Finns det något sätt att undvika tull, moms när man beställer från Ali Express?

Permalänk
Medlem

Finns det något sätt att undvika tull, moms när man beställer från Ali Express?

Beställde 6 saker från Ali Express. 4 stycken är redan framme och har fått 4 avgifter som ligger mellan 75-80kr. Jag kommer inte att hämta paketen. Finns det på något sätt jag kan få pengarna tillbaks från säljaren? Hur kan jag till nästa gång slippa att betala tullavgiften?

Permalänk
Medlem
Skrivet av momme99:

Beställde 6 saker från Ali Express. 4 stycken är redan framme och har fått 4 avgifter som ligger mellan 75-80kr. Jag kommer inte att hämta paketen. Finns det på något sätt jag kan få pengarna tillbaks från säljaren? Hur kan jag till nästa gång slippa att betala tullavgiften?

Beställ inom EU, eller via Wish som löst avgifts-/tullfrågan med PostNord.

Permalänk
Medlem

@momme99: Allt som beställs utanför EU kommer ha tull. Tex 75kr + moms om det är Postnord.
Du slipper det genom att beställa via Europa.
Aliexpress har vissa säljare val att välja var det ska skickas från, tex ett europeiskt land. Då slipper du tull men kanske kostar några kronor extra direkt istället.

Du får troligtvis inte tillbaka pengarna från säljarna om de inte är snälla då de faktiskt utfört sitt jobb och svenska staten / postnord sköter sitt jobb men du är snål nog att inte betala.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Rekordmedlem

Ja men att prata om det strider mot forumreglerna, tull och avgifter kommer alltid att behöva betalas men du menar nog om du själv kan slippa jobbet att hantera det och då får du handla inom EU så att nån annan tar hand om importjobbet.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av keyser:

Beställ inom EU, eller via Wish som löst avgifts-/tullfrågan med PostNord.

Tycker att Ali Express säljer billigast och bästa sakerna, så kommer inte köpa från nån annanstans

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sh4d0wfi3nd:

@momme99: Allt som beställs utanför EU kommer ha tull. Tex 75kr + moms om det är Postnord.
Du slipper det genom att beställa via Europa.
Aliexpress har vissa säljare val att välja var det ska skickas från, tex ett europeiskt land. Då slipper du tull men kanske kostar några kronor extra direkt istället.

Du får troligtvis inte tillbaka pengarna från säljarna om de inte är snälla då de faktiskt utfört sitt jobb och svenska staten / postnord sköter sitt jobb men du är snål nog att inte betala.

Vet du var exakt man kan hitta den funktionen med att varan skickas genom EU?

Permalänk
Medlem
Skrivet av momme99:

Tycker att Ali Express säljer billigast och bästa sakerna, så kommer inte köpa från nån annanstans

Då kommer du eventuellt aldrig få dina prylar (eller pengarna tillbaka), om du bestämt tänker låta bli att betala avgifterna. Känns inte så billigt i längden.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd

Gör en lista på grejer du behöver köpa, sen handlar du allt när du är utomlands och tar med hem

Permalänk
Avstängd
Skrivet av momme99:

Tycker att Ali Express säljer billigast och bästa sakerna, så kommer inte köpa från nån annanstans

Då får du väl sluta uppträda som ett sv*n och betala de avgifter som blir. Hur svårt skall det vara?

Kul att vara säljare till folk som uppträder som TS.

Permalänk
Medlem

Snacka om att va entitled...

Permalänk
Medlem
Skrivet av momme99:

Beställde 6 saker från Ali Express. 4 stycken är redan framme och har fått 4 avgifter som ligger mellan 75-80kr. Jag kommer inte att hämta paketen. Finns det på något sätt jag kan få pengarna tillbaks från säljaren? Hur kan jag till nästa gång slippa att betala tullavgiften?

Beställ inget utanför EU.

Permalänk
Medlem
Skrivet av keyser:

Då kommer du eventuellt aldrig få dina prylar (eller pengarna tillbaka), om du bestämt tänker låta bli att betala avgifterna. Känns inte så billigt i längden.

Skickades från m.sweclockers.com

Kommer bara förlora ännu mer pengar om jag betalar avgifterna, så inte lönt att hämta ut de

Permalänk
Medlem
Skrivet av Klubba:

Gör en lista på grejer du behöver köpa, sen handlar du allt när du är utomlands och tar med hem

Det är inte något specifikt jag vill köpa utan jag hittar sakerna plötsligt och därefter vill jag köpa. Brukar leta i Wish sen köpa i Ali Express. Men nu efter att ha fått reda på att man får en avgift så tror jag inte att det kommer bli fler köp från Ali Express.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Exxovion:

Beställ inget utanför EU.

Tror inte ens att jag kommer köpa något mer eftersom om jag köper saker utanför EU så kommer det nån avgift och om jag köper inom EU så kommer det vara dyrare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av momme99:

Tror inte ens att jag kommer köpa något mer eftersom om jag köper saker utanför EU så kommer det nån avgift och om jag köper inom EU så kommer det vara dyrare.

Har du lagt en tanke på varför saker är dyrare i EU? Tror du att företag i EU undkommer alla avgifter och moms?

Permalänk
Medlem

Ett annat stort problem att köpa från Kina är att det förekommer mycket förfalskningar och livsfarliga elprylar. Tyvärr kommer nog EU införa fler skyddstullar, senast införde de hela 85,3% avgift på vissa elcyklar för att skydda cykelfabrikanter nere i Europa!

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Irre:

Tyvärr kommer nog EU införa fler skyddstullar, senast införde de hela 85,3% avgift på vissa elcyklar för att skydda cykelfabrikanter nere i Europa!

De där elcyklarna slår väldigt hårt emot oljeindustrin så det är helt rätt.
https://www.affarsliv.com/nyheter/tullar-pa-upp-till-85-proce...

Nå protektionismen väcker sig starkare för varje dag. Och det är bara inse att det finns politiker som motarbetar. Nå de finns postboxar att hyra lite varstans, borde man inte kunna gruppbeställa till en sådan? Sedan helt lagligt betala momsen, men kanske inte en skithög tullavgift på varenda pytteliten grej man köper.

Permalänk

Du får tulla varorna själv genom att ta kontakt med tullverket, tror de har e-tjänster för just detta men de kräver lite tid av en men å andra sidan så slipper man betala administrationsavgiften till postnord för att de ska göra det åt en,....

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Irre:

Ett annat stort problem att köpa från Kina är att det förekommer mycket förfalskningar och livsfarliga elprylar. Tyvärr kommer nog EU införa fler skyddstullar, senast införde de hela 85,3% avgift på vissa elcyklar för att skydda cykelfabrikanter nere i Europa!

Skrivet av anon159643:

De där elcyklarna slår väldigt hårt emot oljeindustrin så det är helt rätt.
https://www.affarsliv.com/nyheter/tullar-pa-upp-till-85-proce...

Nå protektionismen väcker sig starkare för varje dag. Och det är bara inse att det finns politiker som motarbetar. Nå de finns postboxar att hyra lite varstans, borde man inte kunna gruppbeställa till en sådan? Sedan helt lagligt betala momsen, men kanske inte en skithög tullavgift på varenda pytteliten grej man köper.

Vilken tur att de flest (el)cyklar inte är kinesiska då, Kina tillverkar inte mycket alls inte ens i den billigast prisklassen.
Möjligen kedjor och motorer typ KMC och Bafang men sedan är det inte mycket Kinabyggt men andra länder i asien är desto flitigare cykelbyggare.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lolkittens:

Du får tulla varorna själv genom att ta kontakt med tullverket, tror de har e-tjänster för just detta men de kräver lite tid av en men å andra sidan så slipper man betala administrationsavgiften till postnord för att de ska göra det åt en,....

Kan du vise en link der faktisk bekrefter at en slipper administrasjonsavgift til PostNord? Har selv slått opp på både tullverket og diverse andre sider og så langt jeg kan se må en uansett betale avgiften til PostNord også når en selve utfører selve arbeidet med å deklarere import av innholdet i pakket.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Lolkittens:

Du får tulla varorna själv genom att ta kontakt med tullverket, tror de har e-tjänster för just detta men de kräver lite tid av en men å andra sidan så slipper man betala administrationsavgiften till postnord för att de ska göra det åt en,....

Tyvärr finns ingen e-tjänst än utan du måste fylla i en blankett som lämnas till tullverkets kontor där du också betalar moms och eventuell tull. De närmsta de kommer en e-tjänst är att du nu kan betala med kort.

Tullverket undersöker möjligheterna för en e-tjänst men det verkar som det kommer behöva synkas med hela EU så räkna inte med att det blir klart inom överskådlig framtid.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem

Ibland skickar Ali-säljaren via Rotterdam, då slipper man Postmord-skatten.

Visa signatur

Workstation: i9-13900K @ 6.1 GHz - Asus Z790 ProArt - G.Skill 6400MHz 2x32 GB - Asus TUF 4080 16 GB
Samsung 990 Pro MVMe 1 TB - Kingston Renegade MVMe 4 TB - Asus 990 Pro NVMe 4TB
ASUS ROG Strix Aura 1000W - EK-Nucleus AIO CR360 - LianLi O11 Dynamic EVO
LG 38GL950G - Sound Blaster Katana V2X Soundbar - Corsair RGB Strafe - G-Wolves Sköll
Server: i7-6700K @ 4.2GHz - Asus Maximus VIII - Corsair DDR4 4x16 GB - Samsung 950 MVMe 256GB - Samsung EVO 1 TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zotamedu:

Tyvärr finns ingen e-tjänst än utan du måste fylla i en blankett som lämnas till tullverkets kontor där du också betalar moms och eventuell tull. De närmsta de kommer en e-tjänst är att du nu kan betala med kort.

Tullverket undersöker möjligheterna för en e-tjänst men det verkar som det kommer behöva synkas med hela EU så räkna inte med att det blir klart inom överskådlig framtid.

Har för mig att nuförtiden har tullen bara hand om tull. Moms betalas och redovisas till skatteverket.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Oldschool [å:ldsku:l] adj. Användandet av datorprodukter som är äldre än 3 månader.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av kundun:

Har för mig att nuförtiden har tullen bara hand om tull. Moms betalas och redovisas till skatteverket.

Skickades från m.sweclockers.com

Nej Tullverket har tyvärr fortfarande hand om moms på importerade varor om du ska deklarera själv. Det hade varit smidigt om Skatteverket hade hand om det då de faktiskt har välfungerande e-tjänster.

Vet inte hur det blir när du låter speditören betala moms. De kanske kan sköta det direkt med Skatteverket och sen bara intyga till Tullverket att momsen är betald.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem

Ok då gällde det bara företag, inte privatpersoner.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Oldschool [å:ldsku:l] adj. Användandet av datorprodukter som är äldre än 3 månader.

Permalänk
Skrivet av momme99:

Det är inte något specifikt jag vill köpa utan jag hittar sakerna plötsligt och därefter vill jag köpa. Brukar leta i Wish sen köpa i Ali Express. Men nu efter att ha fått reda på att man får en avgift så tror jag inte att det kommer bli fler köp från Ali Express.

Hittar du det på wish kan jag lova att det är exakt samma vara och säljare.. Tror knappast att dom bygger en ny fabrik för alla säljare.

Har beställt samma varor från både wish och ali, exakt samma saker och lustigt nog samma säljare

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Kebabrulle

Desktop = AMD A10-6800K, 8GB, AMD R9 290 4GB

Permalänk
Medlem

Skicka via EU land duger inte längre

Har med god framgång beställt med fraktsätt Post NL. Då skickas paketet till Holland och sedan vidare därifrån inom EU. Bara det att nu har våra hjältar Postnord börjat ta på sig uppgiften att ta ut dessa avgifter även på paket inom EU om de tror att inte moms har betalats i mottagarlandet, det vill säga Holland i detta fall. Tänk så bra att PostNord är så kärleksfulla (OBS, Ironi) att de tänker på stackars Holland som förlorat några få ynka kronor i moms så de tar in dessa plus 75 kronor till av mig som grovt kriminell som smugglar in detta hemska paket i EU från Aliexpress som är värt fler tior. Jag förutsätter att Postnord sedan skickar mina pengar till Hollands statskasa?

Fy fan!

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Vispen74:

Har med god framgång beställt med fraktsätt Post NL. Då skickas paketet till Holland och sedan vidare därifrån inom EU. Bara det att nu har våra hjältar Postnord börjat ta på sig uppgiften att ta ut dessa avgifter även på paket inom EU om de tror att inte moms har betalats i mottagarlandet, det vill säga Holland i detta fall. Tänk så bra att PostNord är så kärleksfulla att de tänker på stackars Holland som förlorat några få ynka kronor i moms så de tar in den ssa plus 75 kronor till av mig som grovt kriminell som smugglar in detta hemska paket i EU från Aliexpress som är värt fler tior.

Fy fan!

Det är på gång med gemensamma regler för EU för att en del företag har fuskat så snart slipper du oroa dig för Hollands ekonomi, inget kommer att få passera EU gränsen utan att momsas så troligen innebär det billigare varor för oss och svårare tider för företagen som lever på dagens smuggeltrafik.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Det är på gång med gemensamma regler för EU för att en del företag har fuskat så snart slipper du oroa dig för Hollands ekonomi, inget kommer att få passera EU gränsen utan att momsas så troligen innebär det billigare varor för oss och svårare tider för företagen som lever på dagens smuggeltrafik.

Nu var det inte jag, utan Postnord som oroar sig och tar ansvar för Hollands ekonomi. Jag skulle gärna fortsätta att importera smågrejer själv och momsa dessa om det fanns ett smidigt sätt. Däremot kräks jag på Postnords straffavgift som de kallar administrativ avgift. Köpa sakerna i Sverige hade varit allra bäst, men allt finns inte i Sverige och vissa som finns har flera 100 % i påslag, vilket inte är ok.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Vispen74:

Nu var det inte jag, utan Postnord som oroar sig och tar ansvar för Hollands ekonomi. Jag skulle gärna fortsätta att importera smågrejer själv och momsa dessa om det fanns ett smidigt sätt. Däremot kräks jag på Postnords straffavgift som de kallar administrativ avgift. Köpa sakerna i Sverige hade varit allra bäst, men allt finns inte i Sverige och vissa som finns har flera 100 % i påslag, vilket inte är ok.

Du kan göra pappersjobbet själv om du vill men det blir troligen inte billigare, större e handlare sköter också om sånt själva men mångas affärsidé är ju att smuggla varor som dessutom har subventionerad frakt när de skickas från Kina, det är väl också på gång med nya avtal om porton för Kina bör ju inte längre subventioneras på bekostnad av högre porto i västvärlden.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.