Hjälp angående speldatorn

Permalänk

Hjälp angående speldatorn

Tänkte bygga ihop min första speldator nu i helgen och har hittat alla delar jag vill ha men är osäker på grafikkortet. Jag tänker spela på datorn ganska mycket och vet inte vilket grafikkort som är bäst för spelen jag tänkte spela på datorn....
Har tänkt mig ett rx 580 8gb armor oc eller gtx 1060 6gb.
Kommer att spela spel som: fortnite, Black ops 4, rainbow six siege, pubg.
Vilket grafikkort passar bäst för mig?

Permalänk
Medlem

1060 är bättre på Fortnite i alla fall.

Visa signatur

Main Core i9-9900k | NH-D15 | ROG STRIX Z390-F | 16GB DDR4 3200 MHz LPX | STRIX 2080 Ti GAMING OC | Samsung 970 EVO 1TB + Toshiba XG5 256GB | RM650X | R5 Blackout
HTPC/Barndator: Core i5-8400 | ASUS PRIME B360M-A | 16GB DDR4 2666 MHz | STRIX GTX 1070 OC | 2 x Toshiba XG5 256GB
Extradator: Core i7 870 | ASRock H55M-LE | 8GB 1600 MHz | Intel 320 120GB | HD6950 2GB | VX 550W

Permalänk
Medlem
Skrivet av MelfinTheDelfin:

Tänkte bygga ihop min första speldator nu i helgen och har hittat alla delar jag vill ha men är osäker på grafikkortet. Jag tänker spela på datorn ganska mycket och vet inte vilket grafikkort som är bäst för spelen jag tänkte spela på datorn....
Har tänkt mig ett rx 580 8gb armor oc eller gtx 1060 6gb.
Kommer att spela spel som: fortnite, Black ops 4, rainbow six siege, pubg.
Vilket grafikkort passar bäst för mig?

Vilka övriga delar har du då?
Kan också vara aktuellt om du har g-sync/free-sync skärm.

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279QZ|Dell u2415
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk
Medlem

skulle rekommendera rx 580. ungefär samma prestanda som 1060 6gb med några få fps mer eller mindre beroende på spelet. Priset är också bättre. kolla begagnat marknaden eller typ amazon.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av bärplockaren:

Vilka övriga delar har du då?
Kan också vara aktuellt om du har g-sync/free-sync skärm.

Här är de andra komponenterna:

https://komponentkoll.se/bygg/CtYpc/

Har denna skärm:

https://www.dustinhome.se/product/5010970361/gaming-g2460vq6?...

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd

Skärmen har AMD FreeSync vilket gör ett grafikkort från AMD till de bättre valet här. Då kan du utnyttja FreeSync.

Visa signatur

🖥Phanteks Enthoo Evolv iTX . Phanteks AMP 650W. AMD R5 3600X. msi B450I GAMING PLUS AC. 32gB HyperX Fury RGB 3200MHz. msi RX 5700 XT GAMING. 1TB Kingston A2000.
AOC G2460FQ. Logitech G903. Logitech G840 XL. Logitech G513. Logitech PRO Gaming Headset. Luxorparts Headphone Stand. LG BP50NB40.

Permalänk
Medlem
Skrivet av HC-8315:

Skärmen har AMD FreeSync vilket gör ett grafikkort från AMD till de bättre valet här. Då kan du utnyttja FreeSync.

*tillägg* freesync fungerar på geforce nu dock.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av MrWhizeguy:

*tillägg* freesync fungerar på geforce nu dock.

På specifikt utvalda skärmar ja, och de är inte många. Denna skärm som TS har är inte en av dom som NVIDIA stödjer officiellt och kan enligt NVIDIA få en hel del olika problem!

Förtydligande
Visa signatur

🖥Phanteks Enthoo Evolv iTX . Phanteks AMP 650W. AMD R5 3600X. msi B450I GAMING PLUS AC. 32gB HyperX Fury RGB 3200MHz. msi RX 5700 XT GAMING. 1TB Kingston A2000.
AOC G2460FQ. Logitech G903. Logitech G840 XL. Logitech G513. Logitech PRO Gaming Headset. Luxorparts Headphone Stand. LG BP50NB40.

Permalänk
Skrivet av HC-8315:

Skärmen har AMD FreeSync vilket gör ett grafikkort från AMD till de bättre valet här. Då kan du utnyttja FreeSync.

Okej, tack för hjälpen 👍

Permalänk
Medlem
Skrivet av HC-8315:

På specifikt utvalda skärmar ja, och de är inte många. Denna skärm som TS har är inte en av dom som NVIDIA stödjer officiellt och kan enligt NVIDIA få en hel del olika problem!

Absolut. Men vad jag kan se är inte denna skärm testad av nvidia ännu kanske missade det helt. Fler och fler kommer emellertid läggas till allt eftersom de testas. Så om man kan vänta och inte måste köpa imorgon så kan det vara värt det.
Sedan skall båda korten oavsett klara av att hålla frames på 75+ utan konstigheter I de spelen på 1080p så frågan är ju om ens TS tänkt använda freesync eller ens en gång behöver det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av HC-8315:

På specifikt utvalda skärmar ja, och de är inte många. Denna skärm som TS har är inte en av dom som NVIDIA stödjer officiellt och kan enligt NVIDIA få en hel del olika problem!

Detta skulle jag säga är rent och skärt fel. Alla freesync skärmar fungerar med geforce/Nvidia. Skillnaden är att bara typ 12 modeller aktiverar automatiskt, resten får man trycka på en knapp i ko trollpanelen så fungerar det. . Har skärmen problem så kommer den ha det oavsett amd eller Nvidia så det är ett skärmfel, inte ett kompabilitetsproblem. Nvidia skrämsel taktik bara.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Chrisism8:

Detta skulle jag säga är rent och skärt fel. Alla freesync skärmar fungerar med geforce/Nvidia. Skillnaden är att bara typ 12 modeller aktiverar automatiskt, resten får man trycka på en knapp i ko trollpanelen så fungerar det. . Har skärmen problem så kommer den ha det oavsett amd eller Nvidia så det är ett skärmfel, inte ett kompabilitetsproblem. Nvidia skrämsel taktik bara.

Oavsett så blir de en chansning och man är likväl inte garanterad att de funkar. Jag hade inte gjort en sådan chansning och sen stå där med en kass skärm, men som högst troligen hade fungerat utmärkt med ett kort från AMD!

Visa signatur

🖥Phanteks Enthoo Evolv iTX . Phanteks AMP 650W. AMD R5 3600X. msi B450I GAMING PLUS AC. 32gB HyperX Fury RGB 3200MHz. msi RX 5700 XT GAMING. 1TB Kingston A2000.
AOC G2460FQ. Logitech G903. Logitech G840 XL. Logitech G513. Logitech PRO Gaming Headset. Luxorparts Headphone Stand. LG BP50NB40.

Permalänk
Medlem

Ps. Skillnaden mellan rx580 och gtx 1060 är så vitt jag vet minimal, men 1060 är ca 500kr dyrare. Ska du ändå gå dyrare så hade jag isf siktat på ett rtx2060 som är avsevärt mycket bättre men ligger runt 4000kr. Mitt råd är rx580 för 2500kr eller rtx2060 för 4000kr.

Permalänk
Medlem
Skrivet av HC-8315:

Oavsett så blir de en chansning och man är likväl inte garanterad att de funkar. Jag hade inte gjort en sådan chansning och sen stå där med en kass skärm, men som högst troligen hade fungerat utmärkt med ett kort från AMD!

Fast det där är ju fel. En freesync skärm fungerar med både AMD och Nvidia. Om skärmen har problem så kommer den ha det på båda grafikkorten, detta pga att skärmen är trasig/fabriksfel.

Permalänk
Skrivet av Chrisism8:

Ps. Skillnaden mellan rx580 och gtx 1060 är så vitt jag vet minimal, men 1060 är ca 500kr dyrare. Ska du ändå gå dyrare så hade jag isf siktat på ett rtx2060 som är avsevärt mycket bättre men ligger runt 4000kr. Mitt råd är rx580 för 2500kr eller rtx2060 för 4000kr.

Satsar på rx 580 kortet eftersom jag är på en lägre budget just nu... Om jag senare skulle uppgradera till ett rtx 2060, skulle jag kunna köra det med samma processor (r5 2600) utan att bottlenecka?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Chrisism8:

Fast det där är ju fel. En freesync skärm fungerar med både AMD och Nvidia. Om skärmen har problem så kommer den ha det på båda grafikkorten, detta pga att skärmen är trasig/fabriksfel.

Blir de? Vi pratar kompabilitet mellan FreeSync och grafikkort och inte om skärmen i sig funkar med olika grafikkort. Fram tills nyligen kunde man inte utnyttja FreeSync med NVIDIAs grafikkort. Nu kan man de, men de är inte säkert att de fungerar felfritt med alla skärmar tillsammans med NVIDAs kort.
Men visst, man kan ju chansa. Men jag hade aldrig köpt två saker som kanske fungerar ihop. Om jag nu måste ha en skärm med FreeSync så hade iaf jag köpt en skärm som jag vet har stöd för NVIDIAs grafikkort. De är fasen så surt chansa och sen funkar de inte!

jag har inte spanat efter så mycke tester på de här. Men dom jag har hittat och sett/läst så testar man bara på dom skärmar som NVIDIA har listat. Tyvärr har jag inte sett ett test på en ickelistad skärm och hur de funkar på en sån.

Visa signatur

🖥Phanteks Enthoo Evolv iTX . Phanteks AMP 650W. AMD R5 3600X. msi B450I GAMING PLUS AC. 32gB HyperX Fury RGB 3200MHz. msi RX 5700 XT GAMING. 1TB Kingston A2000.
AOC G2460FQ. Logitech G903. Logitech G840 XL. Logitech G513. Logitech PRO Gaming Headset. Luxorparts Headphone Stand. LG BP50NB40.

Permalänk
Medlem
Skrivet av HC-8315:

jag har inte spanat efter så mycke tester på de här. Men dom jag har hittat och sett/läst så testar man bara på dom skärmar som NVIDIA har listat. Tyvärr har jag inte sett ett test på en ickelistad skärm och hur de funkar på en sån.

Här under har du några ickelistade skärmar som testas och många bra tankar om allt rörande freesync och hur det fungerar med Nvidia. Jag måste erkänna att jag tycker det är dumt att du har en så pass stark åsikt om något du själv säger att du inte kikat in. Hade du haft bra källor på att Freesync strular med Nvidia på Icke-Cert skärmar så hade jag förstått din åsikt, men nu sprider du mest skräckexempel som vad jag vet inte har någon verklighetskoppling. Det är bara dumt

Hoppas videon hjälper till att förändra dina tankar. PS: Känner du inte till Hardware Unboxed så är det två killar som båda är erkända rekorderliga teknikjournalister med bra trackrecord.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Chrisism8:

Här under har du några ickelistade skärmar som testas och många bra tankar om allt rörande freesync och hur det fungerar med Nvidia. Jag måste erkänna att jag tycker det är dumt att du har en så pass stark åsikt om något du själv säger att du inte kikat in. Hade du haft bra källor på att Freesync strular med Nvidia på Icke-Cert skärmar så hade jag förstått din åsikt, men nu sprider du mest skräckexempel som vad jag vet inte har någon verklighetskoppling. Det är bara dumt

Hoppas videon hjälper till att förändra dina tankar. PS: Känner du inte till Hardware Unboxed så är det två killar som båda är erkända rekorderliga teknikjournalister med bra trackrecord.

https://www.youtube.com/watch?v=icJnTUAaB9Y

Jag säger inte att jag inte har tittat på något av de här. Jag har bara inte sett tester på tekniken med skärmar som NVIDIA inte rekommenderar. Man brukar annars va rätt tydlig inom vårat community att rekommendera saker som man kan garantera kompabilitet och inte rekommendera de som bara kanske funkar eller sånt som inte kan garanteras. Och även att tekniken nu finns här och de går att aktivera så är jag inte helt övertygad av att man till 100% kan garantera felfri funktion mellan ett stort antal FreeSync skärmar bombinerat med NVIDIAs grafikkort. För som de är just nu kan inte NVIDIA iaf garantera 100% felfri funktion med ett stort antal skärmar på marknaden. Och de är fakta oavsett vad testerna visar. Jag hoppas dock att detta faktiskt blir bättre och bättre och att G-Sync kanske försvinner eller bakas inte i de här på nåt vis. Åtminstone på ett sånt sätt att tekniken blir billigare till konsumenten.

Jag har sett dom, men jag tittar inte på allt dom har gjort. Men jag skall titta på videon

Visa signatur

🖥Phanteks Enthoo Evolv iTX . Phanteks AMP 650W. AMD R5 3600X. msi B450I GAMING PLUS AC. 32gB HyperX Fury RGB 3200MHz. msi RX 5700 XT GAMING. 1TB Kingston A2000.
AOC G2460FQ. Logitech G903. Logitech G840 XL. Logitech G513. Logitech PRO Gaming Headset. Luxorparts Headphone Stand. LG BP50NB40.