jag minns att vi jämförde våra, och det var typ bara 33Mhz skillnaden (en 0,5 multipel om jag minns rätt). Så konstigt....

Skrivet av kaput:

Ja, det där snacket minns jag, en annan grej var att man kunde nå jäkligt höga klockfrekvenser utan problem tack vare stock-FSB-frekvens som låg långt under 440BX maxspec, kontrat med hög multiplier. För att överklocka en PII på 100MHz FSB var man tvungen att gå utanför chipsetets (och i förlängningen AGP-portens) spec, vilket kunde ställa till en del problem. Man började ju på regel multiplierlåsa processorerna i den vevan, det är väl bara några av de första Klamath-PII:orna som inte är det.

Mm. Väldigt få som klarade 133Bussen förrän P3 typ kom.

Vet att liknande diskution fanns med Core2Duo/Quad också med 1066 buss vs 1333 buss. Fans ju nån 800Mhz buss sådan som också var kul att leka med. https://ark.intel.com/products/34441/Intel-Core2-Duo-Processo...

Minns jag såg en sådan på ett större LAN, där killen hade OCat det rätt bra. De hade ju 13x och med 1333Buss på billigt moderkort så fick du ju typ 4,3Ghz på dem. Har för mig han fick sänka till runt 4Ghz för stabilitet, men det var inte illa pinkat på den billiga CPUn.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kaput:

kom ihåg att 2000 var länge sedan och minnet kan väl svika, då var det säkerligen p2 450MHz då

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Jodå, visst var man där. Rätt säker på att jag har den här filmen sparad hemma också. Fanns sovrum, men de flesta sov under burken (eller på tgbordet) på den tiden. Överkonsumerade jolt så att man var konstant svart på tungan och sov med chassit i knät på hemresan.

Apropå disco-högtalarna så dämpades lixom diskanten när man la sig under bordet. Så det var mest basdunket, och det är lättare att filtrera bort.

Kul var det i alla fall!

Visa signatur

Dator 1: 5800x | 4070 GTX | 2x16gb | 1xSamsung 980 Pro 2TB NVME
Dator 2: 9700k | 1080 GTX | 2x8gb | 1xSamsung Pro NVME
Dator 3: 6700k | 1070 GTX | 2x8gb | 1xSamsung Evo 830, 2x1TB, 1x750GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av crew seven:

https://www.youtube.com/watch?v=SAwoXrQPsT8

Den där Belinea skärmen 20 sekunder in i klippet har jag. Perfekt bild och som ny.

Permalänk

haha roligt att se så gammal film från dreamhack var själv där 1999, verkligen helt annorlunda nu från då.

Permalänk
Medlem

Vem är den mystiske mjölkmannen i videon?

Visa signatur

There's no place like 127.0.0.1

Permalänk

Hmm... vill minnas att jag var i Aars i Danmark, (kan det vara Åhus?) något år innan detta. Då hette det regelrätt copy-party Med floppy-net, visslande 3.5"-disketter.

Permalänk
Medlem

Jag var också där 99! Helt episkt var det. Om jag mins rätt så gick strömmen hela tiden och nätet var riktigt ostabilt haha. fast man älskade det!

Det blev bara fel efter att eventet flyttade till jönköping. Slutade gå runt 2004 :/

Visa signatur

format c: /q

Permalänk
Medlem

Var där 95.

Visa signatur

Main Core i9-9900k | NH-D15 | ROG STRIX Z390-F | 16GB DDR4 3200 MHz LPX | STRIX 2080 Ti GAMING OC | Samsung 970 EVO 1TB + Toshiba XG5 256GB | RM650X | R5 Blackout
HTPC/Barndator: Core i5-8400 | ASUS PRIME B360M-A | 16GB DDR4 2666 MHz | STRIX GTX 1070 OC | 2 x Toshiba XG5 256GB
Extradator: Core i7 870 | ASRock H55M-LE | 8GB 1600 MHz | Intel 320 120GB | HD6950 2GB | VX 550W

Permalänk
Medlem

Jag hade planer på att åka -00 (sista i Borlänge?). Mina klasskamrater åkte. Kanske tur att man inte hängde med. De hade tydligen haft strömavbrott en större del av tiden

Jag åkte däremot -01 i Elmia. Hade skoj. Drack Jolt, kopierade grejer, sneglade på porrfilmerna som projicerades i taket, och insöp stämningen. Spelade väldigt lite dock

Det var första och enda gången. Vore kanske intressant att åka igen. Nuförtiden verkar det dock vara väldigt fokuserat på spelandet. Lite trist.

Visa signatur

DAN Cases A4-SFX | AMD Ryzen 7 9800X3D | Thermalright AXP90-X47 Full Copper |
INNO3D GeForce RTX 4070 Ti SUPER 16GB Twin X2 | Kingston 32GB (2x16GB) DDR5 6000MHz CL30 | ASUS ROG Strix B650E-I Gaming WIFI | Samsung 960 EVO 1TB | Corsair SF-600