Cloning av extremt gammal hårdisk!

Permalänk
Medlem

Cloning av extremt gammal hårdisk!

Tja!

Jag har blitt tillfrågad om hjälp att clona en extremt gammal hårdisk från en 486:a

Vad bör jag tänka på och hur går jag tillväga?

Känner att jag går på patrull direkt med en sådan gammal disk och blir osäker hehe.

Bara det hur jag ansluter jäkeln billig lösning på det?

Tar även gärna emot tips på gratis/billig programvara för syftet.

Permalänk
Permalänk
Rekordmedlem

Vet du att det är en IDE disk i den för det var inte helt ovanligt med SCSI enheter.
När det gäller nån ev adapter för att koppla in disken så tycker jag att en som ansluts via usb är mer användbar och helst då en som tar både ide och sata med normalstora och minikontakter samt har en egen strömförsörjning, en sån adapter är väldigt bra att ha i datorverktygslådan.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Vet du att det är en IDE disk i den för det var inte helt ovanligt med SCSI enheter.
När det gäller nån ev adapter för att koppla in disken så tycker jag att en som ansluts via usb är mer användbar och helst då en som tar både ide och sata med normalstora och minikontakter samt har en egen strömförsörjning, en sån adapter är väldigt bra att ha i datorverktygslådan.

Mmm kollade på en sådan med.

Det har du rätt i, det bör jag kolla upp.

Permalänk
Medlem

Vad för prog ska man clona med då ? Finns det något som duger gratis eller trial som funkar ?

Inte tänkt syssla med detta så begränsad period helt oke

Permalänk
Medlem

ddrescue, och använd inte USB.. du får inte tillgång till hela *ATA (eller SCSI) protokollet, USB kontrollen tar en massa egna onödiga beslut

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@UncleDirty: Lägg upp en bild på disken så kan vi kanske hjälpa dig identifiera den?

Visa signatur

AMD 5600x